Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyi että mä vihaan tiskirätin hajua!

Vierailija
21.09.2016 |

Tiedättekö sen hirveän löyhkän, mikä tiskirätistä tulee, kun sillä on muutaman kerran pyyhitty tiskipöytää? Semmoinen oksettavan tunkkainen haju. Se käry oikeen pistää nenään ja jos sillä rätillä pyyhkii jotain, niin sekin jää haisemaan homeiselle rätille.

Täytyy ruveta varmaan ostamaan jotain käsipaperia ja alkaa niillä putsaamaan.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuhdon rätin ihan kunnolla ja levitän sen hanan päälle kuivumaan. Mutta eipä taida olla riittävän ilmavasti kuivumassa siltikään. Ja sitten kun rätti haisee hirveelle, heitän vaan pois.

Vierailija
22/56 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa, kun rätti haisee, siinä on valtavan paljon bakteereja. Sellaista rättiä ei tulisi käyttää enää ollenkaan koskaan, eli ei siis mikroteta (bakteerit siirtyvät mikroon) eikä koiteta desinfioida keittämällä. Se keittäminen _ehkä_ ehtii tappaa pöpöt, mikäli keittää yli vartin, muttei sekään poista toksiineja.

T. Hygieniapassin omistava

Eikö 90 asteen pesu pesukoneessa puhdista riittävästi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä käytän talouspaperia (2-3 arkkia) keittiön tasojen pyyhkimiseen ja välittömästi nakkaan roskiin, käytän yleensä pelkkää vettä, kerran viikossa tolua. En voi sietää bakteerisia ja haisevia keittiörättejä.

Tolu on tehoton puhdistusaineena mutta kyllä sillä oman elimistön saa rikki ja sekaisin.

Vierailija
24/56 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä käytän talouspaperia (2-3 arkkia) keittiön tasojen pyyhkimiseen ja välittömästi nakkaan roskiin, käytän yleensä pelkkää vettä, kerran viikossa tolua. En voi sietää bakteerisia ja haisevia keittiörättejä.

Tähän ajattelin siirtyä koska en tykkää noista räteistä!! Taidan ens kauppareissulla ostaa niitä käsipapereita mitä julkisissa vessoissa yleensä on ja pyyhkiä niillä...

Vierailija
25/56 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa, kun rätti haisee, siinä on valtavan paljon bakteereja. Sellaista rättiä ei tulisi käyttää enää ollenkaan koskaan, eli ei siis mikroteta (bakteerit siirtyvät mikroon) eikä koiteta desinfioida keittämällä. Se keittäminen _ehkä_ ehtii tappaa pöpöt, mikäli keittää yli vartin, muttei sekään poista toksiineja.

Kuumentaminen ei tosiaan riitä. Mutta ei tekstiilejä heitetä pois sen takia, että ovat likaisia ja niissä on bakteereja. Pesuun vaan.

Vierailija
26/56 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö 90 asteen pesu pesukoneessa puhdista riittävästi?

Ei, en ottaisi riskiä. Jotkin mikrobit vaatii pitkän kiehumisen kuollakseen. Ja edelleen, niiden tuottamia myrkkyjä, jotka siis aiheuttavat ruokamyrkytyksiä ja pilaantumista, saattaa olla jäljellä.

En tunkisi haisevaa rättiä enää muualle kuin roskiin. En tahdo, että pesukoneeni alkaa levittää mikrobeja kaikkiin tekstiileihin.

Ei kai rätit ole niin kalliita, etteikö niitä voisi tasaisin väliajoin vain heittää pois?

Vierailija
27/56 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytä tiskirättiä välillä minuutti mikrossa, niin hajut häviää. 

Ei tulisi kyllä mieleenkään laittaa paskasta rättiä mikroon

Vierailija
28/56 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan yöksi likoamaan, pulveria ja päälle kiehuvaa vettä.

Vierailija
29/56 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen käyttänyt vuosien varrella erilaisia tiskirättejä, niitä ohuita "verkkomaisia" ,itsetehtyjä bamburättejä, mikrokuituliinoja jne. Ja koskaan ei ole yksikään rätti haissut pahalle. En tiedä johtuuko siitä että olen pöpökammoinen, joten pesaisen rätin jokaisen käytön jälkeen pienen pesuainetipan kanssa, puristan kunnolla kuivaksi ja jätän kuivumaan sille tarkoitettuun tankoon kaapin ovessa. Parin päivän välein heitän pyykkiin.

Olen todella hajuherkkä ja likaisen tiskirätin haju on hyvinkin tuttu, kun vanhemmillani haisee koko keittiö aina sille likaiselle luutulle, mutta heillä sitä ei huuhdellakaan kunnolla.

Vierailija
30/56 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ostanut kunnollisia mikrokuituliinoja ja leikannut harsoista tiskirättejä ison pinon. Säilytän niitä keittiössä pienessä korissa, josta on helppo ottaa puhdas rätti aina kun sellaista tarvitsee.

Heitän ne pyykkikoneeseen viimeistään parin käytön jälkeen. Ei ala haisemaan.

Joskus nuorempana yritin pärjätä chifonettien ja vastaavien tiskirättien kanssa. Keittelinkin niitä välillä että hajusta pääsisi eroon hetkeksi eroon, mutta en jaksanut puljata niiden kanssa kovin pitkään.

Vierailija
31/56 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap siivoo siis kerran kuussa. Kyllähän se haisee, jos vuoden paskat pyyhkii kerrallaan ja länttää rätin lavuaariin.

Vierailija
32/56 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen käyttänyt vuosien varrella erilaisia tiskirättejä, niitä ohuita "verkkomaisia" ,itsetehtyjä bamburättejä, mikrokuituliinoja jne. Ja koskaan ei ole yksikään rätti haissut pahalle. En tiedä johtuuko siitä että olen pöpökammoinen, joten pesaisen rätin jokaisen käytön jälkeen pienen pesuainetipan kanssa, puristan kunnolla kuivaksi ja jätän kuivumaan sille tarkoitettuun tankoon kaapin ovessa. Parin päivän välein heitän pyykkiin.

Olen todella hajuherkkä ja likaisen tiskirätin haju on hyvinkin tuttu, kun vanhemmillani haisee koko keittiö aina sille likaiselle luutulle, mutta heillä sitä ei huuhdellakaan kunnolla.

Iyyyh, sun vanhemmillas on myrkkyjä kaikilla pinnoilla.

Vierailija
33/56 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Clas Ohlsonilla myydään sellaisia "tableteiksi" puristettuja keittiöliinoja, sellasessa pahvilaatikossa , olisiko siinä 20 kpl. Chifonet-tyyppinen mutta pehmeämpi, ohut ja reikäinen ja hyvä imukyky. Kuivuu nopeasti ja kestää myös 40 asteen pesun. Olen käyttänyt niitä jo jonkun aikaa, en tykkää sieniliinoista enkä Chifonetista.

Vierailija
34/56 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän rättejä kertakäyttöisinä, Chifonet-pakka riittää vajaaks viikoks! Ei niitä ole tarkoitettukaan perintökaluiks!

Vierailija
35/56 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Clas Ohlsonilla myydään sellaisia "tableteiksi" puristettuja keittiöliinoja, sellasessa pahvilaatikossa , olisiko siinä 20 kpl. Chifonet-tyyppinen mutta pehmeämpi, ohut ja reikäinen ja hyvä imukyky. Kuivuu nopeasti ja kestää myös 40 asteen pesun. Olen käyttänyt niitä jo jonkun aikaa, en tykkää sieniliinoista enkä Chifonetista.

40 asteen pesu on tosi huono pesemään likaa. Mitä matskua ne on, ootko koittanu 60 astetta koskaan?

Vierailija
36/56 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytä tiskirättiä välillä minuutti mikrossa, niin hajut häviää. 

Ei tulisi kyllä mieleenkään laittaa paskasta rättiä mikroon

Tämä toimii oikeasti. Rätti kiehuu / keittyy hetken mikrossa, jolloin bakteerit kuolevat. Toki ennen mikroon laittoa huuhtelet rätin puhtaaksi. Ps. samalla paskasella rätillä yleensä pyyhitään juurikin mikrot "puhtaaksi".

Vierailija
37/56 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin maitotuotteiden pyyhkiminen ja sen jälkeen muulla kuin kylmällä vedellä rätin huuhtelu aiheuttaa aivan kuvottavan hajun, joka ei häviä ennenkuin rätin on desinfioinut valkaisuaineella tms., haju jää myös käsiin. Eli huuhdo rätti aina kylmällä vedellä

Vierailija
38/56 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hygieniapassiko sulla on korkein koulutus mikrobien suhteen? Ei sillä kyllä kannattaisi lähteä hirveästi keulimaan, kun tietotaso on tuollainen...

Kerropa nyt mitkä mikrobit tuottavat tiskirätissä toksiineja niin että niistä on haittaa? Ja mitkä mikrobit eivät kuole keittämällä ja jäljelle jää vegetatiivisia soluja niin paljon, että niitä on haitallinen määrä?

Vierailija
39/56 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ainakin maitotuotteiden pyyhkiminen ja sen jälkeen muulla kuin kylmällä vedellä rätin huuhtelu aiheuttaa aivan kuvottavan hajun, joka ei häviä ennenkuin rätin on desinfioinut valkaisuaineella tms., haju jää myös käsiin. Eli huuhdo rätti aina kylmällä vedellä

Hyvä huomio. Kaikki proteiinipitoinen liukenee aina helpommin kylmään, eli sama kannattaa muistaa esim. lautasia huuhdellessa, ettei polta proteiinia kuumalla vedellä lautasen pintaan.

T. Taas se hygieniapassityyppi

Vierailija
40/56 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hygieniapassiko sulla on korkein koulutus mikrobien suhteen? Ei sillä kyllä kannattaisi lähteä hirveästi keulimaan, kun tietotaso on tuollainen...

Kerropa nyt mitkä mikrobit tuottavat tiskirätissä toksiineja niin että niistä on haittaa? Ja mitkä mikrobit eivät kuole keittämällä ja jäljelle jää vegetatiivisia soluja niin paljon, että niitä on haitallinen määrä?

Ei tässä mistään keulimisesta ollut kyse, pahoittelut jos sinulle tuli alemmuuden tunne. Koulutuksen materiaalit tai vastaavaa ovat varmasti kaikkien saatavilla (eli voit itsekin vastata esittämiisi kysymyksiin, kun ensin käyt lukemassa) mutta sen sieltä opin, että harva tavallinen ymmärtää oikeasti kontaminaatiota.