Onko yleistäkin että 10-vuotiaat laittavat perheelleen aterioita, väsäävät täytekakkuja, lämmittävät (puu)saunan jne?
Onko mun lapset jotenkin osaamattomia kun samassa iässä leipovat korkeintaan kaurakeksejä ja minä ylihuolehtivainen kun en antaisi saunaa lämmittää?
Vai liioittelevatko ihmiset "hieman" lastensa tekmisiä fb:ssä?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
No tuota.. Minä lämmitin puusaunaa jo 5-vuotiaana, pienempänä sytytin saunaa isän apuna, mutta sitten sai sytyttää itsekin, kunhan pyysi vaan äitiä tai isää avaamaan savupellin. Tiskihommat ja siivous kuuluivat jo pienenä lapsillekin, samoin muut askareet, mihin kyettiin kussakin iässä. Oma poikani oli papan kanssa jo parivuotiaana saunanlämmityksessä apuna ja nyt kolmivuotiaana kotona saa raapaista tulitikun kun laitan takkaan tulia, saa laittaa likapyykit koneeseen ja käynnistää pyykinpesu- ja tiskikoneet, tyhjentää tiskikonetta apuna ja joskus hämmentää kattilassa ruokaa tai pilkkoa salaattiaineksia. Minä kasvatan asioista kiinnostunutta ja toimeliasta lasta, tulevaisuudessa omillaan pärjäävää miestä, en uusavutonta nyhväkettä, jolle vanhemmat passaa aikuisenakin kaiken valmiiksi.
Minä en ole lapsuudenkodissa tehnyt mitään muuta kuin tiskasin silloin tällöin. Mitään uusavutonta nysväkettä minusta ei kuitenkaan ole tullut vaan kiinnostunut ja toimelias ihminen. Osaan tehdä ihan kaiken mitä tarvii. Teen ruokaa, leivon, siivoan, pesen pyykit, osaan hoitaa pihatyöt ja talvella lumityöt. Osaan tehdä ihan mitä vaan, ja aina voin opetella vielä nyt aikuisenakin jos en jotakin osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko teinien hampaiden pesijät tajunneet sen että niillä lapsilla on itsenäistä elämää 60-80 vuotta sen jälkeen kun ovat pois muuttaneet? Pesemällä heidän hampaansa viestitätte että kyseinen asia on _teidän_ vastuullanne, eikä lapsen. Loppupeleissä ihminen passivoituu tuollaisen vanhemman "kasvatuksesta".
Vanhemman tehtävä on voimaannuttaa lapsi ymmärtämään että itsestään täytyy pitää huolta. Toki autetaan, mutta ihminen on itse loppupeleissä elämänsä herra ja kantaa tekojensa seuraukset.
Terveisin eräs jonka äiti myöhästyi itse vaikka töistä jos minä meinasin myöhästyä koulusta, ja kuskasi minua vielä lukioon. En sitten jatko-opinnoissa oikein pärjännyt kun ei ollut äitiä kantamassa vastuuta kaikesta. Piti aikuisena opetella.
Minun lapseni todellakin myöhästyvät jos nukkuvat pommiin, ja selittävät itse opettajalle mitä kävi.
Miettikää oikeasti.Tavallaan olet oikeassa, mutta terveysasioissa ei voi vastuuttaa lasta ennen kuin voi olla aivan varma, että asia sujuu. Muuten on hampaat reikäiset/ylipainoa/väsyttää aamulla/hiki haisee jne. Kyllä perään pitää katsoa!
Siis oikeasti nyt? Oletko tosissasi? Oletko sinä se, joka pesi 13-vuotiaalta hampaat? Pesitkö hiukset ja sen kuuluisan etupyllynkin samalla?
Meillä lapset, 3 kpl, ovat huolehtineet hampaiden pesusta jostain 4-5-vuotiaasta saakka, silloin toki sitä valvottiin, mutta ei enää vuosiin. Saatan kysyä nuorimmaiselta, että muistitko pestä hampaat? Reikiä nolla koko porukalla, iät nyt 16 v., 15 v. ja 10 v.
Ei ole ylipainoa, kun ovat pienestä pitäen harrastaneet urheilua ja liikkuvat ohjatun toiminnan lisäksi myös omaehtoisesti, esim. 15-vuotias tuli juuri tunnin rullaluistelulenkiltä, jonne meni ihan vaan huvikseen. Kotona on jo pienestä pitäen opittu järkevät ruokailutottumukset, joihin on kuulunut myös herkkuja jo ihan pienenä - mutta vain silloin tällöin.
Ei väsytä arkia-aamuisin, koska osaavat säädellä nukkumistaan. Ihan itse menevät nukkumaan kun väsyttää ja heräävät kun kello soi. Myös 10-vuotias. Viikonloppuisin saavat nukkua just niin pitkään kuin huvittaa, vaikka iltapäivään, ellei ole treenejä tai muuta ohjelmaa. Siitä sitten taas arkeen.
Hiki ei haise, koska ovat oppineet jo pienenä huolehtimaan hygieniasta ja käyttämään deodoranttia kun sen aika on tullut. Hiukset pestään ja tajutaan, koska sen pesun aika on. Pitkähiuksisilla tytöillä ei ihan joka päivä, pojalla sen sijaan kyllä. Suihku nyt on itsestään selvää, kun joka päivä liikkuu.
Ja ovat osanneet jokainen 10-vuotiaana lämmittää saunan (koska mökillä puusauna ja vaari on opettanut) ja tehdä osansa ruoasta, ei mitään ihmeellistä, mutta vaikka kuoria perunoita yms. pilkkoa vihanneksia, keittää pastaa/riisiä/perunaa/kananmunia, paistaa jauhelihaa, munakasta jne. Tehdä keittoa jne. Leipominen on meillä vähäistä heikon menekin vuoksi. Sämpylöitä ovat 7. ja 8. luokalla isommat leiponeet myös kotona.
Tiedoksesi, hyvin harva lapsi osaa itse säädellä nukkumistaan, syömisiään, pesuilla käymistään ja sitä, että pesee hampaat tunnollisesti. Itse asiassa alle kouluikäisen motoriikka ei vielä riitä siihen, että hampaat tulisivat kunnolla puhtaiksi. Ehkä teillä on jotain erityislahjakkaita lapsia, mutta liian paljon näen niitä haisevia ja väsyneitä lapsia, joiden vastuulla on perushygienia ja nukkumaanmeno. Varsinkin huonot ruokailutottumukset ja reikiintyvät hampaat ovat riesana aikuisenakin, siksi niistä pitää huolehtia niin kauan kuin on tarpeen.
T. Se th
Voi vitun nykyvanhemmat. Kodinaskareihin osalliatuminen ei vie lapsuutta pois vaan valmistaa itsenäiseen elämään ja antaa buustia itsetunnolle. Vältelkää vaan sitä vanhemmuutta ja antakaa lastenne "olla lapsia" ja jumittakaa pleikkarin ääreen. Siinä varmasti oppiikin asioitaan hoitamaan?! Normaali lapsi oppii leikin varjolla paljon asioita, jos vanhemmat edes vähän yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yleistä tai ei ainakaan pitäisi olla. Tuon ikäinen on vielä lapsi, jolla pitäisi olla lasten jutut.
t. LastensuojelijaNiin ja se lapsuushan tunnetusti loppuu siihen jos leipoo yhden täytekakun.
Tai pitää siitä, että saa lämmittää saunan kerran viikossa kotona ja mökillä. Taskurahaa siitä, että siirtää traktorin tuoman 4-5 heittomotin klapikuormaa tai halkokuormaa vähän kerrassaan omaan tahtiin kottikärryillä vajaan kuivumaan saunaa lämmitellessään eikä vain istu sisällä akkareita lukien tai vastaavaa. Samoin omaan tahtiin kesällä nurmikon leikkuuta ja lumitöitä tehden taskurahaa vastaan kerran viikossa tai vastaavaa. Samalla tavalla montaa muutakin pikkuhommaa jos ja kun se itseä kiinnostaa, siitä on apua talouden hoidossa ja saa pienen palkankin.
Ei ollut kovin vahingollista omassa nuoruudessani, nuohoamaan mökillä piiputkin tuon ikäisenä ja korjasin näet pois uuneista. Tosin isä katseli perään varmasti ainakin jonnekin 12-13 vuotiaaksi, mutta usein vain kiitteli että "hyvin hoidettu, poika". Kalastaessa joskus sain kaloja sen verran, että niistä sitten olin kiinnostunut tekemään jo nuorena ruokaa kaikille paikalla olleille. Opin monia perusruokia tekemään jo nuorena. Se kaikki oli kivaa ja kiinnosti.
Eipä ollut vaikea löytää sitten muutamaa vuotta vanhempana kesätöitä ja pärjätä niissä hyvin omatoimisena nuorena. Nykyiset lapset ja monet aikuisetkin on monin perustaitojensa, ymmärtämyksensä ja vastuun ottamisen osalta tosi avuttomia. Lapset ei saisi tehdä muuta kui leikkiä ja harrastaa nykyään. Aikuiset hyvä kun osaa lampun vaihtaa, siivota ja viedä roskat ulos. Kaikkeen muuhun pitäisi olla koulutus tai soittaa ammattilainen tekemään.
Olen pitkälle kouluttautunut ammattilainen IT-alalla, ollut jo vuosikymmeniä Suomessa ja ulkomailla näissä hommissa, sisäisesti utelias ja uutta oppia janoava käytännönläheinen nörtti, joka siistissä sisätyöstä opiskelujen jälkeen asiantuntijaroolissa työssä ja vapaalla on nähnyt jo pitkään edellä kuvattua uusavuttomuutta hyvin laajasti nuoremmissa ikäluokissa. En usko, että olisin edennyt urallani niin pitkälle, jos minuun ei olisi lapsesta asti luotettu, kannustettu ja annettu ottaa vastuuta asioden oppimisesta ja oma-aloitteellisuudesta. Edellä mainitut asiat oppii ja ottaa tavakseen parhaiten hyvin nuorena, kunhan siihe vain suodaan mahdollisuus. Pakottaa ei tietysti pidä, mutta tukea, auttaa ja ohjata omatoimisuuteen ja oma-aloitteellisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä ainakin onnistuu ja paljon muutakin tekevät. Tarkoitus kun on kasvattaa omillaan pärjääviä aikuisia!
Siis 10 vuotiaat? Eikö lapset enää saa olla lapsia? Miksi lasten täytyy osata jo tuossa iässä tehdä kaikki kotityöt. Suomessa ollaan menossa takaisin lapsityövoiman käyttöön. Eikö kymmenvuotiaan kuulu käydä koulua, tehdä läksyt, leikkiä ulkona ja tavata kavereita? Eikö lasten kuulu olla lapsia, ei pieniä aikuisia, varaäitejä? Kyllä ihminen ehtii nuo kotityöt oppia myöhemminkin. Ja varmasti pärjää aikuisena. Itse leikin vielä 10 vuotiaana. Isompana siivosin omasta halusta, mutta muuta en tehnyt. Ja hyvin pärjäsin kun maailmalle lähdin. Eiköhän normaali järjellä varustettu ihminen selviä kotitöistä vähemmälläkin harjoittelulla, ettei nyt ihan alakoulu ikäisenä tarvii alkaa harjoittelemaan.
Meillä ei niinkään ole kyse harjoittelusta vaan siitä, että kun kaikki osallistuvat kotitöihin, ei kenenkään taakka ole liian suuri ja aikaa jää monelle mukavalle asialle.
Mies hoitaa aamiaisen ja lataa valmiiksi niin astian- kuin pyykinpesukoneen. Ei kukaan lapsista ole valittanut sitä, että heidän täytyy vuorollaan panna koulun jälkeen astianpesukone päälle ja myöhemmin tyhjentää se tai tehdä sama pyykille - siinä tosin on vielä se kuivurivaihe.
Myös päivällisen valmistaminen kerran viikossa(yhdessä kaikki kolme) on lasten mielestä kivaa. Ihan haluavat itse etsiä reseptit. Tämä on tiistai-iltana, jolloin lapsilla ei ole harrastuksia ja vanhemmilla menoa. On ihana tulla valmiiseen päivällispöytään ja lapset ovat selvästi ylpeitä aikaansaannoksistaan.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko teinien hampaiden pesijät tajunneet sen että niillä lapsilla on itsenäistä elämää 60-80 vuotta sen jälkeen kun ovat pois muuttaneet? Pesemällä heidän hampaansa viestitätte että kyseinen asia on _teidän_ vastuullanne, eikä lapsen. Loppupeleissä ihminen passivoituu tuollaisen vanhemman "kasvatuksesta".
Vanhemman tehtävä on voimaannuttaa lapsi ymmärtämään että itsestään täytyy pitää huolta. Toki autetaan, mutta ihminen on itse loppupeleissä elämänsä herra ja kantaa tekojensa seuraukset.
Terveisin eräs jonka äiti myöhästyi itse vaikka töistä jos minä meinasin myöhästyä koulusta, ja kuskasi minua vielä lukioon. En sitten jatko-opinnoissa oikein pärjännyt kun ei ollut äitiä kantamassa vastuuta kaikesta. Piti aikuisena opetella.
Minun lapseni todellakin myöhästyvät jos nukkuvat pommiin, ja selittävät itse opettajalle mitä kävi.
Miettikää oikeasti.
Eiköhän tuo jatko-opinnoissa pärjäämättömyys johtunut jostakin muusta kuin siitä, ettei äiti kantanut vastuuta sinun opinnoistasi. Ei mieleesi tullut, että vastaat niistä ihan itse. Ja nyt kostat lapsillesi oman hölmöytesi? Minkä ikäisiä lapset ovat? Kyllä pienten kuolulaisten vanhemmilla pitää olla vastuu siitä, että lapsi herää kouluun.
Mun lapsuudessa maatalossa oli ihan tavallista tuon ikäisenä osallistua jo paljonkin talon töihin. Oliko se sitten hyvä vai huono, en tiedä. Omille lapsilleni en kuitenkaan antaisi niin paljon työtä ja vastuuta, mutta en kyllä toisaalta alakoululaista enää paapoisi kuin taaperoa. Kouluikäiset voivat hyvin jo osallistua moniin kodintöihin.
Kakun osaavat leipoa kyllä
Ruuasta pari reseptiä
Tulta käsittelee aikuiset. Sähkösaunan osaa lämmittää
Mun 3 v teki mun kanssa aamulla teeleipiä, auttoi kattamaan pöytää myös. Myöhemmin mun 2 v auttoi mua lajittelemaan pyykkiä koneeseen. Hauskaa oli lapsilla. En missään nimessä halua, että heistä tulee samanlaisia uusavuttomia kuin isänsä, joka on supertehokkaan äidin kasvattama. Lapsensa eivät ikinä saaneet auttaa kotitöissä, kun eivät osaa, sotkuakin tekevät. Lopputuloksena 3 aikuista, jotka eivät osanneet keittää perunoita saati pestä pyykkiä kotoa muuttaessaan. Mun mies osaa korjata pesukoneen, mutta ei lajitella pyykkiä tai valita oikeaa pesuohjelmaa koneesta.
Mun pikkusisko on 11 ja tekee noita kaikkia, itsekin tein tuossa iässä. Esimerkiksi ruuat olen itse hyvin pitkälti tehnyt koko perheelle jostain kaksitoistavuotiaasta ja nyt olen siis yhdeksäntoista. Hyvähän se vaan on, kun ei sitten omille muuttaessa ole ihan kusessa kotitöiden ym kanssa.
Eikä ole kyse mistään, että vanhemmat ei olisi pitäneet huolta ja olisi pitänyt "aikuistua" nuorena. Joku kun sitä kuitenkin epäilee.
Itse ajelin tuossa iässä ja jo varhemminkin traktorilla pellolla.
Tosin ne traktorit olivat siihen aikaan pienempiä, mutta silti istuimelta ei yltänyt polkimille.
Aluksi minut laitettiin ohjaamaan ja ohje oli, että jos mikä tahansa menee pieleen, niin vedän sammutinvivusta. Ihan hyvin meni ja hissuksiin ajelin samaan aikaan kun isommat heittelivät pellolta kiviä kyytiin. Vähän myöhemmin aloin jo hiukan yltää polkimille, niin ajamisesta tuli helpompaa.
Autoa taisin ajaa ensimmäisen kerran 12 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä minä ainakin olen itse noita lapsena tehnyt. Mikä siinä saunan lämmittämisessäkin nyt on? Perustaito, joka olisi lapsenkin hyvä osata ihan jo selviytymistaitojen kannalta. Kyllä nyt 10-vuotias osaa pellit avata ja tikun raapia.
Minusta on jotenkin surullista, että lapset ei saa enää nykyään olla lapsia. Kaikki pitäisi osata jo 10 vuotiaana. Itse sain lapsena olla lapsi, eikä minun tarvinnut osata vielä mitään aikuisten taitoja siinä iässä. Maalta olen ja paljon meitä lapsia oli, mutta vanhemmat hoitivat vanhepien velvollisuudet, eikä meitä lapsia niillä rasitettu. Hyvin olen kuitenkin elämässäni pärjännyt ja kaikki työt oppinut tekemään. Samoin omien lasten kanssa. Lasteni ei tarvinnut osata tehdä ruokaa tai pestä pyykkiä. Nyt hekin ovat aikuisia ja jokainen osaa hoitaa kotinsa , tehdä ruokaa (ovat parempia kokkeja kuin minä) pestä pyykit jne. Kenestäkään meistä ei ole tullut uusavuttomia, vaikka kaikki meistä on saaneet olla lapsena lapsia. Leikki on lapsen työtä, ei aikuisten työt. Vanhemmat tehkööt omat työnsä ja velvollisuutensa. Lapsille riittää kun hoitavat koulun ja läksyt ja harrastavat omia juttujaan. Ja nukkuvat tarpeeksi.
Enää saa olla lapsia... se on kuule niin, että jos joskus, niin nykyään lapset saavat olla lapsia. Luuletko että vanhempasi ovat saaneet lapsina olla jouten, tekemättä kotiaskareita? Tai heidän vanhempansa? Minunkin mummoni on lähtenyt piiaksi toiseen kylään jo 12-vuotiaana. Siinä ei ole leikitty eikä koulun penkillä istuttu.
Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Mummot meni töihin 10vuotiaina, mutta nyt 10 vuotiaat menee kouluun ja hyvä niin. Mutta kyllä täälläkin vastanneista moni lapsi muistaa aikuisena miten piti jo pienenä osata vääntää täytekakut ja lämmittää puusauna ainakin jos näihin mammoihin on luottamista, joiden mielestä lasten on hyvä jo 10 vuotiaina osata yhtä sun toista. Ihmetyttää tuo ihannnointi , että ennenvanhaa sitä ja ennenvanhaan tätä. Mitä hittoa, ennen oli kaikki huonommin. Ennen lasten piti mennä töihin. ollaan nyt onnellisia, että nykylasten ei tarvitse ja annetaan heidän olla lapsia, ilman että tarvii aikuisten hommia tehdä. En minun lasten ole tarvinnut sen takia tehdä töitä pienenä, että heidän 1900 syntynyt isomummonsa on joutunut 7 vuotiaana piiaksi.
Sitähän tuossa yritin ilmaista. Ei voi sanoa, että lapset eivät ENÄÄ saa olla lapsia, koska nykyään he nimenomaan saavat olla ja ennen ei saatu.
Olisko tässä tarperksi rautalankaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikää oikeasti.Tavallaan olet oikeassa, mutta terveysasioissa ei voi vastuuttaa lasta ennen kuin voi olla aivan varma, että asia sujuu. Muuten on hampaat reikäiset/ylipainoa/väsyttää aamulla/hiki haisee jne. Kyllä perään pitää katsoa!
Siis oikeasti nyt? Oletko tosissasi? Oletko sinä se, joka pesi 13-vuotiaalta hampaat? Pesitkö hiukset ja sen kuuluisan etupyllynkin samalla?
Meillä lapset, 3 kpl, ovat huolehtineet hampaiden pesusta jostain 4-5-vuotiaasta saakka, silloin toki sitä valvottiin, mutta ei enää vuosiin. Saatan kysyä nuorimmaiselta, että muistitko pestä hampaat? Reikiä nolla koko porukalla, iät nyt 16 v., 15 v. ja 10 v.
Ei ole ylipainoa, kun ovat pienestä pitäen harrastaneet urheilua ja liikkuvat ohjatun toiminnan lisäksi myös omaehtoisesti, esim. 15-vuotias tuli juuri tunnin rullaluistelulenkiltä, jonne meni ihan vaan huvikseen. Kotona on jo pienestä pitäen opittu järkevät ruokailutottumukset, joihin on kuulunut myös herkkuja jo ihan pienenä - mutta vain silloin tällöin.
Ei väsytä arkia-aamuisin, koska osaavat säädellä nukkumistaan. Ihan itse menevät nukkumaan kun väsyttää ja heräävät kun kello soi. Myös 10-vuotias. Viikonloppuisin saavat nukkua just niin pitkään kuin huvittaa, vaikka iltapäivään, ellei ole treenejä tai muuta ohjelmaa. Siitä sitten taas arkeen.
Hiki ei haise, koska ovat oppineet jo pienenä huolehtimaan hygieniasta ja käyttämään deodoranttia kun sen aika on tullut. Hiukset pestään ja tajutaan, koska sen pesun aika on. Pitkähiuksisilla tytöillä ei ihan joka päivä, pojalla sen sijaan kyllä. Suihku nyt on itsestään selvää, kun joka päivä liikkuu.
Ja ovat osanneet jokainen 10-vuotiaana lämmittää saunan (koska mökillä puusauna ja vaari on opettanut) ja tehdä osansa ruoasta, ei mitään ihmeellistä, mutta vaikka kuoria perunoita yms. pilkkoa vihanneksia, keittää pastaa/riisiä/perunaa/kananmunia, paistaa jauhelihaa, munakasta jne. Tehdä keittoa jne. Leipominen on meillä vähäistä heikon menekin vuoksi. Sämpylöitä ovat 7. ja 8. luokalla isommat leiponeet myös kotona.
Tiedoksesi, hyvin harva lapsi osaa itse säädellä nukkumistaan, syömisiään, pesuilla käymistään ja sitä, että pesee hampaat tunnollisesti. Itse asiassa alle kouluikäisen motoriikka ei vielä riitä siihen, että hampaat tulisivat kunnolla puhtaiksi. Ehkä teillä on jotain erityislahjakkaita lapsia, mutta liian paljon näen niitä haisevia ja väsyneitä lapsia, joiden vastuulla on perushygienia ja nukkumaanmeno. Varsinkin huonot ruokailutottumukset ja reikiintyvät hampaat ovat riesana aikuisenakin, siksi niistä pitää huolehtia niin kauan kuin on tarpeen.
T. Se th
Samaa mieltä th:n kanssa. Tuosta aikaisemmin lainatusta tulee mieleen sellainen äiti, joka käytännössä pakottaa lapset omatoimisuuteen jo pienestä pitäen ja lapset tottelevat, koska haluavat miellyttää äitiään. Äiti taas kuvittelee olevansa hyvä kasvattaja, mutta todellisuudessa kaikki on aikaansaatu pelolla.
Oma äitini on vähän samanlainen. Tämä on terapiassa esiin tullut ongelma. Vieläkin pitää esittää reipasta ja olla niin kuin äiti toivoo minun olevan. Päällisin puolin kaikki hyvin.
Kyllä meillä appiukko on laittanut lapsille oikean puukon käteen jo joskut 8-9 vuoden iässä.
Koska tykkään laittaa ruokaa , lapset ovat pyörineet siinä mukana ihan pienistä ja nähneet miten tehdään ja osaavat nyt paljon (nuorin on 11). Yksinkertaisia ruokia, kuivakakkuja ja sämpylöitä syntyy.
Mökin puulämmitteistä saunaa eivät vielä lämmitä, sillä on omat kommervenkkinsä, mutta ovat olleet moneen kertaan mukana ja nähneet miten ukki sen tekee. Esikoinen (16 v.) tekee jo klapeja. Olihan se aluksi aika hurjan näköistä, mutta miten hän muuten olisi oppinut? Minä (äiti) olen siinä hommassa ihan huono.
Välillä sattuu haavereita, mutta niitä varten on laastaria. Lasten usko omiin voimiinsa ja itseluottamus kasvaa kun saavat yrittää ja erehtyä, onnistua ja oppia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo saunan lämmittäminen ei todellakaan ole 10-vuotiaan hommaa, siis että valvomatta tekisi. Häkämyrkytys tulee lapselle aika nopeasti. Mutta kaikki ei ole niin huolehtivaisia lastensa terveyden suhteen...
Jatkuvalämmitteisessä puusaunassa on kyllä aivan helvetin vaikea saada häkämyrkytys.
Ja ei se lämmittäjä, lapsi tai aikuinen, ole siellä saunassa sitä "lämmittämässä". Pistää puut pesää, sytykkeet ja sytyttää ja luukku kiinni. Katsoo syttyikö ja eikun ulos ovesta muihin puuhiin ja säännöllisin väliajoin sitten lisäämään puita pesään. Kertalämmitteisessä menee vähän erilailla, mutta vaikea sielläkään on lämmitettäessä saada häkämyrkytys, koska pellit ovat auki. Suurempi vaara on saada se ekoissa löylyissä jos pellit on lyöty kiinni aivan liian aikaisin eikä ole heitetty häkälöylyjä (häkälöylyt kyllä saattavat olla legendaa, en itse ole käytännössä tajunnut niiden hyötyä, mutta vaarin opettamana ne rantasaunaa lämmittäessäni viskaan).
Ei tämä nyt tärkeä taito ole 10-vuotiaalle, useimmilla ei kai edes ole puusaunaa. Mutta varmaan sellaisilla joilla on, niin lapset osaavat taidon jo paljon alle 10-vuotiaina. Hyödyttää, jos jossain pitää sytyttää nuotio. Tänään lasten lauantaikoulussa retkellä ihailin, kun 10 v. poika sytytti nuotin sillä yhdellä tulitikulla. Hienosti osasi laittaa puut ja sytykkeet. Ja poika oli siis lapseni luokkakaveri, ei omani.
Häkälöylyt on oikeastaan tuhkalöylyt. Jos ne jättää tekemättä tai liian vähän, kiukaasta leijailee uskomaton määrä tuhkaa höyryn mukana saunatilaan. Kivien päälle jää polton loppupuolella tuhkaa.
Omassa nuoruudessani oli ihan tavallista ja normaalia. Enkä ole edes keski-ikäinen vielä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yleistä, mielestäni tuon ikäisen ei kuulu tehdä koko ruokaa itse ilman valvontaa. Korkeintaan auttaa. Ja et ole ylisuojeleva, jos et anna lapsesi lämmittää itse saunaa. Mihin 10-vuotias sellaista taitoa vielä edes tarvitsee?
Vaikka siihen, että se sauna lämpiää? Mä sytytin tossa iässä tulen kiukaan alle paremmin, kuin mun isä. Mitä mieltä muuten oot partiosta harrastuksena? Siellä käsitellään nuoresta asti tulta ja (herrajumala!) linkkuveitsiä. Mä omistin linkkarin joskus seitsemän vuotiaana ja osasin muistaakseni myös tehdä tulen. Kymmenen vuotiaana osasin leipoa ja tehdä helppoja ruokia.
Jestas, että lapsia nykyisin holhotaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Se th
Tässä puhuttiin 10-vuotiaista, ei alle kouluikäisistä. Ehkä hampaiden kanssa sitten niin, mahdollisesti ovat perineet joko hyvän hammasluun tai taidon pestä hampaat hyvin. Olen 45-vuotias ja reikiä ei ole koskaan ollut. Hampaat pesen aamuin illoin hyvin ja karkkia syön., oikein sellaista jumisalmiakkia. Kahdella vanhimmalla on raudat, loppusuoralla. En ole koskaan mennyt mukaan sinne huoneeseen ja heille on oikoja opettanut mm. pienten harjojen käytön ja ovat osanneet sen jo silloin about 12-13 vuotiaina, kun kiinteät raudat laitettiin. En mä nyt ihan todellakaan tajua 13-vuotiaan lapsen hampaiden pesemistä! Alle kouluikäisen hampaidenpesun tajuan, jos ei itse osaa pestä kunnolla.
Ei kuulu lasteni kavereihin haisevia ja yliväsyneitä lapsia - onneksi. Tottakai meilläkin nyt alle kouluikäisenä oli nukkumaanmenot valvottu ja iltasadut luettu, huolehdittu pesuista ja muista. Opetettu siinä koko ajan rinnalla. "Hyvä, harjaa vielä tuolta takahampaiden sivusta kunnolla". Opittu menemään nukkumaan viikonloppunakin kun väsyttää ja esim. 12-vuotiaana yksi taitoluistelija, jolle viskattiin näitä ihania aamujäitä klo 07 alkaen, osasi aivan itse sanoa, että mä meen nukkumaan kun aamulla pitää herätä. En kyllä tiedä mikä tässä on väärin? Ei tarvinnut nukuttaa ja pakottaa?
Kai nyt normaali lapsi oppii 10-vuotiaana harjaamaan itse hampaansa ja pesemään itsensä. Ei meillä esim. ikinä tarvitse sanoa 10-vuotiaalle pojalle, että käyhän suihkussa. Hän käy itse oikeastaan joka päivä, puhumattakaan nyt 15- ja 16- vuotiaista tytöistä, joiden hygienisyyttä voisi hieman jopa rajoittaa (=suihkussa käytetty aika)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo saunan lämmittäminen ei todellakaan ole 10-vuotiaan hommaa, siis että valvomatta tekisi. Häkämyrkytys tulee lapselle aika nopeasti. Mutta kaikki ei ole niin huolehtivaisia lastensa terveyden suhteen...
Jatkuvalämmitteisessä puusaunassa on kyllä aivan helvetin vaikea saada häkämyrkytys.
Ja ei se lämmittäjä, lapsi tai aikuinen, ole siellä saunassa sitä "lämmittämässä". Pistää puut pesää, sytykkeet ja sytyttää ja luukku kiinni. Katsoo syttyikö ja eikun ulos ovesta muihin puuhiin ja säännöllisin väliajoin sitten lisäämään puita pesään. Kertalämmitteisessä menee vähän erilailla, mutta vaikea sielläkään on lämmitettäessä saada häkämyrkytys, koska pellit ovat auki. Suurempi vaara on saada se ekoissa löylyissä jos pellit on lyöty kiinni aivan liian aikaisin eikä ole heitetty häkälöylyjä (häkälöylyt kyllä saattavat olla legendaa, en itse ole käytännössä tajunnut niiden hyötyä, mutta vaarin opettamana ne rantasaunaa lämmittäessäni viskaan).
Ei tämä nyt tärkeä taito ole 10-vuotiaalle, useimmilla ei kai edes ole puusaunaa. Mutta varmaan sellaisilla joilla on, niin lapset osaavat taidon jo paljon alle 10-vuotiaina. Hyödyttää, jos jossain pitää sytyttää nuotio. Tänään lasten lauantaikoulussa retkellä ihailin, kun 10 v. poika sytytti nuotin sillä yhdellä tulitikulla. Hienosti osasi laittaa puut ja sytykkeet. Ja poika oli siis lapseni luokkakaveri, ei omani.
Häkälöylyt on oikeastaan tuhkalöylyt. Jos ne jättää tekemättä tai liian vähän, kiukaasta leijailee uskomaton määrä tuhkaa höyryn mukana saunatilaan. Kivien päälle jää polton loppupuolella tuhkaa.
Hei kiitos. Käypä selitys häkälöylyille. Vaikka osasin lämmittää saunaa jo 8-vuotiaana, tämän opin vasta nyt, melkein nelikymppisenä. Yksi asia, jota en lapsena kyseenalaistanut, vaikka aika usein kysyin "miksi". Häkälöylyt nyt oli häkälöylyt ja tärkeät tehdä.
Tuo tulitikkijen kanssa touhuaminen on vähän kaksipiippuinen juttu. Meillä oli lapsuudessa puulämmitteinen sauna ja sisällä puuhella, mutta koskaan me lapset ei niitä sytytetty. Tulitikut säilytettiin niin korkealla, ettei me lapset niihin yletetty. Osaan silti nyt aikuisena saunanpesään tulet tehdä, vaikka en sitä lapsena opetellutkaan. Mutta meidän naapurin talo paloi, kun lapset oli leikkineet tulitikuilla. Nykyään tulitikkuja ei edes myydä alaikäisille ainakaan joka kaupasta.