Nuorten asenne työtekoa kohtaan: En ole tullut tänne töitä tekemään
Kyllä on melkoiset elämämkoululaiset isämmaantoivot astumassa työelämän saappaisiin Suomea pystyssä pitämään.
http://yle.fi/uutiset/asenneongelma_vaivaa_nuoria_hitsareita_en_ole_tul…
"– Esimerkiksi istutaan kännykkä kädessä työaikana ja sitten sanotaan suoraan, kun pitäisi jokin homma tehdä, että ei kiinnosta. Viime kesältä paras esimerkki on se, kun kesätyöntekijälle sanottiin, mitä hänen pitäisi tehdä ja hän vastasi, että ei hän ole tänne tullut töitä tekemään"
"...nuorilla työmoraali ei ole kohdillaan. Välinpitämättömyys näkyy työhaastatteluun tai töihin saapumatta jättämisenä.
– Nuoret työntekijät tekevät joskus ohareita. Jos sovitaan tänä päivänä, että huomenna alkavat työt, ei miestä välttämättä näy huomenna"
Ymmärtävätkö nuoret, että tuolla asenteella kaivavat itselleen kuoppaa, että eivät näyttäydy työnantajien silmissä houkuttelevilta palkata. Eli nuoret voivat melko pitkälle syyttää vain ja ainoastaan itseään siitä, että eivät ole saaneet töitä.
Kommentit (104)
Itse metalli alalla työskenneellä voin sanoa, jos reppu firmasta saa 20€/h+päiväraha. Miksi mennä siis kone paja 13€/h pahaseen konepajaa missä pomo kyttää ja huutaa millä ei pääse mihinkään. Omistaja vetää 30.000€ osinkoja päälle/v jos saman saa muualla. Eli yritykset itse on ajaneet tähän itse tilanteensa, miksi omistaja saa 3krt enemmän kun on riskiä ja minkä valtio maksaa viime pelissä...?! Lopuksi tulee robotti ja vie viime kädessä kaikki työpaikat niin miten yhteiskuntaa pidetään yllä kun kukaan ei ole töissä ?????????
nuoret vaan alkaa älyämään, ettei työnteossa ole enään mitään järkeä. Robotit tekee työt vuosikymmenen tai kahden kuluttua kuitenkin niin mitä sitä nuoruutta uhraamaan työn teolle
Minäkin olin työpaikassa, jossa pomo sanoi, että nuoret ovat niin huonoja työntekijöitä.
Vastauksena kysymykseeni, miksi heillä työntekijät vaihtuvat kahden viikon välein.
Ei varmaan tule yllätyksenä, että työsopimuksemme oli laiton. Työvuorot olivat 8h, ilman lakisääteisiä taukoja ja monesti venyivät tunnilla tai parilla, koska viimeiset tilaukset laitettiin meille vielä muutamaa minuuttia ennen työvuoron loppumista. Iltalisiä ei maksettu.
Siitä huolimatta, lähinnä palkattiin vain nuoria töihin, vaikka olivat niin huonoja.
Jos tuli kipeäksi, piti mennä tietylle työterveyslääkärille ja saman päivän aikana tuoda henkilökohtaisesti pomolle se lääkärintodistus. Vaikka olisi kuumeessa tai oksennustaudissa.
Toimistotila oli täynnä lappuja: "onko se saatana niin vaikeaa laittaa roskat roskiin!" jne.
Myös lähes jokaisessa työvuorossa, jos piti soittaa pomolle ongelmasta, tuli haukut. "Miten sä voit olla noin tyhmä?!?" ja kiroilua perään. Myös toisten ongelmista saatettiin syyttää.
Pomo löi luurin korvaan. Joka kerta.
Vaati tietää lääkärin suorittamasta toimenpiteestä.
Heitteli tavaroilla.
Pyysin pitkään kehityskeskustelua. Kun sen vihdoin sain, pomo yritti etsiä koneelta mahdollisimman paljon negatiivisia asiakaspalautteita. Ei löytynyt kuin yksi. Ei siis tiennyt, että kehityskeskustelu aloitetaan ja lopetetaan positiivisilla asioilla. Sanoi, että olin hitain työntekijä. (Keskuksesta kerrottiin myös, että teen vähiten virheitä.) Hitaudestani huolimatta, minut kuitenkin laitettiin kiireisimpiin vuoroihin eli perjantai ja lauantai-iltoihin.
Kun ajoin kolarin, esimies syytti minua, että hänen täytyisi laittaa pillit pussiin. Eli muka koko firma olisi minun harteillani? Ei siis kysynyt, että kävikö kellekään mitään.
Ei varmaan ole ihme, että olin kolme viikkoa sairaslomalla työuupumuksen vuoksi. Ja olin vasta 25v.
Irtisanoutumiseni jälkeen, firma meni alle vuodessa konkurssiin, eivät saaneet töitä tehtyä, koska kaikki työntekijät olivat sairaslomalla.
Kipeintä tässä oli se, että toinen pomoista oli SDP:n kunnallisvaaliehdokas. Että muka niin kuin "pienen ihmisen puolella" ja "reilua yrittämistä, työntekijä huomioiden" jne. Paskat. Tuon takia en voi koskaan äänestää SDP:tä.
Kesti kaksi vuotta ennen kuin henkisesti olin valmis menemään takaisin työelämään. Ja vielä vuosi meni töissä, ennen kuin uskalsin luottaa uusiin esimiehiin. Eli kyllä se vaan syö ihmisen hyvinvointia ja työmotivaatiota, jos sattuu joutumaan huonoon työpaikkaan. Voi tulla jopa fyysisiä kipu- ja pelkotiloja kuten itselleni tuli. Pitkään pelästyin joka kerta Nokian soittoääntä, sydän hyppäsi kurkkuun vaikkapa bussissa. Ei se ole vaivan arvoista.
Miksi ilmaista harjoittelutyövoimaa koko ajan hyödyntävä orjapiiskuri edes KEHTAA ihmetellä, miksi palkaton työ ei nappaa??
Helvetin röyhkeä yrittäjä!!
Sympat kyllä täältä täysin tuon uhriksi joutuneille nuorille.