Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos lapsi osaa lukea jo 5-vuotiaana

Vierailija
06.03.2006 |

niin miten sujuu koulu? Poika menee siis ensi syksynä eskariin ja sitten vuonna -07 kouluun. Ja osaa lukea sujuvasti, niin tikkukirjaimia kuin aivan " normaaliakin" tekstiä. Kirjoittaa myös jotakin, ei sujuvasti kuitenkaan vielä. Myös yksinkertaiset laskut sujuvat, esim. 4+3 tai 5+4 jne.

Eilen kysyi mikä päivä ja monesko, vastasin että sunnuntai 5. pvä. Hetken kuluttua hän sanoi, että sitten Power Rangers tulee 9. pvä. Kysyin, että mistä tiedät, niin sain vastaukseksi: Koska nyt on sunnuntai 5. niin ensi torstai on sitten 9. PR on siis suosikkiohjelma jota joka viikko odotetaan :)

Nyt on alkanut holestuttamaan jo kouluun meno, kuinka poika " tylsistyy" tai vastaavaa? Hän on oppinut lukemisen ym isonsiskon jäljillä, sisko on nyt eskarissa je menee ensi syksynä kouluun. Onko muilla kokemusta, miten alkaa koulu kun tietyt perusasiat ovat jo hallussa? Kun mekin asumme pienellä paikkakunnalla niin tuskin on mitään vaihtoehtoja esim kirjainten ja lukemisen opetteluun koulussa.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulu-ikaan saakka, eli siihen noin 7-vuotiaaksi!

Meidan lapsi aloitti koulun (8.50-15.30) viime syksyna ollessaan 4v7kk ja kuopus tulee aloittamaan parin vuoden paasta kun on 4v3kk.

Vanhempi lapsi on oppinut lukemaan ja laskemaan koulussa taman syksyn aikana, on sujuvasti kaksikielinen ja ei ainakaan minun mielestani ole karsinyt millaan lailla tuosta aikaisesta koulun aloittamisesta. Itseasiassa tykkaa valtavasti koulusta!

Monissa muissa maassa lapset aloittavatkin koulun PALJON aikaisemmin kuin Suomessa. Taitaa ollakin ainoastaan Suomessa/joissain Pohjoismaissa tuo koulunaloitusika viela noin korkea?

Sita olen monesti ihmetellyt mita ne 5-6v lapset siella kotona aitien kanssa puuhaavat paivat pitkat? Eivatko he tylsisty ihan taysin? 6v. taitavat kait sitten menna kaikki jo eskariin?

Vierailija
2/34 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minä opin 5 vuotiaana lukemaan. Koulussa oli luokat 1.luokka ja toinen 1-2luokka eli ekat ja tokat yhdessä, meitä oli 6 jotka osasi lukea kouluun mennessä joten oltiin samassa luokassa. Tietysti hiukan mukautetusti, mutta mielestäni sain hyvän opetuksen, osin kyllä muistan että tehtävät oli liian helppoja ja lopputunti meni höpöttäessä kaverin kans ja opettaja jakoi sitten lisätehtäviä sitä mukaa. Tästä aikaa joku 15vuotta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse osasin lukea 5-vuotiaana, laskin tosi hyvin 6-vuotiaana jne. Silti olin nätisti koulussa. Joskus muistan saaneeni lukea jotain satukirjaa, kun toiset tankkasi a:ta.

Olin luokan parhaita oppilaita ja nyt akateemisesti koulutettu. Samoin monet fiksut kaverini osasivat lukea valmiiksi. Ei varhainen lukeminen automaattisesti tarkoita hyvää koulumenestystä, mutta toki yleensä näin on.

Vierailija
4/34 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska kouluun meno vaatii muutakin kuin lukutaitoa, vaikka se onkin niitä ensimmäisiä konkreettisia asioita, joita opetellaan. Minusta lapsen lapsuutta ei pidä lyhentää. Ennemminkin sitten juttelet opettajan kanssa, että lapsesi saa varmasti mielekästä tekemistä tunneille, jos opetellaan asioita joita lapsi jo osaa. Ja moni muukin osaa jo kouluun mennessä lukea, koska eskarissa sitä jo vähän harjoitellaan, uskon, että prosentit ovat pian paljon suuremmat kuin 25, kuten joku mainitsi, tällainen luku oli varmasti ennen kuin eskari tuli " pakolliseksi" .

Vaikka lapsi oppisi lukutaidon varhain, hän ei välttämättä opi sitten taas käsitteellisiä asioita normaalia aiemmin, joten viidennellä tai kuudennella luokalla voi käydä yhtäkkiä niin, että lapsi " tippuu" kärryiltä, koska ei ole vielä samassa kehitysvaiheessa kuin muut.

Tuntuu, että monelle tämä lukemisen oppiminen on se koulukypsyyden mittari, mutta oikeasti se on vain hyvin pieni osa sitä kokonaisuutta.

Vierailija
5/34 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...oppi lukemaan sujuvasti " viskarivuonna" jo ennen joulua eli 5-vuotiaana. Eskarin keväällä oli ryhmänsä ainoa, joka luki sujuvasti (juonsi kevätjuhlan :' -)), hänen lisäkseen kaksi muutakin hahmotti jo sanoja. Meille ehdotettiin neuvolasta (5v tarkastuksessa), että mentäisiin kypsyystestiin. Minulle ei olisi tullut mieleenkään laittaa leikkiväistä pikkutyttöäni kouluun kesken leikki-iän!

Ekan alkaessa kolme kahdeksastatoista osasi lukea, kaikki ei tunteneet vielä kirjaimiakaan. Ekan luokan keväällä viimeisetkin oppivat lukemaan. Opettaja ei pystynyt/halunnut eriyttää lukijoita, koska heitä oli niin vähän. Tyttöni kypsähti ekan keväällä lukutunteihin, kun se meni jo tankkaamisen puolelle, mutta kyllä siellä koulussa on niin paljon kaikkia kivoja juttuja, ettei siitä mitään ongelmaa tullut. Nyt tokan keväällä on lukutunnitkin jo ihan toisenlaisia, kun kaikki lukevat.

Minä koen sen niin, että se tilapäinen kypsyminenkin oli hyvää koulua tyttärelleni. Muistutus taas siitä, ettei kaikki aina suju omien suunnitelmien mukaan. Tarpeellista oppia elämän varrelle!

Vierailija
6/34 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ollut varmaan paras, jos olisin vaivannut itseäni kouluasioilla hiukan enemmän ;D.

Vierailija
7/34 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä yleistettynä oman kuopukseni opettajan sanoista. Luokalle on pyritty ja yleensä siis tuo on suhde, viimeksi osasi noin 2/3 lukea eli tavallista useampi.

Opettajat eriyttävät mahdollisuuksien mukaan opetusta.

Noille lapsille, jotka lukee kouluun tulleessa, tulee yleensä pientä takapakkia siinä, kun pitää opetella tavuttamaan sanoja, jotta niitä voi siis tavuttaa eri riveille vaikka kirjoituksessa ja samoin kaksoiskonsonantit helposti unhottuu. Syy on se, että oppivat eripäin tämän asian kuin ne, jotka opettelevat äänteistä ja tavuista sanoihin päin.

Vierailija
8/34 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

laski myös ja teki kaikkee puuhakirjaa ja eskarikirjaa. koulussa ei tylsisitynyt koska niille jotka osasivat jo lukea ja kirjoittaa oli oma ryhmä ja oma oppikirjakin josta sai lukea ja tehdä tehtäviä. samoin matikassa oli omia lisäkirjoja joissa oli vaikeempia laskuja ja pulmatehtäviä yms vaikeeempia tehtäviä, sai sellaisia useampiakin erilaisia omaksi ja teki ne kaikki. eli tehtävää kyllä piisaa jos ope vain on kekseliäs. meillä tyttö on jatkanut innoissaan ja hyvin on koulu mennyt

Vierailija
9/34 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei todellakaan lukevaa lasta enää opeteta tavutteleen tms. kyllä saa lukea ihan suoraan!!!! jos tollasta ope vaatii niin ei tartte suostua!!!!

meidän tytön luokalla osasi oma mukaan lukien 6 lasta lukea ja lapsia oli 28. nuo kuusi lasta oli äikän lukutunnit omassa ryhmässä apu-open kanssa ja tekivät omia tehtäviään ja lukivat suoraan kirjasta juttuja yms. eli ei tule takakpakkia ja siihen ei tartte suostua et joutuu istuun kun toiset äänteitä opettelee, puhumattakaan et niitä tarttis ite opetella!!!!!!!!!!!!!!pitäkää puolianne!

Vierailija
10/34 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka lapsi olisikin koulukypsä siinä 5-6 vuoden iässä ja aloittaisi koulun silloin, niin ongelmia voi seurata myös myöhemmin. Kun yläasteella muut lapset tulevat murrosikään ja fyysinen kehitys kiihtyy huimasti on vuotta nuoremman ikävä olla se " kehittymätön" muita päätä pienempi ressukka. etenkin poikien kohdalla näin, pojilla kun se fyysisyyden merkitys korostuu aina esim liikuntatuntien joukkuepeleissä...

Toki siis samanikäisistäkin lapsista osa tulee murrosikään aiemmin ja osa myöhemmin, mutta ehdoin tahdoin en omaa lastani järjestäisi siihen asemaan. Murrosikä kun on niin herkkää aikaa muutenkin..

(Tämä siis yläasteen opettajan näkökulmasta)

Vierailija
11/34 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma esikoiseni ei osannut lukea ennen koulunalkua ja ekaluokan kevään vanhempienkeskustelussa olinkin huolissani koulun sujumisesta. Oletin, että kaikkihan ovat jo paljon taitavampia kun lukivatkin jo ennen koulunalkua? No, opettaja sanoi kyllä lapsen olevan luokkansa parhaimpia oppilaita.

Vierailija
12/34 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurauksena se, että tylsistyin koulussa kun muut vasta opettelivat lukemaan. Olin ainut luokallani joka osasi lukea. Opettaja ei juuri sitä ottanut huomioon, eikä antanut lisätehtäviä tms, joten tylsistyin ja en jaksanut keskittyä enää muuhunkaan opetukseen. LIevää lukihäiriötä on myös. Sanat menevät sekaisin helposti, kirjaimet vaihtavat paikkaa. Tavaamisen opettelu oli tosi vaikeaa, koska olin oppinut lukemaan suoraan, ilman tavuttamista.

Jostain olen lukenutkin, että lasten olisi oikeasti hyvä oppia lukemaan vasta koulussa, ettei sitten pitkästy siellä. Myös lukihäiriöt ovat yleisiä aikaisin lukemaan oppineilla.

Veikkanpa vaan, että tuo oma lapsenikin oppii aikaisin lukemaan vaikken opettaisi. Kiinnostui kirjaimista 2-vuotiaana ja koko ajan hälle pitää olla lukemassa..

Vierailija
13/34 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettamillani ekaluokilla on aina ollut vähintään kolmas osa lukevia lapsia, joskus jopa yli puolet on lukenut jo jollakin tavoin. Matikkaakin hallitsevat alkeet eskarin jälkeen ihan ok. Osa osaa lukea ja kirjoittaa, osa laskea, osa molempia. Sitten on ollut muutama kaksi kolme/luokka, jotka eivät ole osanneet lukea, kirjoittaa, eikä laskea.

Lapset eivät yleensä pitkästy, jos joutuvat jonkun asian opettelemaan, vaikka sen jo osaavatkin. Paljon on vanhempian vastuulla, kuinka he kouluun menijää etukäteen ohjaavat. Osalle on jo taottu päähän niin tiukkaan, että osaat kaiken, etteivät enää huomaa, että hups, en tainnut osatakaan.

Jos et laita lastasi vuotta aiemmin kouluun, jota en välttämättä edes suosittele - ohjaa häntä siihen, että on hyvä, että hän osaa jo vähän, ennen kouluun menoa, niin asiat ovat sitten tutumpia, eikä heti tule niin paljon uutta asiaa. Koulussa varmasti tulee jokaiselle sitä uuttakin ihan tarpeeksi - jos vaan on otollinen maaperä ottamaan sitä vastaan. Monesti nämä, joilla vanhemmat ovat etukäteen huolissaan lapsestaan, kun on niin taitava, hösöttävät vähän liikaa. Lapsi ei sitten esim tahdokaan ethdä niin kovasti niitä vaikeita tehtäviä, kunh vanhemmat vaativat.

Vierailija
14/34 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö oppi lukemaan vähän alle 4v ja myös kirjoittamaan 4-vuotiaana. En ole huolestunut koulunaloittamisen suhteen, luotan koulujärjestelmään.

Vierailija
15/34 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

periaatteessa opetusta tulisi eriyttää jokaisen oppilaan tason mukaisesti, mutta käytännössä harvemmin onnistuu. Voisiko lapsi mennä vuotta aiemmin kouluun?

Itse opin lukemaan ja laskemaan ennen koulun alkua ja tylsistyin koulussa kuoliaaksi, toiset opetteli kirjaimia minä pyörittelin peukaloita. Toiset tavasivat tekstistä pari ensimmäistä sanaa, minä luin koko aapisen ekana päivänä jne. Pari ensimmäistä vuotta meni tuolla tavalla ja siihen mennessä olin jo oppinut inhoamaan koulua, mikä taas ei ole myöhemmin elämässä auttanut opiskelua. Silloin ei tosin vielä mistään eriyttämisestä ollut puhettakaan.

Vierailija
16/34 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole enkä sinunakaan olisi mitenkään huolissani.

Vierailija
17/34 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten siinä suhteessa lapsesi ei ole poikkeus.

Harvinaisempaa taitaa nykyisin olla nää, ketkä eivät osaa lukea vielä ekalla.

Opettaja eriyttävät opetusta tosi hyvin ekalla ja tokalla luokalla, joten kaikille löytyy varmastai kivaa ja mielekästä tekemistä!

Vierailija
18/34 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

veljensä kanssa ensin kummatkin yhden ja myöhemmin kummatkin syö puolikkaan niin kuinka monta piirasta paketissa on. Osasi sanoa, että kolme ovat syöneet ja vaati saada neljännen,mutta isi oli jo syönyt sen : (

Mä olin hirveän ylpeä pojastani. Toivottavasti on vuoden päästä yhtä osaava kuin sinun lapsesi : )

Vierailija
19/34 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

muut oppivat ekaluokan aikana. Näillä kahdella oli tosi tylsää, eikä opella ollut mahdollisuutta kehitää heille juuri mitään omaakaan.

Vierailija
20/34 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. 5

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi