Voiko lääketieteen opiskelija tehdä sh:n sijaisuuksia?
Kommentit (91)
Miten täällä kuvitellaan, ettei lääkärillä ole minkäänlaisia kliinisiä taitoja? :D Voi huhhuh.
Vierailija kirjoitti:
Miten täällä kuvitellaan, ettei lääkärillä ole minkäänlaisia kliinisiä taitoja? :D Voi huhhuh.
Lääkärithän nyt vaan googlettamalla määräävät potilaita kaikenlaisiin toimenpiteisiin ja ohjelmoivat oikean lääkityksen. Eihän lääkärin tarvitse tietää mihin iv-lääkkeet laitetaan tai miten jotain tiettyä haavaa pitäisi alkaa hoitamaan, eihän lääkäri edes tiedä mistä reiästä katetroidaan... Näinpä näin.
kannattaa jättää ainakin potilaille turpaanvetäminen valmistuneille ja kokeneemmille hoitsuille
Vierailija kirjoitti:
Mitä siellä hoitotyössä on sellaista, jota ei valmis lääkäri osaisi?
Lähestulkoon kaikki.
lääkäri
Olen lääkäri, parikymmentä vuotta työelämässä, enkä kyllä osaisi tehdä hoitajien töitä. Tipan osaan laittaa, samoin tietty mitata hapetuksen ja verenpaineen. Mutta jo EKG:n otto menisi vaikeaksi, kun on opetettu vain tulkintaa, eikä sitä, miten ne lätkät laitetaan paikalleen ja miten se kone toimii ja miten filmi tallennetaan ja printataan. Katetrointi sujuisi varmaan myös, ja kait lääkkeet osaisi jakaa kun tarkkana olisi.
Olen itseasiassa sitä mieltä, että lääkiksessä vois hyvin opettaa myös pieniä hoitotieteellisiä juttuja, esim. ergonomiset potilassiirrot.
En yhtään epäile, ettenkö oppisi hoitajan töitä tekemään. Mutta olisko siinä mitään järkeä työnantajan kannalta opettaa alusta asti lääkisopiskelijalle hoitajan tehtäviä, kun on tarjolla koulutettujakin hoitajia... Itse opiskelijalle vois olla hyödyllistä nähdä sairaalamaailmaa toisestakin vinkkelistä.
Vierailija kirjoitti:
Opetetaanko lääkiksessä kanylointi, katetrointi, sykkeen mittaus, injektioiden laitto, peseminen, syöttäminen ja lääkkeiden anto esim. aseptisesti. Ei. Osaat tutkia potilaan ja tulkita oireita ja diagnosoida. Ihan eri hommaa siis.
Kanylointi opetetaan, mutta käytännön työssä hoitajat kanyloivat ja pyytävät vähän kanylointikokemusta omaavaa lääkäriä kanyloimaan silloin kun eivät onnistu! Anestesialääkärit toki ovat eksperttejä asiassa. Katetroinut olen opiskeluaikana _yhden_ kerran hoitajan valvovan silmän alla, 20 v urani aikana en kertaakaan. Pulssin toki osaan mitata (peukut mulle!). Lääkärinä työssäni injektiot ovat arkipäivää. Lääkiksessä ei opetettu potilaan pesemistä ja syöttämistä, miksi olisikaan?
No ei se vastavalmistunut hoitajakaan mikään kaikkitietävä ole (kun joku tuolla vertasi vastavalmistunutta lääkäriä ja kokenutta hoitajaa).
Vierailija kirjoitti:
En minäkään sairaanhoitajana osaa tehdä kaikkia osastonsihteereiden tai laitoshuoltajien työtä (väitän ettei lääkäritkään). Enkä edes läheskään jokaisen eri erikoisalojen sh:n hommia. Kyllä varmasti lääkäri pitkälti osaisikin jotain sairaanhoitajien töitä, mutta ei ainakaan ilman perehdytystä kaikkea.
Tämä! Sairaaloissa on niin paljon eri erikoisaloja ja eri ammattiryhmiä, että ei läheskään mene niin, että kaikki nyt vaan osaavat kaikkea, vaikka sairaalassa työskentelisi. Psykiatrinen sairaanhoitaja ei ihankaan varmasti osaisi tuosta vaan gastrokirurgisen vuodeosaston hoitajan hommia. Tietysti lääkärillä on oltava myös potilaan hoitoon liittyvää osaamista ja tietoa. Kyllä varmasti lääkäri osaa tehdä joitakin hoitajien hoitotoimenpiteitä, mutta ei kaikkea eikä kuulukaan. Lääkäri on lääkäri ja hoitaja on hoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sais toimia sh:n sijaisena? Osaisitko muka?
Ei osaisi. Valmiskaan lääkäri ei osaisi toimia sh:n sijaisena. Lääkisopinnoilla ei ole mitään tekemistä sairaanhoitajan työnkuvan kanssa.
Kyllä varmasti osaisi. Kyllä lääkäri nyt osaa iv-lääkkeet annostella. Osaa myös varmasti haavahoitoa. Opiskelija nyt ei välttämättä.
Minä olen ainakin parinkymmenen vuoden lääkärinä toimimisen jälkeen aika avuton tuossa suhteessa. Haavanhoidon ammattilainen en tosiaankaan ole, luotan siinä vastuun täysin hoitajille. Ei lääkiksessä haavanhoitoa opetettu, joku pieni kirjanen saatiin. Koulutuksia haavanhoidosta lääkäreille ei järjestetä. Osaan määrätä iv-lääkkeet, mutta en osaa teknisesti edes laittaa esim. tippaa tippumaan, saatikka lisätä iv jotain lääkkeitä. Kanyylin saatan saada paikoilleen, hoitaja tekee loput.
Tiedän kyllä muutamia lääkäreitä, jotka ovat aloittaneet työelämään tutustumisen aikoinaan ihan sairaala-apulaisina ja jonkun joka aloitti kylvettäjänä,itse olet työskennellyt tulevan lääkärin kanssa, joka oli kesätöissä perkkaria sijaistaen, halusi itse nähdä ja kokea,mitä on perustason hoitotyö.
Miksi ihmeessä täällä luullaan, että lääkäriltä puuttuisi valmiudet kanyloida tai jopa mitata sykettä? Tai tietämys lääkkeistä? Absurdi ajatus. Eiköhän kysymys ole lähinnä hoivatyön rutiineista, sitä kokemusta lääkäreillä ei välttämättä ole.
Kuten jo sanottu, ei voi tehdä. Eikä parin ekan vioden jälkeen olis mitään järkeä tehdäkkään, koska lekureiden ja sh:n työnkuva nyt vaan on ihan eri.
Lääkäri näkee sh:n työskentelyä aika vähän, koska harvoin heillä on tutkimuksen, jakohoito/hoitomääräysten jälkeen aikaa jäädä seurailemaan, että mitä se sh tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkiksessä kyllä opetetaan kanylointi, katetrointi, sykkeen mittaus ja injektioiden laitto. Haavanhoitoa ei opeteta, eikä myöskään iv-lääkkeiden annostelua käytännössä.
Pesemisestä ja syöttämisestä varmaan nyt selviytyy ilman opettamistakin :)
Luepas kommentti nro 26.
Mainitaan mm. Lääkkeiden tarkistaminen, jonka lääkäri varmasti osaa.
En minä ainakaan tunnista pillereitä ulkonäöltä. En työssäni joudu millään tavalla niiden kanssa tekemisiin. Toki lääkityslistan läpi käyminen potilaan kanssa onnistuu. Joskus potilaat pyytävät lääkettä pakkauksen värin perusteella, minulla ei ole siitä minkäänlaista hajua.
lääkäri
Vierailija kirjoitti:
Huomaa että tänne kommentoi ei-hoitoalan ihmiset muka asiantuntijoina. Tulkaapa päivystykseen katsomaan mitä vastavalmistuneet/opiskelevat lääkärit osaa!! Sairaudet syötetään koneella terveysalan "googleen", kädentaitoja ei ole ollenkaan puhumattakaan sosiaalisista taidoista.. Kyllä kokenut sairaanhoitaja tietää ja osaa paljon enemmän kuin nuori lääkäri! Minusta koko kysymys halventaa sairaanhoitajien ammattitaitoa.
Ei sh:n tutkinto, varsinkaan vaativalla hoitoalalla, ole mikään työ jota jokainen kadunmies osaa tehdä. Hoitajan työ esim. päivystyksessä ja leikkaussalissa on kuin yö ja päivä verrattuna vanhainkotityöhön.
Eikä esim.leikkaussalissa edes kirurgi osaa tehdä sitä sairaanhoitajan työnkuvaa! He leikkaavat mutta hoitajat tekevät kaiken ennen, aikana ja jälkeen tapahtuvat hoitotyön ja valmistelut.
Voisi ennemminkin kysyä, voiko kokenut sh toimia pienissä lääkärin tehtävissä??
Minä olen törmännyt moniin sairaanhoitajiin, jotak eivät hallitse sosiaalisia taitoja.
Meillä on tk:ssä reseptikoulutuksen saanut sairaanhoitaja, saa siis kirjoittaa reseptejä esim. pissatulehduksiin, angiinaan ja silmätulehduksiin. Mutta kun tulee flunssapotilas, ja hänellä ei olekaan valtuuksia kirjoittaa nenästeroideja tai tukkoisuutta vähentävien tablettilääkkeiden reseptejä. Hän aina pistää lääkärille pyynnön kirjoittaa juuri sitä tiettyä lääkettä reseptillä tälle potilaalle, "kirjoita Avamys ja Duact", joka ikiselle flunssapotilaalle. Mun mielestä voisi antaa vähän sananvaltaa lääkärillekin valita mitä lääkkeitä kirjoittaa, ja suosia kotimaista.
Kuinka monennen opiskeluvuoden jälkeen lääkäriopiskelija voi toimia lähihoitajan sijaisena? Onnistuuko jo ekan vuoden jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetetaanko lääkiksessä kanylointi, katetrointi, sykkeen mittaus, injektioiden laitto, peseminen, syöttäminen ja lääkkeiden anto esim. aseptisesti. Ei. Osaat tutkia potilaan ja tulkita oireita ja diagnosoida. Ihan eri hommaa siis.
Kyllä kai nyt lääkäri osaa kanyloida ja katetroida ja sykkeen mitata ja antaa injektioita. Ehkä nämä pesemiset ja syöttämiset vaatii harjoittelua.
Noup! Mulle ainakin lääkäri on suoraan sanonut että ei osaa laittaa katetria ja pyysi että mä laittaisin.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa että tänne kommentoi ei-hoitoalan ihmiset muka asiantuntijoina. Tulkaapa päivystykseen katsomaan mitä vastavalmistuneet/opiskelevat lääkärit osaa!! Sairaudet syötetään koneella terveysalan "googleen", kädentaitoja ei ole ollenkaan puhumattakaan sosiaalisista taidoista.. Kyllä kokenut sairaanhoitaja tietää ja osaa paljon enemmän kuin nuori lääkäri! Minusta koko kysymys halventaa sairaanhoitajien ammattitaitoa.
Ei sh:n tutkinto, varsinkaan vaativalla hoitoalalla, ole mikään työ jota jokainen kadunmies osaa tehdä. Hoitajan työ esim. päivystyksessä ja leikkaussalissa on kuin yö ja päivä verrattuna vanhainkotityöhön.
Eikä esim.leikkaussalissa edes kirurgi osaa tehdä sitä sairaanhoitajan työnkuvaa! He leikkaavat mutta hoitajat tekevät kaiken ennen, aikana ja jälkeen tapahtuvat hoitotyön ja valmistelut.
Voisi ennemminkin kysyä, voiko kokenut sh toimia pienissä lääkärin tehtävissä??
Tää oli niin hauska! :DDD
Joo tottahan se on, että pitkään saman erikoisalan osastolla ollut hoitaja osaa ne lääkärin rutiinijutut. Karttuuhan ne muistiin, kun aina antaa samat lääkkeet ja tekee samat hoitotoimenpiteet.
On silti tosi pelottavaa kuvitella, että olisi sillä lääkärin veroinen, koska lääkärillä on paljon sellaista tietämystä, mitä hoitaja ei koskaan tarvitse työssään. Kun vastaan tulee tilanne, mitä ei hoidetakaan sillä rutiinikaavalla, ei kokenut hoitaja tiedä miten se pitäisi hoitaa.
Hoitajan työ ei tosiaankaan ole sellaista, mitä jokainen kadunmies tai jokainen lääkäri osaisi tehdä. Ei ole lääkärin työkään sellaista, mitä jokainen sairaanhoitaja osaisi tehdä. Edes osittain.
Nopeammin lääkäristä muuntokoulutettaisiin hoitaja kuin hoitajasta lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkiksessä kyllä opetetaan kanylointi, katetrointi, sykkeen mittaus ja injektioiden laitto. Haavanhoitoa ei opeteta, eikä myöskään iv-lääkkeiden annostelua käytännössä.
Pesemisestä ja syöttämisestä varmaan nyt selviytyy ilman opettamistakin :)
Luepas kommentti nro 26.
Mainitaan mm. Lääkkeiden tarkistaminen, jonka lääkäri varmasti osaa.
Idiootti! Lääkkeet pitää tunnistaa ulkonäöltä ja siihen harjaantuu vain harjoittelemalla SAIRAANHOITAJA/LÄHIHOITAJAopintojen myötä. Se siinä on ideana, että opit nämä asiat kun opiskelet ko. ammattiin.
Itse olet idiootti, jos kuvittelet että lähi-tai sairaanhoitajaopinnoissa opeteltaisiin lääkkeiden tunnistamista ulkonäöltä.
Nimerkillä lääkevastaavan töitä 20 vuotta tehnyt
Vierailija kirjoitti:
No kun ei niillä kaikilla nyt vaan ole! Varmaan riippuu myös siitä minkäalan lääkäreitä ovat.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kyllä muutamia lääkäreitä, jotka ovat aloittaneet työelämään tutustumisen aikoinaan ihan sairaala-apulaisina ja jonkun joka aloitti kylvettäjänä,itse olet työskennellyt tulevan lääkärin kanssa, joka oli kesätöissä perkkaria sijaistaen, halusi itse nähdä ja kokea,mitä on perustason hoitotyö.
Miksi ihmeessä täällä luullaan, että lääkäriltä puuttuisi valmiudet kanyloida tai jopa mitata sykettä? Tai tietämys lääkkeistä? Absurdi ajatus. Eiköhän kysymys ole lähinnä hoivatyön rutiineista, sitä kokemusta lääkäreillä ei välttämättä ole.
Mä taas ihmettelen miksi jotkut luulee että lääkärit automaattisesti osaa hoidollisia toimenpiteitä. Joku osaa, joku ei. Usein lääkärit tietää asioita teoriassa, mutta eivät osaa käytännössä niitä toteuttaa koska eivät sitä koskaan tee. Riippuu myös ihan siitä minkälaisista toimenpiteistä on kyse, ja mikä lääkäri on kyseessä.
Kyllä lääkärit virtsarakon katetroinnin osaavat. Tietävät kyllä oikean reiän ja sen että homma tehdään steriilisti.