Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaitiolovelvollisuus ja av(i)opuolisot, hoi!

Vierailija
12.09.2016 |

Miehelläsi / vaimollasi on työ, jossa on vaitiolovelvollisuus.
Puhuuko mies / vaimo ikinä vaitiolovelvollisuutensa piiriin kuuluvia asioita sinulle, luottamuksellisesti?
TAI:
Sinulla on vaitiolovelvollisuus. Rikotko sitä koskaan puhumalla asioista puolisollesi?

Mun mies ei ikinä sano mulle mitään ns. "arkaluonteista" tai oikeastaan mitään muutakaan töihinsä liittyvää. Ei mua edes kiinnosta, sillä mistään valtionsalaisuuksista tai skandaaleista ei to-dellakaan ole kyse. Mutta väitin sille, että kaikki sen työkaverit puhuu aivan varmasti työasioistaan puolisolleen. Se jotenkin kuuluu ihmisten tapoihin. Ja aviopuolisot tuppaavat luottamaan toisiinsa ja ylipäätäänkin keskustelemaan mistä vaan.

Saimme tästä aikaan mojovan riidan.

Miten on teidän huushollissa?

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään en puhu miehelle . Työhöni kuuluu vaitiolovelvollisuus ja se pitää. Ja koskee tietenkin myös puolisoa. Jos puhut puolisolle, rikot vaitiolovelvollisuutesi.

Vierailija
62/85 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tai mun puolisolla ei oo tommosta, mutta mulla on hyvin monta kaveria jotka aika räikeästi rikkoo omaa vaitiolovelvollisuuttaan jatkuvasti ties missä seurassa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opettaja.

Joskus saatan kertoa päivästäni ja oppilaille sattuneista asioista tai asioista jotka ottavat minua päähän. Nimiä en mainitse.

Mieheni ei tiedä, että oppilaanani on ollut useita julkkisten lapsia.

Viime kesänä olin perheeni kanssa huvipuistossa kun yksi " julkkiksen"lapsi tuli minua halaamaan ja muutama sana vaihdettiin perheenkin kanssa.

Miheni oli aivan ihmeissään miksen ollut kertonut kotona että ko perheen lapsi on oppilaani. Myös ko. perhe oli yllättyneitä kun tajusivat ettei minun perheeni tiedä, että heidän lapsensa on oppilaani

Julkisen koulun luokassa voi käydä kuka vaan. Se ketä opetat ei ole salaista, mutta lasten henkilökohtaiset ja perheen asiat voivat olla. Ja näkeehän vaikka luokkakuvasta keitä luokallasi on.

Sinällään ei taida olla mitään syytä erikseen kertoa, ketä opetat. Jos tuttu sattuisi luokalle, ei se opettajalla tai tutullakaan kuitenkaan mikään salaisuus ole.

Vierailija
64/85 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole moisia velvotteita kummallakaan.

Naapurilla olisi, mutta se piutpaut välittää. Puhuu asukaspihallaan puhelimeensa työpuhelut kovaan ääneen, myös miehelleen kertoo seikkaperäisesti: "maija meikäläisellä on paha märkivä haava jalkapohjassa. Sillä on diabetes, että paranee todella huonosti, jos olleenkaan... Eiku tää asuu siellä kumputiellä, siinä isossa keltaisessa talossa".

Ei tarvii kummosesti edes kuunnella, kun ne asiat vaan kuulee. Toisen puolen naapurinsa on tuohon muutamaan kertaan jo puuttunutkin. Että hänellä on vaitiolovelvollisuus. Tää vaan nauraa, mutta ettehän te niitä tunne, kun asuu toisessa kaupungissa...

Tuo naapuri kävi jo kyselemässä muiltakin, että oletteko kuulleet sen asiakasjuttuja. Kyllä. Niitä ei saa pois päältä, vaikka haluttaiskin. Hän on jo tyypin työnantajalle asiasta ilmoittanut keväällä. Selkeesti ei vaikutusta, vain pahoitteluja ja oli luvannut ottaa puhutteluun.

Tällä kertaa hän ilmoittaa työnantajalle uudestaan ja jonnekin viralliseen paikkaan.. Kävi kyselemässä, että kuinka moni on valmis todistamaan juttuja allekirjoituksellaan. Se on vähintä mitä voin tehdä. Juoruämmät pois duuneista, jossa tarvitaan vaitioloa. Etenkin kun tämä ei edes käy läpi mitään työstressiä (asiakas kuollut tms.), vaan ihan juoruamisen ilosta juoruaa.

Vierailija
65/85 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En riko. Olen sh ja saatan yleisesti kertoa työssä tapahtuneista asioista silleen ettei ketään voi tunnistaa mutta vaitiolovelvollisuutta en riko. Ei miestä kyllä kiinnostaisikaan.

Miksi puhut miehelle ylipäänsä mitään työhösi liittyvää, koska sinua sitoo vaitiolovelvollisuus? Oho, lipsahti! 

Vierailija
66/85 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei juuri puhuta työasioista muutenkaan, mutta en kerro töistä mitään yksityiskohtaista. Jotain yleisluonteista voin sanoa kuten, että menee tänään myöhään, koska päivällä oli palavereita, niin en ehtinyt töitä tekemään. Mutta en kerro palaverien aiheita, kenen kanssa ne oli tai muutakaan tarkempaa tietoa töistä.

Vierailija
67/85 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei juuri puhuta työasioista muutenkaan, mutta en kerro töistä mitään yksityiskohtaista. Jotain yleisluonteista voin sanoa kuten, että menee tänään myöhään, koska päivällä oli palavereita, niin en ehtinyt töitä tekemään. Mutta en kerro palaverien aiheita, kenen kanssa ne oli tai muutakaan tarkempaa tietoa töistä.

Vierailija
68/85 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuu, mutta ilman nimiä. En koskaan kerro mitään eteenpäin.

Vierailija
69/85 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vähän puhutaan työasioista, kun emme toistemme töistä ymmärrä eikä kiinnosta. Olen sh vanhustenhoidossa. Vaikeita tilanteita tulee, kun asuu pienellä paikkakunnalla ja näkee omaisia vaikka kaupassa. Alkavat sitten kysellä omaisensa asioita. Yleensä sanon, että olen nyt vapaalla, puhutaan sitten työpaikalla. Välillä ovat suuttuneet, etkö voi nyt vaan kertoa, mitä lääkäri sanoi tms. En sano.

Vierailija
70/85 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En riko. Olen sh ja saatan yleisesti kertoa työssä tapahtuneista asioista silleen ettei ketään voi tunnistaa mutta vaitiolovelvollisuutta en riko. Ei miestä kyllä kiinnostaisikaan.

Samoin minä työttömänä puhun, jos olen töissä tai työkokeilussa, koska mistä sitten puhuttaisiin? Ei ole omistusasuntoa, ei kesämökkiä, ei lemmikkiä, ei harrastuksia, ei rahaa käydä missään. Jos saa hetkeksi työn pitää palkkarahat säästää työttömyysajan ruokaan ja vuokraan. 

Vierailija
71/85 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ollaan kotona, korkeintaan käydään ruokakaupassa. Mistä sitten puhuttaisiin, kuin työkokeilusta? 

Vierailija
72/85 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina ollaan kotona, korkeintaan käydään ruokakaupassa. Mistä sitten puhuttaisiin, kuin työkokeilusta? 

Sitä varten työkkäri hommaa työkokeilua ja palkkatukityötä, että on kotona jotain puhuttavaa. 

Vierailija
73/85 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan varmasti suurin osa niistä, jotka ITSE ovat vaitiolovelvollisia, ymmärtävät että ei edes aviopuolison kanssa saa puhua salassa pidettävistä asioista. Ei vaikka puolison sisko olisi tehnyt abortin sillä osastolla, jolla olet töissä.

Minä olen vaitiolovelvollinen enkä puhu kuin samassa työpaikassa niille, jotka käsittelevät samoja asioita.

Vierailija
74/85 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan varmasti suurin osa niistä, jotka ITSE ovat vaitiolovelvollisia, ymmärtävät että ei edes aviopuolison kanssa saa puhua salassa pidettävistä asioista. Ei vaikka puolison sisko olisi tehnyt abortin sillä osastolla, jolla olet töissä.

Minä olen vaitiolovelvollinen enkä puhu kuin samassa työpaikassa niille, jotka käsittelevät samoja asioita.

En minäkään työttömänä ihmisten nimiä mainitse. 

Kannattaa olla työttömille mukava työpaikalla, muuten työpaikka kyllä haukutaan jälkikäteen. 

Vakituisilla on varmaan rahaa tehdä kaikkea ja muutakin puhuttavaa sitä kautta.

Toiset on aina kotona ja sitten on se hetken palkkatukityö ja ruokakauppa. 

Vierailija
75/85 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi puhut miehelle ylipäänsä mitään työhösi liittyvää, koska sinua sitoo vaitiolovelvollisuus? Oho, lipsahti! 

Ei vaitiolovelvollisuus koske kaikkea työhön liittyvää vaan nimenomaan asiakkaisiin. Voi hyvin kertoa vaikka sen, että tänään piti vähän muuttaa remontin vuoksi jotain juttua.

Opettajana varsinkin pienillä paikkakunnilla kaikki tietävät, ketä on kenenkin oppilaan luokassa. Muuten ollaan tarkkoja siitä, että varsinkaan terveysasioista ei puhuta mitään, vaikka kyse olisi sellaisesta, joka on tapahtunut koulussa ja jonka kaikki tietävät.

Vierailija
76/85 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisit puhuu. 

Vierailija
77/85 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Se jotenkin kuuluu ihmisten tapoihin. " Ihanko tosissasi olet sitä mieltä, että ihmisten tapoihin kuuluu rikkoa työhön kuuluvia kieltoja ja rajoituksia?!

Ei todellakaan kuulu, mistä todisteena on rikostuomiot mm. kotona säilytetyistä salassa pidettävistä papereista. Itsestään selvää, että ei niistä ole saanut puhua edes puolison kanssa.

Vierailija
78/85 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä oli kyse salassa pidettävistä asioista. Kyllä työasioista voi puhua, mutta ei sellaisista asioita, jotka on erikseen määrätty salassa pidettäviksi. Olen juuri lukenut pari kirjaa, ensihoitajan ja kätilön töistä. Kyllä niistä voi kertoa, mutta niin, että ihmisiä ei tunnisteta.

Vierailija
79/85 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuu mutta en halua kuulla. 

Vierailija
80/85 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työterveyslääkäri oli lörpötelly mun asioita,  mun työnantajalleni. Luottamus mies oli ollut paikalla. Sain häneltä asiasta kuulla.Kyllä paljon puhutaan....

NäinTuruus