Saanko sanoa pojalle ja tyttöystävälleen, että ostakaa itse ruokanne?
Opiskelijapoika ja tyttöystävänsä käyvät meillä noin kerran kuukaudessa, välimatkaa opiskelukaupunkiin on vajaa 200 km. He ovat ihan mukavia ihmisiä, mutta käyntinsä tulevat todella kalliiksi. Tänäkin viikonloppuna ruokakassi maksoi yli 120 euroa, vaikka kotona on kaikki perustarvikkeet valkosipulista tomaattipyreeseen. Mutta kun sille kokkaavalle tyttöystävälle pitää ostaa tiettyä luomutofua, tiettyä kookosöljyä, tiettyä kvinoaa, tiettyjä pekaanipähkinöitä jne., niin vierailunsa tulevat todella kalliiksi.
Toki arvostan sitä, että osallistuvat ruuanlaittoon, mutta kun tämä on kerta kerralta menossa kalliimpaan suuntaan. Kysyin jo pojalta, että miten ihmeessä heillä on opiskelijabudjetilla varaa syödä näin, ja tämä totesi, että ei olekaan, mutta kun tulevat meille, on kiva kokeilla uusia reseptejä. Ja äiti maksaa.
Nyt tekisi mieli sanoa, että tuokaa seuraavalla kerralla ruuat mukananne, minä tarjoan kattilat. Todennäköisesti siitä vedetään herne nenään, mutta kun minulla ei ole mitään käyttöä maapähkinävoille, sormisuolalle tai riisijauholle, niin en haluaisi niitä ostaa.
PS. Viime kerralla käydessään halusivat ruususuolaa, nyt sormisuolaa ja sitä edeltävällä kerralla tarvittiin mustaa suolaa, joita kaikkia on käytetty muutama hippunen. Onhan se kiva kokeilla kaikenlaista, mutta joku raja minullakin.
Kommentit (48)
Nuo ruususuolat ja sormisuolat ovat vain pelkkää rahastusta. Ihan tavallinen jodioitu ruokasuola on oikein kelvollista ja lisäksi halpaa.
Voit vedota ihan pelkästään ekologisuuteen, ja sanoa että nyt olisi käytettävä nämä vanhat ostokset pois kaapista ennen uusien ostoa ettei tarvitse heittää elintarvikkeita pois. Luulisi vegaanin ymmärtävän ekologisuuden päälle.
Vaikka vegaaniprovohan tämä on.
Vierailija kirjoitti:
Nuo ruususuolat ja sormisuolat ovat vain pelkkää rahastusta. Ihan tavallinen jodioitu ruokasuola on oikein kelvollista ja lisäksi halpaa.
Kelvollista kyllä, vaan ei hyvän makuista.
Etkö voi sanoa ihan nätisti, että nyt on kaapit täynnä kaikkea ihmeellistä, että ne pitää ensin käyttää pois?
Eikai kukaan ole noin törppö, että kuukaudesta toiseen on lapsensa kynnysmattona?
120 euroa ei edes ole iso raha kerran kuussa.
Sano nyt vielä, ettet syö sitä miniäs tekemään ruokaa? Kokkaavat vain itselleen? Sitten tää olisi ollut täydellisempi provo.
Kun et osaa niitä elintarvikkeita käyttää, niin parempihan se on antaa pilaantua kaapissa kuin pakata nuorille mukaan..
Huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelvollista kyllä, vaan ei hyvän makuista.
Kaikki lähes sataprosenttisesti ihan samaa natriumkloridia. Ei se pieni raskasmetallilisä niistä "gourmet-suoloista" mitään erityistä herkkua tee.
Käyttäkööt ne entiset ainekset loppuun, ei ole normaalia ostaa aina uutta samankaltaista tuotetta.
Pistä mukaan niitä erikoissuoloja vaikka mingrip pussissa ja sano että nyt tämä tuhlaus saa loppua.
Samaa öljyä niin kauan kun pullossa riittää jne. Joku järki touhuun.
Siis palstallako ollaan sitä mieltä, että vegaani tuokoot ruuat mukanaan? Miten se nyt näin kääntyi, tähän asti on aina oltu sitä mieltä, että totta kai isäntäväki ottaa huomioon kylääntulijoiden erikoisruokavaliot ja ymmärtää, että vegaanikin tarvitsee proteiineja. Nyt kun se vegaani näköjään kokkailee kaikin tavoin täydellistä ruokaa, niin neuvotaankin sanomaan stop ja vaatimaan vierasta tuomaan omat ruuat mukanaan.
Tuossa sekasyöjä on kohtelias pojan tyttöystävälle ja ostaa sen, mitä pyydetään, koska todennäköisesti ei itse ole koskaan paneutunut erilaisten myslien proteeiinimääriin tai siihen, tarvitaanko paistamiseen kookos- vai avocadoöljyä tms. Entä jos ap olisi alusta asti sanonut, että mitään en osta, tässä lihasoppaa - sekö olisi ollut oikea tapa toimia, ettei olisi kynnysmatto?
Ostat perustarpeet kaappiin. Jos rupeavat esittämään kauppalistaa sanot että olet jo käynyt kaupassa etkä ole menossa/ehdi uudelleen, mutta hehän voivat käydä itse.
Minä oisin vaan onnellinen moisesta. Tuo on niin harvoinkin, ettei taloutta kaada. Pakkaisin pilalle menevät tuotteet nuorelle parille mukaan vietäväksi. Ihme nipo porukkaa täällä.
Vierailija kirjoitti:
Siis palstallako ollaan sitä mieltä, että vegaani tuokoot ruuat mukanaan? Miten se nyt näin kääntyi, tähän asti on aina oltu sitä mieltä, että totta kai isäntäväki ottaa huomioon kylääntulijoiden erikoisruokavaliot ja ymmärtää, että vegaanikin tarvitsee proteiineja. Nyt kun se vegaani näköjään kokkailee kaikin tavoin täydellistä ruokaa, niin neuvotaankin sanomaan stop ja vaatimaan vierasta tuomaan omat ruuat mukanaan.
Tuossa sekasyöjä on kohtelias pojan tyttöystävälle ja ostaa sen, mitä pyydetään, koska todennäköisesti ei itse ole koskaan paneutunut erilaisten myslien proteeiinimääriin tai siihen, tarvitaanko paistamiseen kookos- vai avocadoöljyä tms. Entä jos ap olisi alusta asti sanonut, että mitään en osta, tässä lihasoppaa - sekö olisi ollut oikea tapa toimia, ettei olisi kynnysmatto?
No mutta joku roti nyt sentään! Tietysti vanhemmat tarjoavat viikonloppuruuat, mutta eihän tuossa ole mitään järkeä että ostellaan joka kerta jotain uutta kallista, käytetään vähän ja unohdetaan sitten.
mulle mutsi tarjoaa sitä iänikuista mikrokasvisruokamoskaa, jota en voi sietää. ja turha sanoa että osta omat ruokasi. en käy silloin kun mutsi vinkuu minua käymään enkä todellakaan ala ostamaan mitään ylimääräistä kun matkat maksaa ja evästä on pakko olla mukana.
Vierailija kirjoitti:
Minä en halua, että kukaan ostattaa minulla kaappeihin mitään kalliita ruokia yhtä kertaa vasten, jos itse en niitä syö. Teen aina toisten ruokavalioon sopivaa ruokaa, mutta aina sellaista aineksista, mitkä itsellä kuluu. Eikä minun keittiöni ole kenenkään kokeilukeittiö. Jos on yhtä mysliä, se ensin loppuun ja sitten vasta seuraava. Vain terveyssyistä sallin ettei vanhaa käytetä ensin loppuun ennen kuin uutta tulee. Vegaairuokaa syön kohta itsekin, uuniin on menossa porkkanalanttusipulisekoitus ja kaveriksi itse tehtyjä vegaanisista aineista sämpylöitä ilman päällisiä.
Kyllä mielestäni perusraaka-aineet on ok jättää omalle lapselleen ja hänen tyttöystävällee. Kun itse olin opiskelija sain ruokaa mukaan, en kuitenkaan mitään trendikkäitä gourmet tuotteita. Itse ostin kvinoaa ja tofua opintotuellani. Niistä oli se etu että niitä ei koskaan varastettu opiskelijasolun keittiöstä. Vegaani voi hyvin käyttää sesongin edullisia kasviksia, lanttuja saa halvalla.
Jaahas, tällainen vegaaniprovo tällä kertaa. 0/5.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, tällainen vegaaniprovo tällä kertaa. 0/5.
Vaikutti enemmän hipsteriprovolta.
Jos ei ole provo, niin juttele ap pojallesi kahden kesken ja hyvässä hengessä. Selitä, ettei sinulla ole varaa noin kalliisiin ruokalaskuihin ja kaapit täyttyvät ruokatarvikkeista, joita et itse käytä. Jos olet kasvattanut järkevän pojan, hän ymmärtää yskän ja toimii toisella tavalla seuraavalla vierailulla. Jos ei, niin kieltäydyt silti ostamasta vaikka yli 50 eurolla tarvikkeita ja mietit, mikä meni vikaan pojan kasvatuksessa. Nuoret eivät välttämättä ymmärrä ottaa huomioon tuollaisia asioita, monet alle 25-vuotiaat ovat vielä tietyllä tavalla itsekkäitä, eivätkä osaa ajatella asioita ihan loppuun, ellei heitä valaise ja "kasvata".
Nyt kuitenkin asetat ne rajat, ystävällisesti mutta jämäkästi.
En menisi toiseen ääripäähän ja käskisi tuomaan omia eväitä, mutta lopettaisin myös koekeittiön kustantamisen. Jos poika ja tyttöystävä ovat vielä paikalla, pakkaisin suurimman osan vajaista paketeista heille mukaan, jättäisin yhden erikoissuolan, yhden öljyn, yhden myslipaketin ym. seuraavaa vierailua odottamaan ja sanoisin, että hankitaan täydennystä tai uutta lajia sitten kun vanhat on syöty. Kiva kun kokkailee, mutta nyt olisi hyvä aika opetella sellaista ruuanlaittoa, että otetaan sitä mitä kaapista löytyy, ja jos jtoain erikoisuutta ei ole niin sovelletaan.
Ostaako tytön vanhemmat heille myös muotivillitys"ruokaa"? Vai käyvätkö siellän lain?
Poikasi on löytänyt hienon tytsyn, ei aiheuta omalla tuokavaliolla sinulle harmia! Sanot ihan kuten asia on, tarpeita jää käyttämättä ja menee roskiin ennenpitkää, että miettii hiukan nk jatkossakin käyttöä. Se on kasvatusta kun tekee nätisti!