Jos alaikäinen teini tulee kaupan pihalla vastaan seteli kourassa ja pyytää teitä ostamaan alkoholia ja tupakkaa, niin suostutteko?
Itse olen muutaman kerran hakenut ventovieraille teineille tupakkaa, kun olen saanut tuontipalkkaa.
Kommentit (57)
Ei ole sellaista sattunut. Mutta taatusti en hakisi. Hakija ottaa moraalisen vastuun, jos teini vaikkapa sairastuu/kuolee alkoholimyrkytykseen.
Otan rahat, tuon sixpackin limua ja muutaman askin pastilleja.
En todellakaan, vaikka muuten olen aika lepsu
Joskus nuorempana hain teinitytöille röökiä kun ottivat poskeen ja samalla sai tissejä hyväillä.
joskus kaljan ruinaajille "hain" kaljaa= otin rahat ostin kaljat, näytin pojille keskaria ovella ja join itse ne illalla pois tyytyväisenä.
En, enkä ole koskaan hakenut. En ees "heitä". Aika varma siitä että oma röökaus ei olis voimissaan jos mulle ei olis teininä haettu niin helposti.
16-vuotiaana uskaltauduin kysymään eräältä mieheltä, että kävisikö hän ostamassa mulle kaljaa. Sain pitkän saarnan Jeesuksesta perään ja siitä hiivin pois. Sinne jäi oluet.
Nyt 28-v en missään nimessä ostaisi itsekään. Korkeintaan tutulle 17-vuotiaalle voisin tarjota muutaman juoman, jos olisimme samoissa juhlissa (hypoteettisesti, en kyl pahemmin sen ikäisten kanssa hengaile..)
En hakisi.
17-v siskolle voisin hakea jotain siideriä, viinaa en enkä tupakkaa. Olen tuon sanonutkin hänelle että multa voi pyytää, mutta toistaiseksi ei ole kysellyt. Siskon kavereille en myöskään hakisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan hakisi. Kerran olen ottanut teinien kaljat matkaani kun puistossa poliiseille valehtelivat että kaljat ovat minun. Eipä niillä siihen mitään sanottavaa ollut, sain ilmaiset pussikaljat sitten.
Varsinaista (valikoivaa) lainkuuliaisuutta, sano. Niinkuin kylläkin meillä kaikilla, ei sen puoleen.
Niinpä! Kumpikohan olisi ollut aidosti poikien kannalta parempi eli jäädä kiinni vaiko pelastua aikuisen ihmisen auttamana?
Minusta heidän olisi kannattanut jäädä kiinni. Näin olisi oikeasti saatu itse ongelma pöydälle ja tieto kotiin. Näin olisi ollut mahdollisuus, että poikien touhu olisi saatu loppumaan ja ainakin viesti aikuisilta olisi ollut selkeä: alaikäisen alkoholin käyttöä ei tueta eikä suvaita.
Voihan nuori polttaakin ja vanhemmat jopa tietävät sen, mutta ei sitä silti tartte antaa nuorelle lupaa käydä kodin parvekkeella tupakoimassa vaan ehdottomasti kotona kielletään tupakointi eikä sitä tueta mitenkään. Se on selkeä viesti nuorelle ettei asia ole aikuisten mielestä ok.
Miltä tuntuisi jos joku hakisi sun teinille alkoholia? Jos jotain vakavaa sattuu, niin yleensä selvitetään mistä alkoholi on peräisin.
Vierailija kirjoitti:
Otan rahat ja poistun takaovesta.
Kauheeta kun joutuu kasvattamaan toisten kakaroita. Alkoholi ei ole alaikäisille ja vieraisiin ei pidä luottaa.
Ja kuvittelet mielessäsi ylpeänä olleesi suurikin henkinen oppi-isä niille nuorille tuolla katalalla teollasi?
Varas olet siinä missä muutkin vastaavat aikuisilta ahdistamalla pummaavat puolispurgut.
Nyt ne nuoret etsivät vain jonkun kunnollisemman ja luotettavamman hakijan ja sinun tekosi vain sitten korostaa heille petollisella tavalla ja salakavalasti hänen 'kunnollisuuttaan'.
Huijaus ja epäluotettavuus uskotuissa raha-asioissa on sitä joka tapauksessa ketä tahansa kohtaan huijaatpa sitten nuorta,aikuista,keski-ikäistä,tai minkäikäisiä ihmisiä hyvänsä niin huijari olet kuitenkin aina.
Keinosi eri ikäryhmiä kohtaan vain vaihtelevat (kulloinkin sen ikäryhmän mukaan siis, mitä huijaat),siinä kaikki.
Mä sanoin kerran, että oon juoppo vaikka oonkni nyt kuivilla ollut muutaman viikon ja mulla on porttikielto tonne (S-market) Heheh, uskoivat. En erityisemmin käytä alkoholia ollenkaan, mutta olen niin homssuinen ja ruma, että käyn juoposta hyvin.
En. On muutaman kerran pyydetty, en ole koskaan suostunut. Vaikka tiedän, että joku niille kumminkin sitä hankkii. Mutta en ainakaan minä. Ja toivon, ettei kukaan hankkisi omille lapsilleni vaan passittaisi kotiin, jos yhtään tunnistaisi...
En tietenkään. Tosin itse en alaikäisenä edes maistanut alkoholia, ehkä sen takia tässä asiassa tiukkana pysyn. Aikuiset ottakoon vastuun itsestään, mutta lapsista aikuiset kantavat vastuun.
Vierailija kirjoitti:
Otan rahat ja poistun takaovesta.
Kauheeta kun joutuu kasvattamaan toisten kakaroita. Alkoholi ei ole alaikäisille ja vieraisiin ei pidä luottaa.
Huijaus on aina huijaus,huijasitpa minkä ikäistä ihmistä tahansa.
Se ,että huijaus koituisi 'nuoren parhaaksi' on vain sinun uskotteluasi ja tekosi selittelyä itsellesi.
Todellisuudessa saat teollasi nuoren vain luottamaan niiden kunnollisten hakijoiden 'kunnollisuuteen' vetämällä siinä samalla 'kuprusi' välistä itsellesi.
Häpeä !
Varo vain ettet saa jotain kunnon opetusta toiminnastasi itse joltain vantteralta teini-pojalta tai peräti jotain nuorten mopojengiä kimppuusi... .(implanttikuluja olisi siinä tapauksessa paha lähteä perimään miltään taholta)
Käyttäisit sensijaan ennakkoon aivojasi ja ottaisit niiltä opiksi,jos ne jostain vaarasta pystyvät sinua varottamaan.
Kierrä ne kaljaa haetuttavat nuoret,ohita kuin et olisi kuullutkaan,kävele kuin et huomaisikaan -tai vastaa ohimennessäsi ihan vaan jollain vitsillä.
Siinä sinulle turvaohjeet joita kannattaa noudattaa vastaisen varalle.
En minäkään hakisi, mutta aika jeesustelua on joku poliisille soittaminen. En tiedä kyllä, millaisia enkeleitä olette itse olleet teininä, mutta kyllä minä muistan omat teinivuodet, ja niihin mielestäni kuuluu alkoholi. Kivittäkää vaan! Minä nussin (ja pidin siitä!) ja ryyppäsin 14-vuotiaana jo, ja kivaa oli!