Oudoin työhaastattelu jossa olet ollut?
Hain joskus yli 10 vuotta sitten Jyskiin töihin.
No, sieltä sitten soitteli mp ja oli jo puhelimessa kovasti huolissaan miten pääsisin kulkemaan työpaikalle, työpiste oli kyllä samassa kaupungissa kuin asuin mutta toisella laidalla, julkiset kulki. Kutsui kuitenkin haastatteluun. Mutta kun olin sitten sovittuna ajankohtana matkalla sinne mutten vielä perillä, soitti ja sanoi että älä tulekaan nyt, he ovat sitten myöhemmin yhteydessä kun sopii tulla (oli sairaana tms). Tuota uutta puhelua ei koskaan tullut.
Mutta ovat ne vähän outoja työhaastatteuja olleet ne jotka ovat oikeasti toteutuneet - olen joka kerta saanut paikan! Parissa on samalta istumalta menty tekemään työsopimus ja siis ihan vakituisesta kunnollisesta työstä kyse (kaupan ala), ei silloin ennen vanhaan mitään nykyisiä 0-sopimuksia edes tunnettu.
Kommentit (95)
Oudoin.
Raision kaupunki, sosiaalitoimisto, lastensuojelu.
Kyseessä velvoittava työpaikkatarjous.
Pyydettiin haastatteluun, haastattelun alku 8.30.
Saavuin paikalle ajoissa, haastattelu ei alkanut klo 8.30, jouduin odottamaan tuosta yli tunnin vielä ennen kuin kutsuttiin huoneeseen. Ketään muita ei ennen minua ollut haastateltavana, hoitivat jotain omien työntekijöittensa juttuja kaikesta päätellen...
Haastattelussa naurettiin päin naamaa. Työpaikkatarjouskirjeen tekstissä oli mainittu, että työnantajan tarpeiden mukaan työaikaa voidaan sovitella työsuhteen aikana. Kun kysyin tästä, niin entistä enemmän nauroivat.
Joten, tuo työpaikkatarjous, sillä ei ollut mitään todellista tarkoitusta tai perustetta, täyttivät vain oman velvollisuutensa tarjota työtä, mutta käyttäytyivät itse haastattelussa täysin epäasiallisesti.
Sellaista.
Tuo tapaus on yksi syy, jonka takia en asioi Raision kaupungin kanssa missään asiassa.
Ihmisiä ei saa kohdella siten kuin nuo tekevät!
Vierailija kirjoitti:
Oudoin.
Raision kaupunki, sosiaalitoimisto, lastensuojelu.
Kyseessä velvoittava työpaikkatarjous.
Pyydettiin haastatteluun, haastattelun alku 8.30.
Saavuin paikalle ajoissa, haastattelu ei alkanut klo 8.30, jouduin odottamaan tuosta yli tunnin vielä ennen kuin kutsuttiin huoneeseen. Ketään muita ei ennen minua ollut haastateltavana, hoitivat jotain omien työntekijöittensa juttuja kaikesta päätellen...
Haastattelussa naurettiin päin naamaa. Työpaikkatarjouskirjeen tekstissä oli mainittu, että työnantajan tarpeiden mukaan työaikaa voidaan sovitella työsuhteen aikana. Kun kysyin tästä, niin entistä enemmän nauroivat.
Joten, tuo työpaikkatarjous, sillä ei ollut mitään todellista tarkoitusta tai perustetta, täyttivät vain oman velvollisuutensa tarjota työtä, mutta käyttäytyivät itse haastattelussa täysin epäasiallisesti.
Sellaista.
Tuo tapaus on yksi syy, jonka takia en asioi Raision kaupungin kanssa missään asiassa.
Ihmisiä ei saa kohdella siten kuin nuo tekevät!
Niin, eikä kannata pyytää haastatteluun, jos tarkoitus on vain pelleillä.
Hain johonkin työpaikkaan. Mietin että ehkä en ole ihan tarpeeksi pätevä. Mutta mietin että voihan sinne silti hakea. Ne kutsui mut työhaastatteluun. Yllätyin, mietin että ehkä mä sittenkin olen pätevä, että ilmeisesti se työnantaja osasi arvioida mun pätevyyden paremmin kuin minä.
Mutta kun työhaastattelu alkoi niin haastattelija heti ensialkuun kaivoi esiin mun CV:n, alkoi itsekseen lukea sitä, ja sitten sanoi mulle: "mutta ethän sä ole pätevä tähän hommaan! Miksi sä hait tähän työhön vaikka sä et ole pätevä? Miksi sä tulit tänne haastatteluun?"
En kehdannut sanoa sille päin naamaa "miksi sä kutsuit mut tänne? Etkö sä ollut edes vilkaissut mun CV:tä ennen tätä? Kutsutko sä kaikki hakijat tänne? Kuinka huono rekryitoija sä oikein olet?"
Okei, se rekryitoija tuhlasi mun aikaa kutsumalla mut haastatteluun turhaan. Mutta sen olen työnhaussani huomannut että rekrytoijat myös tuhlaavat tosi paljon omaa aikaansa.
Hain Puustellille. Marssin sisään, kerroin olevani kiinnostunut ja sovittiin haastattelu. Omistaja (vanhempi mies) aloitti haastattelun:
Mies: Sanot olevasi huumorintajuinen, heitä joku vitsi.
Minä: Huumorini on enemmän tilannekomiikkaa. En pidä vitsien viljelystä.
Mies:(heittää blondivitsin)
Minä: vaivautunut hymy.
Mies: Olet nuori nainen, mitä jos teet lapsia?
Minä: Sitten teen lapsia. Kyllähän vanhemmatkin tekevät töitä.
Mies: voi olla aika pitkiä päiviä äideille. Naisten kanssa on aika haastavia nämä jutut.
Mies:kumpi voittaa jääkiekon suomenmestaruuden?
Minä: en osaa sanoa, ehkä tappara? Seuraatko paljon urheilua?
Mies: en seuraa. En ymmärrä mitään jääkiekosta.
Minä: ??? (Mietin kuumeisesti miksi sitten minulta piti kysyä jotain näin epäolennaista)
Sanoi ilmoittavansa vappuna. Siis pyhäpäivänä. Kysyi vielä erikseen, että käykö varmasti, jos ilmoittaa silloin? Sanoin, että tietysti. No ei kuulunut, varasin jännittyneenä koko päivän puhelimen päivystykseen.
Kaksi viikkoa vapusta tuli lyhyt sähköpostiviesti, jossa sanoi etten saanut paikkaa. En vaivautunut vastaamaan mitään. Olen iloinen, etten saanut paikkaa.
Täti ja alaisensa esittivät muka kiinnostuneita ja ystävällisiä, olisivat voineet sanoa suoraan, että ei kiinnosta. Haastattelun jälkeen tantta vielä esitteli toimistoa mikä oli täysin turhaa ja omituista koska ei aikonut edes palkata minua. No väistin luodin, en olisi edes halunnutkaan sinne, haastattelu oli kyllä varsin outo.
Oudoinpia haastatteluja on lumehaastattelut joissa ei ole aikomusta palkata ulkopuolista hakijaa, mutta silti kutsutaan haastatteluun ja näytellään kuin koulun näytelmäkerhon tähdet kiinnostunutta. Jotainhan niiden tyhjäntekijä HR-ihmistenkin on tehtävä jotta rahaa saavat.
Vierailija kirjoitti:
Oudoin kysymys onko mulla luottotiedot kunnossa? Vastasin rehellisesti että on ja jatkoin että miksi kysyt tuollaista? Siihen vastaus oli niin epäselvää muminaa etten saanut siitä tolkkua. En saanut paikkaa mutta jäi vähän vaivaamaan mitä se työnantajalle kuuluu miten mun luottotiedot on?
Tarkkaan ottaen ei olisi saanut kysyä luottotietoja.
Luottotiedot saa aina tarkistaa jos töissä käsitellään rahaa tai työskennellään ihmisten kodeissa (esim kotipalvelussa). Finanssialalla taitaa olla jopa pakko tarkistaa. Myös rikosrekisteritiedot pitää tarkistaa tiettyihin työtehtäviin valituilta.
Luottotietoja ei saa tarkistaa hakijalta, vaan vasta tehtävään valitulta. Mutta hyvähän se on että asiasta puhutaan jo haastattelussa, säästää mahdollisesti hakijankin aikaa jos luottotietomerkintä on este työllistymiselle.
Vierailija kirjoitti:
Hain johonkin työpaikkaan. Mietin että ehkä en ole ihan tarpeeksi pätevä. Mutta mietin että voihan sinne silti hakea. Ne kutsui mut työhaastatteluun. Yllätyin, mietin että ehkä mä sittenkin olen pätevä, että ilmeisesti se työnantaja osasi arvioida mun pätevyyden paremmin kuin minä.
Mutta kun työhaastattelu alkoi niin haastattelija heti ensialkuun kaivoi esiin mun CV:n, alkoi itsekseen lukea sitä, ja sitten sanoi mulle: "mutta ethän sä ole pätevä tähän hommaan! Miksi sä hait tähän työhön vaikka sä et ole pätevä? Miksi sä tulit tänne haastatteluun?"
En kehdannut sanoa sille päin naamaa "miksi sä kutsuit mut tänne? Etkö sä ollut edes vilkaissut mun CV:tä ennen tätä? Kutsutko sä kaikki hakijat tänne? Kuinka huono rekryitoija sä oikein olet?"
Okei, se rekryitoija tuhlasi mun aikaa kutsumalla mut haastatteluun turhaan. Mutta sen olen työnhaussani huomannut että rekrytoijat myös tuhlaavat tosi paljon omaa aikaansa.
Vähän sama tunne kun sain kuulla, että viime paikkaan valittiin sisäisiä hakijoita. Miksi tuhlata ulkoisten hakijoiden aikaa jos on paljon sisäisiä hakijoita ja ne menee ulkoisten edelle??? Naurettavaa touhua.
Työhaastattelut näyttäisi olevan lähinnä ihmisten kyykyttämistä ja pelkkää näyttelemistä. Onneksi en päässyt yhteen paikkaan missä haastattelija oli kyllä todella outo, vaikutti kivalta mutta kun aloin miettiä kaikkea mitä hän sanoi jälkeenpäin niin vähän vaikutti sellaiselta esimieheltä, että en olisi edes viihtynyt siellä. Hyvä näin!
Niin kyllähän ap sinun kannattaa ottaa tuo työ.
Vierailija kirjoitti:
Oudoin kysymys onko mulla luottotiedot kunnossa? Vastasin rehellisesti että on ja jatkoin että miksi kysyt tuollaista? Siihen vastaus oli niin epäselvää muminaa etten saanut siitä tolkkua. En saanut paikkaa mutta jäi vähän vaivaamaan mitä se työnantajalle kuuluu miten mun luottotiedot on?
Tarkkaan ottaen ei olisi saanut kysyä luottotietoja.
Tavallaan olet oikeassa, mutta todennäköisesti eri syistä kuin luulet. Työnantaja saa edellyttää luottotietojen tarkistamista työhön valitulta, jos työn luonne sitä vaatii. Mutta ei haastateltavalta vielä.
Sellainen, jossa käytännössä ei kysytty mitään. Haastattelija vilkaisi vain hyvin pikaisesti läpi todistukset, ja kysyi koska voisin aloittaa.
Vierailija kirjoitti:
1) Opiskeluaikana hain kesäksi puutarhatöitä jostain yrityksestä, joka oli laittanut ilmoituksen yliopistolle. Soitin firmaan ja sovin puhelimeen vastanneen miehen kanssa haastatteluun tulosta. Pidin vähän erikoisena, että mies halusi tavata Kappelin kahvilassa, mutta menin kuitenkin paikalle. Ikinä en kuvauksen mukaista miestä paikalta löytänyt. Ei siihen aikaan ollut kännyköitäkään, joten en voinut soittaakaan, että onko tulossa.
2) Hain isoon tietotekniikka-alan yritykseen. Haastattelussa mies, joka olisi ollut tuleva esimieheni, tuijotti jatkuvasti rintojani. Lisäksi ei osannut vastata kysymykseen työajoista mitään järkevää, vastaus oli jotain "kyllä täällä painetaan töitä ihan niska limassa". Varsin kohtuullista palkkapyyntöäni piti korkeana, mutta sanoin, etten alemmalla palkalla tule. Lopulta olisi minut palkannut, mutta koko tyyppi oli niin epäilyttävä, etten halunnut mennä, varsinkin kun olin saanut toisen työpaikan.
Niin varmaan tuijotti rintojani. Suuret luulot itsestäsi.
Rekryt on lähteneet ihan omiin sfääreihinsä. Kustannuksia tulee ihan tyhjästä, itse asia unohtuu.
Kertokaa lisää näitä, ovat hyvin opettavaisia.