Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Siis, että asia ei itsestäsi tunnu edes niin vaikealta ja joku nuorempi ihminen tajuaa sen ihan hyvin, mutta, kun kerrot saman vanhemalle ihmiselle niin hän luulee ymmärtävänsä mutta paljastaakin vahingossa vastauksessa, että ei ole ymmärtänyt.

Eikä aiheet ole todellakaan liittynyt nykytekniikkaan tms mitä ei olisi muuten ymmärtänyt.

Kommentit (9)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Pitää varmaan paikkansa. Olen kuusikymppinen, mielestäsi varmaan vanhus, enkä ymmärtänyt mitä tahdoit aloituksellasi sanoa.

Vierailija

Luultavasti eivät saa selvää nopeasta selostuksestasi.
Ainakin minun on kuulo huonontunut, valitin työterveydessä että kuulen väärin, johon kuulontutkija vastasi että ennen kuuloni on ollut niin erinomainen että nyt se haittaa minua.
Tiedä sitten pitääkö paikkansa. Ikää 53v

Vierailija

Ihmisten älykkyysmäärät on kasvaneet hirveästi parissa sukupolvessa. Parantunut ravinto ja varsinkin virikkeet jotka treenaavat aivoja.

Pääasiassa tuo parannus on keskittynyt suurten ikäluokkien kouluttautuneisiin ja heidän jälkeläisiinsä.

Omat isovanhempani olivat pienviljelijöitä ja heidän kapasiteettinsa riitti siihen ja mitä nyt pikkukunnassa muuten oli mahdollista. Oma isäni kouluttautui insinööriksi ja hänellä järki juoksee selvästi ketterämmin kuin omilla vanhemmillaan mutta minuun verrattuna aikamoisen laiskasti. Omat lapseni puolestaan ovat selkeästi minua älykkäämpiä vaikka itsekin olen jo poikkeuksellinen yksilö. Nyt ovat vielä niin pieniä että pärjään niiden kanssa, mutta saa nähdä miten käy muutaman vuoden kuluttua.

Vierailija

Olen ajatellut joskus samaa asiaa, vaikka monella pää toimii kuin partaveitsi, mutta uuden oppiminen on hankalampaan kuin lapsilla ja nuorilla.

Olisi syynä aivoissa ja "muistissa" oleva valtava tietomäärä ja kokemus, joka rajoittaa uuden oppimista, onhan ihmisen muisti rajallinen.

Mun äiti (70v.) käyttää tietotekniikkaa melko sujuvasti, mutta on monista asioista pihalla, mutta niin olen minäkin, kun hän löytää yhtälyyksiä jostakin lerpuista ja reikäkorteista, jotka oli hänen nuoruudessaan.

Vierailija

Kieltämättä en pysy enää lainkaan mukana jutuissa, joissa etsitään reikiä ravintolan vessassa ja välillä kurlataan. Kertojalle itselleen tarina on looginen, mutta iäkkäälle kuulijalle jää epäselväksi, että miksi kurlataan (suuvedellä?) sen jälkeen kun on saatu muna pois suusta. Ja miksi ihmeessä kukaan ottaa iltamenoihin munia mukaan ja tunkee niitä suuhunsa vessassa. Joku proteiinipaukku?

Juu, ymmärryksessä täytyy olla vikaa.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat