Järkyttävää miten paljon sossu kustantaa ihmisille esim. pyykinpesukoneita
Olen kodinelektroniikkaa myyvässä liikkeessä töissä ja ihan oikeesti. Päivittäin tulee useita (tänään 10) ihmisiä sossun lappujen kanssa ja heille maksetaan uusi pyykinpesukone tai ainakin osa siitä. Joillekin kunniakansalaisille on vielä kaikki herkut (kuljetus, asennus) kaupan päälle.
Huhhuh. Ja kiitosta ei muuten kuulu melkein koskaan. Voisinko itsekin mennä sossuun, että haluan pyykinpesukoneen koska en halua käyttää enää pesutupaa?
Ja kyseessä on keskisuuri kaupunki, voin vaan kuvitella mitä tämä on isommissa paikoissa.
Kommentit (269)
Jos pesutuvassa on yhteinen pyykkikone, hyvinvointialue ei maksa mitään ja vaatii myönteisen perustoimeentulotukipäätöksen saada edes hakuun, maksaa liikkeen halvimman eli voi saada 199e ... Sellasia
erilaisia sääntöjä noissa on ja jonkin tuollasen harkinnanvaraisen kodinkoneen käytännössä saa kerran 20 vuoteen
tuurilla, yksin asuva tai palveluja tarvitsematon aikuisruokakunta ei juuri koskaan saa. MUISTAKAA että maahan tuleville
kalustetaan kokonaisia asuntoja kylmälaitteista, pesukoneisiin ja vielä sänkyihinkin mm. migrin ja järjestöjen toimesta, kauhistele sitä.
Monissa taloyhtiöissä jopa maaseudulla saattaa maksaa yhden koneellisen peseminen pyykkituvassa 2 euroa, joten oma kone maksaa ittensä pian takasin.
Haluatko että työkaverit tulee töihin likaisissa vaatteissa, kun ei ole vara pestä? Tai haluaako kodinkonemyyjä menettää työpaikkansa, kun niille koneille ei ole kysyntää, kun ei ole vara ostaa? Jos kymmenen päivässä menee sossun kautta koneita?
Vois miettiä kyllä taloyhtiöissäkin noita hintoja. Esim meidän talo on niin vanha, ettei täällä ole koneellista ilmastointia. Jos märkiä vaatteita enemmältikin kuivaamaan asunnoissa eikä kuivaushuoneessa (miten monesti käy, jos pyykit pestäänkin kerran siellä asunnossa) niin homehtumisongelmia saattaa olla luvassa.
Vierailija kirjoitti:
Monissa taloyhtiöissä jopa maaseudulla saattaa maksaa yhden koneellisen peseminen pyykkituvassa 2 euroa, joten oma kone maksaa ittensä pian takasin.
Haluatko että työkaverit tulee töihin likaisissa vaatteissa, kun ei ole vara pestä? Tai haluaako kodinkonemyyjä menettää työpaikkansa, kun niille koneille ei ole kysyntää, kun ei ole vara ostaa? Jos kymmenen päivässä menee sossun kautta koneita?
Vois miettiä kyllä taloyhtiöissäkin noita hintoja. Esim meidän talo on niin vanha, ettei täällä ole koneellista ilmastointia. Jos märkiä vaatteita enemmältikin kuivaamaan asunnoissa eikä kuivaushuoneessa (miten monesti käy, jos pyykit pestäänkin kerran siellä asunnossa) niin homehtumisongelmia saattaa olla luvassa.
Jos käy töissä, niin koneen ostaa ihan itse palkallaan. Omassa kunnassani pesukoneisiin ei myönnetä tukea. t: sossu
tää on semmosta, mitä en ymmärrä enkä hyväksy jos on työikäisistä ja kykyisistä ihmisistä kyse
t. nuoresta asti töissä käynyt ja itse huonekalunsa ja koneensa maksanut
Kuinkahan usein saa uuden koneen mikäli aiempi "hajoaa" tai sille tapahtuu jotain muuta sellaista ettei sitä voi enään käyttää ( ehkä vaikka poistunut asunnosta )
Mulla on Kela Gold, sillä saa aivan kaiken..
Vierailija kirjoitti:
Minulle sossu "kustanti" pesukoneen. Paitsi että kyseessä oli minun itsenäistymisvarat, eli sijoitusaikana kertyneet lapsilisät. Maksusitoomuksella kuitenkin. Olenko nyt huono ihminen?
N18
Miksi ihmiset eivät tajua että oikea sana on maksusitoumus?
Joskus n. 14 vuotta sitten sain opiskelevan yh:na maksusitoumuksen paikalliseen liikkeeseen pesukonetta varten. Ongelma vain oli se, että olisi pitänyt silti maksaa itse reilun 100€ eikä mulla sellaisia rahoja ollut. Pieni paikkakunta ja silloin oli enää yksi liike jäljellä joka kodinkoneita myi ja hinnat kalliit. Naapurikaupungissa olisi ollut huomattavasti halvempia, mutta ei käynyt sossulle. Olisin saanut kyllä kuljetuksen järjestymään. Pesin sitten mun ja lapsen pyykit koneella joka vuosi vettä pohjasta.
Ihan turha tulla viisastelemaan, että olisit ostanut käytettynä. Ei täällä tuppukylässä mitään kierrätyskeskusta ole ja Facen kirppiksillä yms. hyvin harvoin koneita tarjolla.
Onneksi olen ollut jo vuosia työelämässä ja viime kesänä eron myötä ostin uuden pesukoneen ihan omilla rahoilla. Ei tarvinnut kysyä keneltäkään mitään lupia asiaan.
En osaa sanoa mitään vuoden 2016 tilanteesta, koska itse olin silloin töissä, eikä puutetta ollut. Nyt kuitenkin olen toimeentulotuen varassa ja tiedän käytännöistä jotakin.
Alkuvuodesta sosiaalitoimisto maksoi minulle pesukoneen. Syynä on se, että taloyhtiössä ei ole pyykkitupaa, ja jos olisi, minä en pystyisi kävelemään sinne. Kone on halvin, mitä löytyi. (Tosi hyvä kone se kuitenkin on.) Jos olisin liikuntakykyinen, olisin joutunut etsimään koneen käytettynä jostakin, mutta nyt sain ostaa koneen myymälästä.
Jouduin olemaan muutaman kuukauden ilman pyykinpesumahdollisuuksia, ja tuona aikana ihosairauteni paheni aika tavalla. Tämä ei kuitenkaan vaikuttanut mitenkään pesukonepäätökseen.
Muiden maiden kansalaisten saamisista en tiedä, mutta minulle ei oikeasti kannata olla kateellinen. Vaihtaisin paikkaa suunnilleen kenen tahansa palkansaajan kanssa.
Johonkin allergiaan vedoten on saanut astianpesukoneen ja pölynimurinkin.
Lapseton ei saanut mitään kuin sen ihan pakollisen kerta vuodessa kenkä, tuulipukurahan ja 100e harrasterahaa jos ei ollut juopon näköinen. Juopon näköinen sai enemmän. Kierrätyskeskukseen maksususitoumus jos ei ollut huonekaluja.
Aikuisen oletettiin pesevän käsin pyykkilaudalla 😂 kaikki pyykkinsä kun niin vähän sitä tulee. 🥲 Tiskiäkin tulee vähän yhdeltä ihmiseltä kun ei tarvitse tehdä ruokaa ollenkaan jotenka ei tule ruuanlaitto tiskiä. Lapsille vaan pitää laittaa ruokaa ja niiltä tulevaan kamalaan pyykki määrään tarvitaan pyykinpesukone ja tiskikone.
Missä merkityksessä tällä kertaa tämä "kustantaa"? Menettääkö vai saako rahaa?
Olen ollut hyvin onnekas ihminen, että olen syntynyt opiskelemaan kannustaneeseen, raittiiseen keskituloiseen perheeseen.
Olen ollut onnekas, että olen saanut ahkeran työntekemisen mallin ja vaatimuksen jo kotoani. Olen ollut onnekas, että lapsuudenperheessänikään ei ole ikinä tarvinnut nostaa mitään tukia. Lapsilisät on haettu.
Olen ollut onnekas, että olen perinyt älykkyyttä niin että opinnot sujuivat tosi hyvin. Olen ollut onnekas, että pääsin töihin heti maisteriksi valmistumiseni jälkeen.
Olen ollut onnekas, että olen saanut töitä enkä ole ollut ikinä yhtään päivää työttömänä.
Olen ollut onnekas, että olen ollut sen verran terve ja sinnikäs, että olen voinut näin sittemmin monisairaanakin ihmisenä kuitenkin työni hoitaa.
Olen ollut onnekas, että työnantajani on ymmärtänyt myös sairauteni aiheuttamat satunnaiset poissaolot, joskus leikkausten vuoksi vähän pidemmätkin, enkä ole saanut potkuja.
Ymmärrän, että moni ihminen ei ole yhtä onnekas. On monta kohtaa, missä minä olen hyväosaisena päässyt helpommalla. Tietenkään en ole kaikessa onnekas minäkään.
Mutta kun te köyhien kadehtijat mietitte omaa elämäänne, ahkeruuttanne ja työntekoanne, huomaatteko miten moni kohta ei itse asiassa ole omaa ansiotanne?
Me emme kaikki saa kotoamme samaa runsasta "eväsreppua" matkaamme maailmalle. Minusta on hienoa, että Suomessa nähdään tämä asia ja autetaan.
Aivan erityisesti olen iloinen (monin eri tavoin köyhimpien, ei vain taloudellisesti) lasten, nuorten ja lapsiperheiden eli kaikkien meidän tulevaisuuden hyväksi toimivista viranomaisista, jotka ovat häpeällistä kyllä aliresursoitu hallinnonala.
Tosi moni kateellinen oman onnensa seppä on ensi sijaisesti onnekas, mutta ei kovin empaattinen ihminen. Itse en halua tänne köyhyyttä, kurjuutta, kulkutauteja ynnä muuta kärsimystä toisille lisää vain siksi, että maksan itse omat menoni.
Olis varmaan ihanaa pestä nyrkkipyykkiä jos perheeseen tulee syyhy.
Niin kauan kun syyhyn kaltaisia riesoja on olemassa, pesukone kuuluu jokaiselle joka sellaisen tarvitsee.
No sellainen tarina sit poika on töissä siinä suurimmassa ketjussa, Suomen toiseksi suurimassa kaupungissa. Eka tällainen keissi tuli vastaan 5kk työsuhteen jälkeen.
Kannattaisi ehkä miettiä sitä, missä on vika, että sossu joutuu niitä kustantamaan. Jos ihmisille olisi töitä tarjolla, jokainen voisi ostaa koneet omalla rahallaan.
Meillä on jo nyt sellainen tilanne, että osalta puuttuu kokonaan perustoimeentulo. Kela ei hyväksy eläkehakemuksia tai edes sairaslomia, että saisi sairaspäivärahaa. Ihan perustoimeentulo puuttuu kokonaisuudessaan. Siltä pohjalta pitäisi ollakin niin, että turhuuksiin kuten kodinkoneisiin ei yhteistä rahaa jaeta. Se raha tarvitaan varmistamaan sitä, että kaikilla on edes rahaa syödä.
Hyvin vaikea oli saada muuta kuin määräosa, ajatelkaa pienten lasten vanhempia, on hekin veroja maksaneet, ansaitsevat edes pesukoneen.
Maksoin ensiasuntoon osamaksulla pienellä erällä halvimmat pesukoneen, keittiön päydän ja sängyn. Mitään en saanut sossusta. Vanhemmat avusti ruokapussilla silloin tällöin kun kaapit tyhjänä. Koska tilille ei voinut laittaa rahaa jos pienipalkkaisten pätkätöiden välillä putosi sossunluukulle.
Kyllä se oli hävettävää käydä sossussa kerran kuussa tositteiden kanssa niin kuin kerjäämässä. Sitten vielä muiden syyllistäminen kuinka kehtaa olla työttömänä ihan kun olisin muka huvikseni ollut kun ei heti löytynyt uutta työpaikkaa hakemisesta huolimatta. Terveys ei kestänyt ensimmäistä ammattia jatkaa ja siitäkin syyllistettiin. Miksi yksityisasiani olisi pitänyt muille selvittää.
Onneksi pääsi kokonaan pois toimeentuloluukulta ja sehän taas aiheutti kateutta kun ei nyt tarvinnutkaan mistään tuomita. Ihan tyhjällä CV:llä ei olisi onnistunut. Pätkätyötkin ja uudelleenkoulutus auttaa, sen sijaan ettei ole tehnyt yhtään mitään muuta kuin kotipuuhasteluja ja omia harrastuksiaan.
Mikään sitten 90-luvun valmistettu pyykkikone ei kestä 20 vuotta ja niiden varaosaohjelmat on parhaassa tapauksessa 10 vuotta, eli virallinen saatavuus. Helsingin uutisissa huoltoliike lausui aikonaan, hyvän koneen kestävän 10 vuotta ja maksimi korjauskulut muutaman satasen koneelle on 150 euroa ... Syvemmän purkamisen vaativa korjaus voi maksaa satasen tunti. Lahden expert konehuolto veloitti 20 euroo lunnaan, ennen kun ottaa vastaan ja soittaa kohta perässä "arvio ainakin 250e" vaikka koneesa oli rikki 70 euron poistopumppu, sen oli pohjasta täysin vaihdettavissa 3 pultilla ja 2 letkuklemmarilla ja pikaliittimellä virta... Et se niistä kestävyyksistä ja korjauksista, yli kympin ikäistä konetta ei kannata lähteä kuskaamaan valohoitoon siis.