Mitä elämässäsi oli vuonna 2006 ja mitä vuonna 2016? (Kysely)
Ikäsi silloin ja ikäsi nyt?
Parisuhdestatus silloin ja parisuhdestatus nyt?
Montako lasta silloin ja montako nyt?
Työpaikkasi silloin ja työpaikkasi nyt?
Ja lopuksi: oletko nyt onnellisempi kuin vuonna 2006?
Kommentit (65)
24 - 34
Seurustelin - naimisissa
Ei lapsia - ei lapsia
Lastenhoitaja Englannissa - lastentarhanopettaja Malawissa
Olen nykyaan onnellisempi. 10 vuotta sitten olin masentunut ja silloinen parisuhdekin oli onneton. Lisaksi taloudellinen tilanne on parantunut huimasti.
32 -42 vuotta.
Naimisissa saman miehen kanssa.
Ensimmäinen lapsi tuloillaan - kaksi lasta.
Yliopistolla väitöskirjan tekijänä assistentin virassa - freelancer kouluttajana.
Eri tavalla onnellinen ja onneton kuin ennen, en osaa laittaa paremmuusjärjestykseen.
46/56
2006: v-sti talolainaa, stressiä töistä, juuri mennyt naimisiin naisen kanssa joka tuli ihan toisesta kulttuurista.
2016: 2 kouluikäistä lasta, lainat kaikki maksettu, muutettu vaimon kotimaahan, pyöritetään bisnestä (vaimo pyörittää), perheellä miljoonaomaisuus ja itse olen oloneuvoksena.
Tämä on ollut uskomatonta.
Vierailija kirjoitti:
46/56
2006: v-sti talolainaa, stressiä töistä, juuri mennyt naimisiin naisen kanssa joka tuli ihan toisesta kulttuurista.2016: 2 kouluikäistä lasta, lainat kaikki maksettu, muutettu vaimon kotimaahan, pyöritetään bisnestä (vaimo pyörittää), perheellä miljoonaomaisuus ja itse olen oloneuvoksena.
Tämä on ollut uskomatonta.
He, ehta lompakkoloinen!
15-25
Silloin "harjoiteltiin" pikkuhiljaa vakavampia suhteita. Vuoden päästä tuosta tapasin nykyisen mieheni eli olen naimisissa.
Pari vuotta meni tuosta, että alettiin odottaa ensimmäistä. Nyt on kaksi lasta.
Työpaikkasi silloin ja työpaikkasi nyt?
Opiskelin, nyt olen vakityössä.
Tottakai. 15-vuotiaana elämä oli ailahtelevaa teinin elämää. Nyt elämä on vuosi vuodelta vain ihanampaa. Talous kohenee ja lapset kasvaa. Puolison kanssa ollaan onnellisia edelleen, lähes 10 vuoden jälkeenkin :)
22-32v
2006: eronnut pitkästä nuoruuden suhteesta. Ihanaa vapauden huumaa ja huoletonta aikaa. Opiskelija ja lapsia 0.
2016: kihloissa, kotiäitinä 2 pienen lapsen kanssa, rankat vauvavuodet takana. Paljon onnea, mutta myös vastuuta ja huoltakin riittänyt. Vakituisessa työssä.
Ikäsi silloin ja ikäsi nyt? 35 - 45
Parisuhdestatus silloin ja parisuhdestatus nyt? Avoliitossa - naimisissi ( sama mies)
Montako lasta silloin ja montako nyt? 1 - 2
Työpaikkasi silloin ja työpaikkasi nyt? Olin vakinaisestai työsuhteesta äitiyslomalla,sittemmin olen vaihtanut työpaikkaa 2 kertaa (sama ala) ja nyt on niin huipputyöpaikka että tässä pysyn
Ja lopuksi: oletko nyt onnellisempi kuin vuonna 2006? Olen, vauva-aika oli aika raskasta, koliikki mm ja unet vähissä, nyt lapset kivassa iässä, kiva työ ja asunto, aikaa harrastaa ja matkustella koko perheen kanssa
Silloin 14, nyt 24.
Sinkku, nyt parisuhteessa.
Lapsia edelleen 0
En ollut silloin edes kesätöissä; nyt opiskelen ja toimin oikolukijana.
Olen paljon onnellisempi. Yläasteella olin koulukiusattu, ja haaveilin paremmasta elämästä. Onneksi se toive toteutui.
En pysty raportoimaan, liikaa kauheuksia tapahtunut elämässäni, asioita, joita en olisi ikinä voinut kuvitella. Olin paljon paljon onnellisempi 10 vuotta sitten. Onneksi en tiennyt mitä tuleman pitää, en olisi ehkä jaksanut elää. En jaksa oikein uskoa, että mikään paranisi seuraavan 10 vuoden aikana. Anteeksi tämä negatiivinen kommentointi, tuntuu niin pahalta.
35-45
Silloin: parisuhdekriisi meneillään emme olleet naimisissa, ihana työpaikka ja huikean nousujohteinen ura. Erinomainen taloudellinen tilanne.
Nyt: naimisissa tuon saman miehen kansa, 1 lapsi, teen freelance hommia ja
Olen päätoiminen kotiäiti. Ylimääräistä rahaa ei juuri ole mutya elämä on leppoisaa j stressitöntä.
Sanoisin että olen onnellisempi nyt vaikka oli aika onnellinen silloinkin.
Silloin 45, nyt 55.
Juuri erikoistumisopinnot valmistuneet 2006, sen jälkeen työpaikka loppui alta ja tuli siirto toiseen työpisteeseen (paljon, paljon raskaampi työ sekä henkisesti että ruumiillisesti)
Olin hiljattain tavannut netitse miehen ja opetellut tuntemaan häntä. Ex oli pettänyt pahasti ja jouduin jättämään hänet, vaikka rakastin häntä yhä. Eli olin toisen miehen kanssa ja ajatukset toisessa. Nyt olen ollut vuosia tuon silloin tapailemani miehen kanssa naimisissa ja olen todella onnellinen. Hän on kaikin tavoin maailman paras mies. Silti päivittäin ajattelen tuota exää, vaikken ikimaailmassa haluaisi häntä takaisin.
Liikuin paljon ja olin hyvin hoikka. Nyt olen lihonut tuosta ehkä 7 kiloa ja inhoan itseäni. Lonkka on niin kipeä, etten pääse lenkille. Tai sitten se on tekosyy. Syön myös liikaa kakkaa.
En osaa sanoa, olenko onnellisempi tai onnettomampi, seesteisempää elämä ainakin on. Lapset kolmikymppisiä ja omillaan, työtä, omistusasunnot ja parisuhde jokaisella. Aina sitä jotain kaipaa, rahaa ei ainakaan ole liikaa. Voisi matkustella enemmän.
38-48
2 lasta. Silloin 4 ja 6 v.
Sama mies. Nyt yhdessä 21 vuotta.
Silloin vanhustyön johtaja. Nyt dote opettaja
Olen onnellisempi nyt. Perheessä kaikki hyvin edelleen. Ollaan onnistuttu!
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkasi silloin ja työpaikkasi nyt?Ja lopuksi: oletko nyt onnellisempi kuin vuonna 2006?
32 -42
naimisissa -naimisissa (sama mies)
2 -3
kuvismaikka -postin esikäsittelijä
onnellinen, positiivinen ja odottavainen tulevaisuuden suhteen -en nyt suorastaan onneton, mutta turtunut, lievästi epätoivoinen ja ei selkeää suuntaa tulevaisuuden suhteen, uupunut...
Vuonna 2006:
19-vuotias, parisuhteessa, ei lapsia, alkuvuonna lukion abi ja loppuvuonna yliopisto-opiskelija, melko onnellinen
Vuonna 2016:
29-vuotias, parisuhteessa (saman ihmisen kanssa kuin vuonna 2006), ensimmäinen lapsi tuloillaan (laskettu aika lokakuun lopussa), alkuvuonna oman alan töissä ja loppuvuonna työtön/äitiysvapaalla, melko onnellinen
Ikäsi silloin ja ikäsi nyt? 17-27
Parisuhdestatus silloin ja parisuhdestatus nyt? sinkku-sinkku
Montako lasta silloin ja montako nyt? 0-0
Työpaikkasi silloin ja työpaikkasi nyt? kesätyö-osa-aikatyö
Silloin elin huoletonta opiskelijaelämää, vaikka talous "teininä" on tiukempi
Nyt pienipalkkaisessa työssä ja vanhemmat pienituloisia, joten joudun heitä avustamaan pienestä palkastani. Haluan lapsia, mutta sopivaa kumppania ei ole löytynyt. Onhan vielä pari vuotta aikaa ennen kuin hedelmällisyys alkaa laskea ja lasten saanti vaikeutuu sen jälkeen vuosi vuodelta. Ei lohduta... Olin onnellisempi 10 v. sitten.
Silloin 19v, nyt 29v.
Aloin seurustella ensimmäistä kertaa, nykyään olen saman miehen kanssa edelleen yhdessä ja naimisissa.
Ei lapsia silloin eikä nyt ja parempi olisi jos ei tulekaan.
En päässyt lukion jälkeen opiskelemaan, olin kotona enkä edes te-toimiston listoilla. Olin jo tuolloin ollut pitkään masentunut. Nykyään elän kuntoutustuella enkä realistisesti ajateltuna usko että koskaan työllistyn.
Olin onnellisempi ennen, silloin kun perheeni oli vielä yhdessä ja elossa. Tätä nykyä olen niin sietämättömän onneton että haluaisin vain nukkua.
Ikäsi silloin ja ikäsi nyt? 13v ja 23v
Parisuhdestatus silloin ja parisuhdestatus nyt? Sinkku ja nyt naimisissa
Montako lasta silloin ja montako nyt? 0 ja 3
Työpaikkasi silloin ja työpaikkasi nyt? Ala aste ja nyt kotiäiti
En tiiä onnellisuuvesta vaan huoletonta se elämä sillon oli.
23 silloin, 33 nyt.
Sinkku silloin, sinkku nyt. Tänä aikana kahdet treffit (eri miesten kanssa) jotka selvästikään eivät minusta innostuneet.
Lapsia 0, luonnollisesti.
Silloin siivooja, nykyään toimistotyöntekijä.
Olen juu onnellisempi, asun paremmassa paikassa ja olen paremmassa työssä. Mutta samalla toki ahdistus kasvaa siitä, että näköjään olen jäämässä perheettömäksi. Ei minulle pitänyt käydä näin.
19 / 29
Avoliitossa / Avoliitossa (saman miehen kanssa)
0 / 0 (valitettavasti :( )
AMK - opiskelija / Yksikön sihteeri
Onnellisempi nyt kuin silloin.
32-42
2006; avoliitossa, ei lapsia, jäin työttömäksi
2016 naimisissa saman miehen kanssa, 2 lasta, työssä asiakaspalvelussa. Ja joo olen onnellisempi nyt!