Kokemuksia uni-/nukahtamislääkkeistä?
Mitäs suosittelette, kun on jo pidemmän aikaa kärsinyt unettomuudesta? Lääkärissä on käyty, ja aiemmin mm. Imovane ollut käytössä. Nyt sen resepti oli vanhentunut ja mietinkin, millainen teho mahtaa olla näissä mitä myydään ihan suoraan apteekin hyllyltä? Tai vaikka esim. isoimmista ruokakaupoista. Mikä teillä on auttanut?
Kommentit (70)
18 eli AP ei nähnyt välissä tulleita kommentteja eli : melatoniini siis osalla toimii, osalla ei. No, ei kai tuossa kovin montaa hassua euroa menetä, jos kokeilen. Mutta en kyllä osta mitään 20 euron purnukkaa, vaan jonkun pienemmän. Keskiviikkona saan sitten taas lääkettälääkettä. Nyt olinkin tässä melkein 3kk ilman, ja alkoi taas tämä riesa.
Mutta te ihmiset, jotka olette hyötyneet melatoniinista: mikä valmiste? Siis kenen ja mistä sitä saa?
Vierailija kirjoitti:
Mutta te ihmiset, jotka olette hyötyneet melatoniinista: mikä valmiste? Siis kenen ja mistä sitä saa?
Lyhytvaikutteista melatoniini 1 mg tabletteja saa apteekista ilman reseptiä. Markkinoilla on myös 3 ja 5 mg valmisteet, mutta ne ovat reseptikamaa.
Ainut pitkävaikutteinen melatoniini on Circadin 2 mg. Se on kyllä hintava, 30 tablettia maksaa 30 euroa, eikä siihen saa kelakorvausta.
Vierailija kirjoitti:
Lidlistä 1 mg Unitabs melatoniinia, samaa saa muistakin päivittäistavarakaupoista, Lidlissä edullisin. Sokkarin alesta 1.5 mg Terveyskaistan SininenUni pitkävaikutteinen melatoniini. Yliopiston Apteekin tarjouksesta Melatoniini Orion 1mg. Nämä viimeisimmät ostokset. Minulla on toiminut vähän mikä tahansa melatoniini, kunhan otan sen juuri oikeaan aikaan ennen suunniteltua nukkumaanmenoa ja sitten menen nukkumaan kun alkaa nukuttaa. Minulla juuri nukahtaminen on ongelma ja pidän melatoniinia pienempänä pahana kuin Imovanea, Tenoxia jne.
Mirtazapin pikkuannoksella on hyvä unilääke. Ei heikennä syvän unen jaksoa, kuten esim. Tenox.
Sen haittapuoliin kuuluu, että voi aiheuttaa aamutokkuraa joillekin, ja levottomia jalkojakin tulee joillekin.
Mirtazapin aiheuttaa monille myös aika reilusti kasvavaa painolukemaa. Eli jos on taipumusta ylipainoon, niin en heti ekaksi suosittelisi kokeilemaan, sillä sieltä tulee sitten muita haittoja sen ylipainon mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nro 6, 9 ja 14 haluaa vielä huomauttaa, että Ketipinor on antipsykootti ja neurolepti VAIN ISOILLA ANNOKSILLA.
Pienillä annoksilla sillä on antihistamiiniin verrattava vaikutus, eli se muistuttaa pienillä annoksilla (n. 25-75 mg) vanhanaikaista väsyttävää antihistamiinia, mitä tuo aiemmin mainitsemani Atarax:kin on
Terv. lääketieteellisen koulutuksen omaava pitkän linjan uneton :)
Niin unohdin sanoa miten Ketipinor toimii erilailla eriannoksilla. Silti Ketipinoria ei pitäisi syödä pitkään alle 100mg/vrk. annoksella.
Miksi ei pitäisi?
Vierailija kirjoitti:
Mirtazapin aiheuttaa monille myös aika reilusti kasvavaa painolukemaa. Eli jos on taipumusta ylipainoon, niin en heti ekaksi suosittelisi kokeilemaan, sillä sieltä tulee sitten muita haittoja sen ylipainon mukana.
Mulla ei ollut taipumusta ylipainoon, painoin 47 kiloa, kun synnytyksen jälkeiseen masennukseen määrättiin Mirtazapin 30 mg. Masennukseen se ei vaikuttanut millään lailla, olin vaikeasti masentunut. Käytin lääkettä 2 vuotta ja paino nousi 83 kiloon. Minä en jaksanut painon noususta välittää, kun olin niin masentunut, mutta ei välittänyt hoitava tahokaan. Siinä parin vuoden kohdalla jouduin sairaalaankin, ja siellä vaihdettiin lääkitystä, joka tehosi nopeasti. Tuosta on jo 10 vuotta, mutta paino tahtoo pyöriä edelleen 78 kilossa. DM2 myös todettu.
Kannattaa googlata melatoniini ja Markku Partinen. (en osaa linkata, sorry). Uuttaa tietoa siitä että pitäisi ottaakin jo alkuillasta, oliko peräti ennen hämärän tuloa. Porukat ottaa liian myöhään eikä se sitten toimikaan.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa googlata melatoniini ja Markku Partinen. (en osaa linkata, sorry). Uuttaa tietoa siitä että pitäisi ottaakin jo alkuillasta, oliko peräti ennen hämärän tuloa. Porukat ottaa liian myöhään eikä se sitten toimikaan.
http://www.etlehti.fi/artikkeli/rahat/ajankohtaista/melatoniiniohjeet_j…
Tässä ole hyvä.
Välillä otan Temesta tabun, jos ei uni tule, usein ongelma su-ma välisenä yönä. Ko. lääke on mulle määrätty paniikkikohtauksiin, mutta toimii myös unilääkkeenä, rauhoittava kun on. Nukun kyllä tabun avulla, mutta huomannut, että seuraavana yönä on sitten vaikea saada unen päästä kiinni, joten yritän vältellä ko. lääkkeen ottamista. Nukun kyllä ilman lääkkeitäkin, ihan kauheaa ongelmaa ei nukkumisen kanssa ole.
Minä olen syönyt Ketipinoria jo yli 2 vuotta ahdistukseen ja unettomuuteen 75mg annoksella. Olen siihen tyytyväinen eikä se mikään tyrmäyslääke ole. Luonnollisesti väsyttää. Eikä ole aiheuttanut minulle minkäänlaista haittaa. Uskon että voin sen lopettaa kunhan paranen masennuksesta joka unettomuuden aiheuttaa. Ja minä olen itsekin hoitoalalla ja asioista tiedän, en usko noihin Ketipinorin haittoihin pienillä annoksilla. Isoillahan ne haitat tulee. Itse elän täysin normaalia elämää ja mikä pääasia, nukun hyvin. Unettomuus ehti melkein tappaa minut, joten pieni annos lääkettä on pieni hinta elämästä!!!
Mulla on Surmontil jatkuvassa käytössä hankaliin nukahtamisvaikeuksiin. 2 tabua 2 h ennen ku laitan nukkuun. Lääke on kai enemmänkin masennukseen mutta auttaa myös uniongelmiin ja kiputiloihinkin. Tästä lääkkeestä tulee normaalin oloinen väsynyt olo illalla ja uni. Tenoxista näin aikoinaan painajaisia.
Älkää oikeasti syökö niitä unilääkkeitä. Lääkärinä taistelen ihmisten kanssa tästä asiasta JOKA PÄIVÄ. Hyvin harvalla unettomuus on sairaus, jota pitää lääkkeillä "hoitaa", vaan yleensä aina on kyse jostain muusta. Unilääkkeet sopivat vain hyvin lyhytaikaiseen käyttöön, esim. suuren stressin aiheuttaman hetkellisen unettomuuden katkaisemiseksi (esim. läheisen kuolema).
Tsopikloni ja tsolpideemi eivät ole turvallisia pitkäaikaisessa käytössä ja osalle aiheuttavat melko nopeasti riippuvuutta ja toleranssia, vaikka ovatkin parempi vaihtoehto kuin bentsodiatsepiinit. Niistä saa taistella loppuun asti lääkäreiden kanssa, jos niitä haluaa käyttää. (Ja ei, lääkärit eivät ole kirjoittamatta niitä kiusatakseen.)
Turvallisia vaihtoehtoja kokeilla on ainakin melatoniini/circadin, mirtatsapiini ja amirtiptyliini. Melatoniini pitää tosiaan ottaa jo pari tuntia ennen nukkumaan menoa ja joka ilta suunnilleen samaan aikaan.
Tärkeintä on tietenkin ns. unihygienia ja elämäntapoihin liittyvät seikat, joita yksi kirjoittaja jo hyvin listasikin.
Tenox-niminen unilääke on toiminut itselläni parhaiten, sillä on todella rauhoittava ja väsyttävä vaikutus joka kestää useita tunteja kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Älkää oikeasti syökö niitä unilääkkeitä. Lääkärinä taistelen ihmisten kanssa tästä asiasta JOKA PÄIVÄ. Hyvin harvalla unettomuus on sairaus, jota pitää lääkkeillä "hoitaa", vaan yleensä aina on kyse jostain muusta. Unilääkkeet sopivat vain hyvin lyhytaikaiseen käyttöön, esim. suuren stressin aiheuttaman hetkellisen unettomuuden katkaisemiseksi (esim. läheisen kuolema).
Tsopikloni ja tsolpideemi eivät ole turvallisia pitkäaikaisessa käytössä ja osalle aiheuttavat melko nopeasti riippuvuutta ja toleranssia, vaikka ovatkin parempi vaihtoehto kuin bentsodiatsepiinit. Niistä saa taistella loppuun asti lääkäreiden kanssa, jos niitä haluaa käyttää. (Ja ei, lääkärit eivät ole kirjoittamatta niitä kiusatakseen.)
Turvallisia vaihtoehtoja kokeilla on ainakin melatoniini/circadin, mirtatsapiini ja amirtiptyliini. Melatoniini pitää tosiaan ottaa jo pari tuntia ennen nukkumaan menoa ja joka ilta suunnilleen samaan aikaan.
Tärkeintä on tietenkin ns. unihygienia ja elämäntapoihin liittyvät seikat, joita yksi kirjoittaja jo hyvin listasikin.
Minäkin olen lääkäri, ja kirjoitan kyllä mielelläni potilaalle unilääkereseptin. Korostan toki, että määrättyä annosta ei tule ylittää. Nuoremmille ja työikäisille painotan, että sitä ei tule käyttää pitkäaikaisesti / säännöllisesti. Jos kuitenkin mummo valvoo yönsä ilman unilääkettä ja sillä mirtatsapiinillä menee ihan sekaisin eikä ole tolkuissaan ja ei pysy istumassakaan, on toki parempi, että hän saa tenoxina / imovanensa dosettiin ja nukkuu hyvin ja elämän laatu on parempi.
Meillä on terveyskeskusessa lääkäreitä, jotka _ potilaan kanssa neuvottelematta_ kirjaavat uusittavaan reseptiin, että unilääkettä saa käyttää esim. vain neljänä päivänä viikossa. Potilas on siihen asti käyttänyt tabletin vuorokaudessa jo vuosien mittaan, ilman että annoksen lisäämisestä olisi tullut tarvetta. Miksi potilaan, etenkin iäkkään, unensaantia pitäisi säädellä ulkopuoliselta taholta tällä tavoin, hänen itsensä kanssa asiasta neuvottelematta?
Unettomuudesta olen kärsinyt yli 25 vuotta. Kokeiltu on mm. mirtazapin, ketipinor ja triptyl. Näillä kaikilla on aika ikäviä sivuvaikutuksia; levottomat jalat, painostava olo ja liika väsymys muun muassa. En kyllä sanoisi,että nämäkään on pitkällä aikavälillä käytettynä täysin turvallisia. Melatoniini on ruvennut tehoamaan vasta vanhemmalla iällä. Nuorempana ei tehonnut ollenkaan. Käytössä tällä hetkellä yhdistelmä melatoniini ja imovane. Jos ei melatoniini auta, varalla on imovane, jota käytän silloin tällöin 1/2 -1 tablettia. Hyvä lääke satunnaisesti käytettynä.
Stilnoct on paras (Stella on sen geneerinen kopio muttei toimi läheskään yhtä hyvin). Pohjalla puolikas Levozin ja Ketipinor 75 mg. Silti herään aina aamuyöstä valvomaan.
Mulla oli riippuvuus Stilnoctiin, lopulta 100 tabletin pakkaus riitti viikoksi. Vieroittauduin siitä psykiatrisella osastolla, ja nykyään käytän nukkumiseen pitkävaikutteista melatoniinia (Circadin). Lyhytvaikutteisella melatoniinilla en nuku.