Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia uni-/nukahtamislääkkeistä?

Vierailija
12.09.2016 |

Mitäs suosittelette, kun on jo pidemmän aikaa kärsinyt unettomuudesta? Lääkärissä on käyty, ja aiemmin mm. Imovane ollut käytössä. Nyt sen resepti oli vanhentunut ja mietinkin, millainen teho mahtaa olla näissä mitä myydään ihan suoraan apteekin hyllyltä? Tai vaikka esim. isoimmista ruokakaupoista. Mikä teillä on auttanut?

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tenox-niminen unilääke on toiminut itselläni parhaiten, sillä on todella rauhoittava ja väsyttävä vaikutus joka kestää useita tunteja kerrallaan.

Tenox ? Vaikutus pitkään?? No ei todellakaan kestä, otan 20mg illalla ja sitten puolituntia uni tulee... Herään sitten 3 tunnin päästä ja unet siinä.

Vierailija
42/70 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imovane on aika mieto lääke. Tenox on jo selvästi tehokkaampi oman kokemukseni mukaan. Ketipinoria käytin joskus ja se on kyllä tehokas mutta välillä väsytti vielä seuraavana päivänäkin ja sehän on neurolepti, joten lääketyypiltään aika "kovaa kamaa", joten jätin se pois, noin yhden viikon vieroitusoireet siitä tuli. Nykyisin käytön xanoria vaikkei se mikään varsinainen uni- tai nukahtamislääke olekaan mutta yhdessä vahvan melatoniin (3mg) kanssa toimii kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teininä suljetulla osastolla sain _joka_ yöksi Imovanea niin, että taju läksi hujauksessa (painoa minulla oli huimat 36kg).  Ensimmäisenä aamuna "heräämiseni" jälkeen törmäsin seinään suunnistaessani vessaan. Myöhemmin lääkettä purettiinkin sitten nuorisokodissa ohjaajien (sairaanhoitajia olivat koulutukseltaan!) avustamana ja en todellakaan nukkunut. Ihmettelivät kovasti miksi minulle oli määrätty aikuisten annostus kyseistä troppia. :)

Vierailija
44/70 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teininä suljetulla osastolla sain _joka_ yöksi Imovanea niin, että taju läksi hujauksessa (painoa minulla oli huimat 36kg).  Ensimmäisenä aamuna "heräämiseni" jälkeen törmäsin seinään suunnistaessani vessaan. Myöhemmin lääkettä purettiinkin sitten nuorisokodissa ohjaajien (sairaanhoitajia olivat koulutukseltaan!) avustamana ja en todellakaan nukkunut. Ihmettelivät kovasti miksi minulle oli määrätty aikuisten annostus kyseistä troppia. :)

Varmaan siksi olet saanut tujun annoksen lääkettä että nukut kunnolla. Sitten hoitajasedät ovat voineet käyttää sinua hyväkseen yöllä.

Vierailija
45/70 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

A-klinkalla kävin puoli vuotta, että pääsin eroon stilcontista/stellasta. Pari vuotta käyttöä takana, puolikkaasta se lähti. Oli sellainen helvetti, etten toivo kenellekään samaa:(

Vierailija
46/70 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan siksi olet saanut tujun annoksen lääkettä että nukut kunnolla. Sitten hoitajasedät ovat voineet käyttää sinua hyväkseen yöllä.

Höpötihöpö. Pera nukkumaan.

Vierailija
47/70 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosikausia nukahtamislääkkeitä ( mm.tsolpideemi ) syöneiden ihmisten aivoja on tutkittu ja todettu, että heidän aivonsa eivät enää saavuta normaalia unenaikaista lepotilaa. Nukahtamislääkkeitä ei koskaan pitäisi syödä kahta viikkoa kauempaa, koska niihin tulee toleranssi.

Vierailija
48/70 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain aluksi stellaa unettomuuteen, mutta siitä tuli mulle ihan kamalat hallusinaatiot. Kaikki tuntui liikkuvan, verhot, viherkasvit, seinät. Heti lääkkeen oton jälkeen piti silmät sulkea tarkasti tai muuten uni karkasi ja trippi alkoi. Käyttö loppui siihen kun olin itkien mennyt selittämään miehelleni kuinka sen kasvot valuu ja kukkien lehdet kiipeää kattoon. Mies sanoi ettei enää ikinä halua nähdä mua sellaisena. Minä en muistanut puoliakaan jutuistani. Stellasta jäi myös kova väsymys, tuntui että vaikka nukkui se ei virkistänyt.

Seuraavaksi sain mirtazapinia ja se toimikin paljon paremmin. Ainut haitta on ollut aamulla vähän tokkurainen olo. Viime aikoina en onneksi ole enää usein tarvinnut mutta välillä pitää kaivaa paketti taas esiin. Minulla uniongelmat ovat aina liittyneet kyvyttömyyteen ylläpitää sitä unta, ei niinkään unensaantiin joka käy yleensä aika helposti.

Vierailija
49/70 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on kyllä aivoinfektio, jos on ongelmia nukkumisen kanssa. Keuhkoklamydiaa todennäköisesti. Se on luonteeltaan aivan erilainen infektio kuin sukupuoliteitse leviävä C. trachomatis. Keuhkoklamydia tunnistettiin vasta vuonna 1988 Suomessa Pekka Saikun tutkimusten kautta, ja yhteistyössä amerikkalaisten kanssa.

On turha kysyä olenko minä tosiaan infektoitunut, sillä se on niin yleinen että terveitä verrokkeja on hankala löytää, ja uusinta-infektiot ovat tavallisia. Ne voivat olla oireettomia, mutta yleensä joku sitkeä yskä on jo selvä merkki keuhkoklamydiainfektiosta. Kuitenkin infektio siirtyy vaskulaarisen järjestelmän kautta kaikkialle elimistöön, ja sekoittaa biokemian vuosikymmenien kuluessa. Keuhkoklamydiainfektio voi joillakin olla järjettömän iso, vaikka oireita ei olisikaan paljon, eli vaihtelee hyvin paljon yksilöstä toiseen miten paljon vaurioita infektio on saanut aikaiseksi. Myös verityyppi vaikuttaa infektioon.

Keuhkoklamydiainfektiota ei osata hoitaa vieläkään, ja vaikeaa se onkin, sillä siihen eivät yksittäiset tavallisesti käytetyt antibiootit pure, vaan siihen vaadittaisiin yhdistelmäantibioottihoitoa. Lääkärit ovat paenneet vastuutaan, ja sen vuoksi meillä ei ole parantavaa hoitoa mihinkään vielä. Tutkimus keuhkoklamydiabakteeria kohtaan väheni huomattavasti 2000-luvun alussa, kun antibioottihoidot eivät näyttäneet purevan kroonistuneeseen infektioon. Mutta virheenä oli juuri monoterapia yhden antibiootin kanssa, joka ei voi toimia. Se johtuu siitä että bakteerilla on latentti muoto, joka on metabolisesti inaktiivinen, ja siihen eivät esim. doksisykliini tai atsitromysiini pure.

Vierailija
50/70 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Imovane on aika mieto lääke. Tenox on jo selvästi tehokkaampi oman kokemukseni mukaan. Ketipinoria käytin joskus ja se on kyllä tehokas mutta välillä väsytti vielä seuraavana päivänäkin ja sehän on neurolepti, joten lääketyypiltään aika "kovaa kamaa", joten jätin se pois, noin yhden viikon vieroitusoireet siitä tuli. Nykyisin käytön xanoria vaikkei se mikään varsinainen uni- tai nukahtamislääke olekaan mutta yhdessä vahvan melatoniin (3mg) kanssa toimii kyllä.

Niin että Ketipinor kovaa kamaa mutta Xanor ok?

Vierailija
51/70 |
16.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

A-klinkalla kävin puoli vuotta, että pääsin eroon stilcontista/stellasta. Pari vuotta käyttöä takana, puolikkaasta se lähti. Oli sellainen helvetti, etten toivo kenellekään samaa:(

Minä vieroittauduin psykiatrian suljetulla osastolla. Viime vaiheessa Stilnoct 100 tabettia riitti viikoksi. Rinnalla oli siinä vielä Opamox. Vieroituksessa pistettiin nämä lääkkeet kerrasta poikki, tilale Diapam. Sitä ei vielä ehditty antaa, kun sain vieroitusoireissa kouristuskohtauksen. Mutta pääsin sitten lääkkeistä eroon, enkä sen jälkeen ole niihin koskenut.

Vierailija
52/70 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs suosittelette, kun on jo pidemmän aikaa kärsinyt unettomuudesta? Lääkärissä on käyty, ja aiemmin mm. Imovane ollut käytössä. Nyt sen resepti oli vanhentunut ja mietinkin, millainen teho mahtaa olla näissä mitä myydään ihan suoraan apteekin hyllyltä? Tai vaikka esim. isoimmista ruokakaupoista. Mikä teillä on auttanut?

Reseptilääkkeistä Tenoxista on ollut eniten apua,samoin lihasrelaksantit auttavat minua nukkumaan sikeästi.

Luonnollisemmista tuotteista melatoniini auttaa kyllä nukkumaan,mutta herääminen on hirveän vaikeaa.Tosin minulla on saattanut olla annostus pielessä,melatoniinia kuuluisi ottaa todella vähän.Nykyään on käytössä valeriaanakapselit ja rauhoittava tee.En tiedä auttavatko ne todella unettomuuteen,vai onko kyseessä plasebovaikutus.

Vierailija
53/70 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli riippuvuus Stilnoctiin, lopulta 100 tabletin pakkaus riitti viikoksi. Vieroittauduin siitä psykiatrisella osastolla, ja nykyään käytän nukkumiseen pitkävaikutteista melatoniinia (Circadin). Lyhytvaikutteisella melatoniinilla en nuku.

Jotenkin lohdullista kuulla,että jollekin muullekin on käynyt näin.Ihme,että sellaisia lääkkeitä kuin Stilnoct edes saa myydä ihmisille,eräskin ystäväni oli pilleripöllyssä sorkkinut silmiään kun kuvitteli,että hänellä on piilarit,itse olen joskus pahasti säikähtänyt hallusinaatioita.

Eli stilkkareita/stelloja en voi suositella kenellekään,luontaistuotteista tykkään eniten valeriaanasta.

Vierailija
54/70 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi bentsoihin suhtaudutaan niin moralisoivaan sävyyn. Oikein käytettynä erinomaisia lääkkeitä ja paljon vähemmän sivuvaikutuksia kuin monissa muissa lääkkeissä. Sitä sen sijaan hiukan ihmettelen kuinka kevyinkin perustein lääkärit nykyisin määräävät neuroleptejä. Toki vakavassa unettomuudessa esim. Ketipinor voi olla erinomainen lääke. Myös Lyrica (ahdistuslääke ja kipulääke) auttaa nukkumaan.

Vierailija
55/70 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan käyttänyt mitään, edes nukahtamislääkkeitä.

Täydenkuun aikaan pärjää vähemmällä unella, mutta sama vaikutus on uudenkuun aikaan myös - sitä ei moni huomaa, kun ei se taivaallakaan näy. Antaa unen tulla silloin, kun on tullakseen, eikä suunnittele kauheesti ennalta asioita, ettei ole koskaan p a k k o nukkua.

Vierailija
56/70 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nro 6, 9 ja 14 haluaa vielä huomauttaa, että Ketipinor on antipsykootti ja neurolepti VAIN ISOILLA ANNOKSILLA.

Pienillä annoksilla sillä on antihistamiiniin verrattava vaikutus, eli se muistuttaa pienillä annoksilla (n. 25-75 mg) vanhanaikaista väsyttävää antihistamiinia, mitä tuo aiemmin mainitsemani Atarax:kin on

Terv. lääketieteellisen koulutuksen omaava pitkän linjan uneton :)

Niin unohdin sanoa miten Ketipinor toimii erilailla eriannoksilla. Silti Ketipinoria ei pitäisi syödä pitkään alle 100mg/vrk. annoksella.

Mihin tämä väite perustuu ettei pienillä annoksilla saisi syödä pitkään? Syön itse 12,5 mg annoksella ja se riittää tuomaan hyvän unen

Vierailija
57/70 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
58/70 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nro 6, 9 ja 14 haluaa vielä huomauttaa, että Ketipinor on antipsykootti ja neurolepti VAIN ISOILLA ANNOKSILLA.

Pienillä annoksilla sillä on antihistamiiniin verrattava vaikutus, eli se muistuttaa pienillä annoksilla (n. 25-75 mg) vanhanaikaista väsyttävää antihistamiinia, mitä tuo aiemmin mainitsemani Atarax:kin on

Terv. lääketieteellisen koulutuksen omaava pitkän linjan uneton :)

Niin unohdin sanoa miten Ketipinor toimii erilailla eriannoksilla. Silti Ketipinoria ei pitäisi syödä pitkään alle 100mg/vrk. annoksella.

Mihin tämä väite perustuu ettei pienillä annoksilla saisi syödä pitkään? Syön itse 12,5 mg annoksella ja se riittää tuomaan hyvän unen

Minua kehotettiin ottamaan Ketipinoria pienin annos joka auttaa, kuitenkin max 100 mg.

Ketipinor on muuten samaa ainetta kuin Seroquel eli siis Ketiapiiniä/Quetiapine. Ketiapiinillä on paljon haittoja kuten se että se voi nostaa kolesterolia ja rasva-arvoja herkästi. Itse tulen ihan zombiksi koko seuraavaksi päiväksi jos joudun ottamaan Ketipinoria illalla (otan sen kello 20:00). Itse kerran meinasin myös pyöryä kun otin 100 mg Ketipinoria ja 8 mg Peratsinia (sydän alkoi hakkaamaan ja verenpaineet oli todella alhaalla). Myös tämän kokemuksen jälkeen olen vähentänyt Ketipinoria.

Se Ketipinor/Seroquel depottabletti on muuten aivan turha unettomuuteen koska se vapautuu liian hitaasti (siitä on hyötyä vain jos käyttää sitä lääkettä skittsofreniaan tai psykoosiin, jotta se vaikuttaa koko päivän ja että edes vähän pysyy toimintakykyisenä, koska Ketipinor/Seroquel väsyttää todella paljon.

Nykyään käytän Mirtazapiinia ja otan Ketipinoria vain jos en saa unta pelkällä Mirtazapiinilla. Mirtatsapiini on paljon miellyttävämpi lääke mutta se ei kaikkilla toimi tarpeeksi hyvin valitettavasti. Suosittelen myös pyytämään resepti melatoniinia koska se on oikeasti vahvempaa (suosittelen ottamaan sen ennen klo 12 vaikka meni myöhemmin nukkumaan koska luonnollinen melatoniinin tuotanto on huipussaan ennen keskiyötä ja laskeen sen jälkeen hiljalleen).

Vierailija
59/70 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tenoxia ja paria muuta väsyttävää syön mutta saatan valvoa niiden ottamisen jälkeen parikin tuntia, joten en tarkkaan tiedä nukahtaisinko ilman niitä vai en. 

Vierailija
60/70 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tenox toimi hyvin mulla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi