Vaitiolovelvollisuus ja av(i)opuolisot, hoi!
Miehelläsi / vaimollasi on työ, jossa on vaitiolovelvollisuus.
Puhuuko mies / vaimo ikinä vaitiolovelvollisuutensa piiriin kuuluvia asioita sinulle, luottamuksellisesti?
TAI:
Sinulla on vaitiolovelvollisuus. Rikotko sitä koskaan puhumalla asioista puolisollesi?
Mun mies ei ikinä sano mulle mitään ns. "arkaluonteista" tai oikeastaan mitään muutakaan töihinsä liittyvää. Ei mua edes kiinnosta, sillä mistään valtionsalaisuuksista tai skandaaleista ei to-dellakaan ole kyse. Mutta väitin sille, että kaikki sen työkaverit puhuu aivan varmasti työasioistaan puolisolleen. Se jotenkin kuuluu ihmisten tapoihin. Ja aviopuolisot tuppaavat luottamaan toisiinsa ja ylipäätäänkin keskustelemaan mistä vaan.
Saimme tästä aikaan mojovan riidan.
Miten on teidän huushollissa?
Kommentit (85)
En puhu työasioista kotona enkä kenellekään, siis vaitiolovelvollisuuden piirissä olevista asioista. Sairaanhoitajan psykiatrisessa työssä olen.
Me ollaan miehen kanssa samassa työpaikassa ja meillä on tavallaan yhteinen työ ja ollaan samojen asioiden kanssa tekemisissä, mutta ei silti puhuta työasioista kotona. Alkuun tuntui kummalliselta, mutta on oikeastaan tosi kivaa kun ei tarvitse tuoda töitä kotiin.
Mä en myöskään kerro juoruja työtovereista eteenpäin miehelleni. Eikä mies mulle. Mä olen monesti töissä ollut tilanteessa, että muut ihmettelee miksi en tiennyt jotain mehukasta juttua kun ne tietää, että mieheni tietää sen.
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään puhu enkä katselisi kauaa puolisoa joka edes hiljaisella mykkäkoululla tai riidalla vaatisi multa salassapitovelvollisuuden rikkomista. Mitäs sit ap kun mies kertoisi sulle kaiken joka ei sulle kuulu, sit te eroisitte riitasasti kun mies löytäis uuden muijan ja sä kostaisit ilmiantamalla miehen?
Tyhmä on se joka ei kunnioita ketään.
Jännä ylitulkinta. Kuten kerroin, mua ei kiinnosta sen työasiat. Puhuimme tai kiistelimme, kuinka hänen kollegansa tai vaitiolovelvolliset ylipäätään mahtavat pitää sen. Koska ihmiskäsitykseni on realistinen, arvelin, että moni sitä rikkoo. Myönnän, että en ole kovin jalo ihminen.
KIITOS KAIKILLE VASTAUKSISTA!
ap
Tämä rikkoo vaitiolovelvollisuutta: Erkki Esimerkillä on valtava syylä takamuksessa.
Tämä ei riko: Yhdellä potilaalla on valtava syylä takamuksessa.
Olenko oikeassa?
Varsinaisia liikesalaisuuksia ei kerrota. Asiakkaiden ja tavarantoimittajien nimiä tulee mainittua, mutta kumpikaan ei kerro niitä eteenpäin omalla työpaikallaan, hyviä toimittajia toki saa vinkata.
Tuoterakenteita, kokoonpanojärjestyksiä, komponentteja tms joskus vertaillaan ja mies joskus ehdottaa jotain mekaniikan ratkaisua mun suunnitteluongelmaan.
Olemme siis samalla alalla, eri firmoissa ja eri tason tehtävissä.
Joskus meidän firmat tarjosi asiakkaalle saman projektin osa-aluetta vähän eri painotuksin. Miehen firma voitti, olivat tehneet tälle asiakkaalle ennenkin töitä toisin kuin me.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En puhu mitään salassapidettäviä asioita kotona. Kerran häivyin yli kuukaudeksi työkomennukselle ulkomaille ilmoittaen vain että menen työmatkalle ja palaan xx. päivä.
Taidat olla samalla alalla kuin mun mies ja kyse on valtionsalaisuuksista :D
Kertoiko miehesi myös että meillä oli yhteinen huone ja parisänky. Siinä ei ole kysessä enää valtionsalaisuudet, vaan suuremmat jutut.
Vierailija kirjoitti:
Isän serkku on hoidettavana vanhainkodissa pitkälle dementoituneena, kommunikointikyvyttömänä. En ole maininnut isälleni asiasta.
Juu. Kävin katsomassa tätiäni vanhainkodissa ja vieraanahan siellä tunnisti ketä on samassa paikassa. Kiusallista kyllä.
mieheni on pappi ja itse olen hoitaja. Molemmat olemme ehdottoman tarkkoja siitä että emme riko vaitiolovelvollisuutta tai rippisalaisuutta edes kotona.
Kai te pölvästit tajuatte, että jos jäätte kiinni vaitiolovelvollisuuden rikkomisesta seuraa siitä pahimmassa tapauksessa vankeustuomio sekä erottaminen työpaikalta. Itse en lähtisi ottamaan sellaista riskiä urani suhteen.
Kun työskentelin operaattorin aspassa niin kerroin useinkin miten uskomattomia tapauksia siellä tuli vastaan. En tietenkään nimillä, enkä päivän päätteeksi olisi edes muistanut mitään nimiä itsekään. Ilman omantunnontuskia pystyin kyllä kertomaan, että sellainen asiakas tuli vastaan joka kivenkovaan väitti ettei ole tilannut tv-arpaa, vaikka toisessa lauseessa kertoo saaneensa viestin jossa kerrotaan että tilauksessa on ollut väärä sana tms. Tai että koska tälle asiakkaalle päätettiin lopulta arvan hinta laskulle hyvittää, niin seuraava valitus tuli siitä, ettei hän haluakaan mitään säälihyvitystä koska ei ole kyseistä arpaa alunperinkään tilannut jne.
Liikesalaisuuksia on molemmilla, eikä niistä kotona puhuta. Mutta periaatteessa kaikki ammattiini liittyvä on tällä hetkellä salaista, mutta kyllä mies silti tietää mitä teen noin suurin piirtein.
(Eli siis tyyliin, että olen vasaraosaston päällikkö mutteritehtaalla ja saan sanoa vaan olevani osastopäällikkö, ettei kilpailijat tiedä että meillä valmistetaan myös vasaroita.)
Työasioista puhun mutta en asioita joista olen vaitiolovelvollinen.
Me emme puhu ollenkaan työasioista kotona. Ainoastaan työvuoroista.
Hän on poliisi ja mä olen sossu. Varmuuden vuoksi, eikä tää maailma muutenkaan niin suuri ole.
Puhun melko usein työpäiväni kulusta ja minua vaivaavista asioista puolisolleni. En koskaan nimillä, enkä sellaisista tapauksista, jotka voisi tunnistaa. Jos kerron jotain mielenkiintoista tai yksityiskohtia sisältävää, painotan aina, että kyseessä on yksityisasia, eikä sitä voi puhua eteenpäin (joku muu voisi tunnistaa tilanteen). Luotan puolisooni tässä kuin muuriin.
En siis puhu työasioista, mutta omista asioistani/kokemuksistani kyllä.
Toimittajia ei taida mikään vaitiolovelvollisuus koskea, mutta siitä huolimatta minusta on moraalitonta erään po. ammattikunnan edustajan käytös. Juoruilee työssään kuulemista tunnettujen ihmisten arkaluonteisistakin asioista. Tyyppi on sukulaiseni puoliso; onneksi ei tavata kovin usein.
Olen rikkonut vaitiolovelvollisuutta muutaman kerran, esim kertonut kuka julkkis on ollut asiakkaana.
Vierailija kirjoitti:
Kai te pölvästit tajuatte, että jos jäätte kiinni vaitiolovelvollisuuden rikkomisesta seuraa siitä pahimmassa tapauksessa vankeustuomio sekä erottaminen työpaikalta. Itse en lähtisi ottamaan sellaista riskiä urani suhteen.
Kiitos vanhan kunnon pölvästi-solvauksen käytöstä
En puhu liikesalaisuuksista. Isäni on juristi ja hänen esimerkistään olen lapsuudenkodista oppinut, ettei asiakkaista ja töistä puhuta.
Te joilla "lipsahtelee", eikö ole raskasta pyörittää niitä työasioita kotonakin? Itse koen suunnattoman vapauttavaksi sen, että voin puolisoni kanssa puhua jostain muusta kuin töistä.
Meillä on ihan selvästi ohjeistettu työnantajan puolelta, että puolisollekaan ei saa kertoa liikesalaisuuden ja asiakkaan yksityisyyden piiriin kuuluvia asioita. Molemmat työskentelemme palvelualalla, emmekä kerro toisillemme kyseisiä vaitioloon luettavia asioita.
Minusta vaitiolovelvollisuuden rikkominen on kauhean epäfiksua ja junttia.