Vanhemmat - Wilman positiivisesta huomiosta
Olen vasta valmistunut ja työelämään päässyt aineenopettaja. Wilma on yksi työkaluni, ja kirjaan sinne tunneilla tehdyt asiat ja tuntimerkinnät oppilaista. Poissaolojen, myöhästymisten ja muiden lisäksi merkintävaihtoehdoissa on positiivinen huomio. Meidän koulussa Wilman merkintävaihtoehdoissa on vain yksi positiivinen huomio (joissain kouluissa useampia), joten huomion syyn joutuu kirjoittamaan auki. Olen päättänyt kokeilla, että pistän jokaisella tunnilla jollekin oppilaalle positiivisen huomion, jos on mitenkään vain aihetta huomion antamiseen.
Minulla ei ole aikaisempaa kokemusta Wilman käytöstä, eikä minulla ole omia lapsia, joten en tiedä, miltä tuntuu lukea huomioita Wilmasta. Siksi mietinkin, että miltä teistä vanhemmista tämä minun ideani kuulostaa? Miltä teistä tuntuu lukea positiivisia merkintöjä koululaisestanne?
Olen tähän mennessä antanut positiivisia huomioita muun muassa muiden kannustamisesta, aktiivisesta keskusteluun osallistumisesta, yleisestä aktiivisuudesta ja hyvästä pohdinnasta.
Kommentit (21)
Lapseni sai positiivisen merkinnän "erityisen kiva kaveri". Tuntui oikein mukavalta.
Mutta myös niitä negatiivisia n-henkilöille. Älä anna pelolle valtaa.
Minusta olisi kiva, että Wilmassa olisi myös positiivisia merkintöjä. Omalla lapsellani oli lukuaineiden keskiarvo sekä yläasteen että lukion päättötodistuksessa tasan 10. En muista, että hän olisi saanut yhtään positiivista kommenttia Wilmaan koko koulu-uransa aikana.
Minusta se positiivinen huomio annetaan lapselle/nuorelle heti, kun siihen on aihetta eikä kirjata Wilmaan vanhemman nähtäväksi. Minulle riittää, että Wilmassa on pakolliset tiedot eli ne asiat, jotka edellyttävät toimimista (tieto vanhempainillasta, koulukuvauksesta, jumppatunnin urheiluvälineistä jne.) ja poissaolot.
Eli hyvältä tuntuu, kiva kuulla :) Antaako Wilma positiivisesta merkinnästä samanlaisen ilmoituksen kuin kaikista muista merkinnöistä? Voin kuvitella, miten joku vanhempi huokaisee, kun tulee ilmoitus Wilma-merkinnästä, ja hän luulee, että siellä on negatiivinen huomio.
Minusta tuntuu aina mukavalta miettiä tunnilla, kuka oppilaista ansaitsee merkinnän, ja sitten laittaa se merkintä sinne Wilmaan.
-Ap
Eikö teillä opinnoissa opetettu Wilman käyttöä?
Itse koen ne haparoivat epämääräiset merkinnät oudoiksi, koska niissä ei ole mitään tietoarvoa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta se positiivinen huomio annetaan lapselle/nuorelle heti, kun siihen on aihetta eikä kirjata Wilmaan vanhemman nähtäväksi. Minulle riittää, että Wilmassa on pakolliset tiedot eli ne asiat, jotka edellyttävät toimimista (tieto vanhempainillasta, koulukuvauksesta, jumppatunnin urheiluvälineistä jne.) ja poissaolot.
Kehun kyllä oppilaita jokaisella tunnilla.
Olen myös joskus sanonut, että laitan positiivisen merkinnän Wilmaan. Opetan nyt mm. kahta seiskaryhmää, ja tuntuu, että heistä positiivinen Wilma-merkintä on myös jonkinlainen ilon ja ylpeyden aihe. Wilma-merkinnän tarkoituksena on mielestäni myös tiedottaa vanhemmille, että olen ylpeä heidän lapsestaan ja osaamisestaan.
-Ap
Meidän koulussamme ei juurikaan ole merkintöjä jaeltu. Tytön, nyt 5-luokkalainen, merkinnät ovat olleet muutamat "osa läksystä tekemättä", that's it. En tiedä onko linja ollut se, ettei merkintöjä laitella ylipäätään, vai eikö vaan ole ollut aihetta. Eilen tuli kuitenkin englannin opettajalta tuntimerkintä "kiva esitelmä lemmikistä". Se ilahdutti ja lämmitti mieltä yllättävän paljon. :)
Tuossa ap:n systeemissä mietityttää, että saavatko samat oppilaat sitten aina niitä positiisivia merkintöjä, tai sitten toisaalta, yritätkö jakaa niitä tasaisesti kaikille, jolloin saattaa tulla tilanne, että jollekin pitää antaa "väkisin" merkintä. Ja onko siinä sellainenkin vaara, että jotkut keskitason oppilaat (jollainen olin aina itse) jäävät merkinnöittä?
Nyt minusta kyllä menee ihan diipadaapaksi.
Kyse on yläkoululaisista ja olennaista on opettaa mahdollisimman hyvin niin että mahdollisimman moni pääsee hyvään lukioon ja pystyy opiskelemaan sitä ennen mahdollisimman rauhallisessa luokassa kaikkia porentiaalejaan käyttäen.
Eli hyvä opetus, hyvä työrauha ja mahdollisimman yksilöityä opetusta, myös niin että hyvät oppilaat saa haastetta.
Se on sinun tehtäväsi.
Oi ihanaa jos jaksat laittaa niitä positiivisiakin kommentteja. Tuntuu tosi surulliselta että wilma tulvii sitä negaa kun kaikkien kasvatus ammattilaisten on kai pakko jo koulutuksensa pohjalta tietää, että toimivin keino kasvattaa on se positiivisen käytöksen vahvistaminen.
Mä tykkään wilmasta. Hyvistä ja huonoista merkinnöistä. Meillä nyt on maltilliset lapset ja maltillisesti Wilmaa käyttävät opettajat.
Vierailija kirjoitti:
Itse koen ne haparoivat epämääräiset merkinnät oudoiksi, koska niissä ei ole mitään tietoarvoa.
Meillä ei käyty läpi Wilman käyttöä harjoitteluiden aikana. Joidenkin muiden aineiden ohjaavat opettajat olivat näyttäneet auskuilleen Wilmaa, mutta minulle sattuneet ohjaajat eivät. Onneksi Wilma vaikuttaa hyvin selkeältä, joten käyttöongelmia sen kanssa minulla ei ole.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei käyty läpi Wilman käyttöä harjoitteluiden aikana. Joidenkin muiden aineiden ohjaavat opettajat olivat näyttäneet auskuilleen Wilmaa, mutta minulle sattuneet ohjaajat eivät. Onneksi Wilma vaikuttaa hyvin selkeältä, joten käyttöongelmia sen kanssa minulla ei ole.
-Ap
Et vain tiedä miten ja mihin sitä käytetään?
Vierailija kirjoitti:
Kyse on yläkoululaisista ja olennaista on opettaa mahdollisimman hyvin niin että mahdollisimman moni pääsee hyvään lukioon ja pystyy opiskelemaan sitä ennen mahdollisimman rauhallisessa luokassa kaikkia porentiaalejaan käyttäen.
Eli hyvä opetus, hyvä työrauha ja mahdollisimman yksilöityä opetusta, myös niin että hyvät oppilaat saa haastetta.
Se on sinun tehtäväsi.
Ei kai Wilman käyttö nyt estä hyvän opetuksen antamista? Ap ei ole mitään kertonut, että ei opettaisi oppilaita. Ainoastaan sen, että antaa myös niitä positiivia merkintöjä.
Kannattaa muistaa, että mitä enemmän Wilmassa on kaikenlaista turhuutta, sitä vähemmän sitä seurataan ja pidetään tärkeänä.
Sinun tehtäväsi ei ole miettiä, kuka tänään saa kivan merkinnän. Sinun tehtäväsi on opettaa ja mahdollistaa oppiminen. Kehut heti, kun on aihetta. Äitinä en kaipaa mitään tietoja siitä, tänään valitsitt hänet kivaksi kaveriksi.
Vai olisiko vastavuoroisesti mukava saada omaan Wilmaasi joka päivä noin 50 merkintää siitä, millaiseksi vanhemmat tänään sinut kokevat?
Minusta tuntuu ainakin mukavalta saada lapsestani positiivista palautetta. Hän on yleensä niitä, joille tulee palautetta, että olipas taas levoton päivä tänään. Meidän perheessä ainakin koetaan nämä harvinaiset positiiviset merkinnät todella arvokkaiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Et vain tiedä miten ja mihin sitä käytetään?
Siis täh, ihme sakkia täällä kommentoi :D Ei ap ole mitään kertonut, ettei osaa käyttää sitä. Se, mistä vanhemmat ilmoituksia saa, on jokaisen vanhemman itse päätettävissä, ei sitä voi opettaja tietää. Ap myös kysyi meidän vanhempien näkökulmia positiivisten merkintöjen lukemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sinun tehtäväsi.
Ei kai Wilman käyttö nyt estä hyvän opetuksen antamista? Ap ei ole mitään kertonut, että ei opettaisi oppilaita. Ainoastaan sen, että antaa myös niitä positiivia merkintöjä.
Jos aineenope alkaa käyttää aikaansa johonkin muuhun kuin työhönsä, se kaikki on pois siitä työstä. Ja se fokus hämärtyy, kuten nyt näyttää jo karanneen jonnekin ihan kauas.
Tuo kaikki mitä hän nyt selostaa on sellaista mitä voisin odottaa noin neljäbuotiaan kanssa, en 14-vuotiaan.
T. 14-vuotiaan äiti ja aineenope
Vierailija kirjoitti:
Opinnoistani on jo aikaa, koska valmistuin 2009, mutta ei ainakaan omana auskultointiaikanani käsitelty Wilmaa mitenkään, vaikka se ilmeisesti oli jo melko laajalti käytössä. Koulut saavat tosin niin vapaasti valita, millaisia toimintoja ja merkintätapoja ottavat Wilmassa käyttöön, että kovin syvällistä koulutusta ei edes pystytä antamaan. Joissakin kouluissa on käytössä paljon valmiita merkintöjä, joissakin enemmän avoimia vaihtoehtoja, joihin pitää kirjoittaa jotakin selvennökseksi. Siinä sitä onkin perässä pysyttelemistä, kun työpaikka vaihtuu lukuvuosittain tai ehkä vieläkin useammin.
- ei ap, mutta aineenope myös
Olisi kiva lukea positiivista palautetta. Omilla lapsilla aikoinaan ei ollut mitään selityksiä siitä, mistä merkintä on tullut ja useimmiten yläkouluikäinen (Wilma tuli siihen aikaan) ei itsekään tiennyt, mistä merkintä on tullut. Ei ollut omasta mielestään tehnyt mitään erityistä.