Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käly myllää meidän kodin

Vierailija
11.09.2016 |

Kälylläni miehineen on kaksivuotias poika, joka on varsin vilkas ja ehtiväinen. Sen lisäksi heillä on vauva.

Kutsumme meille kotiin usein vieraita, myös miehen ainoan veljen perheen kälyineen. He ovat oikein kivoja vieraita. Tykkään valmistella vierailuja, leipoa, pukea pöydät kauniisiin pitkiin liinoihin, hankkia tuoreet kukat maljakoihin ja sytytellä kynttilät.

Mutta nykyisin, kun tuon perheen poika on hyvin vilkkaassa vaiheessa, käly on ottanut tavakseen heti meille saavuttuaan järjestellä kotimme poikansa takia uuteen uskoon. Kukkamaljakot ja kynttilät lähtevät samantien kirjahyllyn päälle, pitkien pöytäliinojen helmat viikkaillaan niin, etteivät ne ulotu yhtään pöydänreunan yli, valmiiksi katetun pöydän kaikki astiat kasataan keskelle pöytää niin, ettei lapsi yllä niihin lattialta. Ylipäätään kaikki sellainen irtotavara, jonka ei toivota päätyvän pojan käsiin, pääsee hyllyn päälle.

Tämän jälkeen kotimme, jonne on kutsuttu yleensä samaan aikaan muitakin vieraita, ei näytä enää yhtään kivalta. Huolellinen ja mietitty valmistely tuntuu valuneen ihan hukkaan.

Otin asian jo puheeksi kälyn kanssa, että voisivatko he vaikka vahtia poikaa ja antaa kotimme olla rauhassa. Hän piti ajatusta mahdottomana, sillä silloin he kuulemma eivät saisi kylässä sekunnin rauhaa.

Meillä itsellämme ei ole vielä lapsia, mutta odotamme esikoista.

Sanokaapa, mikä olisi oikea ratkaisu tällaisessa tilanteessa? Nyt on paha mieli jokaisen vierailun jälkeen!

Kommentit (205)

Vierailija
21/205 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se miehen veljen käly pitää kutsua?

Vierailija
22/205 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun haluatte nähdä tätä ko perhettä, älkää pyytäkö muita. Ja jätät moiset kodin tuunaukset ja kynttilät nyt heidän tullessaan vähemmälle.

Meillä on sellainen tiivis ystäväporukka ainakin kymmenen vuoden ajalta, ja miehen veljen perhe kuuluu siihen porukkaan. En haluaisi jättää heitä yhteiskutsujen ulkopuolelle ja luulen, että hekin pahoittaisivat siitä mielensä.

Tuntuu vaan raskaalta, että poika on nyt kaksivuotias ja seuraava vauvapoika kasvamassa, että kuinkahan monen vuoden ongelma tästä tuleekaan.

Miten muut on tällaisia tilanteita ratkaisseet, vai onko perheellisillä ihmisillä yleensä edes tapana järjestää tällaisia illanviettoja?

Ap

Mitäs sitten kun teille itselle tulee lapsi? Joudut joka tapauksessa laittamaan ne maljakot ja kynttilät ylennöksille pariksi vuodeksi. Mikä teidän illanvietoissa on tärkeintä, ne liinat ja maljakot, vai ihmiset?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/205 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet todennäköisesti samanlainen kun kälyni oli aiemmin. Ennen kuin hänellä oli perhettä, oli heillä kyläily lasten kanssa pelkkää vahtimista. Oli koriste-esineitä, kynttilöitä tms. varottavaa tavaraa joka puolella. Ja kommentit tulkittavissa, että on ihan meidän ongelma jo taapero polttaa kätensä matalalla olevaan kynttilään. No, nyt hänellä on itsellä pikkuinen kun meidän lapset ovat jo isoja. Mutta käly nostaa aina suuren halon kun tulee kylään, että pitäisi hiukan ajatella kun pieniä tulee kylään. Sisäisesti hymyillen siirrän ne pari vaarallista esinettä turvaan ja mietin, että muistaako ollenkaan kymmenen vuoden takaisia omia kommenttejaan.

Tämä ei ole suinkaan ainoa asia missä hänen aiemmat kommentit ja käytös on muuttunut päinvastaiseksi lapsen myötä. Joten sinulle ap sanon, elämäsi tulee muuttumaan, kaveri tapaamisesi tulevat muuttumaan, eikä muutos ole välttämättä huono asia, mutta niin siinä vain tulee käymään.

Vierailija
24/205 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En haluaisi riisua kotiani kaikesta kauniista ja tunnelmallisesta kun juuri sellaisia asioita niin kovasti rakastan.

Poika on niin vilkas, että kodin raivaaminen hänelle sopivaksi tarkoittaisi kaiken irtoavan poistamista reilun metrin korkeuteen.

Itse haluaisin opettaa lapseni kunnioittamaan toisen kotia. Eikö sellaiseen ole muka mitään keinoa?

Olen myös sitä mieltä, että käly miehineen voisi myös vahtia lasta enemmän. Kaikkien varotoimenpiteidenkin jälkeen hän kuitenkin ehtii kaikenlaista. Kerrankin oli löytänyt keittiön alalaatikosta kanelipurkin ja ripotellut sitä eteisessä kaikkien kenkiin ja laukkuihin.

Ap

Oletko sanonut että öasta pitää vahtia?

Ja kai tajuat että joudut sen kotisi riisumaan joka tapauksessa kun se oma lapsesi on taapero?

Vierailija
25/205 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lukunsa ovat vanhemmat jotka ulkoistavat lapsensa muille... siinäpä sitten on kiva itkettää 3. v nappulaa joka ei ymmärrä että keskuspölyimurin luukku jousineen ei ole leikkipaikka.

Ko. perhe onneksi asui niin pitkän matkan päässä että saimme nauttia heidän taaperoseurastaan vain kerran, me vahdittiin ja isä katsoi TV:stä formulaa ja äiti luki lehtiä... joo... vitutti.

Vierailija
26/205 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö voisi itse ottaa valmisteluissa huomioon tuon asian, silloin kun olet kälyn poikineen kutsunut?

No kyllä se on vanhempien velvollisuus vahtia kakaroitaan, eikä isäntäväen tarvitse tehdä kodistaan taaperonkestävää.[/I

Älä viitti.

Kai sitä voi pikkusen ottaa huomioon tavaroiden asettelussa, että keitä taloon on kutsuttu?

Ei kai silloin pisteitä teräviä verisiä pöydän päälle ja pitkää liinaa ja kristallia, kun on lapsia tulossa? En mä ainakaan.

En oikein ymmärrä sellaista pedanttiutta, että pitää esineitten olla tärkeämmät kuin ihmisten tai turvallisuuden.

Vierailija
27/205 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapsia, ystäväperheillä samoin. Kyläillään perheinä usein toistemme luona. Kodit on tehty lapsiystävällisiksi. Ei tulisi mieleenkään laittaa pitkiä liinoja tai kynttilöitä.

Pitkä pöytä katetaan aikuisille ja matala lapsille. Aina on kivaa, eivätkä lapset ole mitään ikäviä yllätyksiä järjestäneet, katellaan niitä siinä sivussa.

Vierailija
28/205 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän kälyäsi, mutta kyllä meillä on lapset jo yksi vuotiaanakin ymmärtänyt ei-sanan. Miten jo kaksi vuotias ei ymmärrä kieltoa?

Mäkin laitoin silloin oman kodin "lapsiturvalliseksi", ettei tarvinnut koko ajan kieltää ja silmä kovana vahtia, mutta samaa ei voi vaatia vieraalta, vaan silloin mukaudutaan siihen kyläilytilanteeseen.

Kynttilät mä kuitenkin jättäisin lapsiperhe vierailijoiden takia kokonaan pois tai sitten laittaisin ne niin ylös, ettei taaperot edes kiipeämällä yltäisi.

Vierailija
29/205 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää siellä Porvoossa johonkin ravintolaan syömään.

Vierailija
30/205 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun haluatte nähdä tätä ko perhettä, älkää pyytäkö muita. Ja jätät moiset kodin tuunaukset ja kynttilät nyt heidän tullessaan vähemmälle.

Meillä on sellainen tiivis ystäväporukka ainakin kymmenen vuoden ajalta, ja miehen veljen perhe kuuluu siihen porukkaan. En haluaisi jättää heitä yhteiskutsujen ulkopuolelle ja luulen, että hekin pahoittaisivat siitä mielensä.

Tuntuu vaan raskaalta, että poika on nyt kaksivuotias ja seuraava vauvapoika kasvamassa, että kuinkahan monen vuoden ongelma tästä tuleekaan.

Miten muut on tällaisia tilanteita ratkaisseet, vai onko perheellisillä ihmisillä yleensä edes tapana järjestää tällaisia illanviettoja?

Ap

Mitäs sitten kun teille itselle tulee lapsi? Joudut joka tapauksessa laittamaan ne maljakot ja kynttilät ylennöksille pariksi vuodeksi. Mikä teidän illanvietoissa on tärkeintä, ne liinat ja maljakot, vai ihmiset?

No tätä olen minäkin miettinyt. Pidän lapsista ja arvostan kyllä heitäkin vieraina. En missään nimessä haluaisi olla sellainen kuin yllä kirjoittaneen neljän lapsen äidin isä, että tavarat on niin tärkeitä, että suhteet esim. lapsenlapsiin jää sen takia etäisiksi.

Mutta haluaisin silti tietyn viihtyisyys- ja tunnelmatason kotiini silloin kun meillä on vieraita. Saan sellaisesta voimaa.

Vierailija
31/205 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää siellä Porvoossa johonkin ravintolaan syömään.

Porvoossa? Nyt en ymmärrä. Vähän kaukana on Porvoon ravintolat,

Ap

Vierailija
32/205 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No tätä olen minäkin miettinyt. Pidän lapsista ja arvostan kyllä heitäkin vieraina. En missään nimessä haluaisi olla sellainen kuin yllä kirjoittaneen neljän lapsen äidin isä, että tavarat on niin tärkeitä, että suhteet esim. lapsenlapsiin jää sen takia etäisiksi.

Mutta haluaisin silti tietyn viihtyisyys- ja tunnelmatason kotiini silloin kun meillä on vieraita. Saan sellaisesta voimaa.

Niin. Sanon nyt vaan sem että ymmärrät tämän paremmin kun itselläsi on lapsia.

Katselin tossa Yle areenasta prinssin ristiäiset. Siellä se kaksivuotiqs serkkutyttö hääräsi tauotta. Toiset lapset vaan on sellaisia.

Vierailija
33/205 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muotoilin epäselvästi. Miehen veljen vaimo on mun käly.

Vierailija
34/205 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset vain puhunut miehen veljen perheestä etkä kälystä miehineen...

Vierailija
35/205 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En haluaisi riisua kotiani kaikesta kauniista ja tunnelmallisesta kun juuri sellaisia asioita niin kovasti rakastan.

Poika on niin vilkas, että kodin raivaaminen hänelle sopivaksi tarkoittaisi kaiken irtoavan poistamista reilun metrin korkeuteen.

Itse haluaisin opettaa lapseni kunnioittamaan toisen kotia. Eikö sellaiseen ole muka mitään keinoa?

Olen myös sitä mieltä, että käly miehineen voisi myös vahtia lasta enemmän. Kaikkien varotoimenpiteidenkin jälkeen hän kuitenkin ehtii kaikenlaista. Kerrankin oli löytänyt keittiön alalaatikosta kanelipurkin ja ripotellut sitä eteisessä kaikkien kenkiin ja laukkuihin.

Ap

Ajatteleppa jos saat ADHD-lapsen :) Siinä sitä olisi sinulle voimaannuttavaa tunnelmaa kylliksi :D

Vierailija
36/205 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset vain puhunut miehen veljen perheestä etkä kälystä miehineen...

Jaahas, pistit pahan :)

Ehkä siksi, että se on juuri käly joka meillä huseeraa ja miehen veli on enemmänkin vähän hissukseen taustalla.

Ap

Vierailija
37/205 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ajatteleppa jos saat ADHD-lapsen :) Siinä sitä olisi sinulle voimaannuttavaa tunnelmaa kylliksi :D

Niinpä... Mulla ei ole adhd-lasta mutta superenerginen ja ehtiväinen. Hänen kanssaan ei tod esimerkiksi siivottu yhdessä. Hän hajotti kämppää toisesta päästä kun minä imuroin toisesta...

Vierailija
38/205 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotapa ap vuosi pari ja palataan sitten asiaan :)

Vierailija
39/205 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö voisi itse ottaa valmisteluissa huomioon tuon asian, silloin kun olet kälyn poikineen kutsunut?

No kyllä se on vanhempien velvollisuus vahtia kakaroitaan, eikä isäntäväen tarvitse tehdä kodistaan taaperonkestävää.

Missä ap mitään tekee? Tuossahan se käly nostaa maljakon pois lapsen ulottuvilta, mikä on vain ja ainoastaan viisasta.

Pointti oli, että ap voi vähän vähentää kattauksiaan silloin, kun on kutsunut kylään kälyn ja sen lapsen. Vähemmän vaivaakin siis.

Ohis

"Etkö voisi itse ottaa valmisteluissa huomioon tuon asian," lainaus viestistä jota lainasin. Eli kehoitetaan ap:ta tekemään kodistaan taaperolle sopiva sen sijaan että vanhemmat hoitaisivat hommansa.

Ei vaan kehotetaan ap:ta jättämään liinat pois. Ja sallimaan kälylle maljakoiden nostelun.

Vierailija
40/205 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ymmärrän, että kaikki on mahdollista. Rakastaisimme varmasti adhd-lastakin koko sydämestämme ja näkisimme hänet arvokkaana ja erityisenä.

En silti voi mitään sille, että nautin valtavasti sen kaltaisesta estetiikasta mikä liittyy esim. tunnelmallisten illanistujaisten järjestämiseen.

Ap