Kauniina naisena elämä rankkaa..
Koen näin ja vain ainoastaan ulkonäköni vuoksi. Muuten olen ihan luonteeltani samanlainen kuin muutkin normi ihmiset. Minun ei tarvitse edes juuri avata suutani, kun aistin (varsinkin naisilta) tympeää "käytöstä" ne ilmeet ja eleet. Vaikka kertoisin vaikeuksista tms koen lähes joka kerta ettei mitään myötätuntoa heru. Minun elämä vissiin näyttää niin kadehdittavan helpolta kun olen kaunis ulkoisesti. Eihän kauniilla ihmisellä voi olla rankkaa ja vaikeaa.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Minä myönnän, että olen karsastanut aina komeita miehiä yleisten luulojen takia. Ajattelen, että ovat pahimpia häntäheikkejä ja muut naiset iskevät.
Tarkoitatko yleisten luulojesi takia? En ole koskaan kuullut tuollaista, eivätkä naiset ole minua karsastaneet. No ehkä se johtuu siitä, että minusta aistii heti, että en ole häntäheikki, enkä helposti iskettävissä.
Ymmärrän sinua täysin. Olen kokenut tuollaista käytöstä ja ennakkoluuloja koko ikäni. Jopa omien ystävien taholta. Vaikka olen todella hyväsydäminen, reilu ja rehti nainen. Nyt olen nelikymppinen ja viimeksi toissa päivänä eräs kassajonossa takanani seisova mies sanoi minulle vihamielisesti, että mahtaa sun elämä olla helppoa kun olet noin kaunis. No ei ole ollut eikä varmasti tule olemaankaan. Tsemppiä sinulle. Vika on muissa ei sinussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu todistaa sen, minkä jo kaikki teorian tasolla tiesivätkin:
Av-palstalla enemmistö on rumia. Alapeukkujen suurempi määrä kertoo sen. Jos on oikeasti hyvännäköinen (erityisesti nuoresta pitäen), tietää kyllä mistä ap ja hänen ajatustaan tukevat kommentoijat puhuvat. Jos olet aina ollut ruma/mitäänsanomaton, ei tuota ilmiötä voikaan ymmärtää, koska juuri nämä rumat/mitäänsanomattomat ovat juuri niitä kauniiden naisten lyttääjiä. Miksi heiltä siis edes heruisikaan sympatiaa ja yläpeukkuja.
Uskon myös vahvasti, että sama pätee miehiin. Yllättävän monet tuntemani hyvännäköiset heteromiehet ovat kertoneet samasta ilmiöstä, joka heihin kohdistuu - niin miesten kuin naistenkin keskuudessa. Eli komeat miehet saavat osakseen vähättelyä, joka liittyy miehen henkisiin ominaisuuksiin (esim.komea mies ei voi olla kiltti, älykäs tai rehellinen). Toki naisten kohdalla tämä ilmiö korostuu enemmän, koska naisiin kohdistuvat ulkonäköpaineet ja "esineellistäminen" ovat enemmän esillä.
Joten kauniit naiset: älkää lannistuko, sillä te itse tiedätte, kuinka älykkäitä ja lahjakkaita olette - kuinka paljon enemmän olette kuin vain ulkokuori. Tämä kauniiden ihmisten lyttääminen on vain rumilusten defenssi.
Tämä palsta on elämäänsä tyytymättömien valituskerho, joten totta kai täällä on enemmistö rumia. Tiedätkös miksi? Koska keskimäärin rumille elämä on paljon vaikeampaa kuin kauniille. On ihan turha väittää mitään muuta.
Minä olen komea mies, mutta en ole huomannut mitään syrjintää kenenkään suunnalta. Naiset tykkäävät ja miehiä ei kiinnosta.
Minä sensijaan uskon ,että tämän palstan lukijoissa on aivan kaikennäköisiä ja monen ikäisiäkin ihmisiä.
Niin naisia kuin miehiäkin .
Heidän ulkonäkönsä ei pitäisi olla kaikille täällä periaatteessa aivan yhdentekevä asia, sillä emmehän me tiedä toisistamme nimiäkään eikä tietenkään tarvitsekaan tietää.
Tämähän on anonyymi palsta !
Miksi meidän pitäisi tietää kenenkään ulkonäöstä (ellei hän itse sitten omasta aloitteestaan halua jotain siitä puhua)
Sellaisista aloitteista keskustelemisen sitten toivoisi ja soisi kyllä olevan edes vähän empaattisempaa kuin täällä on tähän asti tapana näköjään monilla ollut. (...aloittaa siis jonkun liian avoimen kirjoittajan avoin kiusaaminen siitä)
(Tämä jää kyllä varmaan yksityiseksi toiveajatteluksi...)
Tunnistan kyllä mistä ap puhuu. Tosin itse en ole kokenut noin pahana, että kaikki ja joka paikassa syrjisivät. Sanoisin että riippuu paljon niistä ihmisistä ja ryhmäkemiasta, keiden kanssa joutuu olemaan tekemisissä. Jotkut ihmiset nyt vain ovat kanssaihmisilleen inhottava, se kauneus on vain yksi niistä tekosyistä, mikä "oikeuttaa" tylyn käytöksen. ("Kun täytyyhän sen olla tyhjäpää kun on sen näköinen") Varsinkin jos on ujo ja nätti, niin saa varmasti jossain piireissä kuraa niskaan. Mutta toisaalta jos olet liian puhelias, niin sama juttu. Oikeastaan Suomessa jos on "liian" yhtään mitään, niin joutuu silmätikuksi. Mikä tahansa keskiverrosta poikkeava herättää täällä tasapäistämisen ihannelandiassa aggressiivisia tunteita. Se koetaan jotenkin uhkana omalle olemiselle. Mutta ei tietenkään kaikissa piireissä. Joissakin ympyröissä se keskiverrosta poikkeaminen voi olla etu.
Olin unohtanut että olen kaunis. No päädyin parisuhteen päätyttyä sinkkumarkkinoilla ja tuli taas mieleen että olen tosiaan kaunis monen mielestä ja miehet hullaantuu. Nuori en enää ole millään mittapuulla mutta ulkonäköä on vielä. Se kiva juttu se. Ehkä onnistuu uuden ukon hommaaminen vielä.
Mun on kyllä erittäin vaikea uskoa, että kauniit ihmiset kokisivat enemmän syrjintää. Tutkimusten mukaan hyvästä ulkonäöstä on hyötyä, kun taas rumat kohtaavat usein vähättelyä. Kyllä mä ainakin hengaan mieluummin ihmisten kanssa, jotka ovat puoleensavetäviä - toki siihen vaikuttaa persoonakin, sillä karismaattinen ihminen alkaa näyttää kauniilta. Mutta vaikea uskoa, että naiset syrjisivät toisia naisia kauneuden takia! Eikö yleensa kauniita ihmisia pain vastoin haluta ystaviksi?
...yllä mainittu koski tietenkin vain sellaisten ulkonäköseikkojen tai ongelmien pohjalta keskustelua,jossa on kysymys muustakin kuin pelkästä johonkin vaivaansa tai ongelmaansa suhtautumisesta.
Siis esim.johonkin tiettyihin iho-,tai hiusongelmiin voi jollain toisella niistä samoista ongelmista kärsivällä olla vaikkapa jotain hoitovinkkejä annettavana tai jaettavaksi, mutta tämän ap: "ongelmanaan" esittämään asiaan ei itse asiassa voikaan olla mitään 'hoitovinkkejä'.
Kyseessä on mielestäni pelkästään psykologinen narsismi-ilmiö : fiksaatio omaan ulkonäköönsä ja sen vaikutukseen muihin ympäristönsä ihmisiin .
Vain omaa ulkonäköään aivan herkeämättömästi ja joka askeleellaan ajatteleva ihminen voi pystyä johonkin tuollaiseen.
Kyllä se vaan yleensä on tutkimustiedon perusteella niin, että kauniiseen ihmiseen liitetään positiivisempia käsityksiä kuin vähemmän kauniiseen. Eli enemmän siitä kauneudesta on (ansaitsematonta) hyötyä kuin haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun on kyllä erittäin vaikea uskoa, että kauniit ihmiset kokisivat enemmän syrjintää. Tutkimusten mukaan hyvästä ulkonäöstä on hyötyä, kun taas rumat kohtaavat usein vähättelyä. Kyllä mä ainakin hengaan mieluummin ihmisten kanssa, jotka ovat puoleensavetäviä - toki siihen vaikuttaa persoonakin, sillä karismaattinen ihminen alkaa näyttää kauniilta. Mutta vaikea uskoa, että naiset syrjisivät toisia naisia kauneuden takia! Eikö yleensa kauniita ihmisia pain vastoin haluta ystaviksi?
Älä livo liikaa ap:n narsismia!
She is here in fact, just 'fishing for compliments' (... in a reverse way,though,but that all belongs to her strategy to get them from you ...)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vaan yleensä on tutkimustiedon perusteella niin, että kauniiseen ihmiseen liitetään positiivisempia käsityksiä kuin vähemmän kauniiseen. Eli enemmän siitä kauneudesta on (ansaitsematonta) hyötyä kuin haittaa.
Jos mä näen kaksi naista, ruman ja kauniin, niin kyllä mä mieluummin ystävystyn sen kanssa, jota pidän puoleensavetävämpänä. Toki persoona on tärkein, mutta jos nyt oletetaan ettei mulla ole mitään muuta tietoa heistä kuin ulkonäkö. Jos joku nainen ystävystyy mieluiten vähemmän puoleensavetävän kanssa, huutakoon hep. En nimittäin voi uskoa, että pelkkä kaunis ulkonäkö aiheuttaisi syrjintää!
En ole koskaan ymmärtänyt, miksi kauniita ihmisiä sorretaan.
Mielestäni on mukavaa katsoa kauniita ihmisiä, naisia tai miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Älä sure, oikeasti ne kauniit joita naiset kadehtivat ovat niitä luontaisen kauniita ja viehättäviä jotka eivät omaa viehätysvoimaansa mieti eivätkä siihen keskity, se vaan on osa heitä. Sinunkaltaisia omaa kauneuttaan paljon miettiviä ihmisiä naiset harvemmin kadehtivat, näin vanhempana saattaa hieman säälien katsella jos oma identiteetti noin voimakkaasti ulkonäön varaan rakentuu.
Olipa ilkeä kommentti. Kai se identiteetti rakentuukin monilla kauniilla ulkonäön varaan, jos ihmiset käyttäytyvät noin monissa tilanteissa. Ei se ole itserakkautta. Sulla ei ole ilmeisesti kokemusta sellaisen kohteena olemisesta niin mene ittees!
Vierailija kirjoitti:
Oi voi, on se kyllä raskasta.
Mitäs jos: pukeudu väljiin vaatteisiin, älä meikkaa, leikkaa pottatukka, juo olutta ja syö lihapiirakoita.
Kyllä se siitä katos lutviutuu. Kauniista saa aina ruman ja rumastakin kauniin. Pintaa se vaan on.
Ongelmasi on se, että ajattelet kaiken omasta navasta lähtien.
hehheh. On se kiusaus ajatella, että kaunis ihminen ajattelee itsestään käsin. Niin useimmat rumatkin tekee. Mutta kauniita pitää rumien rankaiseman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän psyka se tuollaista sanoo? Taisit keksiä omasta päästäsi,niin kuin kauneutesikin
Toivon että olisin keksinyt tämän. Psyka oli sellainen vanha papparainen, joka kyyläsi koko ajan myös rintojani. Tämä tapahtui YTHS:llä kun olin noin 25 v. Nyt tekisin kantelun tuollaisesta käytöksestä, mutta nuorena en tajunnut.
Mies sanoi todellakin minulle, ettei "sinulla voi olla mitään ongelmia kun olet niin hyvännäköinen".
Hän kirjoitti myös lausuntoonsa, että "potilas on kaunis" ihan kuin sillä olisi merkitystä. Tajuaisin vielä jos olisi kirjoittanut jotain ulkoasustani (masentuneet eivät aina jaksa hoitaa) mutta että kasvonpiirteistäni joille en voi itse mitään.
Näinköhän kirjoitti ? Kyllä kuule psykologit ovat vastuullisia kaikesta siitä mitä kirjoittavat.Eivät ne mitään tuollaisia höpöhöpö-höpinöitä niihin virallisiin potilaspapereihin kirjoittele.
Yritit vakuuttaa tuota samaa tuolla jo vähän aemmin,mutta ei mene läpi tälläkään kertaa tuo.
Nyt vaan toit noita muita lisäjuttujasi vähän tuon saman tarinasi 'uusiksi mausteiksi ja höystöiksi' (...siltikään et muista tarinasi ajoitusta sen paremmin ,kuin että" se tapahtui silloin kun olin ...( huom.) 'noin ' 25-vuotias."
No olitpa sitten ollut vaikka 35-vuotias,tai 15-vuotias, syö 'NOIN'-sanan käyttö kyllä ihan kaiken uskottavuuden jutustasi.
Kyllä tuollaiset käynnit, (lääkärillä yleensäkin ) jokainen normaalikykyinen muistaa ilman mitään noin epämääräistä 'NOIN'- sanaa määreenä sille ,milloin ja missä iässä ne käynnit tapahtuivat.
Psykologit ja psykiatrit puolestaan ovat terveydenhuoltoalan vastuullisia ammattilaisia (niin mies-,kuin naispsykiatritkin)
Heitä mm. sitoo se virkavalansa ja vaitiolovelvollisuutensa jne.
Tietysti kaikenlaisten väärinkäytösten mahdollisuus on missä tahansa virassa,mutta todennäköisyys täällä Suomessa siihen on kyllä terveydenhuoltoalalla äärimmäisen pieni.
Lääkintöhenkilökunnan vastuunkantokykyyn ja luotettavuuteen potilasturvallisuuden kannalta ja yleensäkin...
(kaikki terveydenhuoltopalveluiden asiakaskontaktitkin siihen mukaan lukien)
...on kyllä joka tapauksessa varmempaa ja uskottavampaa luottaa,kuin noihin sinun 'noin'-juttuiluihisi täällä .
Tarinasi psykologinen uskottavuus petti siis nyt pahasti.
Itse en ole huomannut mitään ongelmia lukuunottamatta sitä, että ihmiset pitävät minua ensinäkemältä koko tyhmänä tai ilkeänä. Pienimuotoisen jutustelun jälkeen moni on todennut, että olenpas minä mukava tai, että olenpas järkevä. Enpä erityisemmin hyötyjäkään ulkonäön puolesta ole huomannut. Ja moni siis kehuu minua kauniiksi, vaikka itse en ole juuri samaa mieltä ja yritän vain näyttää siltä mikä kelpaa minulle jotenkin. En edes liiemmin jaksa panostaa ulkonäkööni.
Mistä tietää onko oikeasti edes kaunis vai ei? Kyllä itsekin saan jatkuvasti kehuja ulkonäöstäni mutta en minä millään objektiivisillä määreillä mitenkään erityisen näyttävä ilmestys ole.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta ymmärrän, mutta ap vaikuttaa nyt vain jotenkin todella ylimieliseltä. Rumat akat kiusaa, yhyy. Minä olen ap:n mielestä varmaan tosi ruma, mutta vastaan tulee välillä tosi ilkeitä akkoja. Vinkki: ei kannata välittää niistä.
Jos olet ystävällinen, suurimmaksi osaksi saat ystävällisyyttä takaisin. Joskus joku tulee oikein pahalla tuulella kysymään jotain, mutta kun vain hymyilee ja on ystävällinen, huomaa että hekin tulevat paremmalle mielelle.
Ystäväni on yksi kauneimmista naisista, jonka olen ikinä nähnyt. Hän on kaunis niin ulkoa kuin sisältäkin, ja sen takia suurin osa ihmisistä pitää hänestä todella paljon. Mutta kyllä niitä kateellisia ja katkeriakin akkoja tulee vastaan, jotka vihaavat toista ihmistä ilman mitään syytä. Niille ihmisille on ihan sama kuinka ystävällinen heitä kohtaan on.
Itse käyttäydyt juuri niin kuin ap on kirjoittanut. Huoh, et voi vähätellä toisen kokemuksia ja kuitenkin väitä että toisaalta ymmärrät. Luepa tekstisi uudestaan ja mieti millainen itse olet!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta ymmärrän, mutta ap vaikuttaa nyt vain jotenkin todella ylimieliseltä. Rumat akat kiusaa, yhyy. Minä olen ap:n mielestä varmaan tosi ruma, mutta vastaan tulee välillä tosi ilkeitä akkoja. Vinkki: ei kannata välittää niistä.
Jos olet ystävällinen, suurimmaksi osaksi saat ystävällisyyttä takaisin. Joskus joku tulee oikein pahalla tuulella kysymään jotain, mutta kun vain hymyilee ja on ystävällinen, huomaa että hekin tulevat paremmalle mielelle.
Ystäväni on yksi kauneimmista naisista, jonka olen ikinä nähnyt. Hän on kaunis niin ulkoa kuin sisältäkin, ja sen takia suurin osa ihmisistä pitää hänestä todella paljon. Mutta kyllä niitä kateellisia ja katkeriakin akkoja tulee vastaan, jotka vihaavat toista ihmistä ilman mitään syytä. Niille ihmisille on ihan sama kuinka ystävällinen heitä kohtaan on.
Itse käyttäydyt juuri niin kuin ap on kirjoittanut. Huoh, et voi vähätellä toisen kokemuksia ja kuitenkin väitä että toisaalta ymmärrät. Luepa tekstisi uudestaan ja mieti millainen itse olet!!
Ahaa,sinä olitkin siis se 'huoh'-tyyppi...
No on se nyt varmaan ihan kamalaa olla kaunis...
Toivotaan siis yhdessä ,että ap. rypistyisi ennen aikojaan,niin pääsisipä hän siitäkin vaivasta sitten ja me näistä turhista 'ulituksista' täällä .
Sehän on sitten selvä ratkaisu tähän ongelmaan.
Bravo! Ihan käypä ja jopa aika tarkka psykologinen analyysi ,joka toi esiin käyttäytymisen motivaation hyvin selkeällä tavalla esille.