30+ Esikot viikko 10
Aloitetaanpa uusi pino, kun kerran ehti tuo viikko jo vaihtua ;)
Kommentit (63)
unohdan aina laittaa ne viikot perään. Vompatti on tänään 4 vk ja 2 päivää...
Susumi, jos luet tätä vielä, niin minun tuntomerkkini ovat ruskea poninhäntä ja olen aika pitkä 175cm, lisäksi minulla on mukana vauva :))))) Niin ja musta fleecetakki, jossa koiraheijastin rinnassa. Luultavasti muutenkin pukeutunut mustaan. Täytyy tunnustaa, etten minäkään muista minkänäköinen sinä olet, mutta toivottavasti löydetään toisemme!
T. Swheatie ja Iiris alias " Tuhiseva Siili"
... mulla on myös vaavi mukana :) ja mustat vaatteet ja mitäs vielä... aika vahvakehyksiset silmälasit ja ruskea ponnari. Ja olen vähän vajaat 170 cm etten ihan lyhyt minäkään. Eiköhän me löydetä toisemme! Haahuilen siellä silmät kiiluen ja kieli pitkällä etsien kahvia ja pullaa, siitä tunnistaa. ;)
A niin Susumin Pulmulle onnittelut hauskasta ja erikoisesta nimestä! Kivaa tosiaan kun Esikot saavat persoonsllisia nimiä.
Lene: olen myös huomannut että mitä paremmin tyttö nukkuu (päivällä), sitä helpommin menee myös ilta. Täytyy kokeilla myös tuota kolmen haukotuksen sääntöä, vaikka jotakuinkin niin olen pyrkinytkin toimimaan; laittamaan tytön heti nukkumaan kun osoittaa väsymyksen merkkejä. Kamalaa ajatella että kaikki olisi kiinni vain siitä että on toiminut väärin. Toisaalta meillä ongelma ei ole se ettei tyttö nukahtaisi vaan se ettei pysy unessa. Tutti ei illalla useinkaan kelpaa ja pieni hyssyttely ei riitä. Ja yksi ongelma on tuo vatsan toiminta: juuri kun tyttö on nukahtanut, alkaa vatsanväänteet ja sitten tulee kakka, on pakko mennä vaihtamaan vaippa ja sitten ei nukutakaan enää. Eilen kokeiltiin vaunujen työntämistä kynnyksen yli edestakaisin. Se toimi niin kauan kun vaunut olivat liikkeessä. Välittömästi kun pysähtyivät alkoi surkea itku...
Nyt täytyy mennä taas, tyttö nukahti päikkäreille ja lähden tekemään nopean vaunulenkin ja sitten itsekin tytön kanssa unille. Tyttö nukkuu hyvinkin 3-4 h putkeen näin aamuisin.
F & F 8 vkoa 2 pvää
Meillä oli viime yönä tosi levotonta pitkästä aikaa, yleensähän Aino nukkuu niin mahtavan hyvin. Viime yönä hän ähisi ja pyöritteli päätään puolelta toiselle vähän väliä. Tyttö oli kyllä unessa, mutta minua tuo mesominen valvotti niin, että nukuin vain muutaman tunnin pätkiä. Saattaa olla, että Aino reagoi eilisillan Jumbo-reissuun, ehdimme kotiin vasta iltakahdeksalta ja rytmi, jos sellaista pikkuvauvalla on, saattoi mennä sekaisin.
Lene kirjoitit viisaita tuosta vauvan nukuttamisesta illalla. Meillä on sikäli samankaltaista kuin Fridalla, että iltanukuttaminen on vaikeaa. Aino on selvästi uninen, haukottelee ja hieroo silmiään (mikä on pari viikkoa sitten omaksuttu taito), mutta ei vaan suostu nukahtamaan. Jos hän nukahtaa kauhean itkun jälkeen, herää hän pian johonkin - joko vatsaväänteisiin tai ääniin. Olemme kokeilleet kaikenlaista aina pihalla nukuttamisesta (säälittää tosin viedä tyttö ulos iltaseitsemältä) sylinukkumiseen ja vaunujen heijaamiseen sisällä.
Aino nukkuu mielestäni aika vähän kaksikuiseksi:
-Aamulla 9 jälkeen ehkä sellaiset tunnin unet (herää siis ihan kohta!)
-Päivällä 12 maissa puolisen tuntia sitterissä
-Iltapäivällä onneksi 3 tuntia pihalla + vaunulenkillä
-Illalla hyvässä lykyssä 30-60 minuuttia (ja kaikkea säestää kova huuto)
-Yöllä 22-8 tosi hyvin muutamalla syötöllä (viime yö oli poikkeus)
En tiedä, miten paljon vauvan pitäisi nukkua. Selvää kuitenkin on, että Aino on iltaisin ihan väsynyt ja itkutkin johtunevat osin väsymyksestä.
Swheatie: Se Sanomatalon tapaaminen on 12 aikaan. Kiva, että pääset paikalle! Meillä Aino todennäköisesti saa kauhean hepulin, mutta itselleni on tärkeää päästä tuulettumaan keskustaan.
Lene: Jutellaan vaikka perjantaina Kuusijärvestä. Sonja ja Suizakin olette muistaakseni tulossa Sanomatalolle?
Toukkis: Aion viikonloppuna harjoitella taas autolla ajoa ja voisin kokeeksi ajaa meiltä Ikeaan. Jos se sujuu, niin sovitaan sitten tapaaminen Ikealla!
Vielä sellainen kysymys, että oletteko muut saaneet paljon vauva-aiheisia mainoksia? Meille on niitä alkanut tulvia joka päivä. Osa mainoksista on ihan ok: Saimme esimerkiksi pahvisen Vallaton vauva-kirjan ja eilen postissa tuli uusin Kaks Plus. Suuri osa mainoksista on kuitenkin joutavaa höttöä, kuten mainokset yleensä tuppaavat olemaan. Yllätyin vain tuosta mainostulvasta.
Katja ja Jyrsii nyrkkiä
kirjoitettua jotakin.
Meillä menee nyt aika mukavasti. Ollien huudot loppuivat ja nyt itkaisee vain kun vääntää pierua (mutta nuo huudot ei kestä kauan ja on lohdutettavissa). Öisin ei oikein herääkään pieruihinsa vaan ähisee ja kiemurtelee unissaan, joka taas pitää minut hereillä (kuten Katjan). Meillä yllä inkkarinimi on jotakin noihin pieruihin liittyvää- ovat meillä kanssa niin kovaäänisiä että hirvittää- koirat ihmettelee että mikä tuo pörinä on ;o) Mikähän se olisi, täytyy miettiä...
Neuvolassa maanantaina poikaa kehuttiin vahvaksi jässikäksi kun kannattelee päätään mahallaan jo niin hyvin. Painoa oli tullut hyvin: nyt 4728g ja pituutta 56, pipokin oli 38,6. Eli hyvin kasvaa rintamaidollakin :o) ja huolet ohi sen suhteen.
Me olemme tulossa myös perjantaina ja kiva nähdä teitä kaikkia (Susumi: lähdetäänkö yhtä matkaa?).
Jonkunlaista rytmiä elämässä on jo nähtävissä (?): meillä nukutaan hyvin klo 21-22 -> 24-01, yösyötön jälkeen poika nukahtaa heti ja nukkuu taas klo 03-04:ään (nyt on näitä ähinöitä sitten ollut vaihtelevasti aamuöisin), jos ei ähise nukkuu taas klo 7:ään ja klo 7-10 välillä nukkuu vain pienissä pätkissä. Klo 10 maissa noustaan ylös aamupesuille jonka jälkeen sitten mies haluaa seurustella ja on virkeimmillään. n. klo 13-16 on parhaitten päikkäreiden aika (ollaan yleensä ulkona) ja sitten kotiin tultua alkaa ilta tissittely, jolloin ollaan rinnalla tosi usein, nukkuen puolen tunnin pätkiä välissä.
En tiedä onko tämä ongelma vai ei mutta hän ei tahdo nukahtaa omaan sänkyynsä... minne tahansa muualle (ja mieluiten tissille meidän sänkyyn) mutta omaan sänkyyn siirrettäessä herää viiden minutin sisällä... no, joopa, näinköhän on jo hyvin opetettu (ja just niin Tracy Hoegg sanoo että EI tulisi tehdä...), koskahan päästään sihen että nukkuisi omaan sänkyyn...
Tänään Ollie väläytti mielestäni ensimmäisen tarkoituksellisen hymynsä- iiiihana :o)
Ahaa, yritettiin taas omaan sänkyyn nukkumaan mutta kutsu huuto kuluu- täytyy mennä taroamaan tissiä ja yrittää uudelleen.
Nähdään perjanataina, atkan jos ehdin...
Olivera & Ollie 4vkoa 6pvää
niin voisipa tuo inkkarinimi tulla meillä ulkonäöstäkin: poika kun on alkanut ' ikääntyä' jo varhaisessa vaiheessa: naama kukkii kuin teini-ikäisellä ja ihana tumma syntymätukka on alkanut pudota ja on harventunut ja paennut otsalta kuin keski-ikäisellä miehellä (muistuttaa näyttelijä llkka Björklundin tukkaa) ja keskivartalokin on pulsikistunut...
Heippa,
Täällä tytsykkä nukahti vähän aikaa sitten vaunuihin ja pidetään peukkuja, että saisi vedettyä unta palloon tunnin pari.
Susumi, olen minäkin ihmetellyt sitä kuinka vähän vauveli päivällä nukkuukaan. Mutta kun on nyt kahtena viimeisenä yönä nukkunut ruhtinaalliset 5 tuntia putkeen, niin enpä tuosta välitä. Meillä " rytmi" on muotoutumassa johonkin tällaiseen suuntaan:
Klo 10 tietämillä heräillään ja sitten nukutaan satunnaisesti pieniä unosia, syödään ja ähistään pieruja tuonne kno 13-14 asti.
Klo 14 päiväunille ja toivottavasti nukutaan noin klo 16 asti.
Klo 16 aina tuonne keskiyölle, taikka jopa klo 01 asti ähinää, sammumisia, syömistä, vatsanvääntöä, nälkää ja syömistä.
Unta palloon klo 01- 06
Unia ja tissittelyä aina klo 10 asti.
Turha toivo, kutsuhuuto käy...
Työnsin vaunut pihamäkeä ylös ja alas ja tyttö sammui uudelleen. Katsotaan kuinka pitkään nyt nukutaan...
Vielä tuosta uniaikataulusta sen verran, että aamun tyttö nukkuu melkein aina kainalossani. Kun alkaa känisemään riittävästi, työnnän tissin vaan suuhun, en jaksa lähteä vaihtamaan vaippoja tms. Sitten klo 10 tietämillähän kuitenkin vaihdetaan päivävaatteet päälle ja tehdään aamupesut yms.
Tämän keskipäivän tyttö pysyi todella hyväntuulisena. Sain tehtyä kaksi kakkupohjaa samalla ristiäisiä varten. Muuten täällä onkin kaikki vielä aivan alkutekijöissään. Ärsyttävintä on se, että siivousfirmani teki toistamiseen oharit, eivätkä ilmestyneet maanantaina tekemään kuukausittaista siivoustaan. Nyt riitti! Kaivoin jo netistä yhden firman ja soitin jo sinne. He yrittävät saada pikaisesti apua jotta talo saataisiin siistiksi ennen ristiäisiä. Muuten menee yötä myöten siivoamiseksi miehen kanssa, josta tulee kyllä täysin ylimalkainen siivous.
Eli nyt on siivooja sitten todella hakusessa. Kyselin Lene sinulta ennen vauvojemme syntymää siitä pariskunnasta ja olisin yhäkin kiinnostunut kuulemaan lisää. Yritän vaikka laittaa sulle aiheesta mailia. Ja jos jollakulla olisi suositella Pohjois-Helsinki - Vantaa akselilta hyvää siivoojaa, niin ei olisi mahdoton matka tänne meille.
Mitäpä muuta minulla nyt olikaan? Eli siis yritän päästä perjantaina myöskin Sanomatalolle. Itselle olisi ainakin tärkeää päästä tuulettumaan ja tapaamaan teitä muita, ihan niinkuin Katjakin totesit. Kaippa saamme ne ristiäisvalmistelut jotenkin tehtyä! Tänään en sitten ehtinyt sinne Hermannin perhepaikkaan, kun päätin leipoa porkkanakakkupohjat. Millaiset fiilikset sieltä teille jäi, Swheatie ja Susumi?
Vaan ryhdyn nyt järjestelemään tätä kaoottista kotiamme, jotta joku pystyisi sitten siivoamaan täällä. Taidanpa aloittaa lakanoitten vaihtamisella, joka on ollut työlistallani jo ainakin viikon verran, hehe!
Hauskaa keskiviikon jatkoa kaikille!
terv.
RouvaSukkula ja Astris 4vk+5pv
Lenelle:
Kuullostaapa samanlaiselta kätilön kommentit sinulle kuin itsellenikin. Sain myös kehuja kuinka hyvät ponnistusvoimat minulla on. Eli todetaan ratsastus kaikesta huolimatta yhdeksi parhaimmista harrastuksistamme ja ryhdytään suunnittelemaan kevät/kesän maastoilureissua!
Ainiin ja voisin joku kerta yrittää mukaanne sinne Kuusijärvelle. Mies voi pyytää kyydin töihin joltain kollegaltaan ja me pääsemme tästä Pohjois-Helsingistä helposti Vantaalle myös autolla.
terv. Sukkula
Heips, ensinnä kiitokset Swheatielle ja Iirikselle seurasta siellä Perhepaikka Hermannissa! Mulla ainakin oli tosi mukavaa ja varmaan Pulmullakin. Olen muuten " hiukan" vaikutuksille altis - kun se sinun Kanga-reppu Swheatie näytti niin kätevältä niin muistin paluumatkalla että mulla onkin vielä lahjakortti Stockalle -> kävin sieltä sitten ostamassa Kangan, nyt mulla on sitten Hug-a-bub sekä Kanga. Kanga vaikuttaa tosi hyvältä sellaisiin tilanteisiin, joissa pitäisi nopeasti saada vauva liinaan eikä halua roikottaa pitkää liinaa maassa. Testaan kohta kun ollaan menossa kavereiden kanssa syömään, nyt tyttö ainakin nukkuu Kangassa tyytyväisenä.
RvaSukkula, minusta se Hermanni vaikutti ihan asialliselta paikalta ja jonkun verran tuntui olevan kaikenlaista aktiviteettia, esim. ruokakurssia (johon muuten ilmoittauduimme :) ja ryhmä, jossa pohditaan äitiyteen liittyviä asioita. Sinne vaan ensi maanantaina vauvakahvilaan kaikki kynnelle kykenevät, oliko se nyt 12-14. :) Paikan vetäjä ainakin toivoi uutta porukkaa sinne, ja saimmekin perinpohjaisen esittelyn paikkaan.
Olivera, mennään vaan Sanomatalolle yhtä matkaa perjantaina. Tavataanko metroasemalla, siinä ylätasanteella vaikkapa 11.25 maissa(ehdittäisiin puolen metroon)? Olivera hyi sinuu mitä kirjoitit teidän pikku vaavelista, tukka putoaa, naama kukkii ja kessi kasvaa, ei varmasti. ;)
Mitäpä muuta... tosiaan meidänkin vauva tuntuisi nukkuvan aika vähän kaksikuukautiseksi, laskin kerran että nukkuu ehkä enintään 13 h/vrk. Päiväunet jäävät usein siihen vaunulenkkeilyyn ja sen jälkeiseen parvekeuinumiseen. Kantoliinassa saan nukkumaan joskus pari tuntia, joskus vähemmän. Sängyssä en siis päivällä saa nukkumaan koskaan.
Jaahas, pitää alkaa tehdä lähtöä, vaipanvaihtoon siis ekana. :)
susumi & pulmu 7vk 4pv
kirjoitin pitkän jutun ja se katosi bittiavaruuteen... :-(
nukuttamisesta: ei tuo Vompattikaan nukkunut kunnolla päivisin. Minulle tuli vain yhtäkkiä sellainen tunne, että vauva vaikutti iltaisin vain väsyneeltä. Suolisto-oireita hänellä ei iltaitkujen aikaan ollut, ainoastaan väsynyt ja tuskainen katse ja huuto. Eilenkin mies alkoi taas vanhasta tottumuksesta sen hetkutuksen ja vauva itkeskeli siinä sylissä. Sanoin, että jospa laitettais se nukkumaan, ja vein sänkyyn. Pari kertaa se sieltä huuteli, toisella kertaa raivokkaasti. Molemmilla kerroilla menin makuuhuoneeseen, otin sen syliin lyhyeksi hetkeksi, tarjosin tuttia jos se halusi, ja lähdin samoin tein pois huoneesta. Kaveri nukahti välittömästi toisen sylikerran jälkeen ja siitä alkoi yöunet. Käsittämätöntä. Tämä siis Hoggin neuvojen mukaan. :-) Sama homma toimii hänelle päivälläkin. Aiemmin mua hämäsi tuo raivokas huuto juuri ennen nukahtamista, ja kävin hakemassa vauvan pois nukkumasta juuri sen takia. Mutta se olikin " en uskalla nukahtaa yksin tänne, äiti auta" -huuto, ja vauva vain tarvitsi vielä vähän syliä ja turvallisuustankkausta ennen unen tuloa.
Kapalointi lisää selkeästi vauvelimme turvallisuudentunnetta. Nyt olen pari yötä kapaloinut hänet yöunillekin, ja tosi hyvin on mennyt!
Frida: eiköhän teillä ole kokeiltu jo kaikki mahdollinen. Koliikki on eri asia, ja kuten tiedät, ei siihen auta muu kuin aika.
RouvaSukkula: laitan sulle niiden siivoojien tiedot meilillä.
Olivera: meidänkin poju paukuttelee ajoittain paljon, lähinnä kai mun suihkutissien takia ja lonkkalastan takia (vauva ei pääse liikkumaan yhtä hyvin kuin ilman lastaa). Olen nyt alkanut huolellisemman röyhtäyttämisen, joka auttaa jonkin verran.
Lene ja Vompatti 4 vk 3 pv
siihen kadonneeseen viestiin kirjoitin (ja unohdin laittaa sen tuohon uuteen viestiin), että eilisessä äiti-vauva-ryhmässä keskusteltiin juuri vauvojen unen tarpeesta. Hoitaja sanoi, että jo kaksikuukautisilla vauvoilla on hyvin erilainen unen tarve, jotkut nukkuvat paljon ja toiset taas vähän. Hän käski jokaista äitiä luottamaan oman vauvansa tuntemukseen, ja sanoi, että jos vauva näyttää tyytyväiseltä olotilaansa, ei hän tarvi enempää unta. Eikä pakolla voi kuitenkaan nukuttaa. :)
Muistakaa vaatia erikoiskohtelua tänään ;)
Kirjoittelen illalla enemmän...
Terkuin,
Pitskun naiset :)
Toivonmukaan nuo pääsis nyt sopuun ja tuo bussilakko loppuis. Meiltä kyllä kulkee yksi bussi helsinkiin mutta en kyllä uskalla silti sinne lähteä ja ottaa riskiä mahtuuko siihen vai ei, varsinkaan takaspäin tullessa jos tuo lakko vielä jatkuu.
Meillä ollaan nukuttu nyt viikonlopusta erinomaisen hyvin. Siitä puoli seitsemästä jopa aina tuonne klo 4:n asti! Ja sitten vielä pari-kolme tuntia unta. Näihin vois kyllä tottua! :)
Hyvä Lene että nukutus on alkanut sujumaan. :) Kokeilemella sitä oppii vauvan tuntemaan.
Kyllä meilläkin jossain vaiheessa Dina huusi iltaisin kun ei tajuttu laittaa sitä nukkumaan, ihmeteltiin vaan että onko sillä nälkä vai ilmavaivoja vai mikä on?!? Ja kun sillä jossain vaiheessa taas aikaistui tuo nukkumaan meno niin taas oli sama juttu. Kyllä sitä tuntee välillä itsensä niin hölmöksi sitten kun tajuaa että mikä oli homman nimi. :)
Nykyään on onneksi jo niin selvät merkit että ei jää epäselväksi koska Dinaa nukuttaa. Se kun myös hieroo silmiään (niinkuin taisi Ainokin tehdä) ja sen silmän ympärykset menee myös ihan punaisiksi.
Tänään on ressulla ollut masu vähän kovalla ja toinen on vaan önissyt koko päivän, eikä vaan mitään tullut. Annettiin iltapalalla vähän luumusosetta että josko sieltä sitten yön aikana jotain tulisi tai viimeistään aamulla.
Voi hitsi, mäkin haluun siivoojan tänne! Mitä kaikkea niiden perussiivoukseen kuuluu?
Olivera: Dinallakin tuli siinä kuukauden ikäsenä hirveesti pientä näppyä, on ihan sairaan näkönen kaikissa valokuvissakin mitä siitä sillon otettiin. :( Mut ne lähtee onneks parissa viikossa pois.
Jaahas, pitäiskö sitä lähtee miehen kainaloon telkkua kattelee.. taidanpa mennä. Hyvät yöt!
T: Mari & Dina 5kk
Lene, sinun eilisen viestin rohkaisemana kokeilin eilen illalla sitä, että laitoin vauvan nukkumaan kun silmät alkoivat lupsottaa ja punottaa (oli silti hereillä), pistin peiton aika tiukasti ympärille ja tutin suuhun ja omaan laatikkoon. Kello oli varttia vaille 23. Pari kertaa tuli itku, ja kävin laittamassa tutin takaisin, ekalla kerralla silittelin päätä, ja toisella kerralla pidin vaan kättä takapuolen päällä, ja kappas vaan, siihen nukahti. Heräsi kolmen tunnin päästä syömään. Eli näemmä tuo toimii. :) Olen aiemmin juuri nostanut kokonaan pois sängystä kun vauva on alkanut itkeä, kun olen ajatellut ettei se siellä kuitenkaan viihdy. En uskalla luottaa että näin tulee tapahtumaan joka päivä, mutta jos silloin tällöin pikku hiljaa. Alkaa niskat ja selkä olla vähän huonossa kunnossa hankalista nukkuma-asennoista perhepedissä. Kävipä tosin sitten niin, että itselläni oli nukahtamisvaikeuksia kun vauva ei ollut vieressä. Aamuyöstä otin kuitenkin viekkuun kun oli mahavaivoja ja tavallista öhinää, olisi koko ajan saanut olla taputtelemassa kuitenkin. Nyt tyttö on nukkunut varttia yli kahdeksasta taas, tässä on ollut hyvää aikaa mm. pestä pyykkiä... ja vähän surffailla.
Katja, meille on myös alkanut tippua noita mainoksia. Eilen tuli KaksPlus-lehti ja Vauvan mainos, sekä Vau-kirjan mainos. Onko teistä kukaan tilannut/ajatellut tilata noita Vau-kirjoja?
Tyttö muuten käyttäytyi ihan ok eilen illalla, tosin tietenkin venkoili ja pomppi kantoliinassa (otin sittenkin Huggan mukaan) sen aikaa kun söin ja nukahti tietysti sitten kun olin syönyt. Ovelus. Ei vissiin tykännyt kun oltiin paikallaan. Mutta kun oltiin lähdössä kotiin, niin autossa alkoi sellainen parku ettei ikinä! Jouduin pysäyttämään heti lähdettyämme hyssyttelemään, mutta pakkohan meidän oli lähteä ajamaan, kun en viitsinyt kylmässä autossa alkaa imettämään - epäilen että tytölle tuli nälkä. Olin ajattelematon kun en syöttänyt juuri ennen kuin lähdettiin raflasta. Onneksi nukahti heti kun lähdettiin uudelleen liikkeelle, oli se niin sydäntäsärkevää taas kun kyyneleet lensivät. :( Oli muuten kurja ilma ajaa eilen illalla, ja extravarovasti pitää ajaa kun vauva on kyydissä. Vähän jännittää aina tuon vauvan kanssa lähteä ajelemaan.
sus & pul 7vk 5pv
Kovasti odottelen tuota huomista, kiva päästä tapaamaan taas isolla porukalla, aika moni on ilmeisesti huomenna pääsemässä paikanpäälle Sanomatalolle.
Alkuviikosta käytiin taas neuvolassa + oli neuvolalääkäri. Strategiset mitat olivat 5010g ja 56 cm. Kaikki on hyvin, tuo lääkäri oli varattu niiden koliikkiepäilysten tiimoilta ja käytiin nyt sitten vielä varmuuden vuoksi. Mutta kyllä nyt on selvää, että tuo Nan:in vaihto Tutteliin oli se joka poisti iltahuudot.
Lene kyseli niitä ahaa-elämysten kokemuksia oman vauvan kanssa. Meillä on yksi kylpemiseen liittyvä. Aiemmin aina kylvetettiin illalla ja Lilli oli aina tosi " kiikun kaakun" -oloinen kylvyssä, tykkäisikö vai ei ja viimeistään kylvystä pois nostettaessa veti täyskilarit päälle. Nyt oli useampi viikko tuota iltahuutoa ja jollain viikolla kylpeminen aina siirtyi ja siirtyi kun ei haluttu tyttöä enempää rasittaa jos oli valmiiksi täysi huuto päällä illalla. No, sitten päätin joku aamupäivä tehdä kylvetyksen, niin avot tyttöhän tykkäsi touhusta ihan erilailla eikä huutanut kylvystä pois nostettaessakaan. Eli siitä lähtien kylvetykset olen tehnyt aamutuimaan, Lilli on selvästi aamuihminen ja silloin parhaimmillaan ja virkeimmillään. :-)
Tuo nukuttamisjuttukin on osittain tuttua, ensimmäisinä viikkoina kotiuduttuamme reagoin heti tytön itkuun niin, että nostin sängystä syliin. En muista missä vaiheessa tajusin myös kokeilla pään silittämistä (en tiennyt tuosta selkäjutusta mutta pitää testata sitäkin), niin se auttoi myös rauhoittumaan ja tyttö jatkoi nopeammin uniaan. Ensimmäisinä viikkoina varmasti itse aiheutti myös tuota ylimääräistä rumbaa kun välillä tuskaili itku/puklu/vaipanvaihto-/syöttö-sessioita. Mutta niinhän se vaan menee, että kokemus opettaa ja ajan kanssa oppii omaa lastaan tuntemaan ja tulkitsemaan. :-)
Pitiköhän vielä kommentoida jotain... enpä juuri muista muuta...
Suiza ja Lilli 9 vkoa 6 pv
Kiitos Susumille seurasta Hermannissa :) Susumin Pulmu oli ihana!!! Me viihdyimme myös siellä oikein hyvin ja tarkoitus onkin käydä niiden vauvakahvilassa maanantaisin, se on siis muistaakseni klo 12-14, lisäksi ilmoittauduin myös heidän ruokakursseille, siis nopeaa perusruokaa tehdään. He suunnittelevat myös vauvahierontakurssia, mikä minua kiinnostaisi kovasti (olemme mieheni kanssa käyneet perinteiseen kiinalaiseen lääketieteeseen perustuvan hierontakurssin kurssin aikoinaan, joka oli siis ihan aikuisille). Lastenklinikalla meille näytettiin muutama hierontaliike mahalle, jotka auttavat ilmavaivoihin ja yksi kantoasento, sellainen lentoasento. Niin, ja lisäksi olemme pari kertaa käyneet vyöhyketerapiassa. Iiris muuten rakastaa jalkapohjahierontaa! Minulla oli muuten kantoliina tuolla Hermannissa mukana ja Iiris nukahti siihen, taidan vastedeskin pitää sitä mukana.
Tuohon nukutuskeskusteluun lisäisin, että meillä oli/on edelleen myös tuota vaikeutta ymmärtää laittaa Iiris nukkumaan, kun hän huusi/huutaa. Nyt tosiaan Iiris myös hieroo silmiä ja silmän ympärykset muuttuvat punaisiksi. Minä olen käyttänyt neuvolasta saamani vinkin mukaan Iiriksellä " uniriepua" eli samanlaista harsoa, jota käytän pukluliinana, tutin tukena päivisin, kun se tutti ei millään meinaa pysyä suussa siellä sängyssä. Lisäksi luulen, että se on Iiriksestä turvallinen, kun sellainen on tosiaan aina myös tuossa olkapäällä syönnin jälkeen. Tulipa epäselvä selitys...
Meidän unirytmistä sen verran, että lonkkalastan poiston jälkeen uni on maistunut paremmin ja nyt viime aikoina (vyöhyketerapian jälkeen, en tiedä onko osuutta asiaan) Iiris on nukahtanut muutamana iltana yöunille 18-20 maissa, kun aikaisemmin on mennyt aina jonnekin yhdeksään kymmeneen. Muutamana yönä on nukkunut jopa 4-5 tuntia putkeen, mutta tosiaan ne voi laskea yhden käden sormilla ainakin toistaiseksi. Iiris herää 2-3 tunnin välein syömään ja aamuyöstä alkaa sitten vääntö ja puhina ja öhinä ja paukuttelu... Kuudelta Iiris on jo aivan pirteä, joten silloin keitellään aamukahvit ja sitten tuossa puoli kahdeksan maissa nukahtaa vielä ehkä tunniksi. Päivällä ei ole mitään säännöllisiä unia, ei nuku pitkiä pätkiä vaan useita lyhyitä pätkiä. Eli minä en päiväunia pysty juuri nukkumaan. Yöllä suurin osa syötöistä menee nykyään helposti, Iiris on syönnin jälkeen useasti niin unessa ettei tarvitse kuin nostaa takaisin sänkyyn, pidetään peukkuja, että niin jatkuukin... Niin, Iiris nukkuu tosiaan omassa pinnasängyssä meidän vuoteen vieressä. Ostimme siihen keinutassut, jotka ovat olleet toimivat. Siis sänkyä pystyy heijaamaan kuten kehtoa, loistokeksintö!!!
Me koitamme päästä huomenna tulemaan Sanomatalolle.
Keksin sopivamman intiaaninimen meidän neidille: " Kiljuva Nälkä"
T. Swheatie ja Iiris
Intiaaninimistä: meidän beidi ois " Karmiva Röyhy" tai " Lutkuttaa Tuttia" ... :)
Taisi löytyä ratkaisu meidän iltaitkuun! Luin epätoivoissani Tracy Hoggia eilen illalla. Rupesin miettimään, olisiko tuo itku sittenkin yliväsymystä eikä koliikkia. Päätin kokeilla Tracyn neuvoja tänään, eli sitä viimeistään kolmen haukotuksen jälkeen nukuttamista. (Olin unohtanut koko jutun ja luin siitä uudestaan nyt.) Ja se toimii! Tällä hetkelläkin pienokainen uinuu onnellisena maha täynnä maitoa, eikä ole itkenyt koko päivänä juuri lainkaan. Vaativasta vauvasta ei ole enää jälkeäkään. Ei ihme, että raukka on itkenyt, kun ei annettu nukkua tarpeeksi. :-/ Olen tosi iloinen, kun tulkitsin häntä oikein ja ainakin nyt näyttäisi löytyneen ratkaisu tähän ilta- ja joskus päiväitkuunkin. Tuossa nukuttamisessa mua on hämännyt se, että hän monesti itkee hetken tosi kovaa juuri ennen nukahtamistaan. Nyt teen Hoggin neuvojen mukaan: heilutan häntä ihan vähän, laitan tutin uudestaan suuhun jos se on tipahtanut, ja avot! Itku loppuu ja lapsi on ihan pian unessa. :-) Tänään, kun kokeilin tätä eka kertaa, olin ihan äimänä, kuinka helposti hän nukahti! Ja niin, lisäksi kapaloin hänet nyt nukkumaan. Se selvästi auttaa häntä rauhoittumaan. Onko muilla tullut tällaisia yhtäkkisiä ahaa-elämyksiä oman vauvan tulkinnassa?
RouvaSukkula: tuo selvensi asiaa. Ponnistusvaiheessa mulla riitti lihasvoima hyvin, kätilö suorastaan ihmetteli kuinka jaksoin tunnin ponnistaa niin lujaa ja kehui vielä jälkikäteenkin sitkeäksi sissiksi. Oli niistä lihaksista siinä vaiheessa varmaan hyötyäkin sitten. Ja täytyy tuo ratsastus ottaa tosiaan mukaan kuvioihin heti kun vain saa, niin saa tuon toipumisen vauhtiin.
SnowApple: Tulen tosi mielelläni Kuusijärvelle lenkkeilemään/kahvittelemaan sitten kun sellainen reissu järkätään. (Mites ensi viikolla? Mulla on allakka uhkaavan tyhjä...) :-)
Me oltiin tänään neuvolassa äiti-vauva-ryhmässä. Oli tosi kiva päästä tapaamaan muita aikuisia ja juttelemaan vauva-asioita. Vompatti nukkui koko tapaamisen ajan. Kun lykin vaunuja kotiin päin, mietin, että onpa erityisen hauskaa tavata teidät perjantaina! Toivottavasti mahdollisimman moni pääsee paikalle bussilakosta huolimatta. Me tullaan junalla, joten tulossa ollaan...