Jotenkin huvittavaa katsoa kun perheenäiti latoo kaupan kassalle näitä "lisää jauheliha" -tuotteita
Jos minulta tälläisenä 2-kymppisenä opiskelijamiehenä onnistuu mexicon patan valmistus ihan raaka-aineista lähtien, niin kyllähän se vähän pistää mietityttämään kun perheenäiti ei siihen pysty vaan ostaa sekunda-einestä. AJattelin ennen, että nykynaisen kodinhoidon taitojen puute on lassukoiden ininää, mutta kyllä siinä taitaa jotain perääkin olla.Ei ihme että diabetes, allergiat ja ylipaino ovat valloillaan Suomalaisten lasten keskuudessa.
M24
Kommentit (292)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiire, mikä ihana tekosyy kirjoitti:
Kylläpä kalahti kovaa moneen. Taitaa olla kuitenkin huono omatunto kun lapsille syötätte lisäainepaskaa, kun pitää noin ihan aiheellista ihmettelyä vastaan hyökätä? Onhan se surullista, miten ihmiset itseään laiminlyövät noilla ruoankorvikkeilla. Ja lapsilla ei ole vaihtoehtoa kuin syödä.
Ihan samat paskat survot itse ruokaan, mutta et edes tajua sitä kun se menee jonku mausteen mukana.
Ei kaikki osta mitään jauheliha- tai pizzamaustetta. Liemikuutioitakaan ei tarvitse, kun maku tulee raaka-aineista, joita täydennetään kunnon mausteilla ja yrteillä.
Lientä voi keittää pakkaseen valmiiksi. Kasvisten kuorista saa kasvislientä, luista ja lihoista lihalientä jne..
Lisäksi voi lisätä samoja ainesosia mitä on liemikuutioissa kuten liperiä yms.
Vierailija kirjoitti:
On sulla halvat huvit!
Niin ja 2 kertaa päivässä teet sen ruuan alusta asti aina ja ikuisesti?
Onhan se kiva kokata joskus mutta kun äidit ja isät joutuu tekemään sitä ruokaa joka jumalan päivä huvitti tai ei. Lisäksi pitää tehdä aamupala, iltapala ja välipala.
Välillä kyllä koko ruokarumba tökkii ja mielikuvitus on kovalla joten luojan kiitos kaupasta saa puolivalmisteita ja pakasteita. Minulla on muutakin elämää kuin keittiö ja kokkaaminen.
Luovuutta! tämä vaatii luovuutta. Aamupalaleivät tulevat valmiiksi melkein samalla vaivalla, kuin iltapalaleivät. Ne voi sitten yöksi laittaa jääkaappiin! Wink..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin ostan kaappiin säilöön esim italianpatapussukoita, jos joskus tarvii olla nopeesti ja helposti jotain, hahha että siitä ap saat!
Osaan laittaa monia ruokia enkä todellakaan ole peukalo keskellä kämmentä. Viisihenkisessä perheessä on aika paljon kiireitä enkä kerkeä aina vääntämään mitään ihmeellisyyksiä. Sitten otankin esiin sen valmiin lisää jauheliha -pussin kaapista ja saan nopeasti ruokaa tulemaan ja kaikki on tyytyväisiä
Mutta sen riisin keittyminen kestää siinä pussissa yhtä kauan, kuin jos keität omat täysjyväriisit ja tekaset äkkiä jauhelikastikkeen ja siihen salaattia kylkeen. Ihan yhtä kauan menee aikaa ja ruoka on terveellisempää.
Joten turha perustaa ajan käyttöön ja kiireeseen. Silloin ostetaan mikropizzaa, joka lämpenee mikrossa minuutissa ja on valmis syötäväksi.
No niinpähän joo! Mulla menis se riisinkeittoaika sen kastikkeen väsäämiseen kokonaan, jos teen valmiin italianpadan, tyhjennän ja täytän tiskikonetta sillä aikaa kun se kiehuu, että ajatellaan nyt sitten tältä kantilta. Menee sitten vähemmän aikaa niihin tiskeihin ;)
Ei meillä mene aikaa mihinkään tiskikoneen täyttöön. Jokainen laittaa itse astiansa koneeseen, samaten kattilat kun ne on tyhjät. Koneen laittaa se päälle, joka sinne on viimeisen astian laittanut.
Miksi mulla olis tiskikone, jos pitäisin astioita tiskipöydällä? Typerää ajan tuhlaamista.
No mutta ei ne puhtaat tiskit sieltä yksin pois kävele. Vai ottaako jokainen sitten aina sen laittamansa lautasen sieltä myös poiskin 😂 tehokasta kyl ois kun kaikki aina laittaa käyttämänsä astiat koneeseen ja ottaa myös vain ne poiskin!
Mulla mene tiskikoneen tyhjennykseen n. 3min. Olipa vaikeaa ja vaivalloista! Tyhjentäminen on huomattavasti nopeampaa kuin koneen täyttö kerrallaan.
Kannattaisko sun mennä johonkin marttakurssille, jos tämmönenkin on niin hiton ylivoimasta sulle? Tai lopettaa vaikka netissä roikkuminen, ku ruuanlaitto ja tiskit vie NIIIIIN paljon aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nyt mammat pillastuu, kertoo siitä että tiedostatte tekevänne väärin lapatessanne eineskuraa lapsenne kurkusta alas. Tätä selitellään mammojen ajanpuuttella, joka on täyttä paskaa ja selittelyä, kas vaan teillä on aikaa puolustaa syntejänne vauvapalstalla.
Itse teen töitä esimiestehtävissä, enkä ole kertaakaan edes harkinnut einesten syöttämistä lapsilleni. Teen joko yksin tai mieheni kanssa jokaisen aterian itse alusta loppuun, ilman mitään valmispusseja. Aikaa jää myös harrastuksille ja omalle ajalle, uskokaa tai älkää. Siinä ajassa mitä monet valmisruokamammat käyttävät päivässä Facebookiin, ehtisi tehdä vaikka neljä lasagnea alusta loppuun.
Ai, pillastuvista mammoista jankkaavan vakioulisijan sivupersoonat ovat lisineet esimiestehtävissä olevalla superperheenäidillä. Kovin naisvaltaista porukkaa ovat nuo alter egot, lieneekö salaa halunnut syntyä naiseksi hän...
Joo, muista, että hän on myös AKATEEMIKKO.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin ostan kaappiin säilöön esim italianpatapussukoita, jos joskus tarvii olla nopeesti ja helposti jotain, hahha että siitä ap saat!
Osaan laittaa monia ruokia enkä todellakaan ole peukalo keskellä kämmentä. Viisihenkisessä perheessä on aika paljon kiireitä enkä kerkeä aina vääntämään mitään ihmeellisyyksiä. Sitten otankin esiin sen valmiin lisää jauheliha -pussin kaapista ja saan nopeasti ruokaa tulemaan ja kaikki on tyytyväisiä
Mutta sen riisin keittyminen kestää siinä pussissa yhtä kauan, kuin jos keität omat täysjyväriisit ja tekaset äkkiä jauhelikastikkeen ja siihen salaattia kylkeen. Ihan yhtä kauan menee aikaa ja ruoka on terveellisempää.
Joten turha perustaa ajan käyttöön ja kiireeseen. Silloin ostetaan mikropizzaa, joka lämpenee mikrossa minuutissa ja on valmis syötäväksi.
No niinpähän joo! Mulla menis se riisinkeittoaika sen kastikkeen väsäämiseen kokonaan, jos teen valmiin italianpadan, tyhjennän ja täytän tiskikonetta sillä aikaa kun se kiehuu, että ajatellaan nyt sitten tältä kantilta. Menee sitten vähemmän aikaa niihin tiskeihin ;)
Ei meillä mene aikaa mihinkään tiskikoneen täyttöön. Jokainen laittaa itse astiansa koneeseen, samaten kattilat kun ne on tyhjät. Koneen laittaa se päälle, joka sinne on viimeisen astian laittanut.
Miksi mulla olis tiskikone, jos pitäisin astioita tiskipöydällä? Typerää ajan tuhlaamista.
No mutta ei ne puhtaat tiskit sieltä yksin pois kävele. Vai ottaako jokainen sitten aina sen laittamansa lautasen sieltä myös poiskin 😂 tehokasta kyl ois kun kaikki aina laittaa käyttämänsä astiat koneeseen ja ottaa myös vain ne poiskin!
Mulla mene tiskikoneen tyhjennykseen n. 3min. Olipa vaikeaa ja vaivalloista! Tyhjentäminen on huomattavasti nopeampaa kuin koneen täyttö kerrallaan.
Kannattaisko sun mennä johonkin marttakurssille, jos tämmönenkin on niin hiton ylivoimasta sulle? Tai lopettaa vaikka netissä roikkuminen, ku ruuanlaitto ja tiskit vie NIIIIIN paljon aikaa.
Huom! Sitä sun ARVOKASTA aikaa. Ja käytät sen täällä roikkumiseen. Just.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä kalahti kovaa moneen. Taitaa olla kuitenkin huono omatunto kun lapsille syötätte lisäainepaskaa, kun pitää noin ihan aiheellista ihmettelyä vastaan hyökätä? Onhan se surullista, miten ihmiset itseään laiminlyövät noilla ruoankorvikkeilla. Ja lapsilla ei ole vaihtoehtoa kuin syödä.
Ihan samat paskat survot itse ruokaan, mutta et edes tajua sitä kun se menee jonku mausteen mukana.
Ei kaikki osta mitään jauheliha- tai pizzamaustetta. Liemikuutioitakaan ei tarvitse, kun maku tulee raaka-aineista, joita täydennetään kunnon mausteilla ja yrteillä.
Lientä voi keittää pakkaseen valmiiksi. Kasvisten kuorista saa kasvislientä, luista ja lihoista lihalientä jne..
Nyt ne jo tekee kasvis- ja lihaliemikuutionsakin itse! 😂
Ja toki kasvatatte itse siemenestä lautaselle saakka ne kasvikset ja lipstikat, ja haette luut ja lihat metsästä... Koska ikinä ei voi tietää, mitä paskaa sitä kaupasta sattuu saamaan. Niinhän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja toki kasvatatte itse siemenestä lautaselle saakka ne kasvikset ja lipstikat, ja haette luut ja lihat metsästä... Koska ikinä ei voi tietää, mitä paskaa sitä kaupasta sattuu saamaan. Niinhän.
No en ole toi, joka noista liemistä kirjoitti. Mutta kyllä mä teen liemiä pakkaseen valmiiksi, jos siihen tulee tilaisuus. En siis erikseen osta kasviksia ja väännä lientä niistä. Mutta esim. Kala- ja kanalientä tulee joskus tehtyä, kun jää jämiä ja roippeita yli. Mutta en tee tätä mitenkään tekemisen takia. Se on vain mielestäni järkevää raaka-aineiden hyötykäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://www.blaband.fi/tuotteet/padat/mexican-pata
Mä en ainakaan tunge ruokaani
-perunatärkkelystä
-palmurasvaa
-hiivauutetta
-mitään mystistä luontaista aromiaJa meillä kasviksia on enemmän suhteessa riisin määrään.
Oletko tosissasi? Perunajauhoa et käytä mihinkään ruokaan? Minä kun luulin että se on ihan basic ainesosa kastikkeiden saostamisessa. Ääk, ja se on siis myrkyllistä? Muutkin ainesosat kyllä harmittomia, palmurasvankin ongelmat enemmän ekologisia. Miksi ne mystiset aromit on myrkyllisiä mutta ei esimerkiksi normaalit mausteet? Ja turha sano mistään luonnollisuudesta, useat aromivahventeet kuten tuo hiivauutekin on täysin orgaanisia tuotteita.
En käytä kyseisiä tuotteita meksikonpadassa, se tässä oli pointti. Ja vaika hiiva on luonnollinen, niin ei se jokapaikkaan kuulu. Yleensä hiivan suurkuluttajat kärsivät tietämättään hiivan aiheuttamista vaivoista. Siksi hiivan käyttöä on hyvä rajoittaa. Mystisten aromien ongelma on se, että ne on mystisiä. Jos ne on niin hyvä juttu, niin miksi ei voida sanoa, mitä nämä aromit on? Vai onko se padasta tuleva tuoksu sitä luontaista aromia? Ja kyllä aika monet öljyt ovat käsittelyllä saatu todella epäterveellisiksi, se on turhaa ylimääräistä rasva ja energiaa siihen ruokaan.
Aivan, eli perunajauhon haitallisuus riippuu siitä laittaako sitä jauhelihakastikkeeseen vai Italian pataan? Hiivan suurkuluttajat.. Katsopa siitä ainesosaluettelosta kuinka paljon sitä hiivauutetta siinä on, todennäköisesti murto-osa leivänpalasta tai oluttuopista. Ei siellä ainesosaluettelossa lue "mystinen aromi" vaan siellä lukee selvästi mikä aromi on kyseessä. Ja kerrotko tästä rasvakäsittelystä hieman enemmän? Rasvaa kun saa liikaa se on turhaa, pienenä määränä rasva on tärkeää. Syötkö sinä muuten mitä kun Italian padan rasva katkaisee kamelin selän?
Tuo koko viesti on ihme mutuilua ja lisäainefobiaa.
Sulle nyt vastaa useampi eri ihminen näihin. Mikä se luontainen aromi on, kerrotko? Mulle kun se ei ole avautunut. Enkä ole sanonut perunatärkkelyksen (huom! Eri asia kuin jauho) olevan erityisen vaarallista. Mutta miksi sitä pitää tunkea johonkin pataan? Ja tarpeeksi kun syö hiivaa välittämättä siitä, niin sitä alkaa tulemaan kehoon aika paljonkin, sokeria ja suolaa unohtamatta.
Ei kookosrasvakaan ole terveellistä, miksi siis palmurasva olisi sen erilaisempi? Eri kasveja, mutta sama periaate. Ja mun mielestä meksikonpataan riittää jauhelihan oma rasva, miksi tunkea edelleen ruokaan jotain, joka vain turhaan nostattaa kalorimäärää.
Ja mun pääpointti on ollut se, että ajankäyttöön on ihan turha viitata, koska hyvää ruokaa saa tehtyä myös itse todella nopeasti. Toinen hyvä pointti on se, että noi pussiruuat on ihan hiton suolasia verrattuna itsetehtyyn. Ja puhun ihan siitä valmiista tuotteesta, maistuu paljon suolasemmalta, kuin omatekemä. Eikä siinä oikein mikään muu maistukkaan.
Ah mikä tiedon Tonava oletkaan! Wikipedia on tosin kanssasi hieman eri mieltä: "Valmistusprosessissa perunoista poistetaan vesi ja muut aineet tärkkelystä lukuun ottamatta; jäljelle jäävä tärkkelys kuivataan, jolloin saadaan perunajauhoa". Mutta ei anneta tosiasioiden mennä einesten epäterveellisyydelle onanoinnin edelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku näiden valmispussien käyttäjä kertoa, mikä niissä on terveellistä? Ei ainakaan se prosessoidut ja kuivatut vihannekset tai riisi/pasta. Jos/kun toteatte ettei niissä ole mitään terveellistä (eikä ne kenenkään mielestä varmaan maistu hyvälle?) niin miksi niitä syödään? Miksi laittaa suuhunsa jotain joka ei
- ole terveellistä
- Ole ravitsevaa
- Ole hyvää
??? Sama olisi syödä vaikka pahvia, jos ainoa kriteeri ruoalle on että se vie hetkeksi nälän.Mikä siinä on niin hirveän epäterveellistä, jos sellaista syö kerran, pari vuodessa? Jos käytössä on yksi kattila, kapusta ja nuotio, niin tuollaisesta saa aterian aikaiseksi. Tai on kipeä eikä jaksa kokata alusta asti.
Itse ostin keuhkokuumetta sairastaessa monenlaisia eineksiä ja olin vaan iloinen, että niitä oli. Tosinainen olisi siinäkin teurastanut kanan ja keitellyt siitä ravitsevan sopan.
Ei. Minä kysyin mikä niissä on TERVEELLISTÄ. Onko ruoka teidän mielestä silloin hyvää, kun se ei ole (hirveän) epäterveellistä? Viis siitä ettei se kyllä ole terveellistäkään, ei sisällä mitään ravintoaineita eikä edes ole hyvänmakuista? Ainoa kriteeri on ettei siihen heti kuole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en ole toi, joka noista liemistä kirjoitti. Mutta kyllä mä teen liemiä pakkaseen valmiiksi, jos siihen tulee tilaisuus. En siis erikseen osta kasviksia ja väännä lientä niistä. Mutta esim. Kala- ja kanalientä tulee joskus tehtyä, kun jää jämiä ja roippeita yli. Mutta en tee tätä mitenkään tekemisen takia. Se on vain mielestäni järkevää raaka-aineiden hyötykäyttöä.
Tehotuotetuista broilereista tai altaassa lihotetuista kirjolohista keitetty liemi ei varmaankaan terveellisyydessään kovin paljon eroa esim. luomuvalmiskuutioista tai -jauheista (tulevat tosin kalliimmiksi nämä, koska itse keitellen saa sivutuotteena).
Einesten epäterveellisyydestä vaahtoavien kannattaisi ottaa selvää siitä muunkin perushutun tuottamisesta ja sen puhtaudesta: esim. "kasvinsuojeluaineilla" (=hyönteis- ja rikkakasvimyrkyillä) sekä apulannalla boostatut rehut ovat nimittäin aika kaukana terveellisestä ruuasta. Samoin edelleen tuotetaan ihan ala-arvoisissa oloissa ala-arvoista lihaa, kananmunaa ja kalaa - ehkä Suomessa jo vähän vähemmän epäeettistä ja myrkyillä kyllästettyä, mutta kotimaisen hintakin on sitten monesti tavallisen kaduntallaajan tavoittamattomissa.
Ratkaisu on oma viljelypalsta, jossa tuotetaan kaikki itse alusta alkaen! (Tosin jo elikoihin laajennetaan, ei taida ehtiä töissä käymään sitten enää...)
Eli summa summarum: järki käteen, ei se syöminen ole kuolemanvakava juttu. Useimmiten. Useimmille.
Vierailija kirjoitti:
Suolaa 5g sadassa grammassa, pussi 190g ja tästä tulee ilmeisesti neljän hengen annos? Suolaa tulee siis per henkilö noin 2.4g. Se vastaa lapsille koko päivän enimmäissuola määrää ja aikuisillekin puolet. Yhdestä ateriasta!!! Vaikka tuosta söisi 8 henkeä, on määrä silti järjetön.
https://verkkokauppa.emetro.fi/wihurib2bstorefront/fi/EUR//Teolliset-el…
Suolamäärä otettu ylläolevasta tuotteesta.
Suolapitoisuus nautintavalmiissa tuotteessa noin 0,8 %.
Meillä on 5 lasta, vanhin 9-vuotias. Lähdetään miehen kanssa aamulla liikkeelle 6.00 ja viedään päiväkoti-ikäiset päiväkoteihinsa. Yksi lapsista (näkövammainen) on eri päiväkodissa kuin 2 muuta. Kotiin palataan 16-17 välillä, riippuen sattuuko kauppareissu sille päivälle. Kotona odottaa siivoukset, pyykinpesut, läksyissä auttaminen, ruuanlaitto ja lasten harrastuksiin kuskaukset.
Ostan usein puolieineksiä kun en vaan jaksa enkä ehdi ruokaa alusta asti tehdä itse. Käytän sen ajansäästön vaikka siihen, että pelaan afrikan tähteä tenavien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://www.blaband.fi/tuotteet/padat/mexican-pata
Mä en ainakaan tunge ruokaani
-perunatärkkelystä
-palmurasvaa
-hiivauutetta
-mitään mystistä luontaista aromiaJa meillä kasviksia on enemmän suhteessa riisin määrään.
Oletko tosissasi? Perunajauhoa et käytä mihinkään ruokaan? Minä kun luulin että se on ihan basic ainesosa kastikkeiden saostamisessa. Ääk, ja se on siis myrkyllistä? Muutkin ainesosat kyllä harmittomia, palmurasvankin ongelmat enemmän ekologisia. Miksi ne mystiset aromit on myrkyllisiä mutta ei esimerkiksi normaalit mausteet? Ja turha sano mistään luonnollisuudesta, useat aromivahventeet kuten tuo hiivauutekin on täysin orgaanisia tuotteita.
En käytä kyseisiä tuotteita meksikonpadassa, se tässä oli pointti. Ja vaika hiiva on luonnollinen, niin ei se jokapaikkaan kuulu. Yleensä hiivan suurkuluttajat kärsivät tietämättään hiivan aiheuttamista vaivoista. Siksi hiivan käyttöä on hyvä rajoittaa. Mystisten aromien ongelma on se, että ne on mystisiä. Jos ne on niin hyvä juttu, niin miksi ei voida sanoa, mitä nämä aromit on? Vai onko se padasta tuleva tuoksu sitä luontaista aromia? Ja kyllä aika monet öljyt ovat käsittelyllä saatu todella epäterveellisiksi, se on turhaa ylimääräistä rasva ja energiaa siihen ruokaan.
Aivan, eli perunajauhon haitallisuus riippuu siitä laittaako sitä jauhelihakastikkeeseen vai Italian pataan? Hiivan suurkuluttajat.. Katsopa siitä ainesosaluettelosta kuinka paljon sitä hiivauutetta siinä on, todennäköisesti murto-osa leivänpalasta tai oluttuopista. Ei siellä ainesosaluettelossa lue "mystinen aromi" vaan siellä lukee selvästi mikä aromi on kyseessä. Ja kerrotko tästä rasvakäsittelystä hieman enemmän? Rasvaa kun saa liikaa se on turhaa, pienenä määränä rasva on tärkeää. Syötkö sinä muuten mitä kun Italian padan rasva katkaisee kamelin selän?
Tuo koko viesti on ihme mutuilua ja lisäainefobiaa.
Sulle nyt vastaa useampi eri ihminen näihin. Mikä se luontainen aromi on, kerrotko? Mulle kun se ei ole avautunut. Enkä ole sanonut perunatärkkelyksen (huom! Eri asia kuin jauho) olevan erityisen vaarallista. Mutta miksi sitä pitää tunkea johonkin pataan? Ja tarpeeksi kun syö hiivaa välittämättä siitä, niin sitä alkaa tulemaan kehoon aika paljonkin, sokeria ja suolaa unohtamatta.
Ei kookosrasvakaan ole terveellistä, miksi siis palmurasva olisi sen erilaisempi? Eri kasveja, mutta sama periaate. Ja mun mielestä meksikonpataan riittää jauhelihan oma rasva, miksi tunkea edelleen ruokaan jotain, joka vain turhaan nostattaa kalorimäärää.
Ja mun pääpointti on ollut se, että ajankäyttöön on ihan turha viitata, koska hyvää ruokaa saa tehtyä myös itse todella nopeasti. Toinen hyvä pointti on se, että noi pussiruuat on ihan hiton suolasia verrattuna itsetehtyyn. Ja puhun ihan siitä valmiista tuotteesta, maistuu paljon suolasemmalta, kuin omatekemä. Eikä siinä oikein mikään muu maistukkaan.
Ah mikä tiedon Tonava oletkaan! Wikipedia on tosin kanssasi hieman eri mieltä: "Valmistusprosessissa perunoista poistetaan vesi ja muut aineet tärkkelystä lukuun ottamatta; jäljelle jäävä tärkkelys kuivataan, jolloin saadaan perunajauhoa". Mutta ei anneta tosiasioiden mennä einesten epäterveellisyydelle onanoinnin edelle.
Pyydän anteeksi, meni maissi ja peruna sekaisin. No voimpa myöntää, että en käytä perunajauhoa yhtään missään, jos se sun elämää nyt auttoi.
Voisitko sä nyt kertoa mitä se luontainen aromi on? Ja hienoa, että sun argumenttis vaan supistuu supistumistaan. Kumma juttu, kun sivutit mun ekassa kommentissa olevan riisi-kasvis -suhteen kokonaan. Kuka ääliö maksaa 4€ riisistä, jota on maustettu? Ihan järjetön kilohinta! Ja energiaa on paljon, vaan sepä on tyhjää energiaa. Kerran pieraiset ja taas on hitommoinen nälkä.
Minun mielestäni naapurin isäntä on viisas mies. Hän kertoi tänään juuri, että on olemassa kahdenlaista ruokaa, nimittäin hyvää ruokaa ja terveellistä ruokaa. Aika usein se näin on. Ja ne, jotka syövät sitä terveellistä, tulevat siitä sellaisiksi, että katselevat toisten ostoksia ja tulevat tänne meuhkaamaan ulos pahaa oloaan. Kokeilkaa, vaikka ihan joskus, sitä hyvää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehotuotetuista broilereista tai altaassa lihotetuista kirjolohista keitetty liemi ei varmaankaan terveellisyydessään kovin paljon eroa esim. luomuvalmiskuutioista tai -jauheista (tulevat tosin kalliimmiksi nämä, koska itse keitellen saa sivutuotteena).
Einesten epäterveellisyydestä vaahtoavien kannattaisi ottaa selvää siitä muunkin perushutun tuottamisesta ja sen puhtaudesta: esim. "kasvinsuojeluaineilla" (=hyönteis- ja rikkakasvimyrkyillä) sekä apulannalla boostatut rehut ovat nimittäin aika kaukana terveellisestä ruuasta. Samoin edelleen tuotetaan ihan ala-arvoisissa oloissa ala-arvoista lihaa, kananmunaa ja kalaa - ehkä Suomessa jo vähän vähemmän epäeettistä ja myrkyillä kyllästettyä, mutta kotimaisen hintakin on sitten monesti tavallisen kaduntallaajan tavoittamattomissa.
Ratkaisu on oma viljelypalsta, jossa tuotetaan kaikki itse alusta alkaen! (Tosin jo elikoihin laajennetaan, ei taida ehtiä töissä käymään sitten enää...)
Eli summa summarum: järki käteen, ei se syöminen ole kuolemanvakava juttu. Useimmiten. Useimmille.
Ja tän takia pussiruoka on parempaa? Ei ne rehut ole siinä yhtään eettisempiä ja terveellisempiä, itse asiassa todennäkösesti heitetty juuri ne huonoimmat yksilöt kuivaukseen 😄
Mutta hyvä, kun jaksetaan pysyä olennaisessa. Syö sä pussiruokaa epäeettisen jauhelihan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni naapurin isäntä on viisas mies. Hän kertoi tänään juuri, että on olemassa kahdenlaista ruokaa, nimittäin hyvää ruokaa ja terveellistä ruokaa. Aika usein se näin on. Ja ne, jotka syövät sitä terveellistä, tulevat siitä sellaisiksi, että katselevat toisten ostoksia ja tulevat tänne meuhkaamaan ulos pahaa oloaan. Kokeilkaa, vaikka ihan joskus, sitä hyvää...
Ei todellakaan pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Naapuris on aika yksinkertainen. Kyllä mä saan hyvän ja terveellisen mahdutettua samaan annokseen.
Ja jos sun mielestä meksikon/italianpatapussi on hyvää, niin anna mennä. Mä en saa siitä moskasta hyvää, enkä terveellistä hyvällä tahdollakaan.
Mulla on jatkossakin aikaa tehdä hyvää ruokaa, käydä töissä ja olla perheeni kanssa. Ehkä olen vaan sit niin helvetin täydellinen.
miisapa kirjoitti:
Mielestäni erittäin ala-arvoinen ja lapsellinen keskustelun avaus. Itselläni on nyt 5 kuukautinen vauva ja et voi tajutakaan kuinka paljon aikaa hän vie. Joinain päivinä on helposti aikaa tehdä vaikka mitä, mutta toisina emme pääse edes sängystä ylös lapsen vaatiessa kaiken ajan itselleen. Sitten vielä jos olisi useampi lapsi, niin ei päivän tunnit riitä.
Itse rakastan ruuan laittoa ja leipomista, mutta tästä huolimatta on päiviä, kun en ehdi tekemään ruokaa, kun mies on töissä. Mieluiten teen tietenkin itse kaikki ruuat, mutta joudun itsekin käyttämään valmis pusseja tai muuten en syö ollenkaan! Helppoahan se on kun on koko päivä aikaa pyöriä keittiössä, kun ei ole mitään muutakaan. Itselleni kuitenkin lapseni hyvin vointi menee ehdottomasti gourmet-ruuan laitoin edelle.
Gourmet? Pasta kiehumaan, pannulle jauhelihaa/soijarouhetta ja sipulia. Sitten tomaattimurska päälle (Pirkka luomu hyvää). Ei tosiaan ole gourmet, mutta tosi nopea.
Couscous 2 min, pannulle wokkivihannekset ja vaikka papuja, valmis alle 10 minassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suolaa 5g sadassa grammassa, pussi 190g ja tästä tulee ilmeisesti neljän hengen annos? Suolaa tulee siis per henkilö noin 2.4g. Se vastaa lapsille koko päivän enimmäissuola määrää ja aikuisillekin puolet. Yhdestä ateriasta!!! Vaikka tuosta söisi 8 henkeä, on määrä silti järjetön.
https://verkkokauppa.emetro.fi/wihurib2bstorefront/fi/EUR//Teolliset-el…
Suolamäärä otettu ylläolevasta tuotteesta.
Suolapitoisuus nautintavalmiissa tuotteessa noin 0,8 %.
Joo ja jos lisäät pussiin viisi litraa vettä niin prosentuaalisesti vielä vähemmän, mutta sama 10g suolaa siinä silti on. Eli jos vedät puoli pussia VALMIINA niin siinä on se 5g silti, veteen laimennettuna. 5g suolaa on maksimisuositus riippumatta siitä syötkö sen 5% vai 1% vai 0.1% laimennettuna, ymmärrätkö?