Hiipunut on jargoni työvoimapulasta
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa linkit muistiin ja näkyviin ensi kerrallakin kun työttömyysprovo lähtee taas valehtelemaan siitä kuinka työpaikkoja hänellä ja kaverillaan on auki. Aiemman muisteleminen lyö näille luun kurkkuun.
AVpalsta ei ole työnhakusivusto. Tiedoksi. Koska kävit viimeksi oikealla aikuisten työpaikkojen ilmoitussivustolla? Koska kävit viimeksi te-toimistossa kyselemässä?
Siinä tapauksessa ei ole syytä mainostaa täällä olemattomia työpaikkoja ja niiden kuvitteellisten työpaikkojen väittettyjen hakijoiden vähyyden perusteella syyllistää keskusteluun osallistujia.
Valitse jo kumpaa haluat: Osallistut keskusteluun todellisena ja uskottavana työnantajana esittäen ne työpaikat jotka sinulla muka ovat haussa tai tyydyt anonyymitrollaukseen kuten tähänkin asti. Arvaisin että valitset tuon jälkimmäisen koska sinulla ei oikeasti ole muuta mahdollisuutta.
Linkki tai valehtelet. Muistutan tästä ensi kerrallakin kun satun huomaamaan tämän iänikuisen yritelmäsi.
Iänikuisen? Mua ei kuule kiinnosta pätkääkään sun mielipiteesi, mulla on asiat kunnossa, sulla ilmeisesti ei. Käy siellä haastattelussa ensi vuonna, niin opettavat sut selaamaan työpaikkailmoituksia. Täytyy varmaan seuraava ilmoitus laittaa tänne kun ei edes oikeasta paikasta osata etsiä.
Mikäänhän ei sinua estäisi laittamasta sitä linkkiä nykyiseen mol-ilmoitukseesi. Paitsi, että sellaista ei ole. Kaikenlaisia pervoja sitä onkin, oudoista asioista tunnut sinäkin kiksejä saavan.
Kannattaisko laittaa muistiin ne MOLin ilmoitukset, voisi olla tuottavampaa. Vai onko sun elämäntehtäväsi todistaa, että kukaan ei koskaan ikinä pääse töihin?
Koska olet viimeksi hakenut töitä? Mikä sussa on vikana kun ei kelpaa?
Ei nyt ehkä suoranainen työvoimapula, mutta ainakin täystyöllisyys koittaa tämän vuosikymmenen lopulla:
http://www.taloussanomat.fi/politiikka/2011/01/25/sinnemaki-kohta-koitt…
Pari vuotta tarvinnee vielä odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa linkit muistiin ja näkyviin ensi kerrallakin kun työttömyysprovo lähtee taas valehtelemaan siitä kuinka työpaikkoja hänellä ja kaverillaan on auki. Aiemman muisteleminen lyö näille luun kurkkuun.
AVpalsta ei ole työnhakusivusto. Tiedoksi. Koska kävit viimeksi oikealla aikuisten työpaikkojen ilmoitussivustolla? Koska kävit viimeksi te-toimistossa kyselemässä?
Siinä tapauksessa ei ole syytä mainostaa täällä olemattomia työpaikkoja ja niiden kuvitteellisten työpaikkojen väittettyjen hakijoiden vähyyden perusteella syyllistää keskusteluun osallistujia.
Valitse jo kumpaa haluat: Osallistut keskusteluun todellisena ja uskottavana työnantajana esittäen ne työpaikat jotka sinulla muka ovat haussa tai tyydyt anonyymitrollaukseen kuten tähänkin asti. Arvaisin että valitset tuon jälkimmäisen koska sinulla ei oikeasti ole muuta mahdollisuutta.
Linkki tai valehtelet. Muistutan tästä ensi kerrallakin kun satun huomaamaan tämän iänikuisen yritelmäsi.
Iänikuisen? Mua ei kuule kiinnosta pätkääkään sun mielipiteesi, mulla on asiat kunnossa, sulla ilmeisesti ei. Käy siellä haastattelussa ensi vuonna, niin opettavat sut selaamaan työpaikkailmoituksia. Täytyy varmaan seuraava ilmoitus laittaa tänne kun ei edes oikeasta paikasta osata etsiä.
Mikäänhän ei sinua estäisi laittamasta sitä linkkiä nykyiseen mol-ilmoitukseesi. Paitsi, että sellaista ei ole. Kaikenlaisia pervoja sitä onkin, oudoista asioista tunnut sinäkin kiksejä saavan.
Samaa se on jatkanut jo vaikka kuinka kauan. Se aina toivoo, että palstalle ei satu samaan aikaan edellisen provoilun muistavia lukijoita. Mä pidän nämä aiempien keskusteluiden linkit kirjanmerkkilistalla odottelemassa seuraavaa "yrittäjän" avautumista aiheesta.
Jostakin syystä johtuen vakioprovot ei arvosta mun harrastamaa muistuttelemista aiemmista keskusteluista.
Täällä on siis joku toinenkin, koska itse en ole aiemmin näistä keskustellut. Meille palkattiin yksi keski-ikäinen nainen, tutun tuttu ja yksi reipas lähes suomea osaamaton maahanmuuttaja.
Maahanmuuttaja tuli ovesta kun ovella oli ilmoitus. Netin kummankaan haun kautta ei yhtäkään hakemusta.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisko laittaa muistiin ne MOLin ilmoitukset, voisi olla tuottavampaa. Vai onko sun elämäntehtäväsi todistaa, että kukaan ei koskaan ikinä pääse töihin?
Koska olet viimeksi hakenut töitä? Mikä sussa on vikana kun ei kelpaa?
Tässä vaiheessa viestisi näyttää enää henkilökohtaisuuksien heittelemiseltä ja tarkoitukselliselta riidanhaastamiselta eli provoilu meni pahasti pieleen. Riidan haastaminen onnistuneesti pitää tehdä niin, ettei tarkoitus heti paista läpi.
Parempi onni provoilussa ensi kerralla. Näkemiin ja tervetuloa uudelleen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa se on jatkanut jo vaikka kuinka kauan. Se aina toivoo, että palstalle ei satu samaan aikaan edellisen provoilun muistavia lukijoita. Mä pidän nämä aiempien keskusteluiden linkit kirjanmerkkilistalla odottelemassa seuraavaa "yrittäjän" avautumista aiheesta.
Jostakin syystä johtuen vakioprovot ei arvosta mun harrastamaa muistuttelemista aiemmista keskusteluista.
Kannattaisiko tuo aika ja energia käyttää työnhakuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen mulla pari vapaata paikkaa avoinna ja kaverilla kolme.
Ei koulutusvaatimuksia, ei kelpaa. Liian leveästi elellään veronmaksajien rahoilla.Linkkiä vaan näkyviin niin haemme oitis. Jostakin syystä johtuen ovat aina ujoja nämä vapaista työpaikoista kertovat palstailijat. Johtunee siitä, että ovat provoilemassa ja siksi valehtelevat...
Kuukauden ollut haussa te-toimistossa, MOLin kautta yksi hakija.
Siinä sun provo.
Nollatyösopimus? Siivousta 5 eri kohteessa vuorokauden aikana, kohteiden välissä 3-4 tuntia ja se ei ole työaikaa kuten ei matkat kohteisiinkaan? Haetaan vastavalmistunutta jolla pitää kuitenkin olla 10 vuoden työkokemus? Yötyötä ilman yötyölisiä? Toimenkuva epämääräinen jotta voi teettää mitä tahansa? Palkka minimi ja siitä pois 20% koeajan ajan? Kaikki tietävät ettei työ jatku koeajan jälkeen? Jne.
Ja vielä ihmettelet ettei kukaan hae töihin?
Mun suosikki on kun edelleen joissain uutisissa puhutaan suurten ikäluokkien jäämisestä eläkkeelle! Ekat suuret ikäluokkalaiset on nyt seitenkymppisiä, ja Suomen tunnetusti liian alhaisen eläiköitymisiän vuoksi keskimäärin jääneet eläkkeelle vuosikymmen sitten. Viimeisetkin, viiskytluvun taitteessa syntyneet ovat jo keskimäärin useita vuosia sitten lähteneet. Yksittäisiä harvoja ihmisiä saattaa olla töissä, jos ovat jäänet vuosiksi virallisen eläkeikänsä jälkeen hommiin. Nykyään taidetaan viitata "suurilla ikäluokilla" jopa 60-luvulla syntyneisiin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on olemassa piilotyöpaikkoja niin onko myös lumetyöpaikkoja. Haetaan sellaista osaamista mitä ei löydy koko maailmasta.
Mä olen päässyt tälläisen haastatteluunkin. Firma käyttää työpaikkailmoituksia omana mainoksenaan ja yrittää rummuttaa niillä itselleen bisnestä. Ilmoitus roikkuu TE:ssä todella pitkään ja lopulta hommaan ei palkata ketään. Puolen vuoden kuluttua sama rumba uudelleen, paitsi että nyt edelliset hakijat jo tietävät että ei kannata hakea.
Eräs tuttu kävi haastattelussa varmaan vastaavassa firmassa. Lopulta palkattiin sisäisesti joku tekijä. Hakivatkohan vain mainosta..?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olet viimeksi hakenut töitä? Mikä sussa on vikana kun ei kelpaa?Tässä vaiheessa viestisi näyttää enää henkilökohtaisuuksien heittelemiseltä ja tarkoitukselliselta riidanhaastamiselta eli provoilu meni pahasti pieleen. Riidan haastaminen onnistuneesti pitää tehdä niin, ettei tarkoitus heti paista läpi.
Parempi onni provoilussa ensi kerralla. Näkemiin ja tervetuloa uudelleen!
Koira. Älähdys. Kalikka. Kalahdus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on olemassa piilotyöpaikkoja niin onko myös lumetyöpaikkoja. Haetaan sellaista osaamista mitä ei löydy koko maailmasta.
Mä olen päässyt tälläisen haastatteluunkin. Firma käyttää työpaikkailmoituksia omana mainoksenaan ja yrittää rummuttaa niillä itselleen bisnestä. Ilmoitus roikkuu TE:ssä todella pitkään ja lopulta hommaan ei palkata ketään. Puolen vuoden kuluttua sama rumba uudelleen, paitsi että nyt edelliset hakijat jo tietävät että ei kannata hakea.
Eräs tuttu kävi haastattelussa varmaan vastaavassa firmassa. Lopulta palkattiin sisäisesti joku tekijä. Hakivatkohan vain mainosta..?
Sitä tai sitten halusivat varmistaa selustansa laittamalla paikan myös avoimeen hakuun. Tätähän harrastetaan paljon valtion ja kuntien viroissa sekä korkeakouluissa eli ilmoituksen tullessa näkyviin tehtävään on jo valittu henkilö. Kun sitten sopiva aika on kulunut niin tuo valinta vahvistetaan ja hakuun osallistuneet tuhlasivat aikaansa.
Eräs erinomainen fiksun ihmisen kommentti toiselta palstalta (ei oma kommenttini):
Nimimerki (tuntematon) kirjoittaa seuraavasti:
"Talous elää kulutuksesta, joten ihmisten ostovoimaa ja sitä kautta kulutusta tulisi tietoisesti pyrkiä lisäämään. Esimerkiksi sosiaaliturvan leikkaamisia tulisi harkita entistä useammalta kantilta. Sosiaaliturvan leikkaaminen automaattisesti säästää rahaa tässä ja nyt, mutta on huomioitava näiden toimenpiteiden kulutusta alentava vaikutus. Ihmisillä ei ole leikkauksien jälkeen varaa kuluttaa niin paljon, joten esimerkiksi ALV-tulot laskevat, yrittäjien tulot laskevat vähentäen yrittäjien ostovoimaa tai kykyä pitää niin monta työntekijää jne. Tällöin leikkausten aiheuttamat "säästöt" ovat plus miinus nolla. Aiheuttaen kylläkin ihmisille "pahoinvointia", jolloin sairaanhoidon kustannukset nousevat ja olemme taas miinuksen puolella.
Ja valitettava fakta yhteiskuntamme nykytilanteessa on se, että esimerkiksi kokoomuksen romantisoima ajatus, jossa tukia leikkaamalla saadaan ihmiset töihin, ei toimi. Jos on viimeisen vuoden aikana seurannut uutisia edes puolella silmällä, on naurettavaa väittää, että Suomessa löytyy tekevälle työtä. Melkein joka ikinen päivä jossakin aloitetaan yt:t. Milloin irtisanotaan 70 henkeä, milloin 1000. Toki meillä on paljon näitä elämäntapatyöttömiä, jotka pelkäävät töihin menoa kuin ruttoa. Yhtälailla meillä on silti ihmisiä, jotka antaisivat toisen silmänsä saadakseen käydä töissä, joita ei vain ole olemassa.
Eritoten julkisen puolen työntekijät ovat lähes kaikilla aloilla täysin ylityöllistettyjä. Yhden ihmisen tulisi nykypäivänä kyetä tekemään noin kymmenen ihmisen työt. Miksei valtiomme voisi pikkuhiljaa ymmärtää tätä faktaa, palkata kymmenen ihmistä tekemään ne työt yhden ylityöllistetyn sijaan, jolloin verotulot ja kulutus nousisivat. Hyvinvointi työssä nousisi. Sairaanhoidon ja työllisyydenhoidon kustannukset laskisivat. Välillä tuntuu, että nykyinen hallituksemme yrittää kaikin keinoin tehdä meistä Yhdysvaltoja pienoiskoossa. Olen sitä mieltä, että jos hallituspuolueidemme jäsenet sinne jenkkilään niin kovasti kaipaavat, niin olkoot hyvät vain ja muuttakoot. Ei tule ikävä."
Kyllä sä ilman hakijoita jäänyt työnantaja voit sen kertoa mistä alasta on kyse?
Kuka tuollaiselle vittupäälle töitä haluaisi tehdä? On sun maine kiirinyt paikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sä ilman hakijoita jäänyt työnantaja voit sen kertoa mistä alasta on kyse?
Kumpaa kirjoittajaa tarkoitat? Tuo joka kertoi omansa ja kaverinsa firman paraikaa auki olevista paikoista ilman linkkejä ei ole työnantaja vaan tuikitavallinen provo, Trollius Vulgaris.
Johonkin firmaan haettiin pyllynnuolijaa. Oisko vähän sama kuin alanuolija av-palstalla, mene ja tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Niihin on jo yleensä kaveri katsottuna. Eräs kaupunki jäi tällaisestä juuri tänä kesänä kiinni mun työkaverille. Vaatimukset olivat mahdottomia yhden ihmisen täyttää, ja työkaverini sanoi sen suoraan paikan pomolle. Paikkaan valittiin aiemmin sitä osa-aikaisena hoitanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen mulla pari vapaata paikkaa avoinna ja kaverilla kolme.
Ei koulutusvaatimuksia, ei kelpaa. Liian leveästi elellään veronmaksajien rahoilla.Linkkiä vaan näkyviin niin haemme oitis. Jostakin syystä johtuen ovat aina ujoja nämä vapaista työpaikoista kertovat palstailijat. Johtunee siitä, että ovat provoilemassa ja siksi valehtelevat...
Kuukauden ollut haussa te-toimistossa, MOLin kautta yksi hakija.
Siinä sun provo.
Laita linkki niin me kaikki haetaan sulle töihin.
Vierailija kirjoitti:
^ Työvoimapulahokema ei tarkoittanut joitain yksittäisiä erityisosaamista vaativia tehtäviä vaan perusteltiin, että tarvitaan suuria ihmismassoja esimerkiksi vanhuksia hoitamaan. Se jargoni on hiipunut lähes tyystin.
En enää ihmettele, miksi joku äsken kysyi, mitä se jargon oikeasti tarkoittaa. Eihän se sovi tähän ollenkaan 🤓
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä tai sitten halusivat varmistaa selustansa laittamalla paikan myös avoimeen hakuun. Tätähän harrastetaan paljon valtion ja kuntien viroissa sekä korkeakouluissa eli ilmoituksen tullessa näkyviin tehtävään on jo valittu henkilö. Kun sitten sopiva aika on kulunut niin tuo valinta vahvistetaan ja hakuun osallistuneet tuhlasivat aikaansa.
Valitin just kuntarekryn kahdesta työpaikkahausta, joissa ei päivämäärät täsmänneet. Molemmat paikat olisivat kelvanneet minulle.