Saanko sanoa pojalle ja tyttöystävälleen, että ostakaa itse ruokanne?
Opiskelijapoika ja tyttöystävänsä käyvät meillä noin kerran kuukaudessa, välimatkaa opiskelukaupunkiin on vajaa 200 km. He ovat ihan mukavia ihmisiä, mutta käyntinsä tulevat todella kalliiksi. Tänäkin viikonloppuna ruokakassi maksoi yli 120 euroa, vaikka kotona on kaikki perustarvikkeet valkosipulista tomaattipyreeseen. Mutta kun sille kokkaavalle tyttöystävälle pitää ostaa tiettyä luomutofua, tiettyä kookosöljyä, tiettyä kvinoaa, tiettyjä pekaanipähkinöitä jne., niin vierailunsa tulevat todella kalliiksi.
Toki arvostan sitä, että osallistuvat ruuanlaittoon, mutta kun tämä on kerta kerralta menossa kalliimpaan suuntaan. Kysyin jo pojalta, että miten ihmeessä heillä on opiskelijabudjetilla varaa syödä näin, ja tämä totesi, että ei olekaan, mutta kun tulevat meille, on kiva kokeilla uusia reseptejä. Ja äiti maksaa.
Nyt tekisi mieli sanoa, että tuokaa seuraavalla kerralla ruuat mukananne, minä tarjoan kattilat. Todennäköisesti siitä vedetään herne nenään, mutta kun minulla ei ole mitään käyttöä maapähkinävoille, sormisuolalle tai riisijauholle, niin en haluaisi niitä ostaa.
PS. Viime kerralla käydessään halusivat ruususuolaa, nyt sormisuolaa ja sitä edeltävällä kerralla tarvittiin mustaa suolaa, joita kaikkia on käytetty muutama hippunen. Onhan se kiva kokeilla kaikenlaista, mutta joku raja minullakin.
Kommentit (48)
Et tietenkään maksa erikoisuuksia ja luksusta. Hyvänen aika. Normaalit ruoat tarjoaisin, en erikoisuuksia.
On. Voi vaikka antaa heille rahaa pari kymppiä ja sanoa, että ostakaa tuolla mitä ostatte, loput pitää löytyä perustarvikkeista kotoa. Et olisi alunperinkään saanut lähteä tuohon mukaan. Sinä et vain voi sanoa, sinun pitää sanoa. Voit tukea vähän, mutta kohtuus kaikessa. Sanoisin itse, että talo on jo täynnä tarpeettomia hifistelytuotteittani, eikä mitää uutta tule ennenkuin entinen on käytetty kaikki.
Kaipa se tyttöystävä kuvittelee että te olette rikkaita, eikä ruuan hinnalla ole mitään väliä. Onko ne sen tekemät ruuat hyviä? Ihan hyvin voit sanoa että ei ole kuule varaa ostaa enää erilaisia suolalaatuja, että jospa tekisit jotain mihin kotona on jo mausteet ym. perusjutut.
Nyt laitat nuorison ruotuun :-) Eihän tuossa ole järjen hiventä! Sano seuraavalla kerralla, että tervetuloa kokkaamaan, mutta viikonloppuruokien budjetti on esim. 60 euroa. Pyydä tyttöystävää suunnittelemaan sellaiset reseptit, että se summa riittää.
Vaikka erikoiset suolat ja öljyt kestäisivät vuositolkulla, en tosiaankaan ostaisi niitä enkä säilöisi kaappiini, koska itse en käyttäisi niitä ruuanlaitossa.
Sinun kotisi ja sinun elämäsi!
Miten olet edes aloittanut tuollaisen "erikoisruokapalvelun"? Laita rajat. Sano suoraan ettei sinulla ole varaa eikä halua ostella kalliita ruoka-aineita vain siksi että nuoripari haluaa kokkailla sinun luonasi hienommin ja erikoisemmin kuin omassa kodissa.
Tarjoat sellaisia ruokia kuin itse haluat ja jos ei kelpaa niin nuoripari käy itse kaupassa ostamassa erikoisherkkunsa.
Minäkin mielelläni kokkailen opiskelijatytälle+poikaystävälle mutta vain perusruokaa on tarjolla ja hyvin kelpaa.
En ostaisi mitään erikoishärpäkkeitä vaan niitä aineksia mitä normaalistikin käytät ja poikasikin on syönyt vielä kotona asuessaan. Kasviksia toki voi ostaa monipuolisesti, ilmeisesti tyttö on jonkun sortin kasvissyöjä? Jos ei niistä perustarpeista saa nuori pari ruokaa väsättyä tai sun tekemä ei kelpaa niin tervemenoa itse kauppaan omilla rahoilla ostamaan parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaipa se tyttöystävä kuvittelee että te olette rikkaita, eikä ruuan hinnalla ole mitään väliä. Onko ne sen tekemät ruuat hyviä? Ihan hyvin voit sanoa että ei ole kuule varaa ostaa enää erilaisia suolalaatuja, että jospa tekisit jotain mihin kotona on jo mausteet ym. perusjutut.
Hän on vegaani, minä en. Aluksi ajattelin, että on kohteliasta ostaa ne tarvikkeet, joita hän tarvitsee ruuanlaitoonsa (teki alusta asti selväksi, että nauttii ruuanlaitosta ja mielellään tekee ruokansa, ettei siitä olisi minulle vaivaa) ja joita meillä ei ole, mutta nyt tämä on alkanut mennä minun kannaltani mahdottomaksi. Joka kerta eri öljy, joita ei kuitenkaan voi säilyttää kuukausitolkulla. Tai joku erilainen musli/granola, niitä alkaa olla kaapissa jo puolen tusinan verran. Itse en niitä syö, koska välttelen viljatuotteita.
Luulin otsikon perusteella ihan muuta. Tietenkään et enää törsää noin, jos et halua kerran. Onhan se nyt epäekologistakin ostella vanhenemaan erikoisuuksia. Itse tarjoan opiskelijanuorilleni puolisoineen mieleistä evästä, vegaanistakin kyllä. Mutta oman kukkaroni mukaista! Lisäksi nämä nuoret taitavat olla astetta huomaavaisempia/kursailevampia, tuovat aina jotain pientähyvää tuliaisina. Ei rahallista merkitystä, mutra tuntuuhan se kivalta ettei ole itsestäänselvyys.
Käykö tyttö kokkaamassa myös vanhempiensa luona näiden piikkiin?
Millä rahalla ne tulee teille, kai ne opiskelija-alennuksellakin ostetut matkaliput jotain maksaa, eikö sillä saisi ruokaa?
Poikasi on juntti kun antaa tyttiksen luulla, että tämä sopii. Nyt kasvatusta, pojan on ymmärrettävä itse ensin. Antaa hänen päättää miten kertoa tytölle, että kuule jos ens kerralla mennään pizzalle tms. Pojasta noloa jos sinä sanot tytölle. Poika on voinut tyttöä kannustaa tohon tyhmyyksissään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on vegaani, minä en. Aluksi ajattelin, että on kohteliasta ostaa ne tarvikkeet, joita hän tarvitsee ruuanlaitoonsa (teki alusta asti selväksi, että nauttii ruuanlaitosta ja mielellään tekee ruokansa, ettei siitä olisi minulle vaivaa) ja joita meillä ei ole, mutta nyt tämä on alkanut mennä minun kannaltani mahdottomaksi. Joka kerta eri öljy, joita ei kuitenkaan voi säilyttää kuukausitolkulla. Tai joku erilainen musli/granola, niitä alkaa olla kaapissa jo puolen tusinan verran. Itse en niitä syö, koska välttelen viljatuotteita.
Mitä ihmettä varten joka kerta eri öljy tai mysli, miten tyttö perustelee tarpeensa aina uuteen pakettiin? Lyö ne entiset pöytään ja sano, että nämä on käytettävä loppuun ennenkuin mitään uutta vastaavaa voidaan edes harkita.
Kerran kuussa en viitsisi ja musta olisi kiva syödä itsekin vaihteeksi jotain erikoisempaa varsinkin kun ei tarvitse itse kokata.
Et. Kerran teit mukulan niin sun siitä pitää myös huolehtia.
Vierailija kirjoitti:
Et. Kerran teit mukulan niin sun siitä pitää myös huolehtia.
Ei ap ole poikansa tyttöystävää tehnyt. KAi se huolehtiminen kuuluu tytön omille vanhemmille?
Sanot että tuli yllättäviä menoja ja säästät johonkin ja ei osteta mitään kallista, 20-30 euroa rajana
Nuo öljyt ja suolat nyt riittää pitkäksi aikaa, moneen vierailuun, mutta periaatteessa ovat kyllä ajattelemattomia, kun tuollalailla ostattavat.