Tiesitkö että villasukat on vahingolliset jaloille?
Jatkuva jalkojen hautominen villasukissa aiheuttaa ihon sairauksia, sientä, ihon rikkoontumista, kantapäiden kovettumista, ja ihon kuivumista. Tämä aiheutuu lähinnä siksi että sukkia pidetään kokoajan ja niitä ei vaihdeta riitävän usein ja samoja villasukkia pidetään kengissä tai saappaiden kuin sisätiloissa.
Jalkahoitajana olen tämän ilmiön huomannut.
Kommentit (44)
Mä tykkään pitää siellä alla ohutta puuvillasukkaa.
Ikävää ettei jalkahoitajalla näytä olevan faktatietoa omalta alalta vaan kertoo mutua totena.
Kirjoitit juuri itsekin että vika ei ole niissä VILLAsukissa vaan siinä että samoja sukkia pidetään koko ajan kaikkialla. Että otsikointi ei nyt osunut ihan kohdilleen.
Onko muka yleistäkin pitää pelkkiä villasukkia, ilman tavallisia sukkia siellä alla? Minusta villasukat on tarkoitettu "ekstraksi" perussukkien päälle. Ei ole aloittajan mainitsemia ongelmia, vaikka talvella minulla on villasukat lähes 24/7.
En ihmettele ongelmia, jos on pelkät villasukat. Pistelee, hikoaa, haisee pahalle. Varsinkin kengissä, hyi suatana miten inhottavaa. Äly hoi.
Niin. Jos ei vaihda tai pese sukkia ikinä, materiaalilla ei liene vaikutusta. Minulla ei ole ikinä ollut yhtään vaivaa jaloistani vaikka pidän villasukkia aina, kesällä toki paljain jaloin. T. N53
No varmaan voi tulla ongelmia, jos pitää jatkuvasti samoja sukkia, eikä vaihda tai pese niitä. Oli sitten sukat mitkä tahansa.
Juupajuu. Kaikkea kanssa. Jo on aikoihin eletty. Elämme kovia aikoja. Ei minun lapsuudessa, ei meidän suvussa.
Kyllä villa sukat on iki ihanan lämpimiä, syys sateella tai kevät hangilla tepastellessa muistuu mieleen pässin pökkimät!
Villasukkien alla olevien sukkien käyttö ei juurikaan estä hautumisesta aiheutuvia ongelmia koska hiki yms kulkeutuu ohuen sukan läpi villasukkaan ja jää siihen muhimaan ongelmia aiheuttaen.
Käytän koko talven ohuesta merinolangasta neulomiani sukkia. Jalat voi hyvin, ei hikoile eikä palele. Sukkia on tietysti useampi pari.
Vierailija kirjoitti:
Ja pipa on vahingollinen päälle.
Niin on ja muovikassi kans.
Mulla on ympäri vuoden villasukat jalassa sisällä. Aina on tavalliset sukat siellä alla. Ikinä ei ole ollut yhtään mitään jalkavaivoja.
Yösukka-tyyppisesti pidän kotisukkina, suoraan jalkaan, ihanuus ♡
Mä käytän villasukkia kotona. Kesälläkin nykyään. Tuolla tallustelin terassillakin villasukat jalassa paahteisempana päivänä. Pesen sukkiani harvoin. Jos alkaa hikoiluttaa, niin pois. Yöllä paljaat jalat.
Kengissä pidän puuvilla tai bambusukkia.
Ei ole jalkahoitajani valittanut.
Villasukan idea menee aivan hukkaan, jos alla pitää jotain muuta sukkaa. Villa siirtää kosteuden ulospäin, mutta esimerkiksi puuvillasukka imee kosteuden ja jalka tuntuu kylmälle ja kostealle koko ajan.
Villasekoitteesta tehdyt sukat voi usein pestä neljässäkympissä, ilman että kutistuvat. Riippuu langasta, niissä on pesuohjeet usein mukana.
Mä käytän ohutta puuvillasukkaa villasukan alla usein. Silloin itse villasukan pesuväli voi olla vähän pidempi.
Vierailija kirjoitti:
Villasukan idea menee aivan hukkaan, jos alla pitää jotain muuta sukkaa. Villa siirtää kosteuden ulospäin, mutta esimerkiksi puuvillasukka imee kosteuden ja jalka tuntuu kylmälle ja kostealle koko ajan.
Kosteuden? Mahtaa sulla olla hikiset jalat.
Vai treenaatko villikset jalassa?
No kuka edes pitää villasukkia kun jalat hikoilee? Eiköhän ne yleensä vetäistä jalkaan kun varpaita/jalkoja palelee. Ja tosiaan sukka kuin sukka jos sitä ei pestä aiheuttaa samat mitä ap kuvaili. Varsinainen ammattilainen.
En, mutta en tykkääkään villasukista, koska ne pistelee. Eikä ole edes lämpimät. Fleecesukat ajaa paremmina asiansa.