Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko yleistäkin että 10-vuotiaat laittavat perheelleen aterioita, väsäävät täytekakkuja, lämmittävät (puu)saunan jne?

Vierailija
24.09.2016 |

Onko mun lapset jotenkin osaamattomia kun samassa iässä leipovat korkeintaan kaurakeksejä ja minä ylihuolehtivainen kun en antaisi saunaa lämmittää?
Vai liioittelevatko ihmiset "hieman" lastensa tekmisiä fb:ssä?

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole yleistä

Täällä aamulla kerrottiin että pesevät vielä 10 v hampaat....

Mielestäni lapsi saa joskus halutessaan tehdä ruokaa. Mutta en laittaisi teiniäkään vastuuseen säännöllisesti ruuan laitosta. Kerran oli ketju, jossa äiti laittoi kasiluokkalaisen vastuulle tehdä sisaruksilleen ruokaa kolmena arki-iltana. Kun ei itse ehdi. Mielestäni se on väärin

Ja sitten lapset kyselevät palstalla parikymppisinä, kuinka jauheliha pestään. Hienoa toimintaa.

Kyllä nuoret osaa tehdä ruokaa, kun ovat pienestä saakka nähneet ruokaa laitettavan. Osallistuneet myös ja tottuneet syömään oikeaa ruokaa.

Ei se sitä edellytä että teini joutuu kokoajan olemaan vastuussa perheen aterioista.

Satunnaisesti voi tehdä muttei kokoajan.

Minä en tehnyt kotona koskaan mitään. Ehkä joskus vapaaehtoisesti ruokaa. Niin vain opin ja olin tottunut kotiruokaan. Omat teinini samoin. He siivoaa huoneensa, tekee joskus jotain muuta. Leipovat ja tekevät ruokaa.mutta ei niin, että joutuu koulusta tulla kotio sisaruksiaan hoitamaan ja ruokkimaan. Se on väärin.

Vierailija
22/85 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En epäile etteikö kymmenvuotias osaisi jos hän on oppinut tekemään, mutta en tiedä miksi toisaalta pitäisi vaatia että kymmen vuotiaan olisi osattava noita tehdä.

Siksi, että ne ovat hyödyllisiä taitoja ja lapsen itsetunto paranee kun osaa, ja annetaan vastuuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti kun noita harjoittelee lapsesta asti, niin ei ole sitten aikuisena aivan tumpelo. Ihan liikaa niitä ihmisiä jotka kuvittelee että täytekakun leipominen on jotain rakettitiedettä.

3

Tuollainen perustelu on paitsi huvittavaa, niin myös epäloogista. Jos kerran kyseiset asiat eivät ole rakettitiedettä ja onnistuvat mielestäsi helposti lapselta, miksi niiden opettelu aikuisena olisi vaikeaa? Kai ne taidot voi opetella sitten kun tarvitsee. Minä en ole koskaan lämmittänyt saunaa ja olen yli 40v. Ei ole ollut tarvetta, mutta uskon sen oppivani, jos pakko tulee. Tuskin tulee.

Edustat asennetta, että jos jotain ei aikuisena osaa, häntä saa pilkata ja haukkua tumpeloksi. Ilmeisesti toisten kiusaaminen on sellainen asia, jota sinä olet opetellut lapsesta asti.

Vierailija
24/85 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän kymmenvuotias osaa jo tehdä vaikka mitä.

Eivät lapset ole mitään freeloadereita vaan perheen aktiivisia jäseniä, joilla on myös velvollisuuksia.

Ainakin itse olin tuossa iässä kova leipomaan ja tekemään ruokaa, tiskasin tiskit omalla vuorolla, kannoin puita sisälle ja lämmitin myös saunaa.  Sinne piti vesikin kantaa.

Vierailija
25/85 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ok jos lapsi itse haluaa tehdä noi jutut. Omassa kodissani oli aivan toisenlainen tilanne, en saanut tehdä mitään. Olin vähän aikaa sitten käymässä vanhempieni luona ja lupauduin laittamaan ruokaa. Äitini repi paistolastan kädestäni, syynä "kun et sinä oikein osaa tehdä tätä ruokaa oikein ja poltat kuitenkin ittes". Olen 23v.

Minä rakastin jo pienenä leipomista ja halusin valmistaa aterioita koko perheelle. Koskaan ei kielletty. Kaverini äiti ei antanut tyttärensä tehdä mitään, sitten haukkui muille äideille tyyliin "kyllä meidän tyttö on niin avuton ja laiska, mitään ei osaa eikä tee"!

Vierailija
26/85 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko teinien hampaiden pesijät tajunneet sen että niillä lapsilla on itsenäistä elämää 60-80 vuotta sen jälkeen kun ovat pois muuttaneet? Pesemällä heidän hampaansa viestitätte että kyseinen asia on _teidän_ vastuullanne, eikä lapsen. Loppupeleissä ihminen passivoituu tuollaisen vanhemman "kasvatuksesta".

Vanhemman tehtävä on voimaannuttaa lapsi ymmärtämään että itsestään täytyy pitää huolta. Toki autetaan, mutta ihminen on itse loppupeleissä elämänsä herra ja kantaa tekojensa seuraukset.

Terveisin eräs jonka äiti myöhästyi itse vaikka töistä jos minä meinasin myöhästyä koulusta, ja kuskasi minua vielä lukioon. En sitten jatko-opinnoissa oikein pärjännyt kun ei ollut äitiä kantamassa vastuuta kaikesta. Piti aikuisena opetella.

Minun lapseni todellakin myöhästyvät jos nukkuvat pommiin, ja selittävät itse opettajalle mitä kävi.

Miettikää oikeasti.

Vierailija
27/85 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäsin itsekin lapsena leipoa ja yläasteella tein jo koko perheelle ruokia. Olisi vanhemmatkin tehneet mutta minä sain itse tehdä myös, koska tykkäsin niin paljon ja halusin tehdä. Oli kiva kokeilla ja testailla, olen nykyään oikein hyvä kokki. Mun lapsi on 3v. ja hän tykkää autella ruuan laittamisessa ja erityisesti tykkää leipomisesta, osaa varmaan 10-vuotiaana jo vaikka ja mitä. Saa edelleen olla lapsi, ei innostus ruokajuttuja kohtaan lopeta lapsuutta.

Vierailija
28/85 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On eri asia, että lapsi saa halutessaan ja ohjauksessa harjoitella ruuan laittoa ja saunan lämmitystä. Kuitenkaan lapsen vastuulla ei ole muiden ruokkiminen ja vastuu huushollista vaan aikuinen on aina vastuussa! 

Vanhemmat, molemmat, ovat kyllä vastuussa, mutta kotitöiden opettelua ja tekemistä ei voi jättää pelkästään lasten mielihalun varaan, vaikka toki omankin mielipiteensä ja ehdotuksensa saavat sanoa.

Vierailija
29/85 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin nuori, saunan lämmittäminen tarkoitti katkaisijan kääntämistä lämmitykselle. Ei kovin vaativaa.

Vierailija
30/85 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole yleistä

Mielestäni lapsi saa joskus halutessaan tehdä ruokaa. Mutta en laittaisi teiniäkään vastuuseen säännöllisesti ruuan laitosta. Kerran oli ketju, jossa äiti laittoi kasiluokkalaisen vastuulle tehdä sisaruksilleen ruokaa kolmena arki-iltana. Kun ei itse ehdi. Mielestäni se on väärin

Ja sitten lapset kyselevät palstalla parikymppisinä, kuinka jauheliha pestään. Hienoa toimintaa.

Se taas johtuu siitä, että lapsi on ruokittu eineksillä. Jos on tottunut näkemään ruoanlaittoa ja raaka-aineiden käsittelyä, tietää kyllä miten esim jauhelihaa käsitellään. Eli millainen vanhempi, sellainen lapsi.

Vierailija
31/85 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole yleistä

Minä tein siskolleni viikon ja huolehdin, kun äiti oli keuhkokuumeessa sairaalassa ja isä työmatkoillansa.. Ilmeisesti ei ketään saatu hoitamaan, taisin olla 9 ja sisko 7.. True story...

Vierailija
32/85 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko teinien hampaiden pesijät tajunneet sen että niillä lapsilla on itsenäistä elämää 60-80 vuotta sen jälkeen kun ovat pois muuttaneet? Pesemällä heidän hampaansa viestitätte että kyseinen asia on _teidän_ vastuullanne, eikä lapsen. Loppupeleissä ihminen passivoituu tuollaisen vanhemman "kasvatuksesta".

Vanhemman tehtävä on voimaannuttaa lapsi ymmärtämään että itsestään täytyy pitää huolta. Toki autetaan, mutta ihminen on itse loppupeleissä elämänsä herra ja kantaa tekojensa seuraukset.

Terveisin eräs jonka äiti myöhästyi itse vaikka töistä jos minä meinasin myöhästyä koulusta, ja kuskasi minua vielä lukioon. En sitten jatko-opinnoissa oikein pärjännyt kun ei ollut äitiä kantamassa vastuuta kaikesta. Piti aikuisena opetella.

Minun lapseni todellakin myöhästyvät jos nukkuvat pommiin, ja selittävät itse opettajalle mitä kävi.

Miettikää oikeasti.

Tavallaan olet oikeassa, mutta terveysasioissa ei voi vastuuttaa lasta ennen kuin voi olla aivan varma, että asia sujuu. Muuten on hampaat reikäiset/ylipainoa/väsyttää aamulla/hiki haisee jne. Kyllä perään pitää katsoa!

Vierailija
33/85 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ok jos lapsi itse haluaa tehdä noi jutut. Omassa kodissani oli aivan toisenlainen tilanne, en saanut tehdä mitään. Olin vähän aikaa sitten käymässä vanhempieni luona ja lupauduin laittamaan ruokaa. Äitini repi paistolastan kädestäni, syynä "kun et sinä oikein osaa tehdä tätä ruokaa oikein ja poltat kuitenkin ittes". Olen 23v.

Mun äiti oli kylässä ja rupesin tekemään ruokaa. Sipulia pilkkoessa äiti sanoi huolestuneella äänellä: oo varovainen sen veitsen kans, ettet loukkaa itseäs! Oon 42v ja äiti 68v :D

Vierailija
34/85 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 11 vuotias saa kk rahaa, sen saadakseen vie roskat ja käy tarvittaessa hakemassa lähikaupasta unohtuneen maidon, imuroi oman huoneensa ja auttaa muissakin pienissä asioissa tarvittaessa. Näitä tarvittaessa hommia aika vähän, keskimäärin 1-3krt kk.

On itse halunnut osallistua ruoanlaittoon ja sujuvasti tekee perusruokaa, makaronilaatikkoa, keitetyt perunat ja lihapullat, salaatit ja leivonnaiset. Tykkää tehdä kotona kokkikerhossa opeteltuja juttuja.

Kahden vanhasta otin tytön kotitöihin mukaan, pesi ja kuori perunoita, auttoi saunan pesussa, petivaatteiden vaihdossa ja ripusti pyykkiä kuivumaan. Mielellään osallistui ja teki kanssani yhdessä, kyllähän niihin hommiin meni joskus tuplasti aikaa mutta se oli meidän yhteistä aikaa.

Vierailija
35/85 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 11-vuotias poika on hirveän kiinnostunut ruoanlaitosta ja ilmeisen lahjakas siinä. On käynyt niinkin, että poika on onnistunut jossakin ruokalajissa paremmin kuin äitinsä. Totta kai annan tehdä, mutta vahdin myös, ettei poika esim. polta itseään vahingossa. Sellaisesta ei kyllä näyttäisi olevan pelkoa, koska hän rauhoittuu ja keskittyy keittiössä. Ruoanlaiton hygienia-asiat on myös käyty perustasolla läpi.

Vierailija
36/85 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole yleistä, mielestäni tuon ikäisen ei kuulu tehdä koko ruokaa itse ilman valvontaa. Korkeintaan auttaa. Ja et ole ylisuojeleva, jos et anna lapsesi lämmittää itse saunaa. Mihin 10-vuotias sellaista taitoa vielä edes tarvitsee?

Vierailija
37/85 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on jaettu vastuuta kaikille, muuten ei arki sujuisi hyvin. Lapset(9,11,14) tekevät päivittäin tietyt hommat, jotka he sitten keskenään sopivat, kuka tekee mitäkin. Eli koulun jälkeen yksi laittaa kaikille välipalan, toinen hoitaa tiskikoneen ja roskat, kolmas panee pyykkikoneen päälle, siirtää pyykit sitten kuivaajaan ja lajittelee kuivat jokaisen koriin.

Kerran viikossa lapset tekevät yhdessä päivällisen, suunnittelevat sen ihan itse ja antavat minulle ostoslistan.

Siivouspäivänä jokainen siivoaa oman huoneensa ja lasten kylppärin. Kun koti on kunnossa, mennään ravintolaan syömään tai tilataan pizza.

Vierailija
38/85 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on jaettu vastuuta kaikille, muuten ei arki sujuisi hyvin. Lapset(9,11,14) tekevät päivittäin tietyt hommat, jotka he sitten keskenään sopivat, kuka tekee mitäkin. Eli koulun jälkeen yksi laittaa kaikille välipalan, toinen hoitaa tiskikoneen ja roskat, kolmas panee pyykkikoneen päälle, siirtää pyykit sitten kuivaajaan ja lajittelee kuivat jokaisen koriin.

Kerran viikossa lapset tekevät yhdessä päivällisen, suunnittelevat sen ihan itse ja antavat minulle ostoslistan.

Siivouspäivänä jokainen siivoaa oman huoneensa ja lasten kylppärin. Kun koti on kunnossa, mennään ravintolaan syömään tai tilataan pizza.

Noin se menee perheissä, joissa molemmat vanhemmat käyvät töissä.

Vierailija
39/85 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki lapset ovat osanneet 10-vuotiaana lämmittää saunan. Ovat osanneet myös leipoa ja laittaa jotain simppeliä ruokaa, mutta mieluusti tehneet niitä sillä tavalla, että vanhempi on mukana. Tekeminen on aina lähtenyt heidän omasta kiinnostuksestaan, mutta lapsia on myös kannustettu omatoimisuuuteen, koska ei aikuisena voi sitten ykskaks vaan osata mitään käytännön juttuja, jos ei ole lapsena saanut harjoitella.

Vierailija
40/85 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo saunan lämmittäminen ei todellakaan ole 10-vuotiaan hommaa, siis että valvomatta tekisi. Häkämyrkytys tulee lapselle aika nopeasti. Mutta kaikki ei ole niin huolehtivaisia lastensa terveyden suhteen...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän