Tulipa paska mieli :( Kaveri tehnyt meistä lasu-ilmoituksen, tänään soitti sossu
Ilmoitus sinänsä ihan aiheesta, olin taannoin lasten kanssa yksin kotona kun mies työmatkalla. Lapset (eskari + alakouluikäinen) olivat illalla jo nukkumassa, ku rankan työviikon päätteeksi ja yksin rauhassa olon kunniaksi päätin korkata viinipullon - ottaa lasillisen tai pari. No, pitkä aika ilman alkoa ja lasilliset meni useammaksi, ja huomasin jossain vaiheessa yhtäkkiä olevani kännissä. Pelästyin (koska eihän ainoa aikuinen saa olla humalassa jos lapsia talossa), soitin naapurustossa asuvalle kaverille nolona ja pyysin, jos ei ole isompaa vaivaa, voisko tulla meille yöksi, kerroin rehellisesti syyn ja että mua hävettää.
Kaveri tuntui ymmärtäväiseltä ja tuli, lapset nukkui heräämättä aamuun asti. Aamullakin kaikki oli vielä fine, kaveri vielä tsemppasi mua kun morkkista podin, että kaikille sattuu joskus virhearvio.
Tänään sitten sain puhelun sossusta, kaveri oli tehnyt tapauksesta lastensuojeluilmoituksen. Olin puhelimessa ihan paniikissa ja aloin itkeä. Ahdistaa, kun nyt on pakko kertoa miehelle tästä ja mitä lie kuvittelee :( Sossut siis tulevat meille kotikäynnille. Ymmärrän, jos tää ois ollut jotenkin vaikka toistuvaa, ja kaveri ois siksi huolestunut, mutta että kerrasta, eikä itsellään ollut edes pokkaa sanoa tekevänsä/tehneensä ilmoituksen :( Lisäksi, soitin hänelle nimenomaan siksi, koska halusin olla viimeisen päälle vastuullinen aikuinen (vaikka lapset nukkuukin yleensä läpi yön, kuten silloinkin), nyt vaan tuntuu, että mua rangaistaan siitä :(
Oliko teistä tuo ilmoitus aiheellinen? Okei, tein väärin, mutta kuitenkin tajuttuani itse tilani, soitin selvän aikuisen paikalle. Ikinä en itse voisi tehdä kenellekään kaverilleni näin :(
Kommentit (255)
Onko kaverilla kumppania? Jos kaveri on kertonut sille ja sitten se kumppani on kaverin selän takana tehnyt ilmoituksen? Jos vaikka kumppanin ja teidän välillä ei ole mitkään erityisen hyvät kemiat. Minusta ainakin näin tuntemattomana sivustakatsojana tuo kuulostaa pahalta, että joit itsesi humalaan lasten ollessa kotona. Saattaisin itsekin tehdä ilmoituksen, jos en tuntisi sinua ja tietäsi, että kyseessä oli aidosti vain kertaluontoinen virhe. Vaikka en kyllä tajua, miten voi "vahingossa" juoda itsensä humalaan...
jos meni kuten kirjoitit, ei ole aiheellinen.
mutta kuka humalainen on järjissään ja selväkielinen kun soittaa kaverille, thuu thänne sössönsöö jne. minä en ainakaan kännissä käyttäytyisi noin, en pelästy todellakaan mitään saati sitten sitä että olen oho olenpa humalassa. pah minä olen kaunein ja paras ja luultavasti soittaisin kaverille että tuo lisää viinaa tai että tulee vahtimaan kakaroita minä lähen baariin. tai näin ainakin minun vanhemmat tekivät. aina ei soittaneet sitä lapsenvahtiakaan ..
eli mitähän oikeasti tapahtui?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on lapsia kotona, EI juoda alkoholia.Ihan oikeasti ei juoda sitä alkoholia. Sitten voi taas naukkailla kun on kasvattanut lapset niin isoiksi että on tehnyt itsensä tarpeettomiksi.
Höpö höpö. Tuo pätee vain niihin ihmisiin, jotka eivät osaa lopettaa sitä juomista, vaan heille alkoholi tarkoittaa aina känniä.
Olet väärässä. Aina pitää olla ajokunnossa siltä varalta jos lapsi sairastuu. Minulla vastuuntunto meni aina muun edelle joten ymmärsin että lapsi voi oudoksua viinilta tuoksahtavaa äitiä joten en halunnut näyttää lapsille esimerkkiä.
Alkoholiongelmaa ei ole eikä tule, koska minulle riittää lasillinen silloin tällöin, suurempi määrä ei maistu. Kännissä en ole ollut sitten ensimmäisten alkoholinkäyttökokeilujeni joskus parikymppisenä.
Huh huh, ja sitten taas minun lapsuudessani vanhempani joivat joka viikonloppu, molemmat kunnolla kännissä ja minä ainoa lapsi.. Hmm.. Eikä kukaan koskaan puuttunut.
Mistä tuokin kumpuaa "aina lapsella selvä hoitaja"? Siis meillä ei ole mitään ongelmaa alkoholin kanssa, voidaan ottaa yhdet tai joskus ulkona ilman lapsia enemmän. Mutta ei se ole kerta tai kaksi kun ollaan juotu puolison kanssa illalla lapsen nukkuessa pullo viiniä puoliksi ja jotkut drinkit päälle. Kyllä sen jälkeen nyt on niin skarppi vielä että suoriutuu näistä kaikista mystisistä öisistä henkeä uhkaavista vaaroista, jotka voivat kohdata.
Kaverisi varmaan luuli, että kyseessä oli jäävuoren huippu, "lopultakin uskalsit pyytää apua", ja siksi ylireagoi. Luuli tehneensä oikein, eikä tajunnut, että sinähän Tässä toimit oikeastaan ylitunnollisesti. Mikset vaan mennyt nukkumaan, vai oliko joku rähinäkalsarikänni.. Mitä pahaa olisi realistisesti voinut sinä yönä tapahtua? Joku tulipalo olisi ollut todella huonoa tuuria. Sairastuneen lapsenkin voisi viedä taksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on lapsia kotona, EI juoda alkoholia.Ihan oikeasti ei juoda sitä alkoholia. Sitten voi taas naukkailla kun on kasvattanut lapset niin isoiksi että on tehnyt itsensä tarpeettomiksi.
Höpö höpö. Tuo pätee vain niihin ihmisiin, jotka eivät osaa lopettaa sitä juomista, vaan heille alkoholi tarkoittaa aina känniä.
Olet väärässä. Aina pitää olla ajokunnossa siltä varalta jos lapsi sairastuu. Minulla vastuuntunto meni aina muun edelle joten ymmärsin että lapsi voi oudoksua viinilta tuoksahtavaa äitiä joten en halunnut näyttää lapsille esimerkkiä.
Alkoholiongelmaa ei ole eikä tule, koska minulle riittää lasillinen silloin tällöin, suurempi määrä ei maistu. Kännissä en ole ollut sitten ensimmäisten alkoholinkäyttökokeilujeni joskus parikymppisenä.
Stressaavassa tilanteessa (jos lapsi pitäisi yllättäen akuutisti viedä sairaalaan) ei vanhemman pidä lähteä ajamaan. Silloin on turvallisinta ottaa taksi tai ambulanssi, ihan noin liikennenäkökulmasta. En kyllä keksi kovin montaa syytä lähteä keskellä yötä päivystykseen ilman ennakkomerkkejä.
Lisäksi en osaa ajaa autoa. Aina sitä saa jankata että monilla ei ole autoa, eikä edes korttia.
En tiedä, miten muut käyttäytyisi/käyttäytyy vastaavassa tilanteessa, mulle tilanne oli uusi ja säikähdin kun tajusin olevani liian humalassa :/ Kuvittelin, että teen oikein soittamalla kaverille varalta. Ei ole alkoholin kanssa ongelmaa taustalla. AP
Onko ihme, että apua ei saa ne lapset, jotka tarvitsevat... Resurssien käyttö tällaiseen turhaan on iso ongelma.
Kun teet provon älä tee siitä monipolvista selittelevää tarinaa. Provot tunnistaa liiasta selittelystä.
Vierailija kirjoitti:
jos meni kuten kirjoitit, ei ole aiheellinen.
mutta kuka humalainen on järjissään ja selväkielinen kun soittaa kaverille, thuu thänne sössönsöö jne. minä en ainakaan kännissä käyttäytyisi noin, en pelästy todellakaan mitään saati sitten sitä että olen oho olenpa humalassa. pah minä olen kaunein ja paras ja luultavasti soittaisin kaverille että tuo lisää viinaa tai että tulee vahtimaan kakaroita minä lähen baariin. tai näin ainakin minun vanhemmat tekivät. aina ei soittaneet sitä lapsenvahtiakaan ..
eli mitähän oikeasti tapahtui?
No hehheh, se että sinusta tulee joka kännissä prinsessa ja maailmankuningas ei tarkoita sitä että kaikille tulee. En tunne ketään joka käyttäytyisi humalassakaan noin vastuuttomasti JOKA kerta.
Vierailija kirjoitti:
Mun ja kaverin yhteiselle ystävälle soitin tänään aiheesta kun ahdisti niin, hän oli hämmästynyt myöskin, ja pitkän hiljaisuuden jälkeen sanoi, että on jo pitkään epäillyt ko kaverin olevan kiinnostunut miehestäni. Mutta ihan sairasta, jos tällainen kanava on se kamppanja mua vastaan miehen silmissä.. Itse en ole huomannut mitään (no en ole tajunnut paljon mitään muutakaan, oletusarvo on että kaverit on kavereita eikä mua vastaan millään tasolla :(
AP
Ahaa, tästä on tulossa monijaksoinen saippuasarja. Nyt jäädään odottelemaan jaksoa, jossa sossu tulee käymään, mies järkyttyy, naapuri tarjoaa ymmärtävää olkapäätä, mies ei tule kotiin, ap tekee salaoliisintyötä ja kurkkii pruiskoopilla naapurin ikkunasta, jossa mies painaa entistä ystävää jne jne
"Miten selitän miehelleni" on myös aina epäuskottavaa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, miten muut käyttäytyisi/käyttäytyy vastaavassa tilanteessa, mulle tilanne oli uusi ja säikähdin kun tajusin olevani liian humalassa :/ Kuvittelin, että teen oikein soittamalla kaverille varalta. Ei ole alkoholin kanssa ongelmaa taustalla. AP
Olisin juonut vettä, ilmoittanut puolisolle ja mennyt nukkumaan. Sellasta se elämä joskus on, virheistään oppii (kun et selvästikään mikään alkkis ole).
Kyllä siellä lastensuojelussa on ihan järkeviä tyyppejä töissä. Kun selität miten asiat meni niin ymmärtävät sen kyllä.
Minua niin ärsyttää tälläiset turhat lastensuojeluilmoitukset. Eikö ihmisillä ole parempaa tekemistä kuin kehitellä ilmoituksia turhasta.
Meistä on tehty 2 ilmoitusta.
Ensimmäisen teki äitipuoleni.
Vietiin 8 kk ikäinen lapsi isälleni hoitoon pariksi tunniksi. (Käytiin kahdestaan syömässä).
Lapsi oli juuri nukkunut päikkärit pihalla vaunuissa. En käynyt päikkäreiden jälkeen enää sisällä vaippaa vaihtamassa. Isälle 10 minuutin ajomatka, joten ajattelin vaihtaa sen siellä. Äitipuoleni kuitenkin nappasi tytön, riisui toppahaalarin ja sai hirveän kohtauksen kun vaippa oliki vähän sivusta fuskannut.
Tämä oli sitten niin kamala asia että piti ihan lastensuojeluun ilmoittaa.
Tämä asia selvisi ihan puhelimessa, ei tarvinnut edes kasvokkain tavata.
Toinen ilmoitus tehtiin päiväkodista. Poikani kuunteli kaverien jutustelua viereisessä pöydässä. Hoitaja kysyi pojalta, mitä meillä oli edellisenä päivänä ollut ruoaksi. Poikaa ei kiinnostanut jutella joten vastasi vain "näkkäriä". Oli juuri silloin näkkäriä syömässä.
Lastensuojelusta soitettiin, sovittiin tapaaminen ja käytiin juttelemassa. Totesivat kaiken olevan kunnossa. Kyllähän sen nyt näkee sokea otsallaankin, ettei meidän poika ole aliravittu. Hoikka kyllä, muttei liian laiha.
Älä siis murehdi. Kyllä ne tajuaa siellä milloin on oikea hätä ja milloin ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä minä ajokunnolla tekisin kun ei ole autoakaan? Toki en kahta lasia enempää ota, mutta silti. Meillä mennään taksilla jos kyydin tarve tulee, ja kiireellisen todellisen hädän ollessa kyseessä tilataan ambulanssi.
Voitteko luetella erittäin akuutteja tilanteita, jossa yöllä ilman mitään ennakkomerkkiä lähdette ajamaan sairaalaan päivystykseen.
HUOM! Ei voi olla niin akuuttia kumminkaan, että ambulanssi pitäisi tilata.
Itse keksin vaan että lapseni tippuu yöllä parvelta. Mutta se on kyllä niin akuuttia että tilaan ambulanssin, koska todnäk menisi lapselta taju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämäpä tässä. Päteköön tuo ehdottomuus niihin, joilla juomisen kanssa on pelkkä känni vaihtoehtona.
Lisäksi tuollainen suhtautuminen opettaa juuri sen vääränlaisen alkoholikulttuurin myös jälkipolvelle, että kun juodaan niin juodaan kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stressaavassa tilanteessa (jos lapsi pitäisi yllättäen akuutisti viedä sairaalaan) ei vanhemman pidä lähteä ajamaan. Silloin on turvallisinta ottaa taksi tai ambulanssi, ihan noin liikennenäkökulmasta. En kyllä keksi kovin montaa syytä lähteä keskellä yötä päivystykseen ilman ennakkomerkkejä.
Lisäksi en osaa ajaa autoa. Aina sitä saa jankata että monilla ei ole autoa, eikä edes korttia.
Sinä otat huomioon liikennenäkökulman. Minä otan huomioon lapsen nopean avuntarpeen.
Jos lapsi vuotaa verta ja on kiire sairaalaan. Meille ambulanssikyyti olisi tullut hitaammin kuin oma kyyti pääkaupunkiseudulla. Hälytyskeskuksesta kehoitettiin viemään itse autolla. Ja varmaan harva aikuinen, jolla kortti on haluaa olla vastuuton, kun lapsista on kyse.
Minulla alko ei tule lasten edelle. Tosin olen valinnut absolutismin ja siis tylsän elämän, näköjään monen mielestä.
Itselläni alko ei ole koskaan tuonut elämään enemmän mitään. Koen eläväni täyttä elämää, johon ei tarvita turhia päihteitä.
Kaveri toimi oikein. Onhan juopunut aikuinen jo juopuessaan menettänyt vastuullisuutensa omista lapsistaan. Jos yksityinen hoitotäti juopuisi työssään ja säikähtäisi (jos nyt oikeasti on säikähtänyt!) niin kuvitteletteko, että asiassa ei tulisi mitään sanktioita ja asia on ok, kunhan vetää mokan tapahduttua hätävaran esiin?
Kyllä joka lasillisella on sen valinna tehnyt, siksi tuo kuulostaa alkoholismilta. Nyt viinanhimo vei.
Onko sulla ollut alkoholin kanssa ennen ongelmaa? Ja nyt sitten repsahdit pitkän raittiuden jälkeen?