Mikä ehkäisisi liiallista karvojenkasvua?
Tiedän, että tämä on aika kiusallinen aihe ja herättää ehkä kysymyksiä. Toisaalta kiusallinen on vaivanikin. Kärsin liiallisesta karvankasvusta, mutten niin paljon, että voisin hakea lääkärin apua. Luultavasti tämä on perinnöllistä... Karvoja kasvaa tyypillisten naisten alueiden lisäksi myös jonkin verran muualla ja mietin, mikä auttaisi tai lieventäisi vähän.
Onkohan jotain valmistetta tai muuta vastaavaa? Mikä hormoni aiheuttaa tämän ja onko olemassa keinoja lieventää karvankasvua? T. Sheivaamiseen ja epilointiin kyllästynyt
Kommentit (23)
Mä on päälle kolmikymppinen nainen. Söin kymmenen vuotta Diane Novaa, ajan viimeisinä vuosina huomasin runsaan karvankasvuni hivenen heikentyneen, mutta ajattelin sen liittyvän lähinnä vanhenemiseen (sitähän sanotaan, että karvankasvu kainaloissa, intiimialueella ja jopa säärissä heikentyy iän myötä), vaikken nyt iäkäs olekaan. Olemme siis melko karvaisia kaikki suvun naiset.
Noh, lopetin e-pillerit useampi vuosi sitten. Viimeisen n. puolentoista vuoden aikana karvankasvu on villiintynyt aivan hurjasti, tosin pelkästään säärissä ja leuassa. Leuasta saan vielä nypittyä, mutta koska olen vaaleaihoinen, säärien tummat karvat näyttävät TODELLA pahoilta. Epilointi saa karvat kasvamaan ihon alla, kuorimisesta ja hedelmähappovoiteista huolimatta. En sitten tiedä, vaikuttaisko TÄHÄN se ikääntyminen, toisaalta sääret näyttää siis nyt samalta kuin myöhäisteini-iässä. Silloin ei sentään ollut ongelmana nää jouhikarvat leuassa, kaikki muu kyllä :D
Että kai ne vahvat e-pillerit ainakin noin pitkään syötynä saattaa jeesiä ongelmaan. Se onkin sitten eri juttu, että kannattaako noin vahvoja hormoneja syödä vain kauneusnormien takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailjia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan jokin valmiste, jota olisi saatavilla ja auttaa oikeasti? Onko joku testosteronia "kumoava" hormoni tms ja miten sellaista saa?
Joissakin e-pillereissä on estrogeenin lisäksi antiandrogeenia (mieshormonin "kumoajaa"), esim. Diane Novassa.
Itse kyllä olen nyt käyttänyt e-pillereitä (Diane Novaa määrätty, mutta sen halvempi rinnakkaisverio käytössä) muutaman kuukauden, enkä ole ainakaan vielä huomannut selkeää vaikutusta karvojenkasvuun, että tiedä sitten tuleeko tuo jossain vaiheessa selkeästi tehoamaan. Vieläkin saan viikoittain nyppiä leukakarvoja.
E-pillereitähän tosiaan määrätään muuhunkin kuin ehkäisyyn, harmittaa etten itse tiennyt tätä aiemmin. Mietityttää, että olisinko kasvanut vähemmän miehekkääksi, jos olisin saanut tällaista hormonihelppiä jo teininä. Huoh...
Söin tuota useamman vuoden ja karvat tuntuivat kasvavan melkein enemmän vain kun stressaannuin (stressi selkeästi vaikuttaa asiaan ja myös ruokavalio hieman). Ja sivuvaikutukset olivat karmeita, maha ei toiminut koko aikana kunnolla, en kyennyt tuntemaan rakkaudentunteita miestäni kohtaan, olin masentunut ja limakalvot olivat niin kuivat, että seksi aiheutti verenvuotoa. Sama oikeastaan kaikilla muillakin pillerimerkeillä. Mulla on siis kai vapaata testosteronia veressä tavallista enemmän ja lääkäri ehdotti, että josko karvatupet reagoivat siihen herkemmin. Perinnöllisyyttäkin ehdotettiin, mutta koko sukuni on kummaltakin puolelta todella karvatonta, mutta perinnöllistä kuulemma sitten minusta eteenpäin! Jaa. Myös psykiatrille on kehotettu menemään kun en hyväksy itseäni. Kumma kyllä kun tuntuu olevan niin päin, että maailma ei hyväksy naista, jolle kasvaa paksumpi ja tuuheampi parta kuin monelle miehelle ikinä ja jonka persaus on karvaisempi kuin puolisollansa. Olen myös muuten todella maskuliininen ja mielialanvaihtelun (=aggressiivisuuden) kanssa on ongelmia kun olen niin kiivas. Olen myös lihaksikas, todella taipuvainen keskivartalolihavuuteen ja muutenkin joiltain osin hyvin miehekäs, vaikka rakastankin olla supernaisellinen noin muuten. Kuukautishäiriöitä on ollut. 18-20 vuotiaana eivät tulleet kertaakaan, mutta nykyisin kellontarkat. Jatkuvasti nippailee alamahasta, pms-oireet on helvetistä ja kuukautiskivut todella kovat yleensä joka toinen kuukausi. -3
Tämä on kuin minä. Minulla on aivan sama tilanne. Ja todellakin kärsin näistä karvoista. Kaikki on tutkittu, mitään vikaa ei ole. Ei auta Diane Novat, ei mikään.
Juu-u, tunnen tuskasi, tule ihmeessä kertomaan jos keksit keinon joka auttaa. Ja vaikka sitä ei tekisikään ongelmaa sheivaus-nyppimisrutiineista ja niihin uppoavista aivan tolkuttomista määristä aikaa, niin iho menee todella huonoon kuntoon vuosien kuluessa, vaikka tekisi mitä. Itselläni aina tulehtuneita karvatuppia jossain päin karva-alueita ja sisäänpäin kasvaneita karvoja. Ei mikään maailman rasvaus ja hoiva tunnu riittävän ja suun ympärillä alkaa olemaan jo juonteita. Toki sama vaiva miehillä, joilla on herkkä iho, mutta heille sänki on sentään ihan ok. juttu. Minä saan ajella kahdesti päivässä pahimmillaan. -3
Tämä on kuin minä. Minulla on aivan sama tilanne. Ja todellakin kärsin näistä karvoista. Kaikki on tutkittu, mitään vikaa ei ole. Ei auta Diane Novat, ei mikään.