Hyi että mä vihaan tiskirätin hajua!
Tiedättekö sen hirveän löyhkän, mikä tiskirätistä tulee, kun sillä on muutaman kerran pyyhitty tiskipöytää? Semmoinen oksettavan tunkkainen haju. Se käry oikeen pistää nenään ja jos sillä rätillä pyyhkii jotain, niin sekin jää haisemaan homeiselle rätille.
Täytyy ruveta varmaan ostamaan jotain käsipaperia ja alkaa niillä putsaamaan.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Käytän rättejä kertakäyttöisinä, Chifonet-pakka riittää vajaaks viikoks! Ei niitä ole tarkoitettukaan perintökaluiks!
Mäkin käytän chifonetteja, ja pesen niitä usein, kuudessakympissä yhdessä muiden pyykkien kanssa. En ole kahdessa vuodessa päässyt pakkaa loppuun, liinat kestävät vaikka värit ovat vähän kärsineet.
Vierailija kirjoitti:
Minä desinfioin rätin joka päivä kaatamalla reilusti kiehuvaa vettä sen päälle. Ei haise.
Se ei kyllä tapa läheskään kaikkia bakteereja, jos vaan kaataa vettä päälle. Pitäähän vauvan tuttipullojakin keittää vähintään 10min, jotta puhdistuvat, Vaikea uskoa, että tiskirätille riittäisi, kunhan vähän kaataa päälle kiehuvaa vettä. Kannattaa oikeesti laittaa vaan pyykkikoneeseen! :)
Rätti pirtuun tai kloriittiin tai kiehuvaan veteen , niin lähtee hajut ja pöpöt. Ja jossain vaiheessa sitten tietysti vaihtoon.
Rätti pitää muuten joka käytön jälkeen huuhtoa hyvin ja laittaa ilmavasti kuivumaan, niin ei ala niin nopeasti haiskahtelemaan. Välillä voi kaataa päälle kiehuvaa vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa, kun rätti haisee, siinä on valtavan paljon bakteereja. Sellaista rättiä ei tulisi käyttää enää ollenkaan koskaan, eli ei siis mikroteta (bakteerit siirtyvät mikroon) eikä koiteta desinfioida keittämällä. Se keittäminen _ehkä_ ehtii tappaa pöpöt, mikäli keittää yli vartin, muttei sekään poista toksiineja.
T. Hygieniapassin omistava
Hygieniapassiko sulla on korkein koulutus mikrobien suhteen? Ei sillä kyllä kannattaisi lähteä hirveästi keulimaan, kun tietotaso on tuollainen...
Kerropa nyt mitkä mikrobit tuottavat tiskirätissä toksiineja niin että niistä on haittaa? Ja mitkä mikrobit eivät kuole keittämällä ja jäljelle jää vegetatiivisia soluja niin paljon, että niitä on haitallinen määrä?
Ei tässä mistään keulimisesta ollut kyse, pahoittelut jos sinulle tuli alemmuuden tunne. Koulutuksen materiaalit tai vastaavaa ovat varmasti kaikkien saatavilla (eli voit itsekin vastata esittämiisi kysymyksiin, kun ensin käyt lukemassa) mutta sen sieltä opin, että harva tavallinen ymmärtää oikeasti kontaminaatiota.
Okei , et osaa siis vastata. Ei se mitään, arvattavaahan se oli. En ajatellut lähteä enää hygieniapassin materiaaleja tavailemaan, olen sen suorittanut vuonna 2003. Sen jälkeen on tullut tavailtua vähän muutakin matskua, mikrobiologiaa amk:ssa ja sen jälkeen vielä yliopistossakin. Niitä todistuksia ei toki säilytetä lompakossa.
Noh, joka tapauksessa, minä käytän keittössäni mikrokuituliinoja, joista osa on yli 10 v vanhoja ja sieniliinoja, jotka kestää jäytössä noin puolitoista vuotta. Haisee ne joskus, mutta minulla on toimiva pyykkikone, jossa ne lähtee puhtaiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen luopunut räteistä kokonaan, käytän kertakäyttöisiä puhdistusliinoja. Eipä jää mikään haisemaan eikä tarvi pelätä ruokamyrkytystä.
Ja luonto kiittää tyhmää kuluttajaa.
Ei meillä vaan haise, wettex käytössä ja käytön jälkeen kuivumaan , tosin vaihdan vähintään kerran viikossa rätin, joillain varmaan vuosia vanhoja limaisia riepuja, yök!
Ota joka päivä puhdas rätti ja huuhtele ja jätä sen päivän rätti ilmavasti kuivumaan käyttöjen välissä. Niin ja muista ostaa sellaisia rättejä jotka voi pestä 60 asteessa. Ei tiskirättejä oikein viitsi 40` pestä...
Rätin saa kyllä puhtaaksi kun laittaa rätin muovikippoon,siihen hiukan (vaate-) pesuainetta ja kaataa päälle kiehuvaa vettä. Sitten vesi kylmänä puristetaan pois,rätti huuhdellaan ,puristetaan huuhteluvesi ulos ja pannaan kuivamaan. Yksinkertaista,mutta tehokasta ja toimii aina. Pitääkö uusavuttomille ihan kaikki,näin yksinkertaisetkin asiat neuvoa?
Eikö täällä tiedetä, että ratkaisu haisemattomaan rättiin on rätin huuhtelu kylmällä vedellä? Ei haise rätit, vaikka käyttäisi useamman viikonkin. Rätti alkaa haista väittömästi, kun mies joskus huuhtelee lämpimällä vedellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytä tiskirättiä välillä minuutti mikrossa, niin hajut häviää.
Ei tulisi kyllä mieleenkään laittaa paskasta rättiä mikroon
Eikä tulisi mieleenkään käyttää samaa rättiä pesemättä niin kauan, että se on jo suorastaan paskainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän rättejä kertakäyttöisinä, Chifonet-pakka riittää vajaaks viikoks! Ei niitä ole tarkoitettukaan perintökaluiks!
Mäkin käytän chifonetteja, ja pesen niitä usein, kuudessakympissä yhdessä muiden pyykkien kanssa. En ole kahdessa vuodessa päässyt pakkaa loppuun, liinat kestävät vaikka värit ovat vähän kärsineet.
Etkö todellakaan tiedä, että tiskirätin ja pikkareitten vaihto korreloivat keskenään, yäks?!
Vierailija kirjoitti:
Eikö täällä tiedetä, että ratkaisu haisemattomaan rättiin on rätin huuhtelu kylmällä vedellä? Ei haise rätit, vaikka käyttäisi useamman viikonkin. Rätti alkaa haista väittömästi, kun mies joskus huuhtelee lämpimällä vedellä.
Teidän kuuma vetenne on ilmeisesti melko haaleaa.
Kannattaa tarkastaa lämpötila ettei tule legionellatartuntaa suihkussa.
Vierailija kirjoitti:
Rätin saa kyllä puhtaaksi kun laittaa rätin muovikippoon,siihen hiukan (vaate-) pesuainetta ja kaataa päälle kiehuvaa vettä. Sitten vesi kylmänä puristetaan pois,rätti huuhdellaan ,puristetaan huuhteluvesi ulos ja pannaan kuivamaan. Yksinkertaista,mutta tehokasta ja toimii aina. Pitääkö uusavuttomille ihan kaikki,näin yksinkertaisetkin asiat neuvoa?
Hmm, yksinkertaisempaa on pestä rätti koneessa. Edellyttää vaihtorätin olemassaoloa, mutta ei veden keittelyä eikä muovikippoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö todellakaan tiedä, että tiskirätin ja pikkareitten vaihto korreloivat keskenään, yäks?!
En todellakaan. Vaihdan pikkareita päivittäin, enkä pyyhi niillä pöytää. Tiskirätin, jolla pyyhin pöytää, vaihdan kaksi tai kolme kertaa viikossa, useamminkin jos olen sössinyt keittiössä ja pyyhittävää riittää. Kumpiakaan en osta uusia ennen kuin olen käyttänyt vanhat loppuun.
Mä olen luopunut räteistä kokonaan, käytän kertakäyttöisiä puhdistusliinoja. Eipä jää mikään haisemaan eikä tarvi pelätä ruokamyrkytystä.