Kaveri myy asuntoaan - epäjärjestys
Kaveri myy asuntoaan, jossa tavarat aina epäjärjestyksessä: paperipinoja siellä täällä, tosi paljon tavaraa keittiön työtasoilla, kengät ja takit sikin sokin eteisessä. Hän siivoaa kyllä, mutta kun ei ylläpidä järjestystä, kaikki kaaostuu nopeasti. Nyt myy itse asuntoaan, josta on laittanut kuvia nettiin. Ei stailannut asuntoa mitenkään ennen kuvien ottoa.
Kysymys kuuluu: Onko teille asuntoja netissä katsellessanne ja sopivaa hakiessanne tärkeää, että kuvista näkyy siisti, vähän normaaliarkea tyhjempi keittiö, olouhuone jne. Vai onko stailaus turhaa? Onko tärkeintä kuitenkin lattiapinnat, kylpärin ja keittiön kunto jne ?
Kommentit (23)
Stailaus ei ole turhaa. Kaaos antaa myös sellaista kuvaa, että asukas on mahdollisesti suorastaan likainen. En edes harkitse asuntoa, jossa on ensimmäiseksi kuurattava vuosikausien pinttyneet paskat ja hajut.
Minua ei stailauksella hämätä. Välillä suoastaan suututtaa kun joku luulee sen oikeasti toimivan.
Kyllähän se vaikuttaa paljon asunnon yleismielikuvaan, jos kuvissa nykyisen omistajan elämä ja tavarat ovat ihan levällään. Itse en kyllä edes haluaisi antaa julkiseen katseluun kovin intiimejä kuvia kodistani, vaan senkin takia siistisin myytävän asunnon mahdollisimman neutraaliksi. Riippuu tietysti asunnosta, eli hyvällä sijainnilla ja hinta-laatusuhteella varustettu kämppä voi mennä huonosta stailauksesta/stailauksen puutteesta huolimatta, kun taas perittyä 70-l. kesämökkiä jumalan selän takana on turha kaupitella romuläjäkuvilla.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei stailauksella hämätä. Välillä suoastaan suututtaa kun joku luulee sen oikeasti toimivan.
Stailaus voi olla keinotekoista kikkailua, mutta mahdollisimman sujuvasti ja toivomallaan hinnalla myydyksi.
Mulle on tärkeää asunnon sijainti, pohjakuva ja sellaiset kuvat, joista tosiaan näkee onko tarvetta isollekkin rempalle (keittiö, kph) . Sitten kun tulen katsomaan asuntoa, lattioiden ja pintojen olisi hyvä olla tyhjllään,jotta sen kunnon näkee oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stailaus voi olla keinotekoista kikkailua, mutta mahdollisimman sujuvasti ja toivomallaan hinnalla myydyksi.
Typovirhe, tekstiä putosi pois: siivous ja perussiisteys sii kuuluu asiaan, jos haluaa saada saada asuntonsa mahdollisimman suvuvasti kaupaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
???
Mitä tää tarkoittaa?
Tiedät kai vastauksen jo kysyessäsi, mutta itse kiinnostuisin tuollaisesta sotkulasta vain,jos hinta olisi normaalia reilusti alhaisempi.
Minä katson sijaintia ja pohjaa.
Sitten hinnan ja laadun suhdetta.
Siivottu tietty noin lähtökohtaisesti on parempi, mutta jos noissa edellämaintuissa mättää, ei siivous tai varsinkaan stailaus mitään pelasta.
Tämä nykyinen talo ostettiin likaisena beessinä.
Voisin ostaakin tälläisen asunnon jos sen hinta olisi todella alhainen. Remppaisin sitten kuntoon.
Mutta tosiaan jos on myymässä asuntoaan niin ottaa kuvat silleen että ensin tyhjentää aina yhden huoneen henkilökohtaisista tavaroista, lehtikasoista, roskapusseista jne. ja ottaa valokuvat, sitten seuraavalle huoneelle sama juttu.
Itse ottaisin varmaan verhotkin pois niin tulee paremmat kuvat ja ostajaehdokas näkee kuinka valoisa asunto voi olla. Perusteellinen siivous ennen myynti-ilmoituksen tekoa nyt luulisi olevan sellaine juttu että sen tajuaa tehdä jokainen.
Jos tavaroita pursuaa joka paikassa, niin mun eka mielikuva on että säilytysratkaisut on huonot. Itse tartten paljon kaappitilaa.
Haluaisin sanoa, ettei sotkut haittaa, koska olen itsekin sotkuinen. Mutta kyllähän ne vaikuttaa. Ja ehkä siitä tulee sellainenkin ajatus, että mitenkähän sitä taloa on oikein hoidettu? Löytyykö jostain hometta yms kun ei viitsitä pitää asunnosta huolta.
Naapuri möi asuntoaan välitysyhtiön kautta ja sieltä olivat tulleet kuvaamaan eri aikana, mitä oli sovittu. Kuvissa keittiö oli aamupalan jäljiltä, sängyt petaamatta, puhtaita pyykkejä lattiatelineillä ja lattioilla lasten leluja. Perheen nainen oli hieman hiilenä, mutta niin vain asunto meni nopsaan kaupaksi.
Itse kävin kerran katsomassa asuntoa, jossa ei kuvia varten oltu siivottu ollenkaan. Ei myöskään näyttöä varten, lattioilla oli pölypalloja ja roskia, keittiö oli kaaos ja ovet täynnä jotain klähmää. Näytti siltä, että siellä oli siivoukset jäänyt tekemättä koko aikana. Sijainti ja pohja oli ok, mutta asunto olisi vaatinut täyden remontin, joten ei ollut meille sopiva. Joku toinen näytössä ollut osti sen.
Eniten minua myynti-ilmoituksissa ärsyttää tunnelmakuvat. Otetaan lähikuva kukkamaljakosta tai lattialle tulevasta auringonsäteestä, pahimmillaan irtolipastosta. Ihan turhia kuvia.
^ah, just nämä kukkamaljakkokuvat ärsyttää. Tai nurkassa olevan tuolin kuva. Pihakeinujen kuvat. Nurmikko. En minä siellä pihalla tulisi asumaan!
Paras olisi kun saisi tyhjästä asunnosta kuvan. Mutta jos pitäisi valita sekainen vai "stailattu" niin sekainen ehdottomasti! Sekaisin asuntojen kuvissa ei onneksi ole näitä kukkaruukkukuvia.
Voi hyvät mammat, yrittäkää nyt ymmärtää, että siivous ja stailaus ovat kaksi ihan eri asiaa. Siivottu asunto on tietysti myyvempi kuin sekainen. Hyvin pienillä ja helpoilla keinoilla asunnon saa siistiksi: ylimääräiset tavarat kaappeihin, matot suoriksi, ikkunaverhot kauniisti laskostettuina, vuoteet kunnolla pedattuina, romut sängyn alle sille puolelle, joka ei näy kuvissa, vessasta ja kylppäristä myös turhat tavarat kaappiin. Usein nimittäin näkee kuvia, joissa joka paikka on täynnä romua vähän ap:n kertomaan tyyliin, matot puuttuvat tai ovat vinksin vonksin, verhot roikkuvat ikkunoissa kuin veltot rätit, vuode on pedattu niin kuin päiväpeitteen alla olisi ruumis, sängyn alus täynnä repsottavia pahvilaatikoita tai irtotavaraa. Vessan ja kylppärin kaakelit, varsinkin lattian rajassa ovat puistattavassa kunnossa jne.
Stailaus on ihan jotain muuta. Siinähän pyritään peittelemään asunnon puutteita sutimalla vähän maalia pahempiin paikkoihin, viemällä kaiken kodinomaisuuden pois ja tekemällä asunnosta kolkon. Verhot pois, matot pois, taulut pois, seinätekstiilit pois jne. Tilalle tuodaan orkidea tai pari (joskus epäilen, että välittäjät kulkevat pari tekokukkaa kassissaan kuvaamassa asuntoja!), kitara tai pari, keinuhevonen tai keinulammas, double bubble tai muu sarjaan kuuluva lamppu, ruokapöydällä juhlakattaus jne.
Olen lähitulevaisuudessa myymässä omaa asuntoani, koska olen muuttamassa paikkakunnalta. Asunto on ns. alkuperäisessä kunnossa, mitä nyt kodinkoneita on pitänyt uusia. Totta kai voisin teettää jonkin asteisen stailausremontin, jolla voisin peitellä asunnon heikkoja kohtia. Koska en ole lainkaan varma, että saisin myydessäni omani takaisin (siis remonttirahat), olen päättänyt, että tyhjennän ensin asunnon ja teetän sitten ammattilaisilla perusteellisen siivouksen. Tiedän, että jos uusisin keittiön kaappien ja koko asunnon komeroiden ovet ja antaisin tapetoida ja maalata seinät, näyttäisi asunto ensisilmäyksellä hyvältä, mutta entäpä jos uusi asukas ei pidäkään minun valinnoistani. Uusia tapetteja tai kaapinovia on sääli repiä ja / tai maalata uudelleen. Eli jätän remontin uudelle omistajalle. Tehköön mieleisensä.
PS Pari juttua aion teettää: vesihanat puhdistutan kalkkijäämistä ja vaihdatan tiivisteet sekä korjautan vessan yhden lampun. Eli suoranaiset viat kannattaa tietenkin korjauttaa.
Katson mieluiten kuvia täysin tyhjästä asunnosta, jolloin saan parhaimman kuvan huoneiden suhteista, valosta jne.
Jos kuvissa näkyy ed. asukkaiden kalustusta, en voi itselleni mitään: alan arvioida sitä ja unohdan itse asunnon! Mutta ellei saa kämppää tyhjäksi ennen myyntiä, niin paikat siisteiksi, kaikki henk. koht. tavarat pois ja kunnon kuvat.
Näkemäni stailatut asunnot ovat yleensä sitä puuduttavan sovinnaista "valkoista valkoisella" tai mustavalkoista, ja ne houkuttavat ehkä kaikista vähiten.
Myyjä on välittäjän pomo. Ei tarvitse antaa ottaa kuvia jos ei ole valmistauduttu siihen. Välittäjä ei määrää milloin kuvat otetaan vaan sinä, myyjä, määräät, sinä maksat välittäjän palkkion ja hän tekee kuten sinä sanot. Muista se. Ihme alistujia ihmiset vaikka maksavat valtavat palkkiot. Monet välittäjät ovat sellaisia räpätätejä ja -setiä, että heitä vastaan saa olla ihan tosissaan, että saa oman tahtonsa pidettyä.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on tärkeää asunnon sijainti, pohjakuva ja sellaiset kuvat, joista tosiaan näkee onko tarvetta isollekkin rempalle (keittiö, kph) . Sitten kun tulen katsomaan asuntoa, lattioiden ja pintojen olisi hyvä olla tyhjllään,jotta sen kunnon näkee oikeasti.
Seuraan asuntoilmoituksia melko tiiviisti (lähitulevaisuudessa vaihtamassa) ja olen huomannut, että sellaiset ilmoitukset, joissa ei ole pohjakuvaa, ovat yleistyneet, ihan välittäjillä.
En suostu menemään katsoa asuntoa, jonka pohja on minulle epäsopiva, eikä muokattavissa. Jos pohjakuvaa ei ole, en mene näyttöön. Näin menetetään potentiaalisia asiakkaita.
Tavaraa tulee olla siten, että pinnat kykenee hahmottamaan, muuten minulle on samantekevää, onko asunto stailattu tai ei. Makuni saattaa poiketa valtavirrasta, kosk alähes jokaisen katsomani asunnon joutuisin remontoimaan mieleisekseni. Uudehkotkin.
Vaikea nähdä kunnolla pintoja jos kaikkialla on tavaraa. Kyllä huonot kuvat ehdottomasti vaikuttaa kiinnostukseen. Itse olisin siivonnut ja järjestänyt kunnolla ja pyytäny ammattikuvaajan joka olis saanut paikan näyttämään mahdollisimman edustavalta.