Älykkyyden eri "lajit", humpuukia?
Nykyään älykkyyttäkin on sen verran montaa lajia, että jokainen voi kehua olevansa huippuälykäs JOSSAKIN.
Esimerkiksi tunneäly. Mikä ihme se sellainen on ja miten sitä mitataan? Onko kyseessä tilannetaju? Jos, mitä älyllistä siinä on?
Sitten on musikaalista ja kielellistä ja visuaalista ja mitä lie. Mä en vaan jaksa ymmärtää, miksi älykkyys on nykyään näin laaja-alainen ja vaikeasti mitattava asia.
Ja itse olen ihan tavallinen humanistitampio.
Älykkyydestä ei pitäisi tehdä kulttuurisidonnaista asiaa, mutta näin käy väistämättä, jos joku tunneäly on älykkyyden mittari. Mikä käy laatuun Moskovassa, ei välttämättä toimi Beirutissa.
Älykkyyttä pitäisi mitata vaan loogisen päättelyn, matemaattisen lahjakkuuden ja avaruudellisen hahmottamisen kautta. Toki näihinkin vaikuttavat kulttuuritekijät, mutta uskoakseni vähemmän kuin pehmeisiin älykkyyden lajeihin.
Ja lisäksi älykkyyttä tulisi mitata yleismaailmallisella mittaristolla, ja ainoastaan matematiikkassa ja tieteissä voi katsoa olevan jonkinlaista yleismaailmallista symbolikieltä.
Kommentit (47)
Olen tullut siihen tulokseen että olen todella älykäs.
Kun luen älykkäiden tekstejä ja johtopäätöksiä niin huomaan että olen itsenäisesti tullut samaan tulokseen.
On jotenkin pelottava kokemus :(
Mulla tulee näistä Mensa -keskusteluista ja älykkyydestä mieleen se hulvaton avaus täällä palstalla (viime keväältä?), jossa jonkun mies oli käynyt Mensan testissä, ylittänyt rajan ja päässyt siis jäseneksi. Sitten mies oli aivan mehuissaan, suunnitteli kuinka pitäisi varmaan sen takia nyt pyytää töissänsä palkankorotusta (kun on "todistetusti älykäs"), ja kuinka joka paikassa, esim. kaupan kassalla, levitteli lompsaansa niin että kassa varmasti näki että Mensan jäsenkortti on lompakossa ym. :D
Tuo kuvaa musta aika hyvin noita kiihkeimpiä älykkyyshourijoita. "En ole mitään, ellen saa ulkopuolisen vahvitusta siihen, että olen älykäs". Itsetunto hoi!
Afrikassa oli tehty koe:
Jaettiin köyhän maalaiskylän lapset kahteen ryhmään koulussa.
Toisille opetettiin avaruuden rankennetta jo ekaluokalta alkaen, toisille ei.
Niille jotka opiskelivat yksinkertaisin esimerkein avaruuden rakennetta, maa kiertää aurinkoa, kuu maata. Ja missä olemme universumissa jne, niin tuon ryhmän oppimistulokset kasvoivat selvästi muissakin aineissa.
Suurin osa Suomen kansasta oli niin älykkäitä, että jo vuosi sitten tajusivat, että massamaahanmuutosta tulee ongelmia. Mutta 10-20 % ihmisistä olivat sitä mieltä, että on rasistista ajatella noin.
Eri aivopuoliskot ihmisellä on kehittyneet hieman eri tarkoituksiin. Toinen puolisko hallitsee matemaattis-loogiset jutut paremmin, toisessa on enemmän esim. kieleen ja musikaalisuuteen liittyviä ominaisuuksia. Usein musikaaliset ihmiset ovat hyviä kielissä, ei varmasti ole sattumaa.
http://www.livescience.com/39373-left-brain-right-brain-myth.html
.
Vierailija kirjoitti:
Afrikassa oli tehty koe:
Jaettiin köyhän maalaiskylän lapset kahteen ryhmään koulussa.
Toisille opetettiin avaruuden rankennetta jo ekaluokalta alkaen, toisille ei.
Niille jotka opiskelivat yksinkertaisin esimerkein avaruuden rakennetta, maa kiertää aurinkoa, kuu maata. Ja missä olemme universumissa jne, niin tuon ryhmän oppimistulokset kasvoivat selvästi muissakin aineissa.
Parempi koe oli se, jossa maailman talousviisaat yritti ennustaa osakkeiden arvonnousua valitsemalla osakkeita ja vastassa oli apinat. Apinat voittivat mennen tullen talousviisaat :)
Todelliset älyköt eivät edes ole Mensan jäseniä. Savantitkin ovat oma lajinsa. Mikäli älykkyyttä on matemaattiset taidot, savantit hakkaa meidät mennen tullen. Esimerkkinä Daniel Tammet ja kumppanit. Hemmo oppii kielen kuin kielen tuosta vain, omaa piin desimaalien ulkoamuistamisen euroopan ennätyksen, laskee mitä vain päässään tuosta vain, näkee alkuluvutkin jotain ihme kuvioina päässään. Hauskinta on se, että hänhän on vammainen, eli pitäisi olettaa, että aivot eivät ole kunnossa.