Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia uni-/nukahtamislääkkeistä?

Vierailija
12.09.2016 |

Mitäs suosittelette, kun on jo pidemmän aikaa kärsinyt unettomuudesta? Lääkärissä on käyty, ja aiemmin mm. Imovane ollut käytössä. Nyt sen resepti oli vanhentunut ja mietinkin, millainen teho mahtaa olla näissä mitä myydään ihan suoraan apteekin hyllyltä? Tai vaikka esim. isoimmista ruokakaupoista. Mikä teillä on auttanut?

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki melatoniinit sun muut kokeiltu eikä mitään apua. Nyt olen vuoden nukkunut ketipinor 100-200 mg ja nukun sillä 10-12 tuntia. En enää edes osaa kuvitella elämääni ilman Ketipinoria.

Vierailija
2/70 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jossain vaiheessa joutunut käyttämään nukahtamislääkettä, joka oli tarkoitettu lyhytaikaiseen käyttöön. Se pilasi uneni ja kykyni nukahtaa totaalisesti, jäin pahasti koukkuun, unen laatu ei ollut hyvä ja unilääkeannosta piti koko ajan nostaa että sai nukuttua. Koukusta pois kiemurtelu kesti vuoden.

Nykyisin käytän ajoittain pientä annosta melatoniinia. Muita tärkeitä asioita hyvän unen kannalta ovat minun kohdallani liikunta (päivittäin ainakin vähän, ei kuitenkaan myöhään illalla), alkoholin välttäminen, kahvia vain aamuisin, illalla ei raskaita aterioita vaan pieni helposti sulava iltapala ja kamomillateetä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki melatoniinit sun muut kokeiltu eikä mitään apua. Nyt olen vuoden nukkunut ketipinor 100-200 mg ja nukun sillä 10-12 tuntia. En enää edes osaa kuvitella elämääni ilman Ketipinoria.

Miten usein otat Ketipinoria? Olen kyllä kuullut sellaisesta. Määrääkö lääkäri helposti? Imovanen kanssa on ollut yhtä taistelua. Eivät millään haluaisi kirjoittaa. Olen kokeillut joitain muitakin, mutta paras teho tähän mennessä löytynyt siitä. Voisihan sitä muitakin kokeilla. Unettomuus on vittuimainen riesa.

Vierailija
4/70 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniinit ei itsellä toimi, ketipinor pisti pään aivan sekaisin. Opamox ollut sopiva.

Vierailija
5/70 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniini on aivan turhanpäiväistä minullekin. En saa siitä mitään muuta kuin hikoamista ja pahoja unia, jos saan yleensä nukuttua. Mulla on lääkkeenä Stilnoct, otan puolikkaan lähes joka ilta. En ole saanut siitä mitään sivuvaikutuksia, ja uni tulee nopeasti ja on hyvää. Olisin pulassa ilman sitä. En ymmärrä miksi pitäisi kitua unettomana, kun kerran lääkkeet on siihen keksitty. 

Vierailija
6/70 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen vanha allergialääke kuin Atarax on edelleen olemassa ja suosittelen lämpimästi! Siitä saa aivan tolkuttoman hyvän unen. Joskus jopa liian hyvän & pitkän unen, eli kannattaa pistää tabletti hyvin pieniin osiin tarvittaessa ja aloittaa myös lääkkeen otto varovasti pienellä annoksella.

Käsittääkseni tämä on myös varsin turvallinen lääke, kun ei ole mikään varsinainen unilääke. Tätä mieltä oli myös lääkäri.

Vierailija
7/70 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniineihin laitoin rahaa menemään ja ihan hukkaan meni vaikka nostin annosta miten paljon.

Imovane 7,5mg ja siitä puolikas niin nukahdan avot.

Voin herätä aamuyöllä mut nukahdan rauhassa jonkun ajan kuluttua uudelleen kun tiedän että olen jo nukkunut eikä tarvi sitä hermoilla.

Muuta en enää otkaan. Tenoxista tuli ihme unia. Normisolia ei enää saa.

Imo on parasta.

Varmaan 20 vuotta olen syönyt enemmän tai vähemmän säännöllisesti saman annoksen ja hyvin toimii edelleen.

Vierailija
8/70 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Stella, aamulla pää selvä. Tosin ei käy jokapäiväiseen käyttöön.

Vierailija
9/70 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yo. Atarax -kommentoija jatkaa, että eivät tepsi minullakaan mitkään melatoniinit tai luontaistuotekaupan tryptofaanit (tryptofaani muuntuu elimistössä melatoniiniksi, siinä sen "teho"), vaan päin vastoin haittaavat unta.

Ainut, mikä luontaistuotetarjonnasta auttaa minua jonkun verran, on valeriaana. Sitä voin siis suositella myös.

Vierailija
10/70 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle lääkäri kirjoitti Azonaa, mutta on yhtä tyhjän kanssa. Pitää pyytää tuota Ketipinoria, jääkö siihen koukkuun?

Vierailija
11/70 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniini toimii minulla, mutta on mentävä nukkumaan silloin kun se alkaa vaikuttaa ja nukuttaa. Jos roikkuu valveilla niin vaikutus menee ohi eikä saa nukutuksi

Vierailija
12/70 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketipinor menettää unettavan vaikutuksen ajan kanssa.

Ja Ketipinoria ei pitäsi syödä alle 100mg vuorokausiannoksella kovinkaan pitkään.

Itse aikoinaan aloitin univaikeuksiin Ketipinorin 25mg/vrk annoksella.... Välistä sitten meni 400mg/vrk.

Nyt 200mg/vrk.

Masennus ja pakko-oireinen häiriö taustalla.

Vierailija
13/70 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Ketipinor on antipsykootti eli neurolepti. Lääke jota käytetään skitsofrenian sekä psykoosien hoitoon.

Vierailija
14/70 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huom!

Stillnoct ja Stella ovat aivan samaa tavaraa, eli tsolpideemiä molemmat, ei mitään muuta eroa kuin eri valmistajat.

Ja samaten tuon Imovanen vaikuttava aine on tsopikloni, joka on lähestulkoon sama juttu kuin tsolpideemi.

Joten jos AP haluat eroon Imovanesta, niin ei ehkä kannata siirtyä käyttämään käytännössä täysin samoin vaikuttavaa Stillnoctia tai Stellaa!

Vierailija
15/70 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen vanha allergialääke kuin Atarax on edelleen olemassa ja suosittelen lämpimästi! Siitä saa aivan tolkuttoman hyvän unen. Joskus jopa liian hyvän & pitkän unen, eli kannattaa pistää tabletti hyvin pieniin osiin tarvittaessa ja aloittaa myös lääkkeen otto varovasti pienellä annoksella.

Käsittääkseni tämä on myös varsin turvallinen lääke, kun ei ole mikään varsinainen unilääke. Tätä mieltä oli myös lääkäri.

Mutta rauhoittava lääke kuitenkin: http://www.lääkeinfo.fi/Medicine.aspx?m=1132&d=2175144&i=UCB_ATARAX_ATA… Mä taas en missään nimessä sitä suosittele. Sain Ataraxia aikuisena sairastettuun vesirokkoon, ja tuo aine oli ihan hirveää! Eka tabletti vain väsytti, mutta toinen aiheutti jotain harhojen tapaista. Olin lukenut päivällä vanhoja Aku Ankkoja, ja toisen tabletin oton jälkeen en saanut enää nukuttua, koska nuo sarjakuvahahmot tanssi ja ilveili mun silmissä heti kun yritin hetkeksikin ummistaa silmät. Lääke päätyi takaisin apteekkiin.

Vierailija
16/70 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 6, 9 ja 14 haluaa vielä huomauttaa, että Ketipinor on antipsykootti ja neurolepti VAIN ISOILLA ANNOKSILLA.

Pienillä annoksilla sillä on antihistamiiniin verrattava vaikutus, eli se muistuttaa pienillä annoksilla (n. 25-75 mg) vanhanaikaista väsyttävää antihistamiinia, mitä tuo aiemmin mainitsemani Atarax:kin on

Terv. lääketieteellisen koulutuksen omaava pitkän linjan uneton :)

Vierailija
17/70 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nro 6, 9 ja 14 haluaa vielä huomauttaa, että Ketipinor on antipsykootti ja neurolepti VAIN ISOILLA ANNOKSILLA.

Pienillä annoksilla sillä on antihistamiiniin verrattava vaikutus, eli se muistuttaa pienillä annoksilla (n. 25-75 mg) vanhanaikaista väsyttävää antihistamiinia, mitä tuo aiemmin mainitsemani Atarax:kin on

Terv. lääketieteellisen koulutuksen omaava pitkän linjan uneton :)

Niin unohdin sanoa miten Ketipinor toimii erilailla eriannoksilla. Silti Ketipinoria ei pitäisi syödä pitkään alle 100mg/vrk. annoksella.

Vierailija
18/70 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, eli ilmeisesti ei siis kannata mennä tuhlaamaan rahojaan mihinkään melatoniinihömppään. Lääkäri lupasi soittaa keskiviikkona, jolloin luultavasti pyydänkin Imovanen rinnalle myös jotain toista. Kuulostelen tässä hetken, mitä kokemuksia ihmisillä on. Se vaan on jännä juttu, kun kuitenkin tuntuu, että väsyttää ja haukotuttaa, mutta annas olla kun menet maaten...Ei tule uni silmään, ei sitten millään. Päässä ei edes pyöri mitään erikoisia ajatuksia, toisinaan yritän ajatella jotain mukavaa juttua, josko uni sitten tulisi paremmin.  Eli unettaa, mutta uni ei tule. Tätä ei lääkärit tunnu ymmärtävän. Enpä kyllä itsekään...

Muuten se ei mielialaan vaikuta, mutta työpaikalla kyllä huomaa. Ei jaksa keskittyä kunnolla mihinkään ja mokailee jatkuvasti, varsinkin aamun ekoina tunteina. Ei kiva.

Vierailija
19/70 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mitä Azonan tilalle (joka sekin mielialalääke) ?

Vierailija
20/70 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniini toimii myös mulla, mutta en käytä säännöllisesti. Ainoastaan jos on pakko mennä nukkumaan sellaiseen aikaan, ettei väsytä pätkääkään. Ainoat vaikeudet unen suhteen mulla on ollut nukahtamisessa, ei niinkään unessa pysymisessä, ja tällaisiin ongelmiinhan melatoniini parhaiten auttaakin. Varsinaiset unilääkkeet pistää mulla kupolin ihan sekaisin, nukkuisin vain jatkuvasti. Muutamaa erilaista tuli aikoinaan testattua, eikä mikään ollut hyvä. Melatoniinin käytössä, kuten jo aiemmin sanottu, on tärkeää mennä nukkumaan kun alkaa väsyttää. Siskoni tätä myös joskus käytti, mutta kukkui kaikki yöt hereillä koska "sitä vastaan pystyy taistelemaan". No pystyy kai. Mutta miksi sitä silloin edes syö...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän