Kokemuksia munasarjakystasta?
Löytyi oikeasta munasarjasta 5cm x 3,5cm kokoinen kysta, joka särkee ja painaa virtsarakkoa, kun pissaaminen on hankalaa. Muuna oireena on etovaa oloa. Olen sairaalassa tällä hetkellä.
Millaisia oireita teillä on tullut? Onko kysta poistettu/poistunut itsekseen?
Kommentit (38)
Ota uudelleen yhteyttä lääkäriin ja kerro pahat oireilut ja että leikkaus olisi sinulle ok.Ei voi ketään jättää tuollaisiin tuskiin kärvistelemään.
Minulta munasarjakysta on puhjennut kahdesti. Ensimmäisestä en edes tiennyt sen olevan kysta, koska luulin äkillisen kovan alavatsakivun ja pyörtymisen johtuneen ruokamyrkytyksestä tms, otin pari kipulääkettä ja päikkärit ja olin taas terve. Olin ehkä 18v tuolloin. Toisen kerran, n.3v edellisen kipukohtauksen jälkeen alavatsakivun yhteydessä pyörryin useamman kerran ja hakeuduin päivystykseen, todettiin vapaata nestettä vatsaontelossa gyneultrassa ja siten diagnoosiksi puhjennut munasarjakysta. Aloitin e-pillerien käytön ja sen jälkeen munasarjat eivät ole vaivanneet. Olen 26v. Kystat eivät ilmeisesti olleet kovin isoja, ennen pillerien käytön aloitusta toinen munasarja oli halkaisijaltaan 4cm. Ei mitään puhetta leikkauksesta.
Jossain aiemmassa viestissä todettiin kystaa hoidetun antibiootein, miksi ihmeessä? Eihän sinne munasarjaan mitään bakteereita normaalisti pääse?
Jos siis haluaa lapsia, niin ei saisi leikata? Mulla on varmaan kysta tai jotain, toispuolista kipuilua ollut jo kauan. :( Lääkärit vaan tunnustelleet eivätkä edes oo määränneet ultraan, pitää nyt itse sinne hakeutua. Kamalia seuraamuksia ollut teillä, hui, oon jotenkin ajatellut että ovat harmittomampia.
28 veenä posahti ilman ennakko-oireita. hirvittävät kivut, luultiin munuaiskiviksi, leikattiin umpisuoliepäilynä...munasarja siinä lähti sit käytänössä kokonaan.
Toinen munasarja hoiti hommat, ei mitään vuotohäiriöitä koskaan (olen nyt 40 plus), raskaaksi joka kerta ekasta tai tokasta kierrosta.
Hyvä että sattui hyvät varaosat
Vierailija kirjoitti:
Ota uudelleen yhteyttä lääkäriin ja kerro pahat oireilut ja että leikkaus olisi sinulle ok.Ei voi ketään jättää tuollaisiin tuskiin kärvistelemään.
Näin lääkärin tuossa äskettäin. Eivät tahtoisi ikäni puolesta leikata, ja sit pitäisi kestä jälkiseuramuukset (se mitä käy munasarjalle) ja leikkauksen jälkeiset kivut sekä arpien hoitaminen. Mielummin hoitaisivat niin, että kovia kipulääkkeitä kunnes lievemmät auttaa ja odottelisi sen parantumista itsekseen. Ei ole vuotanut lisää. Kipu laantui hetkeksi ja nyt taas hiipii.
-ap
Vierailija 23; mulla oli ennen yhdistelmäehkäsypillerit, ne sit vaihdettiin minipillereihin viime vuonna. Minipillerit ei sit näköjään estä kystiä? Mulla ei oo (tietääkseni) ollu koskaan aiemmin kystaa, tää on eka (jonka tiedän) ja aiheuttaa kipua ja huonoa oloa.
Vierailija 24; Eivät kuullemma mielellään. Mut mä en edes halua lapsia. Kannattaa käydä tarkistuttamassa.
-ap
Jännä miten eri tavalla noita kystia hoidetaan...itselläni on ollut säännöllisen epäsäännöllisesti kystia munasarjoissa, suurin oli oman nyrkkini kokoinen, joka löytyi kun oli pakko mennä päivystykseen valittamaan mahakipua. Sieltä ohjattiin gynelle, mutta ei puhettakaan mistään leikkauksesta, endotutkimuksista saati edes kipulääkkeistä vaikka alavatsakivut vetivät kaksinkerroin. Sitä kystaa vaan seurattiin ultraamalla kerran kuussa. Toinen oletettavasti isoksi kerennyt kysta poksahti omia aikojaan ja vuoti verta vatsaonteloon, tekivät vain raskaustestin varmistaakseen ettei kyseessä ollut kohdunulkoinen raskaus, vuodolle eivät tehneet mitään. Viikon verran se siellä vuoteli itsekseen...
Vierailija kirjoitti:
Jännä miten eri tavalla noita kystia hoidetaan...itselläni on ollut säännöllisen epäsäännöllisesti kystia munasarjoissa, suurin oli oman nyrkkini kokoinen, joka löytyi kun oli pakko mennä päivystykseen valittamaan mahakipua. Sieltä ohjattiin gynelle, mutta ei puhettakaan mistään leikkauksesta, endotutkimuksista saati edes kipulääkkeistä vaikka alavatsakivut vetivät kaksinkerroin. Sitä kystaa vaan seurattiin ultraamalla kerran kuussa. Toinen oletettavasti isoksi kerennyt kysta poksahti omia aikojaan ja vuoti verta vatsaonteloon, tekivät vain raskaustestin varmistaakseen ettei kyseessä ollut kohdunulkoinen raskaus, vuodolle eivät tehneet mitään. Viikon verran se siellä vuoteli itsekseen...
Ohho :O mitä ihmettä. Hyvin kyllä vaihtelee käytännöt sitten.. Ja mulle sanottiin nyt jo että lääkehoito tai leikkaus.
En tiedä mitä tekisin.
Leikataanko vai koetanko pärjätä.
-ap
Nro 28 jatkaa, jos kystasi ei ole endometrioosiperäistä niin omasta kokemuksestani voin kertoa, että selviät siitä ihan odottelemalla. Eihän noita mullakaan mitenkään hoidettu :)
Vierailija kirjoitti:
Nro 28 jatkaa, jos kystasi ei ole endometrioosiperäistä niin omasta kokemuksestani voin kertoa, että selviät siitä ihan odottelemalla. Eihän noita mullakaan mitenkään hoidettu :)
Nää kivut ja pahoinvointi kestää ny toista viikkoa jo :( hajottaa. Vahva kipulääkekkään ei auttanut eilen. Tykyttää koko ajan.
En kestäis enää montaa viikkoa tällaista oloa.
-ap
28/31 jatkaa vielä, ymmärrän ap olosi oikein hyvin. Jos sinusta tuntuu, että kestät leikkauksen aiheuttamat vaikutukset, niin vaadi sitä. Varmaan ne samalla kurkkaavat, ettei endometroosia löydy mikä olisi tosi hyödyllistä. Itse näin jälkeenpäin voin sanoa, että valitsisin kipulääkkeiden kanssa odottelun, kestinhän sen ilmankin vaikkei se helppoa ollut. Kipu on vaan niin yksilöllistä, ettei sitä voi mennä sanomaan miten toisen pitäisi se kestää.
Leikkauksesta toipunut hyvin! :) olo on parempi.
-ap
Mulla poistettiin 16 vuotiaana toinen munasarja ja munanjohdin kystan vuoksi. Hyvinkin olen ovuloinut joka kuukausi ja 4 lasta saanut aikaiseksi sen suuremmin yrittämättä.
Kahdesti on ollut munasarjakysta, molemmat poistettu tähystyksessä. Eka löytyi ultratessa, kun valittelin gynelle tiputteluvuotoa menkkojen välisssä. Muita oireita ei ollut. Kysta oli 7 cm halkaisijaltaan. Leikkaava lääkäri torui, että kystariski oli kasvanut lopetettuani e-pillerit (ilman toiveita raskaudesta) ja määräsi aloittamaan hormonaalisen ehkäisyn uudestaan. No, aloitin ja siitä huolimatta reilu vuosi myöhemmin gyne löysi taas ultralla kystan. Oli täysin oireeton, mutta sen verran pahasti kiertynyt tms., että poistettiin nopealla aikataululla. Toipuminen oli molemmissa tapauksissa nopeaa. Ekalla kerralla olin yön yli sairaalassa, toisella kertaa pääsin illalla kotiin.
Multa löytyi just 4x3cm kysta toisesta ja 2,2x2,2cm kysta toisesta munasarjasta. Oon vuotanut verta nyt 22 päivää ja molempia munasarjoja särkee. Etenkin tuolta puolella missä se isompi kysta on. Semmoista kirvelevää, pistelevää/viiltelevää jomotusta ja paineen tunnetta lantiossa sillä puolella. Sain primolutia 10pv kuureina kolmelle kuukaudelle ja kontrolli 3kk kuluttua.
Lapraskopialla otettiin pois.Pieni haava navan alla.
Mulla alko tänää kovat kivut, gynekologises ultras näky et kysta vuotanu vatsaonteloon. Eivät haluaisi leikata "kun oot niin nuori", ikää koht 27. Vahva kipulääkepiikkikään ei auttanut. Hikoilen kivusta täällä..
Kuullemma munasarja vaurioutuu leikkauksessa. En halua lapsia, ja jäisihä mulle toinen.
-ap