Onko yleistäkin että 10-vuotiaat laittavat perheelleen aterioita, väsäävät täytekakkuja, lämmittävät (puu)saunan jne?
Onko mun lapset jotenkin osaamattomia kun samassa iässä leipovat korkeintaan kaurakeksejä ja minä ylihuolehtivainen kun en antaisi saunaa lämmittää?
Vai liioittelevatko ihmiset "hieman" lastensa tekmisiä fb:ssä?
Kommentit (85)
Meidän 14v osaa juuri ja juuri paistaa kananmunia.
Itsenäisesti ei kyllä osaisi ateriaa tehdä, vaikka köksässä niitä opiskelee.
No kyllä minä ainakin olen itse noita lapsena tehnyt. Mikä siinä saunan lämmittämisessäkin nyt on? Perustaito, joka olisi lapsenkin hyvä osata ihan jo selviytymistaitojen kannalta. Kyllä nyt 10-vuotias osaa pellit avata ja tikun raapia.
On se ainakin normaalimpaa ja tervehenkisempää kuin se, että palstamammat ilmoittavat pesevänsä lastensa hampaat 12-vuotiaaksi saakka.
Peli poikki! Vanhemmat huolehtivat lapsista.
Tuntemani 10v. poika ei kokemukseni mukaan osaa muuta kuin pelata pleikkaa.
Äiti tai isä paloittelee ruuan ja kaataa maidonkin lasiin. Jos saunan lämmitykseen joutuisi mukaan, niin kitisisi koko ajan. Ehkä yhden halon jaksaisi kantaa saunalle, on niin heikko ja vetelä.
Oikeasti kun noita harjoittelee lapsesta asti, niin ei ole sitten aikuisena aivan tumpelo. Ihan liikaa niitä ihmisiä jotka kuvittelee että täytekakun leipominen on jotain rakettitiedettä.
3
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yleistä
Täällä aamulla kerrottiin että pesevät vielä 10 v hampaat....Mielestäni lapsi saa joskus halutessaan tehdä ruokaa. Mutta en laittaisi teiniäkään vastuuseen säännöllisesti ruuan laitosta. Kerran oli ketju, jossa äiti laittoi kasiluokkalaisen vastuulle tehdä sisaruksilleen ruokaa kolmena arki-iltana. Kun ei itse ehdi. Mielestäni se on väärin
Ja sitten lapset kyselevät palstalla parikymppisinä, kuinka jauheliha pestään. Hienoa toimintaa.
Ei ole yleistä tai ei ainakaan pitäisi olla. Tuon ikäinen on vielä lapsi, jolla pitäisi olla lasten jutut.
t. Lastensuojelija
On eri asia, että lapsi saa halutessaan ja ohjauksessa harjoitella ruuan laittoa ja saunan lämmitystä. Kuitenkaan lapsen vastuulla ei ole muiden ruokkiminen ja vastuu huushollista vaan aikuinen on aina vastuussa!
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yleistä tai ei ainakaan pitäisi olla. Tuon ikäinen on vielä lapsi, jolla pitäisi olla lasten jutut.
t. Lastensuojelija
Niin ja se lapsuushan tunnetusti loppuu siihen jos leipoo yhden täytekakun.
Kyllä 10-vuotiaat voivat tehdä tällaisia töitä, usein tekevät tosin aikuisen valvovan silmä alla. Pari sukupolvea sitten tuon ikäiset saattoivat olle tukkimetsällä apurina, kalastamassa, hakivat vettä kaivoista, auttoivat heinäpellolla, harvensivat jne. Kyse on siitä, että autamme lapsemme avuttomiksi. Nyt nuo "työn raskaaan raatajat", elävät 100-vuotiaiksi. Seuraavat sukupolvet kaatuvat kuolleina elintasosairauksiin jo 50-70-vuotiaina. Näin on käymässä esim. Britanniassa jo. Elinikä ei enää nouse, koska elämäntapamma ovat niin huonot. Keho on tehty liikutettavaksi ja rasitettavaksi. Ei siihen, että istutaan tunteja päivässä niska kyyryssä ja hartiat lysyssä tietsikan ääressä ja syödään valmisruokaa.
Kehossamme ei ole yhtään kohtaa, jota ei ole tarkoitettu olemaan ihan käyttöä.
En epäile etteikö kymmenvuotias osaisi jos hän on oppinut tekemään, mutta en tiedä miksi toisaalta pitäisi vaatia että kymmen vuotiaan olisi osattava noita tehdä.
Kyllä meidän 10-vuotias tekee helppoja ruokia (esim joku kastike+peruna/makaroni) ja leipoo esim pullaa tai mokkapaloja. Ihan omasta halustaan. Ja hui, pesee pyykkinsäkin itse.
Minä osasin kokkailla ehkä yhden tai kaksi ruokaa tuon ikäisenä. Mutta kakkuja osasin tehdä ja teinkin. Saunan lämmittäminen oli myös minun homma, mutta sitten 11 vuotiaana onnistuin sytyttämään sen tulee, eikä minun ole koskaan sen jälkeen tarvinnut lämmittää saunaa.
Meillä halusi nuorempi poika kokkikouluun 10v ja kokkaili jo silloin jotain. Nyt kun nuo on 13 ja 15 niin kummalakin on vastuullaan yhden arkipäivän ruuan suunnittelu ja valmistus. Ei ole minusta mitenkään kohtuutonta ja osaahan tuon ikäiset jo tehdä vaikka mitä jos vain annetaan tehdä.
Pesin eilen 13-vuotiaani hampaat 😀 Ihan hyvä on kuulkaa välillä tarkastaa jälki ja tarvittaessa pestä paremmin. Olen terveydenhoitaja ja näen kaikenlaisia hutiloijia, joiden vanhemmat eivät enää viitsi huolehtia.
Kyllä meillä lapset osaavat saunan lämmittää, partiossa oppii tulenkäsittelyä ja kotona pidetään taitoa yllä. Ja osaavat myös leipoa ja tarvittaessa tehdä ruokaakin. Jopa 8v kuopus osaa, koska hänet on varhain otettu mukaan ruoanlaittoon. Ottaa esim. pellin uunista. Koulun jälkeen tekee munakokkelia yksin ollessaan,paistaa vohveleita jne.
Vierailija kirjoitti:
On se ainakin normaalimpaa ja tervehenkisempää kuin se, että palstamammat ilmoittavat pesevänsä lastensa hampaat 12-vuotiaaksi saakka.
Pari viikkoa sitten hammaslääkärissä annettiin ohjeeksi, että vanhempien olisi hyvä pestä lapsen hampaat 10-vuotiaaksi asti.
Ihan ok jos lapsi itse haluaa tehdä noi jutut. Omassa kodissani oli aivan toisenlainen tilanne, en saanut tehdä mitään. Olin vähän aikaa sitten käymässä vanhempieni luona ja lupauduin laittamaan ruokaa. Äitini repi paistolastan kädestäni, syynä "kun et sinä oikein osaa tehdä tätä ruokaa oikein ja poltat kuitenkin ittes". Olen 23v.
Ei ole yleistä
Täällä aamulla kerrottiin että pesevät vielä 10 v hampaat....
Mielestäni lapsi saa joskus halutessaan tehdä ruokaa. Mutta en laittaisi teiniäkään vastuuseen säännöllisesti ruuan laitosta. Kerran oli ketju, jossa äiti laittoi kasiluokkalaisen vastuulle tehdä sisaruksilleen ruokaa kolmena arki-iltana. Kun ei itse ehdi. Mielestäni se on väärin