Vierailija

Meillä melkein 2-vuotias tyttö, joka edelleen heräilee öisin parin-kolmen tunnin välein ottaan maitoa. Onko toivoa, että joskus oppii nukkumaan yönsä putkeen ihan itse? Vai pitääkö vain kylmästi pitää unikoulu? Oon vain pitänyt niitä jotenkin luonnottomina ja lapsen kehitykselle haitallisina sekä ajatellut, että lapsi lopettaa kunhan itse on valmis. Mut onko todella näin?

Joku tutkimus oli, jonka mukaan joidenkin lasten hermosto kehittyy vielä tässä iässä ja siksi lapsi heräilee öisin ja tarvitsee maitoa ja turvaa yöllä. Myös anoppi kertonut, että heillä lapset heräili yli 2- vuotiaaksi. Mua tää ei silleen oo haitannut ihme kyllä ja oon ajatellut, että kaikki menee omalla painollaan. Mut nyt 2-vee synttäreiden lähestyessä on alkanut epäilys hiipiä pikkuhiljaa...

Kokemuksia?

Sivut

Kommentit (39)

Vierailija

Mun mielipiteeni on se, että kannattaa lopettaa se maito (imetätkö siis, vai onko pullomaidosta kyse?) ja antaa pelkkää turvaa ja läheisyyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Meillä kaksivuotias heräsi pari kertaa yössä, ja piti käydä silittelemässä uudestaan uneen. Kolmevuotiaana nukkui jo läpi yön heräämättä. Maitoa en kyllä n7oin isolle enää yöllä antaisi. Koita jättää se pois.

Vierailija

Meillä lapset oppi nukkumaan yönsä itsekseen jo 6 vko iässä (syöttö klo 24.00 ja 6.00 tienoilla, minusta tuo on koko yö). Nähtävästi heillä ruuansulatus on ollut hidas, koska nälkä ei ole yllättänyt. Toisaalta meillä mies ja vauva nukkuvat samassa huoneessa ja miehet ei (tai ainakaan ei tämä yksilö) heräile kovinkaan aktiivisesti pieniin kitinöihin. Kuorsaus taas antanee vauvalle turvaa, vaikka aikuiselle valvojalle se on painajainen.

Vierailija

Minä vaihdoin jo reilun vuoden ikäiselle vesipullon yöksi. Se lopetti yöheräilyt. Lapsi ei montaa yötä heräile pelkän veden takia ja söi tavallista ruokaa normaalisti. Maidon sai nokkamukista. Tutti toimi lohtuna vielä muutaman kuukauden.

Vierailija

Unikoulua suosittelen. Ei sitä lasta tarvitse yksin jättää selviämään öisin, vaan läheisyyttä voi antaa sylin ja silittelyn muodosta maidon sijaan. Aluksi varmasti kyllä protestoi, mutta tyytyy kohtaloonsa nopeasti.

Vierailija

Kaksivuotias ei kyllä mitään maitohömpsyjä enää tarvitse,eikä varmaan tee hampaillekkaan hyvää.Itse aloittaisin kyllä sellaisen lempeän unikoulutuksen.Ei unikoulu tarkoita sitä automaattisesti että lasta huudatetaan koko yö,ja annetaan vielä piiskaa päälle...

Vierailija

Olen ehdottomasti sitä mieltä että maidon yösyönti pitää lopettaa, tuon ikäiselle ei ole mitään ravitsemuksellista tarvetta yömaidolle. Ja varmasti heräilee ja vaatii sitä kun tietää saavansa.

Yöheräily sinänsään on luonnollista pienillä lapsilla, meillä heräili tarkastamaan että olemme paikalla aina kolmevuotiaaksi saakka. Yösyötöt lopetettiin unikoululla kuitenkin 1v pintaan. 3.5v siirtyi omaan huoneeseen ja 5v lakkasi väliin tulemisen. Nyt nukkuu koko yön aina poikkeuksetta (5.5v).

Vierailija

Me otettiin nokkamuki pois reilu 2veeltä kun lipitti päivin ja öin siitä. Yksi yö taisteltiin. Nyt kuukausi nukuttu yöt kertaakaan heräämättä. Pysyy vaippakin kuivana yöllä.

Vierailija

Meillä ei muuten ole toiminut yksikään unikoulu, vaikka kaikkea mahdollista on kokeiltu. Lapsi on nyt kolme ja heräilee edelleen öisin. Nykyisin onneksi tulee vain meidän viereen nukkumaan eikä tarvitse muuta. Vielä pari kuukautta sitten heräsi kahden-kolmen tunnin välein eikä nukahtanut itsekseen, vaikka iltaisin nukahtikin. Lapsi on aika herkkis ja hänellä on vilkas mielikuvitus, joka tulee uniin saakka. Näkee siis paljon painajaisia.
Mutta joo, suosittelen ottamaan sen maitopullon pois, mutta varautumaan ettei se vaikuta yhtään mihinkään. Lapsi saattaa heräillä silti.

Vierailija

Meillä esikoinen heräili 2-vuotiaaksi asti useita kertoja yössä. Sitten aika tarkkaan 2-vuotiaana se vain loppui ja lapsi alkoi nukkumaan heräämättä. Meillä ei ollut tuttia eikä maitopulloa eikä mitään muitakaan palveluita yöllä ja suosittelen että tuon ikäisellä jo luovutaan yösyötöistä/juomisista. Läheisyyttä voi antaa muutenkin.

Vierailija

Siis ihan rintamaitoa saa.

Välillä kokeiltu noita silittelyitä ja veden antamista ym., joillain kerroilla ne toimii ja joillain tyttö alkaa semmoisen paniikkiparkumisen, että hiljenee ja on suu ammollaan, kuin henki lakkaisi kulkemasta. Siis oikeasti, se ei saa hengitettyä mun mielestä, jotenkin unohtaa sen, ja kun tuo parku kiihtyy ihan nollasta sataan. :-( Sitten se heräilee viiden minuutin välein huutamaan ja menee yöt entistä huonommiksi. Siksikin on juututtu tähän, kun ei tuollaista kestä meistä kukaan. :-(

Miten se joillain käy niin simppelisti oloisesti??

Eihän tuosta tietenkään mitään ravitsemullista hyötyä ole, olen vain huolissani, että mitä haittaa tulee, jos väkisin yrittää? Näin on kuitenkin välillä nukkunut viisikin tuntia putkeen, harvoin tosin, mutta olisiko toivoa, että siitä pitenisivät?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Välillä kokeiltu noita silittelyitä ja veden antamista ym., joillain kerroilla ne toimii ja joillain tyttö alkaa semmoisen paniikkiparkumisen, että hiljenee ja on suu ammollaan, kuin henki lakkaisi kulkemasta. Siis oikeasti, se ei saa hengitettyä mun mielestä, jotenkin unohtaa sen, ja kun tuo parku kiihtyy ihan nollasta sataan. :-( Sitten se heräilee viiden minuutin välein huutamaan ja menee yöt entistä huonommiksi. Siksikin on juututtu tähän, kun ei tuollaista kestä meistä kukaan. :-(

Miten se joillain käy niin simppelisti oloisesti??

Eihän tuosta tietenkään mitään ravitsemullista hyötyä ole, olen vain huolissani, että mitä haittaa tulee, jos väkisin yrittää? Näin on kuitenkin välillä nukkunut viisikin tuntia putkeen, harvoin tosin, mutta olisiko toivoa, että siitä pitenisivät?

Lapset ovat niin erilaisia. Auttaisikohan, jos lähtisit itse yöksi tai pariksi pois? Meilläkin on nyt 2-vuotiaan tuttivieroitus menossa, parkua on tullut yöllä. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

1) Siksikin on juututtu tähän, kun ei tuollaista kestä meistä kukaan. :-(

2) Miten se joillain käy niin simppelisti oloisesti??

3) Eihän tuosta tietenkään mitään ravitsemullista hyötyä ole, olen vain huolissani, että mitä haittaa tulee, jos väkisin yrittää?

4)Näin on kuitenkin välillä nukkunut viisikin tuntia putkeen, harvoin tosin, mutta olisiko toivoa, että siitä pitenisivät?

1) Rintamaito pois ja lapsi nukkumaan samaan huoneeseen kuin isä tai joku muu ei-imettävä aikuinen. Maitotissit eivät tule yöllä lapsen lähelle. Kokeilkaa viikon verran ja katsokaa sitten miltä näyttää.

2) Lapset ja perheet ovat erilaisia. Joskus asiat tapahtuvat miltei itsestään, eli lapsi vain alkaa nukkua yönsä heräämättä syömään. Joskus lapsi tarvitsee vanhempien tukea yönsä nukkumiseen ja perhe onnistuu ajoittamaan asiat hyvin. Joskus sopiva herkkyysvaihe menee ohi ja jostakin asiasta tulee tapa, johon kenelläkään perheenjäsenellä ei oikeasti tunnu olevan enää tarvetta. Joillekin vanhemmille on helppoa lukea perustyytyväistä lasta, toisille lapsen tarpeiden tulkitseminen on vaikeampaa. Jotkut lapset ovat helppoja, perustyytyväisiä ja toiset itkuisampia, vaativampia ja vanhemmat ovat kovilla.

3) Mitä hyötyä perheellenne tulisi siitä, että yöimetykset loppuisivat? Oletteko te vanhemmat tyytyväisiä yöunenne määrään ja laatuun? Oletteko miettineet mitä hyötyä lapselle on mahdollisimman katkeamattomasta yöunesta? Oletteko pohtineet mitä "normaalilla yöheräilyllä" tarkoitetaan?

4) On.

Vierailija

Eikö sekin ole vielä huonompi aivoille, jos lapsi heräilee sitten vähän väliä parkumaan ja vielä noin vahvasti, että henki salpautuu? Kun se herää rinnalle, se ei oikeastaan edes herää siihen, vaan nukkuu samalla.

Miten te tällaisen vieroittaisitte, oikeasti?

Vierailija

Se on nyt keksinyt tavan jolla saa vanhemmat tekemään mitä haluaa. Itse tekisin niin (ja esikoisen kanssa teinkin kun oli reilu vuoden), että eka huutoon rauhoitus, peittelyt, hyvät yöt, pusut ja itse maate. Siitä sitten asteittain jättää pois jotain. Siinä voi myös todeta ettei maitoa nyt tule, hyvää yötä.

Meillä toimi, kolme yötä siinä meni mutta lopulta rauhottui.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eikö sekin ole vielä huonompi aivoille, jos lapsi heräilee sitten vähän väliä parkumaan ja vielä noin vahvasti, että henki salpautuu? Kun se herää rinnalle, se ei oikeastaan edes herää siihen, vaan nukkuu samalla.

Miten te tällaisen vieroittaisitte, oikeasti?

Lapsilla on joskus paha mieli. Joku lapsi saattaa itkeä tikahtuen, naama punaisena tai melkein sinisenä, toinen saattaa oksentaa, kolmas hakkaa päätä seinää tai lattiaan, neljäs lyö vanhempiaan, viides heittää tavaroita jne. Lasten temperamentit ja selviytymiskeinot ovat erilaisia.

Voihan olla, että lasta itseäänkin vituttaa tuo herääminen ja kaikkein mieluiten nukkuisi joka yö kunnolla. Vierottaisin "tuollaisen" ihan tavallisilla konsteilla, eli yöllä ei tarjottaisi mitään juotavaa, lapsen nukuttamisen ja yöheräilyt hoitaisi joku muu kuin äiti ja tähän touhuun sitouduttaisiin pariksi viikoksi, eli ei mitään "no jos nyt tän kerran että saataisi kaikki nukkua". Jos aikoo antaa juotavaa, niin sitten on ihan turha lähteä edes yrittämään ja olette tehneet sellaisen valinnan, että teidän perheenne saattaa heräillä joka yö vielä vuoden, parin verran.

Vierailija

Meillä samanlainen tilanne, lapsi nyt 1v8kk ja tuntuu, että mikään ei auta. Miten saada mies ylipuhuttua tuohon, että jäisi lapsen kanssa kaksistaan? Hän jotenkin kovin epävarma ja haluton siihen. Vai sanonko vain joku ilta heippa?

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat