Mikä ehkäisisi liiallista karvojenkasvua?
Tiedän, että tämä on aika kiusallinen aihe ja herättää ehkä kysymyksiä. Toisaalta kiusallinen on vaivanikin. Kärsin liiallisesta karvankasvusta, mutten niin paljon, että voisin hakea lääkärin apua. Luultavasti tämä on perinnöllistä... Karvoja kasvaa tyypillisten naisten alueiden lisäksi myös jonkin verran muualla ja mietin, mikä auttaisi tai lieventäisi vähän.
Onkohan jotain valmistetta tai muuta vastaavaa? Mikä hormoni aiheuttaa tämän ja onko olemassa keinoja lieventää karvankasvua? T. Sheivaamiseen ja epilointiin kyllästynyt
Kommentit (23)
Vastaukset kiinnostaa minuakin. Karvoja mm. leuassa 😣 ja joka päivä nypin leukaa. Ja jalat tosi karvaiset.
Minulla ei auta asiaan mikään. Ei laserointi (karvat mustia ja iho valkoinen), ei laihdutus, ei e-pillerit eikä ruokavalio. Testosteronia aavistuksen verran liikaa kai. Kilppari ja aivolisäke ok, pcos:ään ei ole sanottu juuta eikä jaata.
Minäkin nypin leukani päivittäin, kasvaa ihan mustia, karkeita karvoja. Eikä mitään 1-2 kpl vaan enemmänkin 5-10 kpl per päivä...:/
Minulla ongelma paheni lihomisen myötä, ja kilpirauhasessa epäillään olevan vikaa myös.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin nypin leukani päivittäin, kasvaa ihan mustia, karkeita karvoja. Eikä mitään 1-2 kpl vaan enemmänkin 5-10 kpl per päivä...:/
Minulla ongelma paheni lihomisen myötä, ja kilpirauhasessa epäillään olevan vikaa myös.
Olisi edes noin vähän... Minä nypin viikset ainakin kerran viikkoon (sattuu, iho vuotaa verta :( ) ja leukaa/kaulaa päivittäin 1/2-1h verran, satoja karvoja. Koko kaula rehottaa, alaleuassa kasvaa liki yhtä paljon kuin miehelläni, samaten rintakehässä, navan alla, olkavarsissa, niskassa, alaselässä, sisäreisissä ja jaloissa muutenkin miestyyppistä pitkää paksua jouhea. Masentaa ja olen käyttänyt tuhansia laserointiin ja saman verran varmaan höyliin ja ihonhoitoon, lääkärissä ramppaamiseen ja muuhun. Ongelma oli aivan yhtä paha alipainoisena, normaalipainoisena, ylipainoisena ja taas normaalipainoisena. Hormoniaknekin vaivaa vaikka ikää vajaa 30v. -3
Onkohan jokin valmiste, jota olisi saatavilla ja auttaa oikeasti? Onko joku testosteronia "kumoava" hormoni tms ja miten sellaista saa?
Mulla kans karvoja ollut epänaisellisesti aina 5. luokasta lähtien. Siitä lähtien kun kuukautiset alkoi. Olen hoikka/timmi, syön terveellisesti, en tupakoi, kilpirauhanen toimii normaalisti ja munasarjat tutkittu: ei monirakkulaisuutta. Yhdistelmä-e-pillereitä söin neljä vuotta parinkympin alkupäässä, eikä mitään vaikutusta karvankasvuun. Ihan sama rehotus. Testosteroniarvoista en tiedä kuinka normaalit ovat, mutta tämän karvan kanssa vaan pitää osata elää. Epiloin sääret, muuten annan karvan kasvaa ja höylään kun "joutuu" tekemisiin miesten kanssa, nypin yksittäiset erilliset karvat pinseteillä. Onneksi on ollut miehiä jotka ei ole karvoista säikähtäneet :).
Onpa ainakin tummat piirteet (ei tarvi paljon meikkiä) ja hyvät seksihalut jos testosta johtuu. Ei ole kuitenkaan muuten miehinen kroppa. On ihan hyvät rinnat ja siro luusto.
Ootko kysynyt lääkäreiltä apua ongelmaan?
Onkohan jotain lääkettä tai valmistetta, jota saa ilman reseptiä? Entä onkohan parempaa keinoa kuin normaali epilointi vahvaan karvoitukseen? Olen epätietoinen, joskus myös epätoivoinen näiden kanssa.
Huh, "hyvä" tietää, etten ole ainoa myöskään, joka kamppailee näiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kilpirauhasen vajaatoiminta voi aiheuttaa liiallista karvankasvua, eli tsekkaappa kilppariarvot.
Eiku just toisinpäin!
terveisin Kilpparivajis
Mutta tässä kysyttiin, mikä voisi olla avuksi...?
Vierailija kirjoitti:
Mutta tässä kysyttiin, mikä voisi olla avuksi...?
No voisko lääkärissäkäynti olla avuksi?
Kai he paremmin tietää .
Vierailija kirjoitti:
Onkohan jokin valmiste, jota olisi saatavilla ja auttaa oikeasti? Onko joku testosteronia "kumoava" hormoni tms ja miten sellaista saa?
Joissakin e-pillereissä on estrogeenin lisäksi antiandrogeenia (mieshormonin "kumoajaa"), esim. Diane Novassa.
Itse kyllä olen nyt käyttänyt e-pillereitä (Diane Novaa määrätty, mutta sen halvempi rinnakkaisverio käytössä) muutaman kuukauden, enkä ole ainakaan vielä huomannut selkeää vaikutusta karvojenkasvuun, että tiedä sitten tuleeko tuo jossain vaiheessa selkeästi tehoamaan. Vieläkin saan viikoittain nyppiä leukakarvoja.
E-pillereitähän tosiaan määrätään muuhunkin kuin ehkäisyyn, harmittaa etten itse tiennyt tätä aiemmin. Mietityttää, että olisinko kasvanut vähemmän miehekkääksi, jos olisin saanut tällaista hormonihelppiä jo teininä. Huoh...
Vierailjia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissakin e-pillereissä on estrogeenin lisäksi antiandrogeenia (mieshormonin "kumoajaa"), esim. Diane Novassa.
Itse kyllä olen nyt käyttänyt e-pillereitä (Diane Novaa määrätty, mutta sen halvempi rinnakkaisverio käytössä) muutaman kuukauden, enkä ole ainakaan vielä huomannut selkeää vaikutusta karvojenkasvuun, että tiedä sitten tuleeko tuo jossain vaiheessa selkeästi tehoamaan. Vieläkin saan viikoittain nyppiä leukakarvoja.
E-pillereitähän tosiaan määrätään muuhunkin kuin ehkäisyyn, harmittaa etten itse tiennyt tätä aiemmin. Mietityttää, että olisinko kasvanut vähemmän miehekkääksi, jos olisin saanut tällaista hormonihelppiä jo teininä. Huoh...
Söin tuota useamman vuoden ja karvat tuntuivat kasvavan melkein enemmän vain kun stressaannuin (stressi selkeästi vaikuttaa asiaan ja myös ruokavalio hieman). Ja sivuvaikutukset olivat karmeita, maha ei toiminut koko aikana kunnolla, en kyennyt tuntemaan rakkaudentunteita miestäni kohtaan, olin masentunut ja limakalvot olivat niin kuivat, että seksi aiheutti verenvuotoa. Sama oikeastaan kaikilla muillakin pillerimerkeillä. Mulla on siis kai vapaata testosteronia veressä tavallista enemmän ja lääkäri ehdotti, että josko karvatupet reagoivat siihen herkemmin. Perinnöllisyyttäkin ehdotettiin, mutta koko sukuni on kummaltakin puolelta todella karvatonta, mutta perinnöllistä kuulemma sitten minusta eteenpäin! Jaa. Myös psykiatrille on kehotettu menemään kun en hyväksy itseäni. Kumma kyllä kun tuntuu olevan niin päin, että maailma ei hyväksy naista, jolle kasvaa paksumpi ja tuuheampi parta kuin monelle miehelle ikinä ja jonka persaus on karvaisempi kuin puolisollansa. Olen myös muuten todella maskuliininen ja mielialanvaihtelun (=aggressiivisuuden) kanssa on ongelmia kun olen niin kiivas. Olen myös lihaksikas, todella taipuvainen keskivartalolihavuuteen ja muutenkin joiltain osin hyvin miehekäs, vaikka rakastankin olla supernaisellinen noin muuten. Kuukautishäiriöitä on ollut. 18-20 vuotiaana eivät tulleet kertaakaan, mutta nykyisin kellontarkat. Jatkuvasti nippailee alamahasta, pms-oireet on helvetistä ja kuukautiskivut todella kovat yleensä joka toinen kuukausi. -3
Niin tuttua, itseltä kun löytyy tuo PCOS, googlettakaa jos ei ole tuttu. Liiallista karvankasvua, painoa kertyy todella helposti, välivuotoja, ihana sitkeä hormonaalinen akne 30-vuotiaana... Jossain vaiheessa kuukautiset jäivät pois ja gyne määräsi terolutia, jolla myös antiandrogeeninen vaikutus, ja jota moni joutuu vaivaan syömään. Söin hetken ja henki meinasi loppua, kivat pikku sivuvaikutukset siis tulivat itselle ja päivystysreissu siitä tulikin, ja sen jälkeen en ainuttakaan hormonipilleriä suuhuni ole laittanut enkä laita. Perinnöllisyys vaikuttaa myös, äidillä ja isoäidillä myös tätä karvaongelmaa. Myös ruokavalion kanssa pitäisi olla tarkkana, koska insuliinin sieto on heikentynyt ja se vaikuttaa tähän akneen. Esimerkiksi maitotuotteet ja vaalea leipä yms. aikaa sitten jo jääneetkin ruokavaliosta. Onko ap tarkistuttanut ettei ole pcos kyseessä? Mikäli ei ole nii sheivaamista tai laserointia vaan, se on kyllä kallista. On todella ihana tämä vaiva.
Karvojen poisto vahaliuskalla hillitsi kasvua.
Muistan 70-luvulta violetinvärisen aineen jota laitettiin kainaloihin, hair-stop-gelee joku, karvat kasvoivat heikosti sen jälkeen. Jossain shampoossa oli aine joka aiheutti hiustenlähtöä.
Jostain kynästä olen kuullut jolla poltetaan näitä paksuja "elättikarvoja".
Kilpirauhasen vajaatoiminta voi aiheuttaa liiallista karvankasvua, eli tsekkaappa kilppariarvot.