Työmatka ja lentopelko
Siis apua. Olen joutumassa työmatkalle pian, lentäen parin kolmen tunnin lento. Pelkään lentämistä ja korkeita paikkoja niin että menen aivan toimintakyvyttömäksi. Mitä enemmän asiaa mietin niin en pysty lähtemään. Väitänkö sairastuneeni vai mitä? Viimeksi kun minun piti lentää niin en vain pystynyt lähtemään, itkin koko aamupäivän hysteerisenä enkä vain mennyt (lahjaksi saatu lomamatka). Pelkään jopa korkealla olevissa ravintoloissa, en pysty syömään niissä ollenkaan. Viimeksi olen lentänyt yli 5 vuotta sitten ja se oli kamalaa. Tuntui että tukehdun, happi loppuu, kone putoaa justiinsa ja kuolen. Hikoan niin että kädet valuu ym. Viimeksi en tosiaan pystynyt edes menemään kentälle saakka, mitä ihmettä teen. Muut kuvittelevat että olen lähdössä mukaan.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Käy hakemassa lääkäriltä resepti johonkin rauhoittavaan tmv. lääkkeeseen.
Onko kokemusta tehoaako ne oikeasti? Jos siis pelkää niin että pelkää sydämen pysähtyvän. Sain aikoinaan diapamia unettomuuteen, en saanut kuin järkyttävän päänsäryn ja piristyin. Ennen leikkausta en saa mitään koska mitään muita vaihtoehtoja kuin diapam ei kuulemma ole.
Minulla jos kellä on korkeanpaikan kammo ja lentokoneessa olo on ihan eri juttu. Siellä korkeutta ei hahmota ollenkaan!
Vierailija kirjoitti:
Minulla jos kellä on korkeanpaikan kammo ja lentokoneessa olo on ihan eri juttu. Siellä korkeutta ei hahmota ollenkaan!
Minä kyllä nousussa hahmotan todella hyvin, lisäksi pelkään muutenkin mutta on aivan järkyttävän näköistä kun lähdetään pystysuoraan ylöspäin ja maa jää kauas taakse. Muutenkin ne liikkeet tuntuvat kamalilta, en pysty liukumäestäkään laskemaan. Lentokone on liukumäki potenssiin tuhat. Se on se tunne kun tuntuu että vajoaa, kaikki muu epämukavan tuntuinen olo ja nousussa myös se korkealla oleminen. Taivaalla sitä korkealla olemista ei hahmota. Ap
No pyydä jotain muuta kuin bentsoja, esim. beetasalpaajia.
Vierailija kirjoitti:
Myös Propral voisi helpottaa...
Kokeiltu on, ei helpota, valitettavasti. Samalla lailla senkin kanssa pelkää, ei vaikuta mitään pelkäämiseen. :( En kyllä enää keksi muuta kuin teeskennellä sairasta tai tarvittaessa sairastun oikeastikin. Itkettää koko ajatus. Ap
Mene terapiaan, sun työelämäsi jää lyhyeen jos et kykene lentämään. Ja lääkäriin nyt tätä reissua silmälläpitäen; joko yrität lääkittynä tai sitten otat sairauslomaa. Mutta se pelko vain sinun pääsi sisällä ja vain sinun itsesi käsiteltävissä - ammattiapua tarvitset kyllä päästäksesi asiassa eteenpäin -
Vierailija kirjoitti:
Myös Propral voisi helpottaa...
Tämä näin. Tehty käytännössä tuollaiseen oloon.
Onko pitkä lento? Olen välillä miettinyt millaista olisi trippailla hapoissa lentokoneessa, vaikka atlantin ylittävällä lennolla. Olisi kyllä pitkä lentomatka, kun ajantaju vääristyy täysin, mutta luultavasti unohtamaton kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä nousussa hahmotan todella hyvin, lisäksi pelkään muutenkin mutta on aivan järkyttävän näköistä kun lähdetään pystysuoraan ylöspäin ja maa jää kauas taakse. Muutenkin ne liikkeet tuntuvat kamalilta, en pysty liukumäestäkään laskemaan. Lentokone on liukumäki potenssiin tuhat. Se on se tunne kun tuntuu että vajoaa, kaikki muu epämukavan tuntuinen olo ja nousussa myös se korkealla oleminen. Taivaalla sitä korkealla olemista ei hahmota. Ap
no voi-voi. Pelkäätkö liikenteessä samalla lailla? (lento-onnettomuuden todennäköisyys liikenneonnettomuuteen verrattuna on olematon.)
Joko olet työnantajasi määräämissä työtehtävissä tai vaihdat työpaikkaa tai olet työelämän ulkopuolella. Oma valinta
Vierailija kirjoitti:
Onko pitkä lento? Olen välillä miettinyt millaista olisi trippailla hapoissa lentokoneessa, vaikka atlantin ylittävällä lennolla. Olisi kyllä pitkä lentomatka, kun ajantaju vääristyy täysin, mutta luultavasti unohtamaton kokemus.
Pirikin voisi olla kokeilemisen arvoinen. Yrittää istua vauhdeissa kymmenen tuntia putkeen paikallansa.
Mene terapiaan, se auttaa (kokemusta on) Käytännössä kysymys on kehon pelkoreaktion sietämisestä. Jos pystyt rentouttamaan jalat ja hengittämään syvään, reaktio laantuu. Osta paksu muotilehti ja kuvittele olevasi kirjastossa. T. Toinen lentopelkoinen
Mua pelottaa enemmän bussimatka kentälle kuin lentäminen. Mikä lentämisessä pelottaa? Mieti meitä jotka ovat tuolla ilmoissa töissä joka päivä :)
Lentäminen on turvallisin matkustusmuoto. Hengitä syvään ja yritä miettiä faktoja.
Terveisin lentoemo
Vierailija kirjoitti:
Mene terapiaan, sun työelämäsi jää lyhyeen jos et kykene lentämään. Ja lääkäriin nyt tätä reissua silmälläpitäen; joko yrität lääkittynä tai sitten otat sairauslomaa. Mutta se pelko vain sinun pääsi sisällä ja vain sinun itsesi käsiteltävissä - ammattiapua tarvitset kyllä päästäksesi asiassa eteenpäin -
Haluaisin joskus vielä pystyä matkustamaan, jos varaa olisi. Ahdistus on vaan jo niin suurta kun en ole suostunut lentämään n. kahdeksaan vuoteen etten tiedä miten enää pystyisinkään edes. Ja siis työni ei ole matkustamista vaativaa normaalisti, tämäkin olisi puoliksi palkintomatka (minulle kidutusta). Ainoa vaan että en todellakaan koe sitä palkintoja, paniikissa itkeminen alkoi jo eilen. Asia on jäänyt kun ei ole varaa matkustaa. Propralia olen kokeillut ja se ei auta mitään. Paniikki on ihan sama mutta syke vähän matalampi. Lapsena en pelännyt, pelkääminen alkoi joskus 25 vuotiaana ja on pahentunut siitä asti ja nyt olen lähes 10 vuotta jo ollut lentämättä. Töitä olen kyllä tehnyt koko senkin ajan, huutelijoille tiedoksi. Kun pelko ei ole rationaalinen niin tuntuu ettei sille vain voi mitään. Korkean paikan kammon juoksi jouduimme kerran lähtemään ravintolasta kun pelkäsin niin etten uskaltanut nostaa haarukkaa suuhun saakka. ja ravintola varmaan vielä lentokonettakin turvallisempi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mene terapiaan, se auttaa (kokemusta on) Käytännössä kysymys on kehon pelkoreaktion sietämisestä. Jos pystyt rentouttamaan jalat ja hengittämään syvään, reaktio laantuu. Osta paksu muotilehti ja kuvittele olevasi kirjastossa. T. Toinen lentopelkoinen
Siinä vaiheessa kun vasta jännitin lentämistä ostin jättimäisen lehden jonka alla pystyin puristumaan penkkiin. Ärsyttää tällainen mutta en tiedä kuinka tästä pääsee enää eroon kun on pahentunut nyt niin etten enää koneeseen uskalla edes mennä kokeilemaan. Silloin kun vielä menin, koko perillä olo oli pelkkää ahdistusta kun laskin tunteja kun joudun uudestaan lentokoneeseen paluumatkalle. En haluaisi pelätä mutta en pysty sitä lopettamaan. Ap
Mua auttaa lääke.Muuten en pystyisi lentämään ollenkaan.Lentämiseenkin tottuu, ainakin vähän.
Itselläni pari konjakkia auttaa samanverran kuin rauhottavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no voi-voi. Pelkäätkö liikenteessä samalla lailla? (lento-onnettomuuden todennäköisyys liikenneonnettomuuteen verrattuna on olematon.)
´Lentopelko on vähän eri asia. Se voi johtua korkean paikan kammosta, mutta myös siitä, että tilanne ei ole hallinnassa. Et voi sanoa kapteenille että "nyt pitää laskeutua", kun taas autossa voit itse pysähtyä, tai sanoa kaverillesi, että pidetäänpäs tauko.
Tsemppiä kuitenkin, itsekin kärsin pienenä, mutta ajan mittaan se helpotti... Yksin en kuitenkaan vieläkään uskaltaisi lentää, aina pitäisi olla joku tuttu mukana.
5, 8 vai 10 vuotta oot ollut lentämättä, miten olikaan?
Käy hakemassa lääkäriltä resepti johonkin rauhoittavaan tmv. lääkkeeseen.