Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko 44v nainen vanha äidiksi?

Vierailija
13.09.2016 |

Jos muutkin lapset vielä pieniä. Onko liian vanha äidiksi?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on todellakin, tulehan jo järkiisi.

Vierailija
2/23 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu henkilöstä. Kehoittaisin kyllä miettimään sekä äidin että potentiaalisen lapsen terveyteen liittyvien riskien kautta, onko hommassa järkeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jos tuntuu itse siltä, että jaksaa.

Vierailija
4/23 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eikä siinä iässä helposti a) tule raskaaksi ja b) synnytä c) tervettä lasta.

Vierailija
5/23 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan äidiksi kyllä on!!!

Vierailija
6/23 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On liian vanha!

Vierailija
7/23 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei. Mihin nuo lapset pitää laittaa sitten, kun on 44v? Isälle antaa? :(

Vierailija
8/23 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on

Vierailija
9/23 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pikkusisko häpesi aika pienestä asti vanhoja vanhempiaan. 6-vuotiaana feikkasi eskarissa, että mä olen hänen äiti. Oon 16 vuotta siskoa vanhempi. Meidän välissä on kuusi muuta sisarusta. Äiti oli 43-vuotias siskon syntyessä.

Vierailija
10/23 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä. Jos on hyväkuntoinen ja terve, ja mieskin samaa sorttia, niin toki voit hommata lapsen vielä, jos luomusti kerran raskaaksi tulet. Lykkyä pyttyyn, tuossa iässä osaat jo varmasti nauttia lapsestakin rauhassa ilman, että koko ajan on tunne, että pitäisi "olla jossakin muualla"...

Kannattaa käydä lapsivesitutkimuksessa ja miettiä jo etukäteen, mitä tekee, jos "käry" käy. Downin syndrooman riski nousee, mutta vain hyvin vähän.

"Todennäköisyys, että lapsi on vammainen, on kaikilla noin 3 %. Äidin ikä 40 vuotta nostaa tätä riskiä noin reilun prosentin verran. Terveen lapsen saamisen todennäköisyys 40-vuotiaana on siis huomattavasti suurempi kuin vammaisen lapsen saamisen todennäköisyys.

Maarit Peippo

perinnöllisyyslääkäri

Väestöliitto"

http://verneri.net/yleis/aidin-ika-ja-erilaiset-vammat

Vierailija
11/23 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttava sai juuri toisen lapsensa 43-vuotiaana. Ekan sai 42v.

Ei voisi olla parempaa äitiä. Se elää niin täydestä sydämestään ja antaumuksella sitä äitiyttä. Hoivaa kuin paraskin ja rakastavin emo. Sillä ei ole kiire yhtään mihinkään. Ei stressaa asioista vaan kaikki tapahtuu rauhallisesti ja sellaisella seesteisyydellä. 

On sanonut, että välillä väsyttää, mutta niin väsytti muakin, kun sain ensimmäiseni 23-vuotiaana.

Tuota tuttavaani katsellessa tulee usein mieleen, että ehkä se vanhempi äiti on jopa parempi lapselle kuin moni nuori.

Vierailija
12/23 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos muutkin lapset vielä pieniä. Onko liian vanha äidiksi?

Ei missään nimessä, mutta tilannetta helpottaa olennaisesti nuorennusleikkaus :)

Vierailija
13/23 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun pikkusisko häpesi aika pienestä asti vanhoja vanhempiaan. 6-vuotiaana feikkasi eskarissa, että mä olen hänen äiti. Oon 16 vuotta siskoa vanhempi. Meidän välissä on kuusi muuta sisarusta. Äiti oli 43-vuotias siskon syntyessä.

Nykyään yli 40-vuotiaat ensisynnyttäjät - siis ensisynnyttäjät, toissynnyttäjät mukaan laskien luku on roimasti vielä suurempi - ovat yleisempiä kuin alle 20-vuotiaat!

Helsingissä akateemisten, ylempien toimihenkilönaisten keskimääräinen ensisynnytysikä on jo liki 34 vuotta.

http://yle.fi/uutiset/isaksi_ja_aidiksi_tullaan_aina_vain_myohempaan__k…

Toisin sanoen niitä parikymppisiä äitejä on nykyään vähän eskarin ovella. Koska lapset tuppaavat häpeämään sellaista, mikä poikkeaa kaveriporukan tilanteesta, niin nykyajan lapset häpeävät pikemminkin niitä kovin nuoria äitejä kuin nelikymppisiä!

Vierailija
14/23 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen juurikin 44, enkä haluaisi enää lasta (kaksi alakouluikäistä on). Mutta tuttavapiirissä on kolmekin, jotka saivat lapsen 43-vuotiaana. Kahdelle se oli kolmas lapsi, yksi oli ensisynnyttäjä. En ole missään vaiheessa ajatellut, että olisivat liian vanhoja. Tuo ensisynnyttäjä on nykyisin jo 55, mutta näyttää tosi nuorelta, joten ei ole koulussakaan lasta äidin iästä kiusattu.

Vierailija
15/23 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Maarit Peipolle.  Hienoa että vastaat täällä, jossa tavoitetaan paljon ihmisiä.  Nykyään ei 44 -vuotias ole lainkaan niin vanhalta kuullostava kuin ennenvanhaan.  Tiedän monta äitiä, jotka ovat saaneet lapsen siinä iässä.  Jotkut ihmiset ovat 44 -vuotiaana yhtä hyvässä kunnossa kuin jotkut parikymmentä vuotta nuoremmat.  Onnea matkaan.

Vierailija
16/23 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen sitä, että aina puhutaan vain vauvan vanhemmasta. On sitä ihan oikeasti aika vanha, jos lapsen ollessa kymmenen on äiti 54v.

Vierailija
17/23 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen sitä, että aina puhutaan vain vauvan vanhemmasta. On sitä ihan oikeasti aika vanha, jos lapsen ollessa kymmenen on äiti 54v.

Mutta kun se viiskytneljäkään ei ole nykymittapuussa vielä vanhakaan. Toisekseen, 10-vuotiaalle 54v äiti on ihan hyvä. Miksi ei olisi? Ei 10v ikäisen kanssa tarvi enää edes pahemmin valvoa. Hyvin jaksaa 54v vielä kuskata kavereille, harrastuksiin, huvipuistoihin, käydä lapsen kanssa elokuvissa, hiihtämässä, luistelemassa, jutella sohvalla jne. jne.

Hyvin irtoaa ja riittää vielä rakkautta yli 5-kymppiseltäkin.

Vierailija
18/23 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. T. 45- vuotiaana vauvan saanut.

Vierailija
19/23 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sillä tunnen kaksi äitiä jotka sai lapsen 44 ja 45v.

Tottakai jaksaminen on koetuksella. Silti kaveri ei näytä yhtään vanhalta äidiltä vaikka onkin taaperon äiti.

Tekevät paljon asioita yhdessä.

Vierailija
20/23 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rankin vaihe on yleensä vaihdevuodet ja teini. Itse olen nyt tässä tilanteessa. Sain kuopuksen 39 v. Oma olo ei ole hyvä ja kuopus 12v.