Mitä elämässäsi oli vuonna 2006 ja mitä vuonna 2016? (Kysely)
Ikäsi silloin ja ikäsi nyt?
Parisuhdestatus silloin ja parisuhdestatus nyt?
Montako lasta silloin ja montako nyt?
Työpaikkasi silloin ja työpaikkasi nyt?
Ja lopuksi: oletko nyt onnellisempi kuin vuonna 2006?
Kommentit (65)
18 - 28
"Sinkku" - Avoliitossa
Lukiossa - Opiskelija, tällä hetkellä viransijaisena
Onnen- ja onnettomuudenaiheet ovat nyt eri kuin silloin, enkä osaa arvioida, olenko nyt onnellisempi. Tiedän kuitenkin, että olen ollut tässä välissä onnellisempi kuin 10 vuotta sitten tai nyt.
Ikäsi silloin ja ikäsi nyt? -15 ja 25.
Parisuhdestatus silloin ja parisuhdestatus nyt? -Sinkku ja avoliitossa.
Montako lasta silloin ja montako nyt? -Nolla ja nolla.
Työpaikkasi silloin ja työpaikkasi nyt? -Ei mitään ja ei mitään, valitettavasti. :(
Ja lopuksi: oletko nyt onnellisempi kuin vuonna 2006? -Olen.
25 nyt 35
Parisuhteessa samen miehen kanssa edelleenkin
Silloin 1 lapsi nyt kolme! Viimeinen on nyt 10kk
Töissä edelleekin samassa työpaikassa!
Onnellisuuteni on kaksi jakoista.. lapsista todella onnellinen, vaikkakin keskimmäistä varjostaa vakava sairaus ja vuodessa kuollut kaksi rakasta lähiomaista
Silloin 30 ja nyt 40 vuotta
Silloin sinkku ja edelleen sinkku
Silloin lapseton ja edelleen lapseton
Silloin pätkätyötön ja nykyään työtön
Silloin huomattavasti onnellisempi kuin nyt, 10 vuotta sitten elämä näytti valoisalta ja tulevaisuuden suunnitelmissa oli parisuhde ja perheenperustaminen. Nyt mahdollisuus perheenperustamiseen on mennyt, eikä sopivia miehiä vapaana liiku vaan poikkeuksetta jokainen mielenkiintoiselta vaikuttava on jo perheellinen ja varattu. Työttömyyskin oli silloin väliaikaista ja töitä oli toisin kuin nykyisin. Ihan kaikki on huonommin eikä kymmenessä vuodessa ole elämässäni tapahtunut mitään.
Ikäni silloin 17, nyt 27
Seurustelin silloin (suhde oli kestänyt vuoden ja päättyi täysi-ikäistyttyäni). Nyt olen parisuhteessa/avoliitossa neljättä vuotta.
Ei ollut lapsia, asuin laitoksessa. Nyt on yksi lapsi nykyisestä suhteesta.
Opiskelin tuolloin alaa joka ei kiinnostanut. Sen jälkeen olin pitkään työelämässä, nyt opiskelen unelma-ammattiini.
Olin onnellinen silloin ja onnellinen nyt, en osaa vertailla ajanjaksoja koska silloin onni oli niin erilaista. Täysi-ikäistyminen ja sen myötä uusi elämä kutkutti vatsanpohjassa, asiat olivat "helpompia" koska ajattelin melko mustavalkoisesti.
Mietin usein, että nykyään elän juuri sellaista elämää josta tuohon aikaan unelmoin ja kyllä se tuntuu edelleen merkityksellisellä. Velvollisuuksia ja vastuuta on nykyään luonnollisesti enemmän, asiat tuntuvat monimutkaisemmilta, mutta elän arvojeni mukaista elämää ja olen onnellinen että elämä ohjasi minut tälle tielle 😊