Tiesitkö että villasukat on vahingolliset jaloille?
Jatkuva jalkojen hautominen villasukissa aiheuttaa ihon sairauksia, sientä, ihon rikkoontumista, kantapäiden kovettumista, ja ihon kuivumista. Tämä aiheutuu lähinnä siksi että sukkia pidetään kokoajan ja niitä ei vaihdeta riitävän usein ja samoja villasukkia pidetään kengissä tai saappaiden kuin sisätiloissa.
Jalkahoitajana olen tämän ilmiön huomannut.
Kommentit (44)
Villa on luonnon materiaali, hengittävä, myös kosteutta imevä. Villa on materiaalina tosi hyvä. Parempi kuin puuvilla.Villaa käytetään hoitona jopa varpaan väleissä estämään hautumia. Kenenkään jalat eivät villasta mene piloille. Piloille voi mennä, jos ei jalkojaan ja sukkiaan pese.
Eilen kuulin, että villa kuivattaisi ihoa ja itse käytän aina talvella villasukkia paljasta ihoa vasten. Minulla on myös talvijalat. Jos käyttäisin joitain muita sukkia niin katoaisivatkohan niiden myötä myös vaivat? Käytän villasukkia, koska talo on kylmä. Minulla on myös sellainen vaiva, että hikoilen myös kylmästä. En tiedä johtuuko se matalasta verenpaineesta vai mistä. Jalat ovat siis usein hautuneet koska ne hikoilevat palelun takia. Välillä en tiedä kannattaisiko sukkia sen takia lisätä vai vähentää. Varvassukissa jalat eivät haudu mutta se voi johtua siitä, että ne ovat ihonmyötäiset niin hiki ei vain tunnu. Villasukistakin löytyy tosi paljon ristiriitaista tietoa. Jossain sanotaan, että villa siirtää kosteuden pois iholta ja sen takia nykyään melkein kaikki vaatteet tehdään villasta. Jossain taas sanotaan, että villa juuri hautoo, koska se ei siirrä kosteutta pois iholta. Miten sitä sitten osaa hoitaa jalkojaan oikein? Pitääkö kokonaan luopua villasukista ja yrittää pitää jalat lämpimänä jotenkin muuten?
Kirjoitin edellisen viestin mutta unohdin kysyä vielä paria asiaa. Onko kuivien jalkojen kohdalla hyväkin, että ne hautuvat? Onko se huono asia jos sukat imevät kosteuden pois ennestään kuivista jaloista? Jostain luin kerran, että jalkapohjissa ei olisi rasvarauhasia jotka kosteuttavat jalkaa vaan jalkapohjat yrittäisivät hikoilulla kompensoida kuivuutta. En ole kyllä löytänyt tätä tekstiä uudelleen.
Ja se kotitossuko niitä jalkoja hoitaa, kosteuttaa ja samalla estää sientä viihtymästä?
Tai perus nylonsekoitesukka? Vai ne yhdessä?
Jos sun asiakas ei ole hoitanut perushygieniaa, se ei ole villasukkien vika, eikä jalkojen hoitoa olis voinut mikään muukaan sukka tai tossu ukon puolesta tehdä. Tajuatko, että syytätä sukkia siitä, että ihminen on laiminlyönyt jalkansa?
Villasukka hengittää ja huoltaa myös itse itseään.
Todella surkeaa "faktaa" jalkahoitajaksi itseään kutsuvalta.