Tajuaakohan moni tämän ruskettuneesta ihosta?
"Ruskettuminen on seurausta auringonvalon aiheuttamasta ihosolujen DNA-vauriosta. ". Ruskettuneessa ihossa on siis jo vauriota, jota iho koittaa pakonomaisesti korjata. Varsinkin minä teininä ja nuorena luullut, että rusketus on vain kiva juttu. Miksei tätä kerrota kouluissa?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja... eiköhän joka ikinen aikuinen ymmärrä tuon, jos omaa edes hieman normaalia järkeä. 🤦🏼
en usko. miksi muuten ihmiset kärvisteliisi ihoaansa? rusketus on myös kovin suosittua ollut.
Entä jos on jo valmiiksi tummahko iho? Ei tarvii istua auringossa, kun geeniperimä tulee pohjoisesta.
Mun ihoni on ihan ok vaikka olen ulkona ja auringossa tosi paljon (en makoile vaan teen hyötyliikuntaa)
Kimmoisa ja suht rypytön vielä nyt 60+v. Käytän toki alkukesästä voiteita. Olen paljon paremman näköinen päivettyneenä
Ei todellakaan tajua. Tunnen yhden ns. hienomman rouvan, joka käyttää ei-SPF öljyjä parantaakseen ruskettumista ja kehui vielä, kuinka alle kouluikäisillä blondeilla lapsillaankin bruna näyttää niin hyvältä ja terveeltä. Mahtaako vaikuttaa lasten henkiseen kehitykseen kuinka paljon kehuja saa rusketuksestaan? Entä miten aikuisena ihosyöpien kanssa? Joskus 40-60 -luvuillahan suositeltiin aurinkokylpyjä ja ilmakylpyjä lapsille, niin nytkö on nähtävissä se lisättynä 80-luvun bruna fitness muodin vaurioilla eläkeläisillä? Nuoriltakin löytyy ihosyöpiä. Sellainenkin harhaluulo elää ja voi hyvin, että kerran ruskettunut iho sitten suojaa auringolta eikä rasvaa tai muuta suojaa tarvitse. Aivan järjetöntä.
Aurinko on hyväksi mutta kohtuudella. Tumma rusketus on jo liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja... eiköhän joka ikinen aikuinen ymmärrä tuon, jos omaa edes hieman normaalia järkeä. 🤦🏼
Ei todellakaan jokainen tiedä tuota. Itse otin joskus työpaikalla puheeksi ja suurin osa oli ihan äimän käkenä, "ei voi pitää paikkaansa"
Otin tänään aurinkoa. Jumankauta, me kaikki kuollaan johonkin ja jos parin _kuukauden_ aikana minä makoilen muutamia kertoja auringossa hieman ruskettuen ja kuolen ihosyöpään auringonoton seurauksena niin olkoon sitten niin. Aika helvetin harvinaista herkkua tää lämpö ja aurinko näin pohjoisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan jokainen tiedä tuota. Itse otin joskus työpaikalla puheeksi ja suurin osa oli ihan äimän käkenä, "ei voi pitää paikkaansa"
Jep. Moni kuvittelee, että vain palaminen vaurioittaa ihoa eikä esim. aurinkosuojavoidetta tarvitse käyttää, jos ei ole helposti palavaa tyyppiä.
Ehkä et ole kuunnellut koulussa? Siellä kerrotaan paljonkin juttuja, joista sittemmin olen saanut lukea aloituksia 'miksei tätä kerrota koulussa'.
Kaikki maailman tieto ei tietenkään niihin kouluvuosiinkaan mahdu, joten sen lisäksi kannattaa ylläpitää maailmanymmärrystänsä esimerkiksi seuraamalla uutisia. Niissäkin tämä ruskettumisen syntyminen ihosolujen vaurioittumisen takia on esillä yleensä joka kevät.
Koskaan ei oma iho kelpaa. Aasialaiset ja tummat valkasee minkä kerkiää, valkoset ruskistaa ja käristää auringossa hulluna. :D
Vierailija kirjoitti:
Koskaan ei oma iho kelpaa. Aasialaiset ja tummat valkasee minkä kerkiää, valkoset ruskistaa ja käristää auringossa hulluna. :D
Mulle kelpaa oma väri. Vältän auringossa olemista. En ole koskaan ottanut aurinkoa. On hyvä iho.
52v.
Hah pysykääkin poissa! Onpahan enemmän tilaa rannalla.
Tarvitse tulla sinne löyhkäämään.
Hakekaa ne boosterit myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle kelpaa oma väri. Vältän auringossa olemista. En ole koskaan ottanut aurinkoa. On hyvä iho.
52v.
Sama täällä ja sama ikä. Eipä ole ryppyjä. Vaalea iho on kaunis vaalealla ja tumma tummemmalla, molemmat kauniita.
Kauhistuttaa kun naapuriin muuttanut eläkeläispariskunta ja mies aina keskipäivällä menee pihalle istumaan ja kääntää oikein kasvonsa aurinkoa kohti. Naama ihan kirkkaan pinkki, ei varmaan aurinkovoidettakaan käytä.
Appiukko ollut samanlainen aina, maannut kesät pihalla auringossa. Nyt leikelty syöpää useampana vuonna ja edelleen sama homma jatkuu. Ja miehethän ei suojavoiteita käytä.
Itse rusketun todella helposti. Ihan vaan olemalla ulkona. Ja kesällä olen paljon ulkona. En ota mitenkään erikseen aurinkoa, paitsi ehkä mökillä lojun rantatuolissa. Aurinkorasvaa käytän. En viitsi lämpimällä ilmalla pitkissä vaatteissa kulkea. Toiset vaan ruskettuu helpommin kun toiset.
Aurinkolasiteoria-en muista mistä luin, mutta: kun aurinkolasit himmentävät silmiin tulevan auringon määrää, lähtee aivoille vääristetty viesti säteilyn määrästä - jolloin aivot laittavat ihon suojakertoimet alakanttiin- eli aurinkolasit voisivat näin aiheuttaa ihosyöpää?
Eikö se ollutkin niin, että australiassa on paljosti ihosyöpää, koska siellä on paljon meitä valkonahkoja paisteessa, joka periaatteessa on nahkallemme liikaa?
Jos ruskettuu nopeasti on se kuitenkin parempi kuin se, jos palaa auringossa.
Mistä tämä sitten johtuu?
Itse rusketun nopeasti ja iho ei pala. En tiedä miten estäisin ruskettumisen, paitsi pysymällä sisällä. En ota aurinkoa.