Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Malmin sairaalan törkeät hoitajat nousivat vihdoinkin puheenaiheeksi!!!

Vierailija
14.09.2016 |

http://www.hs.fi/kaupunki/a1473819456440?jako=982b13456b971ccf8492920b1…

Keskustelu jatkuu Hesarin facesivulla. Johtava lääkäri selittelee ihan puppua! Missään ei ole niin tylyä toimintaa kuin Malmilla. Olen ollut myös Kättärillä, Naistenklinikalla ja Haartmanissa. Malmi on legendaarisen tyly, eikä kukaan tunnu taas oikeasti ottavan mitään vastuuta.

NÄIN EI PITÄISI OLLA, sanoo Malmin sairaalan päivystystoiminnasta vastaava johtajalääkäri Mia Laiho.

”Jos kirjoituksen tiedot pitävät paikkansa, niin tämmöinen toiminta ei ole hyväksyttävää ja sellaista ammatillista käytöstä, mitä päivystyksessä työskenteleviltä edellytetään.”

Laihon mukaan hoitajille saa ja pitää tulla kertomaan, jos huolestuu toisten potilaiden voinnista – kuten mielipidekirjoituksen laatija teki.

”Jos hoitaja on näin käyttäytynyt, niin se on epäasiallista käytöstä. Ilman muuta on oikeus tulla sanomaan ja on luonnollista, että ihmiset kertovat, jos näkevät toisen ihmisen hädän. Se pitää henkilökunnan ottaa arvokkaana lisätietona”, Laiho kertoo.

ASIASTA ON KÄYNNISTETTY sisäinen selvitys ja kaikkia osapuolia kuullaan, Laiho kertoo.

”Suhtaudumme vakavasti kohteluun liittyviin palautteisiin. Pyydämme kaikilta vuorossa olleilta kirjallisen selvityksen tapahtumista”, Laiho sanoo.

”Olemme yhteydessä myös kirjoittajaan, mikäli hän haluaa asiasta kertoa.”

Laihon mukaan myös potilaan kokemus tervehtimättä ja huomioimatta jättämisestä on valitettavaa.

”Tervehtiminen on muutenkin hyvää käytöstä, ja kyllä jos siirtyy toisen vastuulle ja hoitaja vaihtuu, niin [hoitaja] tulee ottamaan asiakkaan vastaan. Ilman muuta näin kuuluu olla”, Laiho sanoo ja lisää, että he järjestävät hoitohenkilökunnalle asiakaspalvelukoulutusta.

Kommentit (182)

Vierailija
161/182 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Malmin sairaalan päivystysosastosta vastaava ylilääkäri Mia Laiho (kok. "Lääkäri ja äiti."): "Järjestämme henkilökunnallemme ASIAKASPALVELUKOULUTUSTA" 🤣

Eihän tässä siitä nyt ole kyse, vaan ihan normaalista, asiallisesta, ammattitaitoisesta käytöksestä ja olemisesta.

Mun mielestä esimerkiksi hoitajan ei tarvitse olla kiva, tai mukava, tai mikään "asiakaspalvelija". Ihan se riittää, että osaa toimia ammattitaitoisesti ja käyttäytyä normaalisti.

Sadismi, kiusaaminen, halveksunta, nöyryyttäminen ja kivun tuottaminen toisille tahallaan on jo sitten asia ihan erikseen. Ne ei kuulu normaalin ihmisen normaaliin käytökseen millään työpaikalla. Varsinkaan niiden parissa, jotka ovat sairauden takia kaikista heikoimmassa asemassa.

Vierailija
162/182 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Malmin sairaalan päivystysosastosta vastaava ylilääkäri Mia Laiho (kok. "Lääkäri ja äiti."): "Järjestämme henkilökunnallemme ASIAKASPALVELUKOULUTUSTA" 🤣

Eihän tässä siitä nyt ole kyse, vaan ihan normaalista, asiallisesta, ammattitaitoisesta käytöksestä ja olemisesta.

Mun mielestä esimerkiksi hoitajan ei tarvitse olla kiva, tai mukava, tai mikään "asiakaspalvelija". Ihan se riittää, että osaa toimia ammattitaitoisesti ja käyttäytyä normaalisti.

Sadismi, kiusaaminen, halveksunta, nöyryyttäminen ja kivun tuottaminen toisille tahallaan on jo sitten asia ihan erikseen. Ne ei kuulu normaalin ihmisen normaaliin käytökseen millään työpaikalla. Varsinkaan niiden parissa, jotka ovat sairauden takia kaikista heikoimmassa asemassa.

Maininti asiakaspalvelukoulutuksesta taisi olla ironinen kommentti ylilääkäri Mia Laihon idioottimaiseen kommenttiin, ks. ketjun 1. puheenvuoro.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/182 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tilanne parantunut? Jorvin päivystyksessä on mukaviakin hoitajia, mutta muutama jotka on valinneet väärän alan.

Vierailija
164/182 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tilanne parantunut? Jorvin päivystyksessä on mukaviakin hoitajia, mutta muutama jotka on valinneet väärän alan.

On tullut tämän vuoden aikana, ikävä kyllä, vierailtua useamman kerran Malmin päivystyksessä. Muutama aivan ihana hoitaja, mutta kokemuksia myös hyvin ikävistä, lähes sadistisista hoitajista. Myös yksi aivan kammottava lääkäri, muut lääkärit onneksi olleet hyviä.

Vierailija
165/182 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin kuukausi sitten Malmin päivystyksessä ja on vain hyvää sanottavaa hoitajista. Odotusaika oli useita tunteja, ja päivystys ruuhkautunut, silti hoitajat kiireestään huolimatta jaksoivat olla ystävällisiä ja hoito oli hyvää..

Vierailija
166/182 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinäkö sen päätät kuka on valinnut väärän alan? Muista, että nuo palvelut kustannetaan verovaroista ja muualla olisi kadulla itkemässä etkä saisi hoitoa. En minäkään pidä siitä jos joku on naama norsun veellä, mutta en ala siitä ulisemaankaan ja ymmärrän miten kireäksi pienet resurssit saa pinnan vedettyä.

Vierailija
167/182 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ilmapiiri on tulehtunut jo aikoja sitten ja työpaikan kulttuuri on mennyt tuollaiseksi niin siihen on johdon tosi vaikea puuttua tehokkaasti, ongelma kun koskettaa käytännössä koko työyhteisöä eikä kaikkia voi irtisanoa kerralla. Tuo olisi toimiva vaihtoehto jos voisi aloittaa puhtaalta pöydältä koko toiminnan, mutta eihän se ole mitenkään mahdollista käytännössä. Eli meno jatkuu samana ikävä kyllä, uudetkin työntekijät myrkytetään vanhojen toimesta näissä työpaikoissa.

Vierailija
168/182 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ilmapiiri on tulehtunut jo aikoja sitten ja työpaikan kulttuuri on mennyt tuollaiseksi niin siihen on johdon tosi vaikea puuttua tehokkaasti, ongelma kun koskettaa käytännössä koko työyhteisöä eikä kaikkia voi irtisanoa kerralla. Tuo olisi toimiva vaihtoehto jos voisi aloittaa puhtaalta pöydältä koko toiminnan, mutta eihän se ole mitenkään mahdollista käytännössä. Eli meno jatkuu samana ikävä kyllä, uudetkin työntekijät myrkytetään vanhojen toimesta näissä työpaikoissa.

Antakaa enemmän resursseja, niin ilmeetkin on iloisempia.

Vierailija
169/182 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajien työolot on viety äärirajoille. Omalla ex-työpaikalla oli ensin ne ihanat, empaattiset hoitajat. Kun työtahti alkoi mennä tähän mihin se on tässä maassa mennyt, lähtivät ensimmäisinä ne ihanat, empaattiset hoitajat, koska olisivat saaneet burnoutin. On selvää, että ne vähemmän empaattiset hoitajat jäivät töihin, koska vähemmän empaattinen ei uuvu ja tai saa helposti burnoutia.

Vierailija
170/182 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä muuta kansa odottaa? Eikö olla jo vuosia pyydetty lisää hoitajia? Mutta enempää työvoimaa ei anneta, kollegojen jälkiä ei ehdi siivota tai uusien perään katsoa, Apotissa menee aikaa, lääkäreistä osa on uusia eikä osaa vielä tehdä kunnollisia hoito-ohjeita, sijaisia ei saada ja vielä pitäisi hymyillen ottaa vastaan kaikenlainen viisastelu potilailta! Sitä saatte mitä tilaatte! Ei enää empatia riitä kaikilla, ja kaikenlaiset alan mätämunat on pakko ottaa töihin, kun sekin on parempi kuin ei mitään.

Vierailija
171/182 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä Malmilla on eräitä ongelmia. Olin sisätautien osastolla joku vuosi sitten epäselvän infektion vuoksi. Kuume oli 39,5 ja tulehdusarvot pilvissä. Minut otettiin sisään ja laitettiin huoneeseen makaamaan tippa kourassa. Makoilin siellä kuumeissani ja olin ihan tutkalla. Sitten minulle tuli tärkeä kysymys, mutta hoitajakutsuun ei vastattu. Menin käytävälle ja minulle lähes huudettin, että äkkiä takaisin huoneeseen, olet nyt eristyksessä tartuntatautiriskin vuoksi. OK, mutta sitähän ei minulle oltu sanottu ja en tiennyt. Tämä oli jo ennen koronaa ja siellä sain tikkua sieraimeen, jolla todettiin että en ole ainakaan tartuttava.

Hoitajat lähinnä vaihtoivat tipat, ei muuta. Ei kysytty kuin pikaisesti vointi, mutta ei yhtään että miltä tuntuu ja tarvitsetko jotakin. Enkä minä tietysti itsekään huomiota jaksanut anella. Vain yksi todella ystävällinen lähihoitaja otti kivasti kontaktia ja piti huolen että jaksoin mennä suihkuun ja sain puhtaat vaatteet päälleni. Kiitos tälle upealle tytölle. 

Ylipäänsä paikassa oli sellainen "tehdas-meininki", varmaa kun asiakkaita oli paljon. En minä sitä valita, enkä nyt siinä kipeänä jaksanut tuollaisia miettiä, mutta olihan se aika halki, poikki ja pinoon-meininkiä.

Se missä haluan Malmia kiittää, oli ne kaikki tutkimukset mitä tehtiin. Tutkittiin sisäelimet ja kaikki mahdollinen, virtsarakosta lähtien. Tässä oli todella hyvä draivi ja hommaa hoidettiin vakavissaan. Olinhan perusterve 4-kymppinen, mutta kai ne samalla tavalla muitakin hoitaa. Tämä oli eka kerta syntymiseni jälkeen, kun olen sairaalassa ollut yötä.

Lopulta asiat selvisi, vaiva löytyi ja hoidettiin kuntoon. Se on tärkeintä ja siitä olen kiitollinen.

Vierailija
172/182 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini, vajaa 90 vuotias muistisairas, joka ei kykene edes puhumaan pahoinpideltiin Malmin sairaalassa. Raaja mustana. Hoitaja teki myös testin, että hän jätti ilman lisähappea ja äiti meinasi kuolla siihen. Hoitaja kertoi itse tästä testistä.

Sairasta. Valittaa ei voi mihinkään. Vastuutaho ei välitä.

Vierailija
173/182 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi kun jouduin käymään Malmilla siellä oli tympeitä hoitajia ja epäiltiin että tulin sinne turhaan kauhean kurkkukivun kanssa, ei uskottu että angiinaa on edes olemassakaan ainakaan aikuisilla ainakin kymmenen vuotta sitten käyttäydyttiin noin. Sitten kärvistelin kauheissa kivuissa viikonlopun ohi ja sitten vasta sain lääkkeen, tuossa ajassa homma olisi hoitunut nopeasti jossain muualla ja eläkeläinen kuollut kipuihin jos olisin sellainen. Eniten ärsytti se ettei uskottu, aivan kuin koko kansa juoksisi sinne turhaan iltaan asti odottamaan. Eivät kaikki hae turhaan lääkkeitä, itse en käy lääkärissä kun vasta sitten kun on aivan pakko eli sillon kun on kipuja joita en saa kuriin. Siellä palvelu sitä luokkaa että huvikseen vaan haetaan lääkkeitä päihtymiseen, en käytä päihteitä ollenkaan, lääkettä sillon kun on pakko. Ja siellä odottaessa joutuu altistumaan muille bakteereille ja viruksille kun odotusaika niin pitkä.

Vierailija
174/182 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini, vajaa 90 vuotias muistisairas, joka ei kykene edes puhumaan pahoinpideltiin Malmin sairaalassa. Raaja mustana. Hoitaja teki myös testin, että hän jätti ilman lisähappea ja äiti meinasi kuolla siihen. Hoitaja kertoi itse tästä testistä.

Sairasta. Valittaa ei voi mihinkään. Vastuutaho ei välitä.

On ihan normaalia testata välillä sitä pärjääkö potilas ilman happilisää. Miten ajattelit että sitä testataan muuten kuin vääntämällä hana kiinni? Kyllä ptls ailti ilmaasaa! Happilisä tietysti palautetaan jos saturaatio ilman putoaa liian alas. Ilman happilisää ei ihan heti kuole, kyllä silloin täytyy hengityksessä olla muutakin ongelmaa.

Vierailija
175/182 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tällaista tylyä kohtelua löytyy muualtakin, Vuosi sitten Jorvin päivystysosastolla pahan nilkkamurtuman takia useita tunteja maanneena seurasin nuorehkon hoitajajoukon asenteita ja käytöstä. Keskenään heillä oli hyvinkin mukavaa, välillä oikein riehakastakin hauskanpitoa. Potilaille puhuttiin kyllästyneinä alentavaan sävyyn, komennettiin ja väheksyttiin.

Yhden rouvan vessaan pääsyä pitkitettiin aiheetta niin, että siivoamaan sitten kyllä joutuivat. Lääkärit olivat ystävällisiä ja tehokkaita aina kun paikalle ehtivät. Kun pääsin viimein yöllä oikealle osastolle, oli vastaanotto ihan toista, niin ystävällisiä ja huolehtivia siellä oltiin.

Ei jäänyt hyvä maku tuosta päivystysosastosta ollenkaan.

Vierailija
176/182 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummasti lähihoitajat ja sairaanhoitajat kykenevät tappamaan potilaitaan, pahoinpitelemään puolison ja tappamaan pienet lapsensa. Eikö se ole jo merkki psykopatiasta?

Vierailija
177/182 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajat ja sairaanhoitajat komeilevat usein murhauutisissa..

Vierailija
178/182 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tällaista tylyä kohtelua löytyy muualtakin, Vuosi sitten Jorvin päivystysosastolla pahan nilkkamurtuman takia useita tunteja maanneena seurasin nuorehkon hoitajajoukon asenteita ja käytöstä. Keskenään heillä oli hyvinkin mukavaa, välillä oikein riehakastakin hauskanpitoa. Potilaille puhuttiin kyllästyneinä alentavaan sävyyn, komennettiin ja väheksyttiin.

Yhden rouvan vessaan pääsyä pitkitettiin aiheetta niin, että siivoamaan sitten kyllä joutuivat. Lääkärit olivat ystävällisiä ja tehokkaita aina kun paikalle ehtivät. Kun pääsin viimein yöllä oikealle osastolle, oli vastaanotto ihan toista, niin ystävällisiä ja huolehtivia siellä oltiin.

Ei jäänyt hyvä maku tuosta päivystysosastosta ollenkaan.

En nyt puhu Malmista enkä päivystyksestä, mutta olin itse jonkin aikaa töissä paikassa, jossa kulttuuri oli aivan vääristynyttä. Valtaosa hoitajista teki työt hutaisten, että näytti että on tehty, jätti tekemättä kun kukaan ei ollut todistamassa. Potilasta hoitaessa rupattelivat viikonlopun baarireissut sängyn ylle kumartuneina naureskellen kuin potilasta ei olisi olemassakaan. Se oli todella häiritsevää, omituista ja potilaan ihmisarvoa loukkaavaa. Lähiesimiehelle valitettiin, kuinka on niin kiire, ettei potilaita ehdi kävelyttää tai nostaa vuoteesta pöydän ääreen syömään, mikä oli kaikkea muuta kuin totta.

Tein paikassa muutaman kuukauden mittaisen sijaisuuden ja sain osakseni todella töykeää kohtelua, kun koetin hoitaa potilaita kuten minulle on opetettu, tunnollisesti ja kohdaten heidät ihmisinä, ei vain käänneltävinä paketteina. Kahden autettavat potilaat jouduin monesti hoitamaan yksin, kun kukaan ei halunnut tehdä kanssani työtä. En todellakaan jatkanut paikassa sijaisuuden jälkeen.

Kun tällainen kulttuuri pääsee syntymään, se karkottaa kyllä huolella pois sellaiset työntekijät, jotka eivät voi tällaista työskentelytapaa hyväksyä. Tuollakin oli tuohon aikaan muutama työnsä hyvin tekevä, potilaista aidosti välittävä hoitaja, mutta kuinka kauan jälkeeni, en tiedä.

Vierailija
179/182 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ihminen joutuu työskentelemään aivan sietämättömissä oloissa ja näkee, ettei mitenkään pysty tekemään työtään muuten kuin huonosti, hän joko lähtee tai sopeutuu tilanteeseen. Yksi tapa sopeutua on "ulkoistaa" itsensä ja vain tehdä, mitä on pakko, etäännyttäen itsensä täysin siitä, että potilaat ovat ihmisiä. Tällä saadaan robottimaisia tekijöitä, joita ei inhimillinen kärsimys hetkauta. Etääntymisellä he vain suojelevat itseään, jotta kykenisivät työhön, jota tekevät.

Vierailija
180/182 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ihminen joutuu työskentelemään aivan sietämättömissä oloissa ja näkee, ettei mitenkään pysty tekemään työtään muuten kuin huonosti, hän joko lähtee tai sopeutuu tilanteeseen. Yksi tapa sopeutua on "ulkoistaa" itsensä ja vain tehdä, mitä on pakko, etäännyttäen itsensä täysin siitä, että potilaat ovat ihmisiä. Tällä saadaan robottimaisia tekijöitä, joita ei inhimillinen kärsimys hetkauta. Etääntymisellä he vain suojelevat itseään, jotta kykenisivät työhön, jota tekevät.

Hoitotyön viitekehys: Saksa 1938.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme