Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jotenkin huvittavaa katsoa kun perheenäiti latoo kaupan kassalle näitä "lisää jauheliha" -tuotteita

Vierailija
18.09.2016 |

Jos minulta tälläisenä 2-kymppisenä opiskelijamiehenä onnistuu mexicon patan valmistus ihan raaka-aineista lähtien, niin kyllähän se vähän pistää mietityttämään kun perheenäiti ei siihen pysty vaan ostaa sekunda-einestä. AJattelin ennen, että nykynaisen kodinhoidon taitojen puute on lassukoiden ininää, mutta kyllä siinä taitaa jotain perääkin olla.Ei ihme että diabetes, allergiat ja ylipaino ovat valloillaan Suomalaisten lasten keskuudessa.

M24

Kommentit (292)

Vierailija
221/292 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauska lukea kun laiskamatoja vituttaa :D

Harmi vain, että vakavasti puhuttuna tuollainen einesmössö on todella haitallista terveydelle. Kummasti ennen wanhaan kun tehtiin pelkästään oikeaa ruokaa oman maan antimista niin ei lapsilla ollut sataa allergiaa ja yliherkkyyttä!

Kummasti ennen vanhaan lapsikuolleisuus oli aika yleistä (esim. isomummoni perheen 9 lapsesta 3 kuoli alle 8-vuotiaana), taudit jylläsivät aikuisillakin jne. Ruoka oli pilaantunutta kun säilytysolosuhteet olivat mitä olivat, puutostaudit olivat yleisiä.. Kyllä oli ennen vanhaan kaikki paremmin! Allergiat ja yliherkkyydet johtuvat toki osittain liian steriilissä kasvuympäristöstä mutta ei niillä ole juurikaan mitään tekemistä ruoan lisäaineiden kanssa.

Vierailija
222/292 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmi vain, että vakavasti puhuttuna tuollainen einesmössö on todella haitallista terveydelle. Kummasti ennen wanhaan kun tehtiin pelkästään oikeaa ruokaa oman maan antimista niin ei lapsilla ollut sataa allergiaa ja yliherkkyyttä!

Kummasti ennen vanhaan lapsikuolleisuus oli aika yleistä (esim. isomummoni perheen 9 lapsesta 3 kuoli alle 8-vuotiaana), taudit jylläsivät aikuisillakin jne. Ruoka oli pilaantunutta kun säilytysolosuhteet olivat mitä olivat, puutostaudit olivat yleisiä.. Kyllä oli ennen vanhaan kaikki paremmin! Allergiat ja yliherkkyydet johtuvat toki osittain liian steriilissä kasvuympäristöstä mutta ei niillä ole juurikaan mitään tekemistä ruoan lisäaineiden kanssa.

Niinpä.

#member berries

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/292 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruuanlaitto on elämän tuhlaamista. On olemassa oikeasti tärkeitä asioita.

Tärkeitä asioita on esim. terveys. Sitä ei voi saada einesruualla.

Einesruoka on ruokaa siinä missä muukin. Kenenkään terveys ei mene mikroruokaa syömällä. Ymmärrän kyllä että teitä harmittaa kun ei mene, kun tuhlaatte kaiken aikanne kokkaamiseen. Kai sekin on tavallaan kunnianhimoa että puuhastelee keittiössä koko päivän. Mutta ei se tarpeen ole.

Vierailija
224/292 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen wanhaan edes puolet lapsista ei elänyt aikuiseksi. Minä en tuhlaa aikaani keittiössä enempää kuin tarvitsee, hajotkaa siihen marttyyrit.

Vierailija
225/292 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi helvetti. Ei ole välttämättä kyse siitä ettei osaa tehdä ruokaa, vaan joskus voi olla kyse siitä että eineksiä ostamalla säästää aikaa ja vaivaa. En itse ole mikään eineksien kannattaja mutta joskus itsekin äitinä ostan vaikkapa italianpata tai nakkikastikeainekset ja se ei minusta huonoa äitiä joka ei osaa tehdä ruokaa.

Ja tarjoat lapsille lisäainemössöä?

Hui, siinä italianpadassa on sellaisia pelottavia lisäaineita kuin perunatärkkelystä (= jauho), hiivauutetta ja aromivahenteita, kyllä sun lapset kuolee tällaiseen lisäainemössöön!

Valitettavasti tää lisäainehössötys on mennyt niin pitkälle ettei jengi tajua että niitä samoja "lisä- ja säilöntäaineita" on käyttäneet ihan teidän mummotkin tehdessään vaikka hilloa. Mutta c-vitamiinista tulee heti myrkyllistä kun sen kirjoittaa E-koodina tai askorbiinihappona. Älkää hyvät ihmiset antako lastenne syödä askorbiinihappoa! Älykkäät ihmiset tunnistaa heti tästä keskustelusta ja sinä ylläoleva kirjoittaja et kyllä kuulu siihen kategoriaan.

Näinpä. Itsekin turvaudun noihin kiireessä joskus hyvällä omallatunnolla, vaikka meillä pyritään syömään noin yleisesti ottaen puhdasta ja lisäaineetonta ruokaa. Mieluummin näin, kuin että kokkaan raivopäisesti hermo pinkeällä hellan ääressä työpäivän päätteeksi. Mut mahtavaa että on sellaisiakin yli-ihmisiä, joilta kaikki onnistuu.. Saatte taatusti kirkkaimman kruunun..

Vierailija
226/292 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Einesruoka on ruokaa siinä missä muukin. Kenenkään terveys ei mene mikroruokaa syömällä. Ymmärrän kyllä että teitä harmittaa kun ei mene, kun tuhlaatte kaiken aikanne kokkaamiseen. Kai sekin on tavallaan kunnianhimoa että puuhastelee keittiössä koko päivän. Mutta ei se tarpeen ole.

Mistä tulee käsitys, että ruuan laittaminen on vaivalloista ja aikaa vievää?

Ehkä eines-ruuan syöjät eivät sitten ole koskaan valmistaneet ruokaa.  Toisaalta eiväthän he edes ymmärrä ravinnon vaikutusta hyvinvointiin.

Vierailija
227/292 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat tehneet ruoasta oikeasti aivan liian ison jutun. On superfoodia, luomua ja kaikenmaailman muuta (Ymmärrän ekologisen ja eettisten kannan kyllä). Oikeasti ihminen pärjää hyvin perusruoalla eikä esim. Jenkkidokkareista kannata tehdä suoraa linjavetoa Suomeen koska EU suhtautuu huomattavasti kriittisemmin lisäaineiden turvallisuuteen kuin jenkkien FDA. Jokainen aine on myrkyllistä riippuen vain annosmäärästä, ja lisäaineille on määritelty tarkat rajat. Lisäaineiden välttely ja mustamaalaaminen on yhtä tyhmää kuin rokotevastaisuus, onko nitraatti makkarassa myrkky? Ottaisitteko sinne mieluummin vähän clostrideja jos nitraattia ei saisi käyttää? Suurin osa lisäaineista on ruokahygienian ja turvallisuuden vuoksi siellä.

T. Elintarviketeknologian opiskelija HY

Vierailija
228/292 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä eines-ruuan syöjät eivät sitten ole koskaan valmistaneet ruokaa.  Toisaalta eiväthän he edes ymmärrä ravinnon vaikutusta hyvinvointiin.

Mistä tulee käsitys ettei einesruokia silloin tällöin syövät tekisi itse koskaan ruokaa? Minä syön usean kerran viikossa eineksiä koska 13 tunnin työpäivän jälkeen en jaksa käyttää aikaa siihen että tekisin itselleni seuraavaksi päiväksi töihin lounasta. Viikonloppuisin tai kun olen vapaalla tehdään miehen kanssa tuntikaupalla ruokaa, leivon leipää ja teen pulled porkia from scratch. Terve ihminen olen, 32-vuotias, ei perussairauksia, ldl 2, verenpaine hieman liian alhainen ja kunto sellainen että juoksen maratonin kesässä. Mutta varmaan jossain pitäisi näkyä einesten haitat kun olen niitä kuitenki näin syönyt jo yli kymmenen vuotta säännöllisen epäsäännöllisesti?

Vierailija
229/292 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvatkaapa, mikä mua ärsyttää? Se että vastaavia juttuja on täällä viikoittain. Eikö teillä ole mitään muuta elämää, kuin kytätä mitä se edellä oleva ostaa? Varsinaiseksi kytttäyskulttuuriksi mennyt.

Vierailija
230/292 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvatkaapa, mikä mua ärsyttää? Se että vastaavia juttuja on täällä viikoittain. Eikö teillä ole mitään muuta elämää, kuin kytätä mitä se edellä oleva ostaa? Varsinaiseksi kytttäyskulttuuriksi mennyt.

Tämä oli hyvä aloitus. Vastauksista päätellen osui melko arkaan paikkaa äideillä :D Puolustellaan vaikka millä ja esitetään perusteluita siitä, kuinka vaativaa se äitiys on ja koska elämänhallinta on hukassa, niin silloin saa ostaa eineksiä. Kunnon söhäisy muurahaispesään ja superäidit ovat barrikaadeilla :)

Vierailija
231/292 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän sä AP ihan tosissas vertaa sinkkumiestä ja kotiäitiä 😂😓!?!? Ääripäät.

Vierailija
232/292 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hauskaa viihdettä, kun mammat hermostuu ja valittaa kuinka vaivalloista on lasten ruokkiminen.

Vierailija
233/292 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hauskaa viihdettä, kun mammat hermostuu ja valittaa kuinka vaivalloista on lasten ruokkiminen.

Tai kun kotiäidit, joilla ei ole yhteiskunnalle mitään annettavaa yrittävät tehdä ruoanlaitosta rakettitiedettä ja väheksyä kaikkia muita jotta voisivat edes hetken tuntea olevansa tärkeitä. Elämän ainoa sisältö on itsetehty jauhelihakastike muksuille ja tietty av-palstalla asiasta päteminen.

Vierailija
234/292 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niissä on monissa maltodeksriiniä ja maissitärkkelystä sekä joissain jopa glukoosisiirappia...

Italianpata:

Pasta (60 %, mm. vehnä), mausteet (tomaatti, paprika, oregano, basilika, valkosipuli, sipuli), muunneltu maissitärkkelys, rasvajauhe (palmu), sokeri, herne, hiivauute, suola, porkkana, aromit (mustapippuri, tomaatti, paprika). Ohjeen mukaan valmistetun padan suolapitoisuus on 0,8 %. Tuote saattaa sisältää jäänteitä maidosta ja sinapista.

Meksikonpata:

Riisi (63 %), paprika, tomaatti, sipuli, papu, muunneltu tärkkelys, suola, sokeri, maissimaltodekstriini, mausteet (chili, juustokumina, oregano, valkosipuli, rosmariini, cayenne), kasvirasvajauhe (sis. maitoproteiinia), hiivauute, väri (sokerikulööri). Suolapitoisuus nautintavalmiissa tuotteessa noin 0,7 %. Tuote saattaa sisältää jäänteitä gluteenista ja sinapista.

En nyt ihan heti pienille ton suolankaan takia syöttäisi. Voisi keittää vaikka spaghettia, antaa avokadoa, pähkinöitä, tomaatteja ja raejuustoa, tulisi yhtä nopeasti?Tai paistaa perunoita, kanafileitä, tehdä munakasta jne... miksi ei voi käyttää perusraaka- aineita, tyyliin keitettyä perunaa ja punakampelafile uunissa, miksi täytyy olla jotain kastikkeita ja patoja tms?Tätä en tajua Suomessa. Vkloppuna voi tehdä ruokaa pitkän kaavan mukaan, vaikka paellaa, pataruokia tms itse, arkena ihan puhdasta perusruokaa. 

Varsinkin tuo palmuöljy ja muunnteltu maissitärkkelys...muutenkin, turha totuttaa lapsia teollisen ruuan makuun.En ole ise mikään kokki mutta jos on pakko käyttää eineksiä ostan vaikka lihamakaronilaatikon mielummin ja lämmitän voissa pannulla. Seuraksi rasvaista raejuustoa tai mozzarellaa, kirsikkatomaatteja ja kurkkua.

Vierailija
235/292 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei helvetti me ihmiset osataan olla idiootteja. Miten tästäkin voi saada tällaisen sodan aikaiseksi? Kaikki kuitenkin tietää, että aloittajakin on takuulla syönyt joskus jotain einestä/epäterveellistä. Hyvin, hyvin harvassa on sellaiset ihmiset, jotka eivät IKINÄ ole kiireessä mitään vähän epäterveellisempää syönyt. Ap yrittää vain provota ja ärsyttää ja hyvin onnistuukin.

Niin mutta näkeehän sen normin siitä hihnalta. Jos kaikki on valmiiksi prosessoitua, niin eipä se paljon naurata lapsia katsella..

Niin sepä se on kun valmismössöstä ovat kaikki bakteerit kuolleet, vrt jos keittää sen makaronin itse ja lorauttaa öljyä joukkoon. Ei pelkästään ne lisäaineet...

Vierailija
236/292 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tulee käsitys ettei einesruokia silloin tällöin syövät tekisi itse koskaan ruokaa? Minä syön usean kerran viikossa eineksiä koska 13 tunnin työpäivän jälkeen en jaksa käyttää aikaa siihen että tekisin itselleni seuraavaksi päiväksi töihin lounasta. Viikonloppuisin tai kun olen vapaalla tehdään miehen kanssa tuntikaupalla ruokaa, leivon leipää ja teen pulled porkia from scratch. Terve ihminen olen, 32-vuotias, ei perussairauksia, ldl 2, verenpaine hieman liian alhainen ja kunto sellainen että juoksen maratonin kesässä. Mutta varmaan jossain pitäisi näkyä einesten haitat kun olen niitä kuitenki näin syönyt jo yli kymmenen vuotta säännöllisen epäsäännöllisesti?

Nyt puhuttiin lähinnä lapsista, joiden suolistobakteerit jne ovat vielä kehittymässä. Muutenkin aikuisen kokoiselle eivät lisäaineet ole niin haitallisia kuin alle 20 kg lapselle. Aikuiset syököön mitä syövät oman valintansa mukaan mutta lapset tarvitsevat puhdasta perusruokaa.

Vierailija
237/292 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä tullut sinultakaan faktatietoa siitä, miksi itse pesty, pilkottu, raastettu, paistettu ja keitetty ruoka on parempaa kuin valmiina ostettu ruoka jonka joku toinen on tehnyt. Eli et ymmärrä itsekään, toistelet vain muiden mielipiteitä. Varmaan itse tiskatut lautasetkin ovat jotenkin pyhiä verrattuna kertakäyttöastioihin.

Ja onnellinen on se, joka ei ole milloinkaan joutunut ruokaa laittamaan. Järkyttävän tylsää ja turhaa puuhaa.

Vierailija
238/292 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu osaan kyllä tehä jauhelihakastikkeet, bearnaise kastikkeet yms. ihan itse raaka-aineista lähtien. Mieluusti myös niin teenkin, koska nautin ruuanlaitosta. Kuitenkin fakta on se, että arkena ei yksinkertaisesti ehdi.

Vierailija
239/292 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mitä minä en ole niissä pussihommissa käsittänyt, on että mikä niissä on se pointti? Jos kuitenkin pitää se jauheliha paistaa, niin miten ei samalla vaivalla tee koko ruokaa itse? Ja että MITÄ siinä pussissa sitten on, mistä siinä maksetaan, mausteistako? Meillä on kaappi täynnä mausteita joten niistä saan varmasti maukkaampaa kuin einekset.

Siis onko ne sellaisille jotka eivät osaa maustaa? Vai mikä ainesosa siellä pussissa lymyää mitä ei tavan keittiökaapista löydy? Koska ymmärrän kokoeinekset jotka vain lämmitetään, mutta en näitä joissa kuitenkin pitää se ruoka laittaa.

Vierailija
240/292 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on jotenkin huvittavaa katsoa kassajonossa teitä, ketkä kyyläätte toisten ostoksia silmäkovana. Nimittäin se jos mikä on tyhmä näky. Ettekä edes tajua näyttävänne idiooteilta kun naamasta paistaa suoraan "mitä paskaa tuokin syö" 😂 ollaan sitä nyt niin tärkeänä