Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko yleistäkin että 10-vuotiaat laittavat perheelleen aterioita, väsäävät täytekakkuja, lämmittävät (puu)saunan jne?

Vierailija
24.09.2016 |

Onko mun lapset jotenkin osaamattomia kun samassa iässä leipovat korkeintaan kaurakeksejä ja minä ylihuolehtivainen kun en antaisi saunaa lämmittää?
Vai liioittelevatko ihmiset "hieman" lastensa tekmisiä fb:ssä?

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykylapsilla ei ole normaalia, mutta 50-luvun ja 60-luvun lapsilla oli aiavan normaaleja hommia. Lisäksi itse hoidin 12 vuotiaana perheen pankkiasiat valtakirjoila, kun muilla ei ollut varaa bussilippuun kaupunkiin kuin minulla, joka ainoana sai käydä oppikoulun (rahat koluun ja bussiin olin tienannut lapsenpiikana kesätöissä.)

Vierailija
42/85 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo saunan lämmittäminen ei todellakaan ole 10-vuotiaan hommaa, siis että valvomatta tekisi. Häkämyrkytys tulee lapselle aika nopeasti. Mutta kaikki ei ole niin huolehtivaisia lastensa terveyden suhteen...

Lähes kaikilla on jatkuvalämmitteinen puukiuas (jos siis on puukiuas)ja siellä ei pysty kukaan saamaan häkämyrkytystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääliksi käy palstamammojen lapsia, erityisesti poikia kun miettii että miten se selviävät aikanaan armeijassa kun ei ole äiti mukana pyyhkimässä pyllyä, pesemässä hampaita jne.

Vierailija
44/85 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole yleistä tai ei ainakaan pitäisi olla. Tuon ikäinen on vielä lapsi, jolla pitäisi olla lasten jutut.

t. Lastensuojelija

Niin ja se lapsuushan tunnetusti loppuu siihen jos leipoo yhden täytekakun. 

Näin 👌 aivan kamala kohtalo.

Vierailija
45/85 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta haluan jonkun aktiivisen 10-vuotiaan luokseni laittamaan aterian, pesemään pyykit, naksauttamaan saunan päälle ja  leipomaan täytekakun sillä aikaa kun lepäilen ja hassuilen palstalla.

Vierailija
46/85 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo saunan lämmittäminen ei todellakaan ole 10-vuotiaan hommaa, siis että valvomatta tekisi. Häkämyrkytys tulee lapselle aika nopeasti. Mutta kaikki ei ole niin huolehtivaisia lastensa terveyden suhteen...

:D

Että tämmöistä.  :D

Vierailija
47/85 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä ainakin onnistuu ja paljon muutakin tekevät. Tarkoitus kun on kasvattaa omillaan pärjääviä aikuisia!

Vierailija
48/85 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En epäile etteikö kymmenvuotias osaisi jos hän on oppinut tekemään, mutta en tiedä miksi toisaalta pitäisi vaatia että kymmen vuotiaan olisi osattava noita tehdä.

Siksi, että ne ovat hyödyllisiä taitoja ja lapsen itsetunto paranee kun osaa, ja annetaan vastuuta.

Kai se 10-vuotias voi osata muita hyödyllisiä taitoja vaikka ei saisikaan saunan pesään tulta tai ei koskaan olisi tehnyt täytekakku vai eikö itsetunto voi olla hyvä ellei noita taitoja osaa.

Vierailija
49/85 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tehnyt lapsena enkä nuorena kovinkaan paljon kotitöitä. Äitillä lyhyet työpäivät ja jelpot askareet. Ketjun mukaan minusta olisi pitänyt tulla uusavuton dille. No, ruokaa olen tehnyt siitä asti kun 19-vuotiaana muutin omilleni. Syntyi lapsi ja huusholli toimii, kuten pitääkin. Reseptejä saa tuhansittain netistä jne. Se on korvien välistä kiinni.

Vierailija
50/85 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä minä ainakin olen itse noita lapsena tehnyt. Mikä siinä saunan lämmittämisessäkin nyt on? Perustaito, joka olisi lapsenkin hyvä osata ihan jo selviytymistaitojen kannalta. Kyllä nyt 10-vuotias osaa pellit avata ja tikun raapia.

Minusta on jotenkin surullista, että lapset ei saa enää nykyään olla lapsia. Kaikki pitäisi osata jo 10 vuotiaana. Itse sain lapsena olla lapsi, eikä minun tarvinnut osata vielä mitään aikuisten taitoja siinä iässä.  Maalta olen ja paljon meitä lapsia oli, mutta vanhemmat hoitivat vanhepien velvollisuudet, eikä meitä lapsia niillä rasitettu. Hyvin olen kuitenkin elämässäni pärjännyt ja kaikki työt oppinut tekemään. Samoin omien lasten kanssa. Lasteni ei tarvinnut osata tehdä ruokaa tai pestä pyykkiä. Nyt hekin ovat aikuisia ja jokainen osaa hoitaa kotinsa , tehdä ruokaa (ovat parempia kokkeja kuin minä) pestä pyykit jne. Kenestäkään meistä ei ole tullut uusavuttomia, vaikka kaikki meistä on saaneet olla lapsena lapsia. Leikki on lapsen työtä, ei aikuisten työt. Vanhemmat tehkööt omat työnsä ja velvollisuutensa. Lapsille riittää kun hoitavat koulun ja läksyt ja harrastavat omia juttujaan. Ja nukkuvat tarpeeksi.

Vierailija
51/85 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuota.. Minä lämmitin puusaunaa jo 5-vuotiaana, pienempänä sytytin saunaa isän apuna, mutta sitten sai sytyttää itsekin, kunhan pyysi vaan äitiä tai isää avaamaan savupellin. Tiskihommat ja siivous kuuluivat jo pienenä lapsillekin, samoin muut askareet, mihin kyettiin kussakin iässä. Oma poikani oli papan kanssa jo parivuotiaana saunanlämmityksessä apuna ja nyt kolmivuotiaana kotona saa raapaista tulitikun kun laitan takkaan tulia, saa laittaa likapyykit koneeseen ja käynnistää pyykinpesu- ja tiskikoneet, tyhjentää tiskikonetta apuna ja joskus hämmentää kattilassa ruokaa tai pilkkoa salaattiaineksia. Minä kasvatan asioista kiinnostunutta ja toimeliasta lasta, tulevaisuudessa omillaan pärjäävää miestä, en uusavutonta nyhväkettä, jolle vanhemmat passaa aikuisenakin kaiken valmiiksi.

Vierailija
52/85 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko teinien hampaiden pesijät tajunneet sen että niillä lapsilla on itsenäistä elämää 60-80 vuotta sen jälkeen kun ovat pois muuttaneet? Pesemällä heidän hampaansa viestitätte että kyseinen asia on _teidän_ vastuullanne, eikä lapsen. Loppupeleissä ihminen passivoituu tuollaisen vanhemman "kasvatuksesta".

Vanhemman tehtävä on voimaannuttaa lapsi ymmärtämään että itsestään täytyy pitää huolta. Toki autetaan, mutta ihminen on itse loppupeleissä elämänsä herra ja kantaa tekojensa seuraukset.

Terveisin eräs jonka äiti myöhästyi itse vaikka töistä jos minä meinasin myöhästyä koulusta, ja kuskasi minua vielä lukioon. En sitten jatko-opinnoissa oikein pärjännyt kun ei ollut äitiä kantamassa vastuuta kaikesta. Piti aikuisena opetella.

Minun lapseni todellakin myöhästyvät jos nukkuvat pommiin, ja selittävät itse opettajalle mitä kävi.

Miettikää oikeasti.

Tavallaan olet oikeassa, mutta terveysasioissa ei voi vastuuttaa lasta ennen kuin voi olla aivan varma, että asia sujuu. Muuten on hampaat reikäiset/ylipainoa/väsyttää aamulla/hiki haisee jne. Kyllä perään pitää katsoa!

Siis oikeasti nyt? Oletko tosissasi? Oletko sinä se, joka pesi 13-vuotiaalta hampaat? Pesitkö hiukset ja sen kuuluisan etupyllynkin samalla?

Meillä lapset, 3 kpl, ovat huolehtineet hampaiden pesusta jostain 4-5-vuotiaasta saakka, silloin toki sitä valvottiin, mutta ei enää vuosiin. Saatan kysyä nuorimmaiselta, että muistitko pestä hampaat?  Reikiä nolla koko porukalla, iät nyt 16 v., 15 v. ja 10 v.

Ei ole ylipainoa, kun ovat pienestä pitäen harrastaneet urheilua ja liikkuvat ohjatun toiminnan lisäksi myös omaehtoisesti, esim. 15-vuotias tuli juuri tunnin rullaluistelulenkiltä, jonne meni ihan vaan huvikseen. Kotona on jo pienestä pitäen opittu järkevät ruokailutottumukset, joihin on kuulunut myös herkkuja jo ihan pienenä - mutta vain silloin tällöin.

Ei väsytä arkia-aamuisin, koska osaavat säädellä nukkumistaan. Ihan itse menevät nukkumaan kun väsyttää ja heräävät kun kello soi. Myös 10-vuotias. Viikonloppuisin saavat nukkua just niin pitkään kuin huvittaa, vaikka iltapäivään, ellei ole treenejä tai muuta ohjelmaa. Siitä sitten taas arkeen.

Hiki ei haise, koska ovat oppineet jo pienenä huolehtimaan hygieniasta ja käyttämään deodoranttia kun sen aika on tullut. Hiukset pestään ja tajutaan, koska sen pesun aika on. Pitkähiuksisilla tytöillä ei ihan joka päivä, pojalla sen sijaan kyllä. Suihku nyt on itsestään selvää, kun joka päivä liikkuu.

Ja ovat osanneet jokainen 10-vuotiaana lämmittää saunan (koska mökillä puusauna ja vaari on opettanut)  ja tehdä osansa ruoasta, ei mitään ihmeellistä, mutta vaikka kuoria perunoita yms. pilkkoa vihanneksia, keittää pastaa/riisiä/perunaa/kananmunia, paistaa jauhelihaa, munakasta jne. Tehdä keittoa jne. Leipominen on meillä vähäistä heikon menekin vuoksi. Sämpylöitä ovat 7. ja 8. luokalla isommat leiponeet myös kotona.

Vierailija
53/85 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntemani 10v. poika ei kokemukseni mukaan osaa muuta kuin pelata pleikkaa.

Äiti tai isä paloittelee ruuan ja kaataa maidonkin lasiin. Jos saunan lämmitykseen joutuisi mukaan, niin kitisisi koko ajan. Ehkä yhden halon jaksaisi kantaa saunalle, on niin heikko ja vetelä.

ai, ja meillä 8-vuotiaan mielihommaa on saunan lämmittäminen, toki vahditaan ettei satu mitään, tykkää myös luututa lattioita. Ja 11-v. tytär ei eväänsä lotkauta kotitöille jos en uhkaa puhelimen kanittamisella..

Vierailija
54/85 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 10-vuotias poika haluaisi tehdä kaikkea tuota itse.. Välillä annankin tehdä.

Vierailija
55/85 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä minä ainakin olen itse noita lapsena tehnyt. Mikä siinä saunan lämmittämisessäkin nyt on? Perustaito, joka olisi lapsenkin hyvä osata ihan jo selviytymistaitojen kannalta. Kyllä nyt 10-vuotias osaa pellit avata ja tikun raapia.

Minusta on jotenkin surullista, että lapset ei saa enää nykyään olla lapsia. Kaikki pitäisi osata jo 10 vuotiaana. Itse sain lapsena olla lapsi, eikä minun tarvinnut osata vielä mitään aikuisten taitoja siinä iässä.  Maalta olen ja paljon meitä lapsia oli, mutta vanhemmat hoitivat vanhepien velvollisuudet, eikä meitä lapsia niillä rasitettu. Hyvin olen kuitenkin elämässäni pärjännyt ja kaikki työt oppinut tekemään. Samoin omien lasten kanssa. Lasteni ei tarvinnut osata tehdä ruokaa tai pestä pyykkiä. Nyt hekin ovat aikuisia ja jokainen osaa hoitaa kotinsa , tehdä ruokaa (ovat parempia kokkeja kuin minä) pestä pyykit jne. Kenestäkään meistä ei ole tullut uusavuttomia, vaikka kaikki meistä on saaneet olla lapsena lapsia. Leikki on lapsen työtä, ei aikuisten työt. Vanhemmat tehkööt omat työnsä ja velvollisuutensa. Lapsille riittää kun hoitavat koulun ja läksyt ja harrastavat omia juttujaan. Ja nukkuvat tarpeeksi.

Enää saa olla lapsia... se on kuule niin, että jos joskus, niin nykyään lapset saavat olla lapsia. Luuletko että vanhempasi ovat saaneet lapsina olla jouten, tekemättä kotiaskareita? Tai heidän vanhempansa? Minunkin mummoni on lähtenyt piiaksi toiseen kylään jo 12-vuotiaana. Siinä ei ole leikitty eikä koulun penkillä istuttu.

Vierailija
56/85 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä ainakin onnistuu ja paljon muutakin tekevät. Tarkoitus kun on kasvattaa omillaan pärjääviä aikuisia!

Siis 10 vuotiaat? Eikö lapset enää saa olla lapsia? Miksi lasten täytyy osata jo tuossa iässä tehdä kaikki kotityöt. Suomessa ollaan menossa takaisin lapsityövoiman käyttöön. Eikö kymmenvuotiaan kuulu käydä koulua, tehdä läksyt, leikkiä ulkona ja tavata kavereita? Eikö lasten kuulu olla lapsia, ei pieniä aikuisia, varaäitejä? Kyllä ihminen ehtii nuo kotityöt oppia myöhemminkin.  Ja varmasti pärjää aikuisena.  Itse leikin vielä 10 vuotiaana. Isompana siivosin omasta halusta, mutta muuta en tehnyt. Ja hyvin pärjäsin kun maailmalle lähdin. Eiköhän normaali järjellä varustettu ihminen selviä kotitöistä vähemmälläkin harjoittelulla, ettei nyt ihan alakoulu ikäisenä tarvii alkaa harjoittelemaan.

Vierailija
57/85 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesin lapsena kyllä hampaani aamuin illoin, mutta kukaan ei vahtinut, että miten mä niitä pesen. Jätin takahampaat kuuraamatta. Niissä on jokaisessa reikiä ja nyt sitten hammaslääkäripelkoisena aikuisena ramppaan jatkuvasti niitä hajoavia paikkoja korjauttamassa. Tasan vahdin lasteni hampaiden pesua ainakin sinne 12 v asti ja pesen lasten hampaat itse välillä jokapuolelta, sen jälkeen kun lapsi on ne harjannut. Ja ei, mun lapset eivät ole mitään mamman nyhväkkeitä, vaan reippaita ja omatoimisia. En vain halua, että mun lasten tarvitsee kärsiä reikäisistä hampaista.

Vierailija
58/85 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkuvalämmitteisessä puusaunassa on kyllä aivan helvetin vaikea saada häkämyrkytys.

Ja ei se lämmittäjä, lapsi tai aikuinen, ole siellä saunassa sitä "lämmittämässä". Pistää puut pesää, sytykkeet ja sytyttää ja luukku kiinni. Katsoo syttyikö ja eikun ulos ovesta muihin puuhiin ja säännöllisin väliajoin sitten lisäämään puita pesään. Kertalämmitteisessä menee vähän erilailla, mutta vaikea sielläkään on lämmitettäessä saada häkämyrkytys, koska pellit ovat auki. Suurempi vaara on saada se ekoissa löylyissä jos pellit on lyöty kiinni aivan liian aikaisin eikä ole heitetty häkälöylyjä (häkälöylyt kyllä saattavat olla legendaa, en itse ole käytännössä tajunnut niiden hyötyä, mutta vaarin opettamana ne rantasaunaa lämmittäessäni viskaan).

Ei tämä nyt tärkeä taito ole 10-vuotiaalle, useimmilla ei kai edes ole puusaunaa. Mutta varmaan sellaisilla joilla on, niin lapset osaavat taidon jo paljon alle 10-vuotiaina. Hyödyttää, jos jossain pitää sytyttää nuotio. Tänään lasten lauantaikoulussa retkellä ihailin, kun 10 v. poika sytytti nuotin sillä yhdellä tulitikulla. Hienosti osasi laittaa puut ja sytykkeet. Ja poika oli siis lapseni luokkakaveri, ei omani.

Vierailija
59/85 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin 10-vuotiaana vastuussa käytännössä koko perheen arjen pyörittämisestä. Samaa kohtaloa en toivo kenellekään tuon ikäiselle lapselle.

Toki lasten on mielestäni hyvä olla mukana opettelemassa esim. sitä saunan lämmittämistä ja täytekakun leipomista.

Vierailija
60/85 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enää saa olla lapsia... se on kuule niin, että jos joskus, niin nykyään lapset saavat olla lapsia. Luuletko että vanhempasi ovat saaneet lapsina olla jouten, tekemättä kotiaskareita? Tai heidän vanhempansa? Minunkin mummoni on lähtenyt piiaksi toiseen kylään jo 12-vuotiaana. Siinä ei ole leikitty eikä koulun penkillä istuttu.

Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Mummot meni töihin 10vuotiaina, mutta nyt  10 vuotiaat menee kouluun ja hyvä niin. Mutta kyllä täälläkin vastanneista moni lapsi muistaa aikuisena miten piti jo pienenä osata vääntää täytekakut ja lämmittää puusauna ainakin jos näihin mammoihin on luottamista, joiden mielestä lasten on hyvä jo 10 vuotiaina osata yhtä sun toista.  Ihmetyttää tuo ihannnointi , että ennenvanhaa sitä ja ennenvanhaan tätä. Mitä hittoa, ennen oli kaikki huonommin. Ennen lasten piti mennä töihin. ollaan nyt onnellisia, että nykylasten ei tarvitse ja annetaan heidän olla lapsia, ilman että tarvii aikuisten hommia tehdä. En minun lasten ole tarvinnut sen takia tehdä töitä pienenä, että heidän 1900 syntynyt isomummonsa on joutunut 7 vuotiaana piiaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän