Nuorten asenne työtekoa kohtaan: En ole tullut tänne töitä tekemään
Kyllä on melkoiset elämämkoululaiset isämmaantoivot astumassa työelämän saappaisiin Suomea pystyssä pitämään.
http://yle.fi/uutiset/asenneongelma_vaivaa_nuoria_hitsareita_en_ole_tul…
"– Esimerkiksi istutaan kännykkä kädessä työaikana ja sitten sanotaan suoraan, kun pitäisi jokin homma tehdä, että ei kiinnosta. Viime kesältä paras esimerkki on se, kun kesätyöntekijälle sanottiin, mitä hänen pitäisi tehdä ja hän vastasi, että ei hän ole tänne tullut töitä tekemään"
"...nuorilla työmoraali ei ole kohdillaan. Välinpitämättömyys näkyy työhaastatteluun tai töihin saapumatta jättämisenä.
– Nuoret työntekijät tekevät joskus ohareita. Jos sovitaan tänä päivänä, että huomenna alkavat työt, ei miestä välttämättä näy huomenna"
Ymmärtävätkö nuoret, että tuolla asenteella kaivavat itselleen kuoppaa, että eivät näyttäydy työnantajien silmissä houkuttelevilta palkata. Eli nuoret voivat melko pitkälle syyttää vain ja ainoastaan itseään siitä, että eivät ole saaneet töitä.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi alistua porvarin orjaksi suurpääoman palvelukseen?
Kaikkia tukia on vaan jatkuvasti pienennettävä niin kaltaisesi saadaan pois velttoilemasta.
Toki. Tarpeeksi kun karsitte niin ei jää muuta vaihtoehtoa kuin alkaa varastamaan porvarilta.
Höpö höpö.
Kuten aiemmin moneen kertaan todettu niin tuo ei onnistu. Me pidämme itsestämme huolen. Laki ja poliisi hoitavat sen puolen kyllä.
Te elätte kuten missä hyvänsä köyhissä maissa eletään, ankeasti kädestä suuhun.
Mietis nyt jumalauta pikku hetki vähän mitä tänne kirjoittelet. Onko tuo nyt asiallista tekstiä? Millaisen kuvan se antaa sinusta muille keskustelijoille, että hurraat jotain kehitysmaiden meininkiä jossa pieni eliitti omistaa kaiken ja köyhimmät eivät mitään. Sellaisessa yhteiskunnassako sinä _todella_ haluat elää? Tai haluat lastesi elävän?
Toivon todella, että olet vielä nuori jolloin saadaan empatiakyvyttömyytesi sen piikkiin ja sinulla on ehkä toivoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko digata tuosta asenteesta. Kaikki mikä ärsyttää valkoista lihaa syövää heteromiestä on ainoastaan hyväksi yhteiskunnalle.
Verorahoja sillä vaan ei saa jaettavaksi -mutta kun tietämys on tuota tasoa niin eihän se oikeastaan haittaa.
PUNARINTAMA!
Se, että puhut jostain "verorahojen jakeluista" kertoo minulle että asiallinen keskustelu kanssasi kansantaloudesta ja tulonjaosta on täysin turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on tuollaista kun valtio yrittää karenssin uhalla pakottaa nuoret väkisin töihin. Vaikka vanhemmat sukupolvet kävivät töissä, se ei tarkoita sitä, että nuoremmatkin käyvät töissä. Valtio ei tätä vielä ymmärrä tai sitten ei vaan halua hyväksyä realiteetteja.
Kukas kustantaa elämisen..?
Sossu ja kela.
Mistäs se raha sosuun ja kelaan tulee?
Valtiolta.
Mistäs se valtio rahansa saa..?
Kaikki raha tulee jonkun tekemästä työstä. Eiköhän ole aika jo Suomessakin päästä siihen tilanteeseen, että raha kuuluu sille, joka sen on ansainnut...
Jos joku haluaa jäädä yhteiskunnan ja oravanpyörän ulkopuolelle niin se pitää sallia. Mutta silloin sen ulkopuolelle pitää myös jäädä. Ei saa hyötyä muiden tekemästä työstä. Tai muiden työn tuotoilla tuotetuista palveluista.
Kuitenkin se on ok jos "omistaa"?
Jos joku omistaa niin myös maksaa: perintövero, pääomavero, kiinteistövero, mökkivero, autovero, venevero you name it...
Ja jos joku omistaa tuottavan firman niin se on mun puolesta ok että elää sen tuotoilla, kyllä siitä 24/7 kuitenkin stressiä kantaa, mikä rahvaan on ilmeisen vaikeaa ymmärtää .
Jep, eli toiset ihmiset nyt vaan on arvokkaampia kuin toiset. Kiva asenne sulla, oikein kakstuhatlukulainen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia tukia on vaan jatkuvasti pienennettävä niin kaltaisesi saadaan pois velttoilemasta.
Toki. Tarpeeksi kun karsitte niin ei jää muuta vaihtoehtoa kuin alkaa varastamaan porvarilta.
Höpö höpö.
Kuten aiemmin moneen kertaan todettu niin tuo ei onnistu. Me pidämme itsestämme huolen. Laki ja poliisi hoitavat sen puolen kyllä.
Te elätte kuten missä hyvänsä köyhissä maissa eletään, ankeasti kädestä suuhun."mä oon ihan vitun kova ALFA. Ei mulle kukaan mitään mahda".
Tuo on itse asiassa täysin totta. Laki ja poliisi on sen sortin juttu yhdessä että että muutama riehuva roskaväen edustaja ei voi sille yhtikäs mitään. Minä äänestän, maksan veroja ja täten pidän yhteiskuntaa yllä kaltaisianne vastaan.
Eli tunnusta tappiosi ja mene töihin! Sitten saat minultakin kunnioitusta nykyisen ivananurun sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on tuollaista kun valtio yrittää karenssin uhalla pakottaa nuoret väkisin töihin. Vaikka vanhemmat sukupolvet kävivät töissä, se ei tarkoita sitä, että nuoremmatkin käyvät töissä. Valtio ei tätä vielä ymmärrä tai sitten ei vaan halua hyväksyä realiteetteja.
Sossu ja kela.
Valtiolta.
Kaikki raha tulee jonkun tekemästä työstä. Eiköhän ole aika jo Suomessakin päästä siihen tilanteeseen, että raha kuuluu sille, joka sen on ansainnut...
Jos joku haluaa jäädä yhteiskunnan ja oravanpyörän ulkopuolelle niin se pitää sallia. Mutta silloin sen ulkopuolelle pitää myös jäädä. Ei saa hyötyä muiden tekemästä työstä. Tai muiden työn tuotoilla tuotetuista palveluista.
Jos joku omistaa niin myös maksaa: perintövero, pääomavero, kiinteistövero, mökkivero, autovero, venevero you name it...
Ja jos joku omistaa tuottavan firman niin se on mun puolesta ok että elää sen tuotoilla, kyllä siitä 24/7 kuitenkin stressiä kantaa, mikä rahvaan on ilmeisen vaikeaa ymmärtää .
Jep, eli toiset ihmiset nyt vaan on arvokkaampia kuin toiset. Kiva asenne sulla, oikein kakstuhatlukulainen!
Työtä tekevät veronmaksajat ovat todellakin arvokkaampia kuin laiskotteleva roskaväki.
Jos ei sovi niin käy kouluja ja ala yrittäjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Te elätte kuten missä hyvänsä köyhissä maissa eletään, ankeasti kädestä suuhun."mä oon ihan vitun kova ALFA. Ei mulle kukaan mitään mahda".
Tuo on itse asiassa täysin totta. Laki ja poliisi on sen sortin juttu yhdessä että että muutama riehuva roskaväen edustaja ei voi sille yhtikäs mitään. Minä äänestän, maksan veroja ja täten pidän yhteiskuntaa yllä kaltaisianne vastaan.
Eli tunnusta tappiosi ja mene töihin! Sitten saat minultakin kunnioitusta nykyisen ivananurun sijaan.
Laki pystyy jakamaan vain tuomioita. Miltään ne eivät pysty suojaamaan,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko digata tuosta asenteesta. Kaikki mikä ärsyttää valkoista lihaa syövää heteromiestä on ainoastaan hyväksi yhteiskunnalle.
Verorahoja sillä vaan ei saa jaettavaksi -mutta kun tietämys on tuota tasoa niin eihän se oikeastaan haittaa.
PUNARINTAMA!Se, että puhut jostain "verorahojen jakeluista" kertoo minulle että asiallinen keskustelu kanssasi kansantaloudesta ja tulonjaosta on täysin turhaa.
Voi kulta pieni...
Verorahoja saadaan jakeluun kun ensin on saatu yrityksiä työllistämään ihmisiä.
Riehuva roskasakki jos hallitsee -kuten missä hyvänsä jossa yhteiskunta on romahtanut- näin ei ole.
Lainaus alkuperäisestä jutusta:
"Mankinen puolestaan harmittelee, että ison yrityksen on helppo kahmia parhaat tekijät päältä.
– He pystyvät lupaamaan töitä puoleksi vuodeksi ja vuodeksi, kun tällaisen konepajan normaali tilauskanta on kuukaudesta kahteen."
Ja mielestännekö työntekijän pitäisi olla ihan pähkinöinä innostuksesta, jos jatkuvuus on tätä luokkaa? Pieni firma tarjoaa töitä kuukaudeksi tai enintään kahdeksi, iso ehkä hyvällä tuurilla jopa vuodeksi. Sitten taas työttömyyskorvaukselle kotiin.
Taas paljon melua tyhjästä, työnantaja odottaa palavaa innostusta ja motivaatiota, vaikkei pysty itse lupaamaan minkäänlaista jatkuvuutta ja turvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Eli tunnusta tappiosi ja mene töihin! Sitten saat minultakin kunnioitusta nykyisen ivananurun sijaan.Laki pystyy jakamaan vain tuomioita. Miltään ne eivät pysty suojaamaan,
Mainitsin 2 asiaa. Toinen oli poliisi -pystyykös se suojaamaan? :)
Lakia muuttamalla annetaan yksityisille vartijafirmoille äkkiä lisää valtuuksia, sitten nekin suojaavat meitä kunnon ihmisiä teiltä ihan eri tavalla.
Joko alat tajuta, punikki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossu ja kela.
Valtiolta.
Työtä tekevät veronmaksajat ovat todellakin arvokkaampia kuin laiskotteleva roskaväki.
Jos ei sovi niin käy kouluja ja ala yrittäjäksi.
Ei vaan on täysin absurdia ja perverssiä, että pidät omistajaa parempana ihmisenä kuin työtöntä vaikka molemmat teoriassa ainoastaan ottavat, omistaja vaan pahimmillaan enemmän kuin miljoonat työttömät. Työtön vieläpä on useimmiten syytön asemaansa ja hänen on hyvin hankala sitä omaehtoisesti muuttaa vaikka kuinka haluaisi. Tämä on ongelma etenkin jo siksi, että nykyisenkaltainen kapitalistinen järjestelmä ei tee yhtään mitään eroa siinä onko omistukset huijattu, varastettu vai tienattu "rehellisesti" (joka edelleenkin on omistuksettomien pakottamista viimekädessä väkivallan uhalla työskentelemään omistajalle, eli siis riistoa).
Mieti nyt tarkkaan eikö tässä kuviossa ole mielestäsi mitään ongelmaa?
Ainoat laiskat nuoret, joita olen töissä nähnyt, ovat olleet pomojen lapsia. Sitä kun saa työn isin kautta, eikä tarvitse edes sormia napsauttaa, niin ei ole motivaatiokaan välttämättä kovin korkealla.
Olen myös kohdannut yhden työnantajan, joka itse loi niin kamalat työolot pieneen putiikkiinsa, että harva kesti olla töissä muutamaa viikkoa kauemmin. Otti erityisesti nuoria ja kokemattomia silmätikuiksi ja harjotti suoranaista kiusaamista ja hyväksikäyttöä näitä kohtaan. Ymmärsin oikein hyvin, miksi tämän p*skiaisen palkkaamilta nuorilta hiipui motivaatio heti alkuunsa ja hakivat muita hommia. Yrittäjä sitten taivasteli, että ei löydy kunnollisia työntekijöitä mistään... Niin, on se jännä juttu!
Vierailija kirjoitti:
"Mankinen puolestaan harmittelee, että ison yrityksen on helppo kahmia parhaat tekijät päältä.
– He pystyvät lupaamaan töitä puoleksi vuodeksi ja vuodeksi, kun tällaisen konepajan normaali tilauskanta on kuukaudesta kahteen."
Ja mielestännekö työntekijän pitäisi olla ihan pähkinöinä innostuksesta, jos jatkuvuus on tätä luokkaa? Pieni firma tarjoaa töitä kuukaudeksi tai enintään kahdeksi, iso ehkä hyvällä tuurilla jopa vuodeksi. Sitten taas työttömyyskorvaukselle kotiin.
Taas paljon melua tyhjästä, työnantaja odottaa palavaa innostusta ja motivaatiota, vaikkei pysty itse lupaamaan minkäänlaista jatkuvuutta ja turvaa.
Älä vingu.
Sen mukaan mennään mitä on tarjolla. Ei kannata olla noin todellisuudesta vieraantunut.
Siinä tulos kun vanhemmat järkkää suhteilla kakaralleen duunin ja sen jälkeen pakottaa kakaran duuniin. Palkkaisivat sitä porukkaa joka edes itse haluaa töihin kesäksi eikä vaan lähetä hakemusta kun mutsi pakotti tai vielä surkeammassa tapauksessa mutsi lähettää sen hakemuksenkin ja vahtii että kakara käy haastattelussa ja jossain tapauksissa vielä järkkää sen työnkin sille kakaralle kun tuntee jonkun päättäjän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti kukaan ei noin vain vastaa työnantajalle, että ei ole tullut töitä tekemään. Tuossa on jo niin räikeä valhe, että pitäisi olla selvää kaikille. Paljon on jätetty tuosta tilanteesta kertomatta.
Ehkä minulla on vaan huono tuuri, mutta minulle on kyllä kaksi sanonut noin. Toinen oli assariksi palkattu vastavalmistunut muuten fiksun ja menestyvän oloinen tyyppi. Tosin ei sanonut, ettei tullut töitä tekemään, vaan ettei tee työtehtävää, koska minä osaan tehdä sen itsekin. No, määräaikaista sopparia ei sitten jatkettu aikanaan.
Toinen oli itse itsensä ilmaiseen työharjoitteluun kaupannut. Asia juteltiin haastattelussa ja käytiin läpi työtehtävät. Kun työ alkoi, jo toisella viikolla alkoi vältellä töitä ja lopulta sanoi, ettei aio tehdä ilmaista työtä. Harjoittelu loppui siihen palaveriin.
Ei näistä esimerkeistä voi kyllä paljoakaan päätellä.
Assarit ei ole mitään neiti-Näpsiä, jotka kulkee esimiehen perässä ja kaatelee tälle kahveja kuppiin, kun esimies ei itse viitsi. Assareilla on ihan omat tehtävänsä, ei ne ole talossa sitä varten että tekivät aina jonkun muun töitä.
Palkaton harjoittelija oli puolestaaan talossanne viikon harjoittelussa, ilmeisesti se viikko riitti hänelle ja sai riittävästi kokemusta ja kuvaa työpaikastanne. Mitä ihmettä oikein odotitte?
Vierailija kirjoitti:
Selittää tosiaan miksi tuossa työpaikassa on ongelmia. Eivät ne hyvät työntekijät tietenkään tuollaiseen paikkaan halua. Ja ovat tyytymättömiä jos joutuvat huonoon paikkaan tyytymään. Ei tuollaisella työllä asuntolainoja makseta eikä perhettä elätetä.
Huonoja työntekijöitä muuten on aina ollut ja tulee aina olemaan. Tai ehkä pikemminkin pitäisi sanoa, että huonossa vaiheessa olevia työntekijöitä on aina. Melkein jokainen on ollut joskus tilanteessa, kun elämässä vain on muita huolia niin paljon, että se työ ei ole mielessä päällimmäisenä. Eli sama työntekijä on yhdessä paikassa surkea ja toisessa loistava työntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Poliisin ja armeijan resurssit ei riitä alkuunkaan jos kymmenet tai sadat tuhannet köyhät ympäri maata alkavat ryöstelemään henkensä pitimiksi. Käytännössä maahan jäävien rikkaiden pitäisi rakennuttaa tukevat muurit asuntojensa ympärille jotta pysyisi elävien kirjoissa.
Kukaan täysijärkinen ei toivo tuollaista anarkistista yhteiskuntaa, nykyinen tukisysteemi takaa yhteiskuntarauhan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä vingu.
Sen mukaan mennään mitä on tarjolla. Ei kannata olla noin todellisuudesta vieraantunut.
Myöskään sen työnantajan ei kannata vinkua ja olla niin todellisuudesta vieraantunut. Ei tuollainen hanttihommia kuukaudeksi - ehkä kahdeksi -tarjous houkuttele tai motivoi ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Eli tunnusta tappiosi ja mene töihin! Sitten saat minultakin kunnioitusta nykyisen ivananurun sijaan.Poliisin ja armeijan resurssit ei riitä alkuunkaan jos kymmenet tai sadat tuhannet köyhät ympäri maata alkavat ryöstelemään henkensä pitimiksi. Käytännössä maahan jäävien rikkaiden pitäisi rakennuttaa tukevat muurit asuntojensa ympärille jotta pysyisi elävien kirjoissa.
Kukaan täysijärkinen ei toivo tuollaista anarkistista yhteiskuntaa, nykyinen tukisysteemi takaa yhteiskuntarauhan.
Armeijan resurssit eivät ainakaan riittäisi kun ne rettelöitsijät olisivat tässä tapauksessa suurimmaksi osaksi niitä 20-30v miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossu ja kela.
Valtiolta.
Jos ei sovi niin käy kouluja ja ala yrittäjäksi.Ei vaan on täysin absurdia ja perverssiä, että pidät omistajaa parempana ihmisenä kuin työtöntä vaikka molemmat teoriassa ainoastaan ottavat, omistaja vaan pahimmillaan enemmän kuin miljoonat työttömät. Työtön vieläpä on useimmiten syytön asemaansa ja hänen on hyvin hankala sitä omaehtoisesti muuttaa vaikka kuinka haluaisi. Tämä on ongelma etenkin jo siksi, että nykyisenkaltainen kapitalistinen järjestelmä ei tee yhtään mitään eroa siinä onko omistukset huijattu, varastettu vai tienattu "rehellisesti" (joka edelleenkin on omistuksettomien pakottamista viimekädessä väkivallan uhalla työskentelemään omistajalle, eli siis riistoa).
Mieti nyt tarkkaan eikö tässä kuviossa ole mielestäsi mitään ongelmaa?
Ongelma on sinussa. Kaikki omistukset on mielestäsi vaan huijattu, varastettu tai väkivallan uhalla riistetty.
Kova työnteko, yrittäminen ja rikastumisen halu saa talouden pyörät pyörimään. Sinä et noista mitään tajua kun et halua.
Siitä vaan. Minä tajuan ja haluan oppia ja ansaita lisää.
Meillä palkattiin armeijaanlähtöä odottava nuori mies sillä puheella, että töitä on ehkä viikko, ehkä kaksi (yllättävä työruuhka) ja että töitä on vähän laidasta laitaan. Ekana työpäivävä ilmestyi 10 min sovittua aikaisemmin, oli pukeutunut kuten piti (varsinaiset turvavarusteet sai työnantajalta, muuten omat työkamppeet) ja ryhdyttiin perehdyttämään. Sen jälkeen on arkiaamuina saapunut minuuttia ennen työpäivän alkamista, tehnyt mitä on pitänyt ja kysynyt, jos ei ole osannut. Ei mitään ongelmia! Kännykkä pysyy taskussa työaikana.