Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hiipunut on jargoni työvoimapulasta

Vierailija
10.09.2016 |

Mites se nyt silleen

Kommentit (62)

Vierailija
61/62 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on olemassa piilotyöpaikkoja niin onko myös lumetyöpaikkoja. Haetaan sellaista osaamista mitä ei löydy koko maailmasta.

Mä olen päässyt tälläisen haastatteluunkin. Firma käyttää työpaikkailmoituksia omana mainoksenaan ja yrittää rummuttaa niillä itselleen bisnestä. Ilmoitus roikkuu TE:ssä todella pitkään ja lopulta hommaan ei palkata ketään. Puolen vuoden kuluttua sama rumba uudelleen, paitsi että nyt edelliset hakijat jo tietävät että ei kannata hakea. 

Eräs tuttu kävi haastattelussa varmaan vastaavassa firmassa. Lopulta palkattiin sisäisesti joku tekijä. Hakivatkohan vain mainosta..?

Sitä tai sitten halusivat varmistaa selustansa laittamalla paikan myös avoimeen hakuun. Tätähän harrastetaan paljon valtion ja kuntien viroissa sekä korkeakouluissa eli ilmoituksen tullessa näkyviin tehtävään on jo valittu henkilö. Kun sitten sopiva aika on kulunut niin tuo valinta vahvistetaan ja hakuun osallistuneet tuhlasivat aikaansa.

Valitin just kuntarekryn kahdesta työpaikkahausta, joissa ei päivämäärät täsmänneet. Molemmat paikat olisivat kelvanneet minulle.

Toisessa tehtiin valinta ennen haun päättymistä, ja toisessa olisi työt alkaneet jo ennen kuin ilmoitus oli jätetty. 

Vierailija
62/62 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

^ Työvoimapulahokema ei tarkoittanut joitain yksittäisiä erityisosaamista vaativia tehtäviä vaan perusteltiin, että tarvitaan suuria ihmismassoja esimerkiksi vanhuksia hoitamaan. Se jargoni on hiipunut lähes tyystin.

Niinpä. Olen 54-vuotias nainen, 2-vuotta sitten eri alalta työttömäksi jääneenä, kouluttauduin lähihoitajaksi. Joka puolella väitettiin, miten paljon tarvitaan vanhuksille hoitajia. Nyt vuoden verran työttömänä olleena, haastatteluissa suoraan sanottuna ikäni olevan esteenä,( ikäiseni ei kuulemma jaksa tehdä fyysistä työtä), ihmettelen tätä suurta työvoimapulaa. Vanhuksia hoitamaan eivät kelpaa muut kuin nuoret.

Valmistuin reilu parikymppisenä lähihoitajaksi vuonna 2008. Olen saanut vain sijaisuuksia sijaisuuksien perään. Missään ei haluta vakinaistaa. Joskus työsopimuksia on kirjoitettu vain pariksi viikoksi. Tuntuu pahalta etten voi suunnitella tulevaisuutta, kuten lomia, koska niitä ei ole tai en tiedä missä olen töissä vaikka vuoden päästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi