Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kiista lapsen kotiosoitteesta.

Vierailija
25.09.2016 |

Kertokaahan tyhmälle(?) että kumpi 5 vuotiaalle lapselle pahempi

a) päiväkodin vaihto paikkakuntaan jossa toinen vanhempi asuu ja näin mahdollistaa se, että molemmat vanhemmat voivat edelleen olla yhtä säännöllisesti lapsen elämässä mukana

b) vanha päiväkoti ja toisen vanhemman näkeminen vain joka toinen vklp

Mitäpä veikkaatte, että kumman ratkaisun la näkee lapsen kannalta parhaaksi vaihtoehdoksi?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi menee siis vuoden kuluttua eskariin. Miten se luonnistuisi? Eskarissa luodaan käytännössä pohjaa myös koulun kaverisuhteille. Kävisikö lapsi koulua kaukana kodistaan?

Toiset lapset luovat helposti ystävyyssuhteita, toisille se on vaikeampaa. Miten tämä lapsi pärjäisi jos hän vaihtaisi nyt päiväkotia, ensi vuonna vaihtaisi eskariin ja seuraavana vuonna vaihtaisi kouluun?

Puhut kotiosoitteen vaihtamisesta otsikossa. Miten se liittyy tähän? Tarkoitatko itse asiassa että lapsi muuttaisi kirjoille toisen vanhemman luokse? Puhut hieman isommasta muutoksesta vaikka yrität kätkeä asian päiväkodin vaihtamiseksi. Jotain jää nyt kertomatta.

Kaikki päiväkodista - kouluun löytyisi samalta paikkakunnalta.

Lapsi on erittäin sosiaalinen ja sopeutuu erittäin hyvin uusiin sosiaalisiin muutoksiin.

En jätä mitään oleellista lapseen liittyen kertomatta. Vai mitä oikein vihjailet väitteelläsi?

Lähivanhemmuus ja elatusmaksut? Jos toisella vanhemmalla ei ole autoa, ei se ole syy siirtää lapsen kotiosoitetta.

Niin että sä näet sitten paremmaksi ratkaisuksi lapsen kannalta että häneltä revitään toinen vanhempi elämästä?

Mitä iloa lähivanhemmuus tuo? Ja miksi kaikki ajattelisi rahaa?

Tässä tilanteessa on painava syy siirtää lapsen kirjat ja se syy on nimittäin LAPSEN HYVINVOINTI!

Vierailija
22/52 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harakat vauhdissa 😎

Ap on aika hyvin painottanut molempien vanhempien tärkeyttä joten tuskin tässä ollaan rahan perään.

Vaihtoehto B on lapsen kannalta se vihoviimeinen ratkaisu koska kyseessä on vielä sen ikäinen joka tarvitsee tasapainoisesti molempia.

Nykyinen lähivanhempi ei selkeästikkään kykene ajattelemaan asiaa lapsen kannalta, joka osoittaa tietynlaista kyvyttömyyttä toimia vanhempana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harakat vauhdissa 😎

Ap on aika hyvin painottanut molempien vanhempien tärkeyttä joten tuskin tässä ollaan rahan perään.

Vaihtoehto B on lapsen kannalta se vihoviimeinen ratkaisu koska kyseessä on vielä sen ikäinen joka tarvitsee tasapainoisesti molempia.

Nykyinen lähivanhempi ei selkeästikkään kykene ajattelemaan asiaa lapsen kannalta, joka osoittaa tietynlaista kyvyttömyyttä toimia vanhempana.

Komppaan! Jokainen lapsensa parasta ja etua ajatteleva vanhempi ymmärtää kumpi näistä on lapselle haitallisempi vaihtoehto.

Vierailija
24/52 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin epäkypsä lähivanhempi lapsella tällä hetkellä.

Toiv ap saat taottua hälle päähän järkeä!

Vierailija
25/52 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lastenvalvoja olisi sitä mieltä että lapselle on parempi nykyinen pk niin sitten on kyllä päästään seonnut.

Vierailija
26/52 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenvalvoja ei päätä asiaa vaan vahvistaa vanhempien välisen sopimuksen. Pääkaupunkiseudulla lastenvalvoja ei edes sovittele. Ei ole aikaa sellaiseen. Eli jos sopua ei synny on ainut vaihtoehto oikeus. Asiaa ei kannata pitkittää, muutoin lapsen olosuhteiden katsotaan vakiintuneen.

Vierailija
27/52 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi menee siis vuoden kuluttua eskariin. Miten se luonnistuisi? Eskarissa luodaan käytännössä pohjaa myös koulun kaverisuhteille. Kävisikö lapsi koulua kaukana kodistaan?

Toiset lapset luovat helposti ystävyyssuhteita, toisille se on vaikeampaa. Miten tämä lapsi pärjäisi jos hän vaihtaisi nyt päiväkotia, ensi vuonna vaihtaisi eskariin ja seuraavana vuonna vaihtaisi kouluun?

Puhut kotiosoitteen vaihtamisesta otsikossa. Miten se liittyy tähän? Tarkoitatko itse asiassa että lapsi muuttaisi kirjoille toisen vanhemman luokse? Puhut hieman isommasta muutoksesta vaikka yrität kätkeä asian päiväkodin vaihtamiseksi. Jotain jää nyt kertomatta.

Puhut hieman isommasta muutoksesta ja kätket asian päiväkodin vaihtoon? No viisi vuotiashan sen ymmärtääkin että mihin osoitteeseen hänen postinsa tulee 😂 Iso muutos nykyiselle lähivanhemmalle osoitteen muutos, ei muille.

Vierailija
28/52 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MK kirjoitti:

Miksi toinen vanhempi yleensä on muuttanut toiselle paikkakunnalle ja kauaksi lapsen päiväkodista, jos ei pysty huolehtimaan lapsen kuljetuksista? Tässä on nyt suuri ristiriita. Mielestäni jokaisen aikuisen ja vanhemman pitää kyetä itsenäiseen toimintaan lapsestaan huolehtimisessa. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi ei voi olla riippuvainen toisen vanhemman autosta ja hänen ajankäytöstään.

Ero tuli yllättäen ja muutin viereiselle paikkakunnalle koska minulla on täällä koko tukiverkosto.

Tämä ei nyt edes liity millään tavalla tähän lapsen etuun.

Mä nimenomaan mietin että mikä vaihtoehto on lapselle tässä paras, mistä hän kärsii vähiten?

Onko lapselle etu pysyä samassa päiväkodissa ja repiä toinen ihminen elämästä vai antaa lapselle mahdollisuus siihen, että että edelleen hänellä on tasapainoisesti molemmat vanhemmat. Lapsi on edelleen kummiskin riippuvainen meistä molemmista, eikä meistä kumpikaan ole enempään ja vähempää tärkeämpi.

Sinä päätit muuttaa ja repiä lapsen elämästäsi.

Oma valinta

Vierailija
29/52 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassu ajatus että vanhempi muuttaa omasta tahdostaan eri paikkakunnalle ja yrittäisi sillä varjolla saada lapsen lähivanhemmuuden.

Kuka päätti mitä ja ajatteli kenen etua?

Vierailija
30/52 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras vaihtoehto on että muutat takaisin lapsen kanssa samalle paikkakunnalle

Jos siis haluat olla lapsen kanssa teke

Aikuinen ihminen saa vapaasti muuttaa!

Vierailija
31/52 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassu ajatus että vanhempi muuttaa omasta tahdostaan eri paikkakunnalle ja yrittäisi sillä varjolla saada lapsen lähivanhemmuuden.

Faktojako haluat?

Okei täältä pesee!

Mä muutin pois koska meidän suhde oli niiiiin paska että jo lapsikin "kärsi" tilanteesta. Muutin viereiselle paikkakunnalle koska asuimme semmoisessa tuppukylässä jossa ei edes bussit kulje, jotta töihin pääsisin ja minulla on täällä koko tukiverkosto.

Ero hetkellä lapsi jäi lähtöpaikkakunnalleni jottei hänen tarvitsisi elää pahvilaatikoiden keskellä ja katsoa vierestä miten minä kasaan musertuneen itseni.

Oli jo itsekäs?! EN vaan fiksu vanhempi joka tarjosi lapselle sillä hetkellä paremmat elinolot.

Nyt tilanne muuttunut siten, että uusi työ jonka vuoksi voisin nähdä lastani vain joka toinen viikonloppu ja tähän mennessä lapsi ollut puolet kuukaudesta minun kanssa.

Joten kysyn uudestaan, olenko paska vanhempi joka itsekkyyttään muutti?!

Vierailija
32/52 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni eroperhe asuu eri paikkakunnilla ja lapsen/lasten vakituinen osoite aika usein sovitaan käytännön syistä, ja tässä niitä käytännön syitä on.

Lapselle aina parempi molemmat vanhemmat.

Käräjille vaan, kyllä ne sielläkin ymmärtää tämän ikäisen parhaan joka on kirjojen muutos etävanhemmalle =)

Vierailija
33/52 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faktojako haluat?

Okei täältä pesee!

Mä muutin pois koska meidän suhde oli niiiiin paska että jo lapsikin "kärsi" tilanteesta. Muutin viereiselle paikkakunnalle koska asuimme semmoisessa tuppukylässä jossa ei edes bussit kulje, jotta töihin pääsisin ja minulla on täällä koko tukiverkosto.

Ero hetkellä lapsi jäi lähtöpaikkakunnalleni jottei hänen tarvitsisi elää pahvilaatikoiden keskellä ja katsoa vierestä miten minä kasaan musertuneen itseni.

Oli jo itsekäs?! EN vaan fiksu vanhempi joka tarjosi lapselle sillä hetkellä paremmat elinolot.

Nyt tilanne muuttunut siten, että uusi työ jonka vuoksi voisin nähdä lastani vain joka toinen viikonloppu ja tähän mennessä lapsi ollut puolet kuukaudesta minun kanssa.

Fakta on että sinä muutit eikä se ole peruste saada lähivanhemmuutta

Valinnan teit sinä

Vierailija
34/52 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ap lähivanhemmuuden saa koska se on täysin perusteltua 😊 Ei ole mitään syytä miksi nykyinen sen saisi pitää.

Kokemusta tämän tyyppisestä tilanteesta löytyy. Meillä ei sentään tarvinnut käräjille asti mennä kun sovittelija sanoi suoraan että nykyinen etävanhempi tulee häviämään.

Vierailija
35/52 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faktojako haluat?

Okei täältä pesee!

Valinnan teit sinä

Miten sä nyt takerruit tähän muuttamiseen? Eihän kukaan sanokkaan että sillä perustein lähivanhemmuutta haettaisiin.

Perusteenahan nimenomaan on se että lapsi säilyttää molemmat vanhemmat tasapainoisesti elämässä ja se peruste on kaikista painavin.

Joten voit painua suosiolla suohon sanojesi kanssa.

Vierailija
36/52 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei joo liity lapsen etuun yhtään se että miksi ovat eronneet ja miksi ap on muuttanut toiselle paikkakunnalle.

Ero ei oo kaikille helppo ja sillon on tärkeetä että on se tukiverkosto lähellä.

Ja te jotka mussutatte kuljetuksesta, ehkä ap:lla ei ole varaa ylläpitää kulkuvälinettä?

Mä en myöskään ymmärrä että mikä ongelma toisella vanhemmalla olisi osoitteen muutoksen suhteen jos kerta ei hänelle tulisi ylimääräisiä matkoja lasta päiväkotiin viedessä. Ap:hän selkeästi ilmoitti että tämä olisi hänen työmatkan varrella. Tässä tapauksessa ap ei olisi mitenkään riippuvainen toisen ajankäytöstä eikä autosta.

Varmaan tuo toimen vanhempi pohtii esim sitä, voiko tämä olla alkua sille, että hän joutuu luopumaan tasavertaisesta oikeudestaan kasvattaa lastaan, kun on kerran myöntynyt siihen, että lapsi muuttaa sille toiselle.?

Itse miettisin kyllä todella tarkkaan onko mitään järkeä ajattaa lasta toiselle paikkakunnalle hoitoon/kouluun kyllä meillä 5v lapsilla oli jo todella tärkeät ystävyyssuhteet tarhassa ja pihalla ja nappulaliigassa. Se, että molempi vanhempi on tasan tarkkaan yhtä paljon elämässä ei valttämättä ole parempi kuin se, että on selkeä kotiympäristön ja se toinen vanhempi on kunnolla läsnä harvemmin.

Vierailija
37/52 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faktojako haluat?

Okei täältä pesee!

Valinnan teit sinä

Miten sä nyt takerruit tähän muuttamiseen? Eihän kukaan sanokkaan että sillä perustein lähivanhemmuutta haettaisiin.

Perusteenahan nimenomaan on se että lapsi säilyttää molemmat vanhemmat tasapainoisesti elämässä ja se peruste on kaikista painavin.

Joten voit painua suosiolla suohon sanojesi kanssa.

Ei voi muuttaa ja alkaa sen varjolla esittää vaatimuksia. Itse voi vapaasti päättää haluaako asua lapsen kanssa lähekkäin. Ellei halua, ei sillä varjolla voi alkaa vaatimaan yhtään mitään

Muutenhan kuka vaan voi muuttaa mihin vaan ja alkaa sitten kinua lasta mukaansa

Vierailija
38/52 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei joo liity lapsen etuun yhtään se että miksi ovat eronneet ja miksi ap on muuttanut toiselle paikkakunnalle.

Ero ei oo kaikille helppo ja sillon on tärkeetä että on se tukiverkosto lähellä.

Ja te jotka mussutatte kuljetuksesta, ehkä ap:lla ei ole varaa ylläpitää kulkuvälinettä?

Mä en myöskään ymmärrä että mikä ongelma toisella vanhemmalla olisi osoitteen muutoksen suhteen jos kerta ei hänelle tulisi ylimääräisiä matkoja lasta päiväkotiin viedessä. Ap:hän selkeästi ilmoitti että tämä olisi hänen työmatkan varrella. Tässä tapauksessa ap ei olisi mitenkään riippuvainen toisen ajankäytöstä eikä autosta.

Varmaan tuo toimen vanhempi pohtii esim sitä, voiko tämä olla alkua sille, että hän joutuu luopumaan tasavertaisesta oikeudestaan kasvattaa lastaan, kun on kerran myöntynyt siihen, että lapsi muuttaa sille toiselle.?

Itse miettisin kyllä todella tarkkaan onko mitään järkeä ajattaa lasta toiselle paikkakunnalle hoitoon/kouluun kyllä meillä 5v lapsilla oli jo todella tärkeät ystävyyssuhteet tarhassa ja pihalla ja nappulaliigassa. Se, että molempi vanhempi on tasan tarkkaan yhtä paljon elämässä ei valttämättä ole parempi kuin se, että on selkeä kotiympäristön ja se toinen vanhempi on kunnolla läsnä harvemmin.

Niin mutta edelleen isoin muutos tulee nykyisen lähivanhemman elämään = lapsilisän menetys ja mahdolliset elatusmaksut hänen pussistaan.

Sosiaalisesti loistava lapsi kyllä sopeutuu uuteen päiväkotiin ongelmitta ja tämähän on ainoa joka hänen elämässään tulee muuttumaan, koska hän ei todellakaan vielä ymmärrä mitä osoitteenmuutos tarkoittaa.

Hänellä tulee edelleen olemaan kaksi tasapainoista kotia ja samat elinympäristöt ja kaverit.

Vierailija
39/52 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kyselee päiväkodin vaihdoksesta mutta itse asiassa kyse on siis siitä, kumpi on lähivanhempi ja kummalle paikkakunnalle lapsen elämä asettuu.

Sanoisin, että näillä faktoilla tässä ei vielä kukaan pysty sanomaan, mihin suuntaan oikeus kallistuisi. Vanhempien kyky tarjota tasapainoinen elämä lapselle tulee siinä punnittavaksi. Ne yksityiskohdat eivät ehkä meille tässä kuulu ja niistä voi toisella vanhemmalla olla ihan eri näkemys.

Kuitenkaan ei voi ajatella, että jommankumman vanhemman tekemät valinnat ilman muuta oikeuttavat saamaan lapsen mukaansa. Entä jos toinen vanhempi päättää muuttaa myös? Tai vaihtaa työpaikkaa? Tai vaikkei päätä, niin joutuu tekemään niin? Jos lähdetään siitä, että aina katsotaan vain tämän perusteella lapsen tilanne, niin heittopussi lapsesta tulee. Pitäisi katsoa vähän pitemmälle ja eri järjestelyjen kestävyys.

Ja aikuinen, sinunkin valintojasi pitäisi tehdä lapsen etu mielessä eikä niin, että sinä valitset niin kuin sinulle on hyvä ja lapsi väännetään siihen asentoon, joka nyt näissä aikuisten valinnoissa on siedettävin.

Vierailija
40/52 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuo jolla nyt on auto - ei kai kukaan voi velvoittaa häntä pitämään autoa seuraavat 18v? Ehkä hän miettii myös tätä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän