Onko sinulla väärän sukupolven nimi? Olet esim. 80-luvulla syntynyt Marja-Liisa tai 70-luvulla syntynyt Jessica?
Siis että nimen perusteella tule mielikuva ihan eri-ikäisestä henkilöstä? Häiritseekö asia?
Kommentit (1380)
Serkkuni tytär on 20-vuotias Mervi. Inhoaa kuulemma nimeään niin paljon että aikoo käydä vaihtamassa Mariaksi :(
Vierailija kirjoitti:
Olen 70-luvun lapsi, samannimisiä ikäluokassa 60-79 syntyneet on 86 kpl.
2010-2016 syntyneissä samannimisiä on 428...
Suht harvinainen nimi on edelleen, alle 1000 koko Suomessa, ja niistäkin varmasti 100 on jo kuollut.
Kertoisitko nimesi? Vähän tyhjäksi jää kommenttisi, jos emme tiedä, mistä nimestä on kysymys. Ei kai se mikään valtiosalaisuus ole...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vain ! Olen 89 syntynyt Senja ja kyllä nolotti, kun yhdellä kaverilla oli Senja-mummo ja sitten kouluun tuli vanha sijaisopettaja nimeltä Senja! Märisin äidille, että miks mulla on mummonimi?
Nykyään arvostan nimeäni ja pidän sitä kauniina, on ilmeisesti myös yleistynyt sillä olen kahdesti törmännyt pieneen kaimaani :)
Senja on kaunis vanha suomslainen nimi. Harkitsin nimeä tyttärelleni 20 v. sitten.
Olen 80-luvun lopussa syntynyt Inkeri.
Vierailija kirjoitti:
Olen 80-luvulla syntynyt Helena. Ei ollut kaimoja. Kamala mummo nimi! Päätin kun saan lapsen, hänelle ei tule mitään vanhaa nimeä tyylin Tyyne Esteri. No, Helenahan on Suomen top 3 nimissä, onko peräti sijalla 2. Marian jälkeen. Mutta en ole sitä monellakaan kutsumanimenä tavannut. Itseasiassa se on minullakin nimirimpsun 3. mutta aina on Helenaksi kutsuttu.
Kavereissa oli Tiinoja, Sannoja, Suveja, Kaisoja, Marjo ja Mervi. Ei ehkä nekään miyään nykyaikaisia kun tarkemmin miettii. Mutta kaippa niitä aikansa nimiä? En ole tarkistanut Vrk:sta.
Täällä toinen Helena vm. 81! Koulussa kaverit oli tosiaan Hannoja, Sannoja, Jennejä, joukossa muutama Pia, Nea ja Laura.
Tuttavat antoivat pari vuotta sitten syntyneelle pojalleen nimen Juha... Jotenkaan en millään osaa ajatella sitä pienen pojan nimeksi nykypäivänä, mutta vika on varmaankin ihan mun päässä ;)
90-luvun Maarit. Kaimat yli 40-vuotiaita.
Noora -81. Kaimat ovat nuorempia, mut ei paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä 18-v Tiina. Kaimat ovat keskimäärin 40,7-vuotiaita... ei ole tullut vastaan ainuttakaan saman ikäistä Tiinaa :D
Vai ei, no voi harmi :D Tiedän kolme ikäistäsi Tiinaa ja sen lisäksi vielä pienempiä pikku-Tiinoja 😅
Vierailija kirjoitti:
Onkohan kukaan antanut 2000-2010 -luvulla lapselleen nimeä Anu? Anuja nimittäin oli pahimmillaan meillä 70-luvun lapsilla samassa luokassa viisi!
Luokallani oli 1999 syntynyt Anu. 2000-luvun Anuista en tiedä mutta peruskoulussa ei ainakaan näkynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä 18-v Tiina. Kaimat ovat keskimäärin 40,7-vuotiaita... ei ole tullut vastaan ainuttakaan saman ikäistä Tiinaa :D
Vai ei, no voi harmi :D Tiedän kolme ikäistäsi Tiinaa ja sen lisäksi vielä pienempiä pikku-Tiinoja 😅
Mun mielestä Tiina, Jaakko, Matti, Kaisa jne on ajattomia nimiä. Keski-ikä varmaan on neljänkympin tienoilla, koska kaimoja on yhtä lailla päiväkodissa kuin vanhainkodissa. Sitten taas Aino oli 70-luvulla mummonimi, mutta nykyään sekin tuntuu ajattomalta nimeltä, kun tiedän sekä kolmikymppisiä että pikku-Ainoja.
Liisa on feikki nimi. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liisa, loistokaunokainen kirjoitti:
Minun nimi on Liisa. 70-luvun nuorena se tuntui kamalta mummonimeltä, mutta ei enää. Kastetuissakin huomaa nykyisin aina silloin tällöin Liisoja olevan. Jotenkin nimi on alkanut tuntumaan ajattomalta. Liisa-niminen voi olla melkein miltä vuosikymmeneltä tahansa, vaikka Liisa-nimen kulta-aika kai sijoittuun johonki sodan jälkeisiin vuosiin.
Onkohan koskaan tutkittu, mistä etunimestä on eniten tehty suomalaisia iskelmiä ja lauluja? Veikkaisinpa, että se nimi on Liisa!
Lapseni mummon nimi on Liisa. Tunnen myös nuorempia Liisoja. Se on nätti nimi ja iätön.
Eihän Liisa oikeasti voi olla kenenkään oikea nimi, eihän? Ei ainakaan etunimi, toinen tai kolmas nimi korkeintaan tai sitten lempinimi.
Se on toinen nimeni, mutta ulkomaille muuttaessani otin sen käyttöön puhuttelunimenä. Kaikki ovat sanoneet, että onpa kaunis nimi, ja erityisesti kun se on kahdella ii:llä.
Täällä myös ysäri-Maarit. En ole koskaan tavannut oman ikäluokan kaimaa.
Vierailija kirjoitti:
90-luvun Riikka, en oo koskaan törmännyt toiseen Riikkaan :D en tiedä missä tynnyrrissä oon kasvanu, enkä osaa nimeä sijoittaa minnekkään vuosikymmennelle.
80-luvulla oli kunnon Riikka-buumi, ainakin loppupuolella vuosikymmentä. Minullakin se on toisena nimenä.
Eipä ollut ala- eikä yläasteella kavereiden joukossa kaimoja. Jonkun opettajan tai opettajan mummon nimi saattoi olla omani.. Olin ainoa Leila. Säälikää mua, kolmikymppistä.. :D
Mulla on sellainen nimi, jota esiintyy kyllä kaikenikäisillä. Ei ole mikään yleisin nimi ollut missään vaiheessa, itse en ainakaan ole törmännyt mihinkään ikäoletuksiin tai kommentteihin että ei sopisi jonkun ikäiselle tämä nimi.
Sukulainen naimisissa 27-vuotiaan kanssa. 27-vuotiaan, jonka nimi on Kyllikki.
Mitäs tykkäätte nimestä Yrjö Olavi Pellervo? Kolmikymppinen mies kyseessä.
Täällä myös 26v Titta. Tunnen myös saman ikäisen kaiman. Vanhat ihmiset kyselivät ja kyselevät, mikä minun oikea nimeni on. Iäkkäät mieltävät Titan lempinimeksi Kristiinalle ym. omien kokemusteni mukaan.