Amisnuori tuli järkiinsä parissa viikossa
Amikseen kavereiden perässä mennyt laiska teini tuli kahdessa viikossa järkiinsä. Siihen riitti muutama lähtötasokoe matikassa ja kielissä. Teini oli sitä mieltä että luokkakaverit keharitasoa, kun osa ei osannut edes perusmatematiikkaa tai kirjoittaa kunnolla. Lopetti amiksen ja vaihtoi lukioon ja sitä oli opinto-ohjaajakin suositellut. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Joillakin se menee noin, että pitää näköjään antaa niiden hakata päätä seinään aikansa ja itse sitten hoksaavat, että aina ei kannata mennä sieltä missä aita matalin. Kummitytöstä siis kyse. Ihmettelinkin, miten 8,6:n keskiarvolla menee amikseen lukemaan merkonomiksi joita on 13 tusinassa ja kaikki työttöminä paitsi ne joka tekee osa-aikaa Siwan kassalla.
Kommentit (15)
No voih. Mun poika meni aikoinaan 8,9 ka:lla amikseen raksapuolelle ja luki samalla kaksoistutkinnon. Nyt lukee itseään rakennusmestareiksi, joista on pulaa, kun männävuosina ei koulutettu tarpeeksi. Että näinkin päin voi mennä. Mutta mitä se kummityttö meinaa lukion jälkeen? Siwan kassalle, jos niitä Siwoja enää silloin on? Katsos kun se lukio ei valmista mihinkään ammattiin..mun pojalla oli amiksen jälkeen talonrakentajan paperit kädessä, ja töitä niin paljon, kuin olisi jaksanut tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Siinä se tärkein tulikin, kavereiden perässä. Ei ihme ettei motivaatio riitä, jos todellista kiinnostusta alaan ei ole koskaan ollutkaan. Hyvä että oma paikka löytyi ja pääsi vielä lukioon, tuskin ainakaan parhaimpiin lukioihin enää tässä vaiheessa vuotta edes pääsee.
Ei sen kotikaupungissa ole kuin kaksi lukiota, suomen ja ruotsinkielinen ja joku iltaoppilaitos. Suomenkieliseen lukioon meni. En tiedä onko parempi tai huonompi koulu ja liekö sillä niin merkitystäkään kun oppilaasta itsestään se on kiinni miten opintonsa hoitaa. ap
Miksei lukenut kaksoistutkintoa? Todella fiksut menevät kaksoistutkintoon.
Vierailija kirjoitti:
No voih. Mun poika meni aikoinaan 8,9 ka:lla amikseen raksapuolelle ja luki samalla kaksoistutkinnon. Nyt lukee itseään rakennusmestareiksi, joista on pulaa, kun männävuosina ei koulutettu tarpeeksi. Että näinkin päin voi mennä. Mutta mitä se kummityttö meinaa lukion jälkeen? Siwan kassalle, jos niitä Siwoja enää silloin on? Katsos kun se lukio ei valmista mihinkään ammattiin..mun pojalla oli amiksen jälkeen talonrakentajan paperit kädessä, ja töitä niin paljon, kuin olisi jaksanut tehdä.
amispölö on aina amispölö
onhan se ihan tutkittu juttu, että mitä parempi koulutus sitä varmempi työllistyminen
Tapellaanko täällä nykyisin syksyisinkin amiksesta ja lukiosta? Minä luulin että vain keväisin yhteisvalinnan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kaksoistutkintoon menivät ne, joilla ei keskiarvo lukioon riittänyt, mutta kun piti päästä.
Musta amikseen kannattaa mennä vasta kun tokari on tasoa alle 7. Sen yli menneet voivat vielä kehittyä ihmisinä ja tulla fiksuimmiksi.
Vierailija kirjoitti:
Jatko-opiskelu? Onko tuttu käsite? Harvemmin tulee pelkillä amiksen papereilla kenestäkään maisteria...:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
amispölö on aina amispölö
onhan se ihan tutkittu juttu, että mitä parempi koulutus sitä varmempi työllistyminen
Luulisi olevan selvää jo ilman tutkimuksiakin. Tosin lukio ei satu olemaan sellainen "parempi koulutus", niillä papereilla ei tosiaan Siwan kassaa kummempia tehtäviä irtoa. Tuskin pääsee edes sinne Siwan kassalle nykypäivänä, paitsi ehkä suhteilla. Tosin siinäkin tapauksessa se paikka on saatu suhteilla, eikä lukiotokarilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kaksoistutkintoon menivät ne, joilla ei keskiarvo lukioon riittänyt, mutta kun piti päästä.
Mikä kaupunki? Joku Hki, Turku, Tampere vai?
Meilläpäin lukioon pääsi seiskankin keskiarvolla, mutta vastaavasti amikseen sähköpuolelle piti olla yli kasin keskiarvo tai muuten ei päässyt. Muuan tuttu amiksen ope naureskeli, että sähkö- ja automaatiopuoli on amiksen "lukio", kun siellä ovat ne kympin matikan ja fyssan/kemian pojat, jotka opiskelee samalla itselleen ammatin ja vetää kaksoistutkinnon ja pitkän matikan siltä varalta, että jos ei heti tärppää jatko-opinnoissa yliopistoon niin menevät sitten töihin. Valitteli samalla, että ne kympin pojat ja tytöt ovat hilanneet joillakin linjoilla keskiarvot niin korkealle amikseen, että sinne on vaikea päästä sellaisten, joille koulu alunperin on tarkoitettu. Eli niille joilla ei ole teoriaälliä tai on joku oppimisongelma, mutta ovat käytännön töissä tai käden taidoissa lahjakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä se tärkein tulikin, kavereiden perässä. Ei ihme ettei motivaatio riitä, jos todellista kiinnostusta alaan ei ole koskaan ollutkaan. Hyvä että oma paikka löytyi ja pääsi vielä lukioon, tuskin ainakaan parhaimpiin lukioihin enää tässä vaiheessa vuotta edes pääsee.
Ei sen kotikaupungissa ole kuin kaksi lukiota, suomen ja ruotsinkielinen ja joku iltaoppilaitos. Suomenkieliseen lukioon meni. En tiedä onko parempi tai huonompi koulu ja liekö sillä niin merkitystäkään kun oppilaasta itsestään se on kiinni miten opintonsa hoitaa. ap
Käsittääkseni kesken vuoden pääsee vain siinä tapauksessa, että aloituspaikkoja on jäänyt tyhjiksi. Suosituimmissa lukioissa tyhjiä paikkoja ei jää, vaan ne jämäpaikat on alemman keskiarvorajan oppilaitoksissa. Toki oma opiskelumotivaatio on se, mikä loppupeleissä ratkaisee opintomenestyksen. Veikkaisin tosin, että jos tavalliseen päivälukioon noin vain emnnään kesken vuoden, niin sieltäkin löytyy opiskelijoita, joille peruskoulun matematiikka ja kielet aiheuttavat vaikeuksia.
Tärkeintä lienee, että nuoret ovat kiinni opiskelussa. Nyt ja vielä moneen kertaan, joutuvat opiskelemaan ammattia aina sen mukaan, mistä töitä löytyy.
Sun kummityttös vei pelkkää laiskuuttaan ja tyhmyyttää opiskelupaikan joltakulta, joka olisi sen oikeasti tarvinnut. Hävetköön!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatko-opiskelu? Onko tuttu käsite? Harvemmin tulee pelkillä amiksen papereilla kenestäkään maisteria...:)
Jatko-opiskella voi silti myös amiksen jälkeen, vaikka useampi valitsee siinä tapauksess lukion ammattikoulun sijaan. Itse opin ammattikoulussa paljon hyödyllisiä asioita (ka oli 8,5:n paikkeilla) ja sain aikaa selvitellä minkälaiselle alalla tahdon kouluttautua. Amiksen jälkeen hain ammattikorkeaan (koska yliopistoja ei ole lähellä) ja nyt olen valmistumassa sieltä ihan toisenlaiseen ammattiin, kuin mitä ammattikoulussa opiskelin.