Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te- toimiston antama karenssi, työvoimakoulutuksen virheellinen ilmoitus

Vierailija
23.09.2016 |

Hain keväällä erääseen te- toimiston ja kaupungin rekrykoulutukseen. Ilmoituksen mukaan lisätietoja kohdassa luki "mahdollisuus vuorotyöhön". Olin innoissani kun pääsin valintakokeeseen, joka meni hyvin. Viimeisessä vaiheessa oli tulevan työnantajan ja te- toimiston virkailijan haastattelu. Se kesti 5 min, jolloin yhtäkkiä minulle annettiin lomake ja sanottiin että vaadimme tälläisen sopimuksen allekirjoittamista jossa vaaditaan sitoumusta siihen että seuraavan 1,6 vuoden aikana tekee kaikkia samoja vuoroja (ilta, yö, vkloppu) työpaikkakouluttajan kanssa. Lisättiin, ettei vuoroista voida sopia sillä on tullut tapauksia että koulutus on jouduttu keskeyttämään kun ei ole voitukaan tehdä samoja vuoroja kuin kouluttaja. Vuoroista ei kuitenkaan tiedä etukäteen vaan ne ovat kouluttajan päätettävissä, eli jos kouluttaja päättää että haluaa tehdä yövuoroputken on myös koulutettavan tehtävä samoin.

Olin innoissani aloittamaan koulutuksen, joten vaikka tuo sopimus ihmetytti, allekirjoitin, sillä käsitin en olevan rutiinijuttu. Kesällä selvitin päivähoitoasiaa, ja selvisi, ettemme saakaan vuorohoitopaikkaa sillä vaikka mieheni joutuu käymään paljon työmatkoilla,eivät vuorohoidon ehdot täyty. Ilmotin oppilaitokseen ja työkkäriin asiasta, vielä 1 kk ennen koulutuksen alkua ei osattu kertoa, alkaako vuorot heti iltavuoroilla vai millä. Mieheni oli samaan aikaan lähdössä 2 vkon työmatkalle... no en voinut aloittaa koulutusta, ja karenssihan siitä tuli ( 2kk).

Vastasin selvityspyyntöön ennen tuota karenssipäätöstä ja vetosin hallintolakiin, eli siihen että koulutusilmoituksessa ei lukenut mitään tuosta että koko koulutuksen ajaksi täytyy sitoutua jonkun toisen 3- vuorotyön vuoroihin. Eikö viranomaisella ole velvoite kertoa ennen hakemuksen lähettämistä tuollainen asia, mikä olennaisesti vaikuttaa koulutukseen hakeutumiseen? Eniten ottaa päähän se, että jos en olisi yrittänyt pääsykokeissa, ei minua olisi valittu ja olisin välttänyt karenssin (hain koulutukseen vapaaehtoisesti ja sinne oli 800 hakijaa joista 25 valittiin).

Nyt siis kärsin tuosta karenssista, ei valitusoikeutta... meillä on muitain ongelmia ollut avioliitossame, mutta nyt tämä oli viimeinen pisara, ja eroamme. Mieheni mielestä hänen ei tule elättää minua,m mutta en saa toimeentulotukeakaan kun olemme naimisissa ja miehellä ok tulot. Tuntuu todella nöyryyttävältä kun ei saa pennin hyrrää rahaa mistään, tili tyhjänä ja seuraavan kerran 2 kk päästä saan rahaa. Tiedän, että oma moka mitäs hain, no ajattelin että saisin koulutuksen työllistävälle alalle :/ Jos olisin noista ehdoista tiennyt en olisi hakenut, tai olisin päivähoitoasian selvittänyt etukäteen. Se sopimus pääsykokeissa oli täysi yllätys.

Sanomattakin selvää on etten hae enää koskaan te- keskuksen koulutuksiin. Ikävä kyllä, nyt uskon lööppien juttuihin miten työttömiä on kohdeltu. Ja kyllä MENISIN töihin jos niitä olisi, vaikka vuorotyötön jos saisin lapsen hoidon järjestymään.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi syytät te-toimistoa siitä, että kunta teki virheen? Vuorohoidon ehdot täyttyivät, olisit valittanut AVIin kunnan väärästä päätöksestä etkä te-toimistoon siitä, että he toimivat lakien mukaan. Jos työtön ei suostu järjestämään lapsensa hoitoa koulutuksen ajaksi, ei hän tietenkään ole oikeutettu työttömyysetuuteen.

Vai oikeastiko luulet, että minä työssäkäyvä saan täyden palkan, jos jään kotiin lapsen kanssa sillä varjolla, että en ymmärtänyt hakea hoitopaikkaa oikealla tavalla?

Täällä meidän kunnassamme vaaditaan että vuorohoitopaikan saaja on joko:

a) yksinhuoltaja b) puolisolla vakituinen matkatyö (nyt voi olla matkoja silloin tällöin, mutta ongelma on ettei vuoroista tiedä etukäteen eikä voi sopia kun täytyy sitoutua kouluttajan vuoroihin)

muuten ei paikkaa tipu. Mihin valitan, kun nuo ovat ehdot?

Ja muutenkin, vaikka ei olisi lastakaan, en ymmärrä miten tuollaista sopimusta voidaan vaatia, kun elämässä voi tapahtua mitä vain ja kolmivuorotyö on haastavaa. Olen tehnyt vuosia epäsäännöllistä kolmivuoroa mutta aina on voinut vuoroista sopia, en edes uskalla ajatella millaista olisi kun velvoitettaisiin mielivaltaisesti noudattamaan jonkun toisen vuoroja saamatta vaikuttaa itse mitenkään. Varsinkin täällä meidän kunnassamme työaikaergonomia on työvuorojen suunnittelun a ja o työssä jaksamisen kannalta.Toki ymmärrän vuorojen yhdessä tekemisen pääosin yhdessä kouluttajan kanssa mutta en sitä ett' KAIKKI vuorot on oltava samoja 1,6 vuoden ajan.

Ja lisään, että tuo olisi ollut oleellinen asia jo koulutukseen hakeutuessa, en olisi hakenut jos olisi kerrottu etukäteen. Miten viranomianen voi huijata tuolla tavalla, kun laissa sanotaan että kaikki asiat tulee olla kerrtottu etukäteen jotka vaikuttavat asiakkaan taloudelliseen asemaan?

Saahan se kunta laitaa vaikka millaisia ehtoja vuoropäivähoidolle, mutta kestävätkö ne sitten viime kädessä kun ryhtyy käymään kädenvääntöä on toinen asia. Itse olisin tutustunut päivähoitolakiin ja katsonut sieltä perusteet vuoropäivähoidolle sekä soitellut päiväkotisasioista vastaville ja lopulta AVIin. Aina ei kannata uskoa mitä virkamiehet sanovat vaan itse pitää tarkistaa asiat ja ajaa omia etujaan.

No, kuten sanoin, pointti ei ole tuo vaan viranomaisen ilmoitusvelvollisuus. En olisi koulutukseen hakenut jos olisin tuollaisen sopimuksen olemassaolosta tiennyt tai siitä miten huonosti vuorohoitoa on tarjolla ( 3 päiväkotia joista 2 kpl 15 km päässä eikä itsellä ole ajokorttia)

Siis hait koulutukseen jossa tarjolla vuorityötä selvittämättä onko vuorohoitoa tarjolla ja miten?

Ja onko tässä nyt ongelma, että et saanut vuorohoitopaikkaa vai matkat vuorohoitoon?

Vierailija
22/30 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun olisi pitänyt painostaa kuntaa järjestämään vuorohoito esim. hakemalla miehen työpaikasta ja TE-toimistosta lausunto että vuorohoitoa tarvitaan. Jos kunta olisi kieltäytynyt järjestämästä, niin eikun päätöspyyntö paperilla TE-toimistoon, että mitä nyt tehdään kun hoito lapselle ei järjestykään. Näin olisin itse toiminut.

Meidän elämäntilanteeseemme (miehen opiskelu työn ohessa ja muut asiat joita en tässä kerro) ei sovi kolmivuorotyö, en olisi hakeutunut koko koulutukseen jos olisin tiennyt asian. Se on pointtina, että tuosta ei mainittu kun koulutukseen hain. Vaikka olisin saanut hoitopaikan en olisi aloittanut koulutusta sillä noin epämääräiset työvuorot eivät minulle tai meidän elämäntilanteeseemme sovi. Nyt en hoitopaikkaa saanut, mutta se ei ole se pointti vaan viranomaisen velvollisuus kertoa asiat etukäteen.Meille muuten ehdotettiin jopa lapsen sijoittamista sijaiseperheeseen miehen työmatkojen ajaksi tai MLL hoitajaa. No, kumpikaan ei minulle käy, kävisikö sinulle?

Siis lähdit opiskelemaan lähihoitajaksi tajuamatta, että lähihoitajat tekevät töitä ympäri vuorokauden? Kuka tässä on tyhmä?

Sinä taidat olla kun et osaa lukea? Pointtina on toisen työvuoroihin sitoutuminen koulutuksen ajaksi, ei itse 3- vuorotyö. Olen aiemmin opiskellut alaa jossa vuorotyötä ja opiskelijat tekivät esim. pari yövuoroa harjoittelun aikana, ei niin että joutuivat opiskeluaikana tekemään täysin epäsäännöllistä 3 vuoroa, toisen työvuorojen mukaan saamatta vaikuttaa itse työvuoroihin mitenkään. Kuka pysytyy sitoutumaan tuollaiseen vaikka ei olisi perhettäkään?

Jos et ymmärtänyt niin sitoudut tuossa ja muissakin vuorotöissä tekemään niitä vuoroja joita työnjohto sinulle merkitsee. Ei juuri missään aloittelija pääse vapaasti valkkaamaan että nyt teen vaan päivää kuukauden ja sitten viikon yötä ja sitten paripäivää iltaa ja stten taas päivää jne. Normaalisti työntekijä laitetaan johonkin vuoroon jota seurataan tietyn systeemin mukaan eli ensin aamua, sitten iltaa sitten yötä ja niin edelleen ja aina niiden samojen työkavereiden kanssa.

Jos et pysty tekemään vuorotyötä niin älä mene ammattiin jossa tehdään vuorotyötä. Kuulostat kyllä ihmiseltä jolle lapsi on pelkkä tekosyy, aina on joku vitun hyvä lapsesta johtua syy ettei voi tehdä tätä tai tuota tai loppujen lopuksi mitään työtä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä hiton 1.6 vuoden koulutus?? Taitaa olla harvinaisen hidas kouluttaja koska suorittavat työt pystyy opettamaan nopeammin joitain poikkeuksia lukuunottamatta. Asiantuntijahommat on tietty erikseen mutta tuskin ne lakimiestä tai insinööriä noin palkkaavat.

No se lähihoitaja...(ap)

Oliko kysymyksessä oppisopimuskoulutus, koska muuten en ymmärrä kuinka sitä heti voitaisiin laittaa ihminen suoraan johonkin yövuoroihin. Lähäriopintojen ekana vuotena mennään yleensä ensin sinne päiväkotiin harjoitteluun, jossa ei varsinaisia iltavuorojakaan yleensä ole, vaan työpäivä loppuu viimeistään klo 17-18. Sitten hoitoalan paikoissa kyllä niitä vuoroja voi hieman työnantajan kanssa sovitella. Jos itselle ei kerta kaikkiaan sovi perhesyistä esim iltavuorot, luulen että monissa paikoissa ne pystyvät joustamaan etenkin opiskelijan ollessa kyseessä. Yövuoro ei mitenkään ole edes pakollinen muissa paitsi ehkä sairaanhoito ja huolenpito suuntauksen valinneilla. Siis opiskelija voi kieltäytyä aivan laillisesti sitä tekemästä.

Turhan tiukoille ovat nyt työvoimaviranomaiset noi säännöt laittaneet. Jotain inhimillisyyttä peliin!

Vierailija
24/30 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun olisi pitänyt painostaa kuntaa järjestämään vuorohoito esim. hakemalla miehen työpaikasta ja TE-toimistosta lausunto että vuorohoitoa tarvitaan. Jos kunta olisi kieltäytynyt järjestämästä, niin eikun päätöspyyntö paperilla TE-toimistoon, että mitä nyt tehdään kun hoito lapselle ei järjestykään. Näin olisin itse toiminut.

Meidän elämäntilanteeseemme (miehen opiskelu työn ohessa ja muut asiat joita en tässä kerro) ei sovi kolmivuorotyö, en olisi hakeutunut koko koulutukseen jos olisin tiennyt asian. Se on pointtina, että tuosta ei mainittu kun koulutukseen hain. Vaikka olisin saanut hoitopaikan en olisi aloittanut koulutusta sillä noin epämääräiset työvuorot eivät minulle tai meidän elämäntilanteeseemme sovi. Nyt en hoitopaikkaa saanut, mutta se ei ole se pointti vaan viranomaisen velvollisuus kertoa asiat etukäteen.Meille muuten ehdotettiin jopa lapsen sijoittamista sijaiseperheeseen miehen työmatkojen ajaksi tai MLL hoitajaa. No, kumpikaan ei minulle käy, kävisikö sinulle?

Siis lähdit opiskelemaan lähihoitajaksi tajuamatta, että lähihoitajat tekevät töitä ympäri vuorokauden? Kuka tässä on tyhmä?

Sinä taidat olla kun et osaa lukea? Pointtina on toisen työvuoroihin sitoutuminen koulutuksen ajaksi, ei itse 3- vuorotyö. Olen aiemmin opiskellut alaa jossa vuorotyötä ja opiskelijat tekivät esim. pari yövuoroa harjoittelun aikana, ei niin että joutuivat opiskeluaikana tekemään täysin epäsäännöllistä 3 vuoroa, toisen työvuorojen mukaan saamatta vaikuttaa itse työvuoroihin mitenkään. Kuka pysytyy sitoutumaan tuollaiseen vaikka ei olisi perhettäkään?

Jos et ymmärtänyt niin sitoudut tuossa ja muissakin vuorotöissä tekemään niitä vuoroja joita työnjohto sinulle merkitsee. Ei juuri missään aloittelija pääse vapaasti valkkaamaan että nyt teen vaan päivää kuukauden ja sitten viikon yötä ja sitten paripäivää iltaa ja stten taas päivää jne. Normaalisti työntekijä laitetaan johonkin vuoroon jota seurataan tietyn systeemin mukaan eli ensin aamua, sitten iltaa sitten yötä ja niin edelleen ja aina niiden samojen työkavereiden kanssa.

Jos et pysty tekemään vuorotyötä niin älä mene ammattiin jossa tehdään vuorotyötä. Kuulostat kyllä ihmiseltä jolle lapsi on pelkkä tekosyy, aina on joku vitun hyvä lapsesta johtua syy ettei voi tehdä tätä tai tuota tai loppujen lopuksi mitään työtä.

Ihan totta :) Unohdit vain tuosta sen että lähhihoitaja saa PALKKAA ja lisät, opiskelja ei. Joten mieluusti opiskelijana, kun ei palkkaa saa,tekisin selliaisia vuoroja jotka perheelleni ja elämäntilanteeseeni sopivat. Ja lähäreillä on myös päivätyötä, kukaan ei pakota veitsi kurkulla menemään 3 vuorotyöhön (tämäkin koulutus oli sellaiseen suuntautuva jota tehdään päivisin). Ei, en lähihoitajaksi aio hakea enää ikinä, olet oikeassa.

Vierailija
25/30 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan totta :) Unohdit vain tuosta sen että lähhihoitaja saa PALKKAA ja lisät, opiskelja ei. Joten mieluusti opiskelijana, kun ei palkkaa saa,tekisin selliaisia vuoroja jotka perheelleni ja elämäntilanteeseeni sopivat. Ja lähäreillä on myös päivätyötä, kukaan ei pakota veitsi kurkulla menemään 3 vuorotyöhön (tämäkin koulutus oli sellaiseen suuntautuva jota tehdään päivisin). Ei, en lähihoitajaksi aio hakea enää ikinä, olet oikeassa.

Ja kuvittelet sitten, että koska koulutus suuntautuu päivällä tehtäviin tehtäviin, niin se sinun Irmelisi tekee pelkkää iltaa ja yötä? Mikä ihmeen logiikka tuo on?

Minusta sinut pitäisi määrätä normaaliin päiväopetukseen ilman tukia.

Vierailija
26/30 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi sanoa muuta kuin että onneksi en aloittanut tuota koulutusta, kun näitä kommentteja lukee... jos tuollainen on tavallista hoitoalalla, en halua enkä sovi sille alalle. Ilmeisesti työaikaergonomia on vieras käsite useimmille, vaikka omassa työpaikassani jossa olin 5 v epäsäännöllisessä vuorotyössä (lastenkoti) sitä noudatettiin. Ketään ei tosiaan pakotettu mihinkään vuorohin, vaan teimme itse listat jotka vastaava sitten tarkisti. Opiskelijat tekivät harjoittelussaan max 2 yövuoroa ja pari iltaa.Itse olin mielelläni iltavuoroissa ja tein keikkaa muuallakin, sainhan siitä palkkaa eikä tarvinnut miettiä mihin vien lapsen hoitoon, ja onko ollut nyt 24 h tuntia hoidossa (jonka voisi olla jos vuorot menisivät ergonomian vastaisesti)

Vierailija
27/30 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan nyt lähihoitajille muitakin työpaikkoja kuin vuorotöitä. 

Ja pointti ap:lla käsittääkseni: haki koulutukseen, jonka ehtoja ei kerrottu eli olisi jättänyt hakematta, jos olisi tiennyt ehdot. Ja siltikin paukaistiin karenssi.

Minusta ap teet nyt kirjelmän oikeusasiamiehelle. Tuo ehdotus lapsen laittamisesta sijaisperheeseenkin on kertakaikkisen asiatonta! Näistä vastaavista te-toimiston päätöksistä on ennen oikeusasiamies antanut huomatuksia, jonka jälkeen te-toimisto tekee uuden päätöksen.

Olen itsekin hakeutumassa omaehtoiseen opiskeluun, mutta taidankin jättää väliin, kyllä se niin hankalaa tuntuu asiointi olevan te-toimiston kanssa. 

Vierailija
28/30 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan nyt lähihoitajille muitakin työpaikkoja kuin vuorotöitä. 

Ja pointti ap:lla käsittääkseni: haki koulutukseen, jonka ehtoja ei kerrottu eli olisi jättänyt hakematta, jos olisi tiennyt ehdot. Ja siltikin paukaistiin karenssi.

Minusta ap teet nyt kirjelmän oikeusasiamiehelle. Tuo ehdotus lapsen laittamisesta sijaisperheeseenkin on kertakaikkisen asiatonta! Näistä vastaavista te-toimiston päätöksistä on ennen oikeusasiamies antanut huomatuksia, jonka jälkeen te-toimisto tekee uuden päätöksen.

Olen itsekin hakeutumassa omaehtoiseen opiskeluun, mutta taidankin jättää väliin, kyllä se niin hankalaa tuntuu asiointi olevan te-toimiston kanssa. 

*ennenkin

Vierailija
29/30 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kuvittelet sitten, että koska koulutus suuntautuu päivällä tehtäviin tehtäviin, niin se sinun Irmelisi tekee pelkkää iltaa ja yötä? Mikä ihmeen logiikka tuo on?

Minusta sinut pitäisi määrätä normaaliin päiväopetukseen ilman tukia.

Samoin sinut, mielellään myös niin että sitoudut vapaaehtoistyöhön illoiksi ja viikonlopuiksi. Sopisi sinulle hyvin!

Vierailija
30/30 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kysyä: miten pitkä on 1,6 vuoden koulutus? Vuosi, seitsemän kuukautta ja kuusi päivää?