Kenestä palkataankaan työttömille pakollisiksi muuttuvien haastattelujen tuhannet valvojat ja haastattelijat
Mielenkiintoista.
Viime vuosina TE-toimistoissa on panostettu puhelin- ja internetpalveluihin samalla kun fyysisiä haastatteluja on vähennetty.
Ensi vuoden alusta lähtien kaikkien työttömien työnhakijoiden on tultava haastatteluun kolmen kuukauden välein. Samalla valvotaan tehostetusti, että työtön noudattaa työnhakusuunnitelmaa, jonka edistymistä seurataan haastatteluissa.
Jos haastatteluun ei saavu, menettää oikeuden työttömyysturvaan vähintään 15 päivän ajaksi. Vähintään 30 päiväksi työttömyysetuuden menettää, jos kieltäytyy työnhakusuunnitelman laatimisesta tai tarkistamisesta tai muuten aiheuttaa sen, ettei suunnitelmaa voi laatia tai tarkistaa.
" TE-toimiston Johtaja Jarmo Ukkonen arvioi, että Uudellamaalla uudistus tarkoittaa 2000–3000 haastattelua arkipäivää kohden. Nykyään fyysisiä haastatteluja on Ukkosen arvion mukaan päivässä muutamia satoja.
– On selvää, että joudumme ostamaan lisää käsiä haastatteluja tekemään."
LÄHDE http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-2000001257738.html
Kommentit (124)
Onko näillä haastattelijoilla yhtenäiset uniformut?
Jos tässä järjen mukaan oltaisiin menty, niin oltaisiin lakkautettu 90% työvoimatoimistoista ja kelan toimipisteistä siirtäen kaikki palvelut nettiin ja puhelimiin. Säästetyillä rahoilla oltaisiin tuotu kannustimia yrittäjyyteen, koska se on se, joka tuo rahan ja työpaikat.
Sen sijaan ajatellaan omaa ja kaverin etua ja keksitään tulonlähteitä omille ja/tai kavereiden firmoille. Tällainen uudistus on todella merkittävä tulonlähde haastatteluita järjestäville firmoille.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi kertaa vuodessa olisi ollut vielä jotenkin ymmärrettävä määrä, mutta 3kk välein. Harvoin tuossa ajassa ehtii mikään muuttua.
Päivittäin voisi ilmoittautua. Silleen soittamalla.
Haastattelija kysyisi että mitä sulle kuuluu ootko töitä muistanu kattella vaan haluukko saatana karenssin?
Jaa. No moi sitte ja kuulemiin huomiseen. Muista että soot mansikka jonka jokainen työnanatja haluu etkä mikää sipuli. Kato asenne näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Jos tässä järjen mukaan oltaisiin menty, niin oltaisiin lakkautettu 90% työvoimatoimistoista ja kelan toimipisteistä siirtäen kaikki palvelut nettiin ja puhelimiin. Säästetyillä rahoilla oltaisiin tuotu kannustimia yrittäjyyteen, koska se on se, joka tuo rahan ja työpaikat.
Sen sijaan ajatellaan omaa ja kaverin etua ja keksitään tulonlähteitä omille ja/tai kavereiden firmoille. Tällainen uudistus on todella merkittävä tulonlähde haastatteluita järjestäville firmoille.
Kaksi kärpästä yhdellä iskulla: karenssiautomaatti ja epäsuoraa yritystukea firmoille, joita itse bulvaanien kautta omistaa.
Vierailija kirjoitti:
.
.... ajatellaan omaa ja kaverin etua ja keksitään tulonlähteitä omille ja/tai kavereiden firmoille. Tällainen uudistus on todella merkittävä tulonlähde haastatteluita järjestäville firmoille.
Touché.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta en usko, että on kovinkaan suurta hätää, että työtön haluaisi kertoa kuulumisistaan haastattelijalle. Vieras ihminen, jonka tehtävä on löytää työttömän toiminnasta sellainen virhe, jonka perusteella saa annettua karenssin. Ei siinä hirveästi lasten koulumenestyksestä rupatella.
Mitä virheitä pitää välttää kuulustelussa?
No sehän tässä onkin, että pidetään haastatteluja työttömän aktiivisuuden toteamiseksi, mutta missään ei ole sanottu, että mitä työttömän pitää tehdä ollakseen tarpeeksi aktiivinen! Vaikka maalaisjärki sanoo, että aktiivinen työnhaku tarkoittaisi työpaikkojen hakemista, niin työkkärin linjaus voikin olla jotain ihan muuta. Aiempien lehtijuttujen perusteella ei ainakaan kannata kertoa tehneensä vapaaehtoistyötä tai opiskelleensa kansanopiston iltakurssilla.
Miksi nämä tähän yksityisten pilipalihaastattelijafirmojen palkkaukseen käytetyt rahoja ei siirretty suoraan perustuloon. Olisi suomen työttömillä edes jotain toivoa näkyvissä.
taitaa tälle toiminnalle olla termikin "political economy" , toki voisi autisstisesti sanoa, että veronmaksajien kuppaus , pontimena ahneus ja ihmisviha. Sipilän paskakaivoviritelmät samaa sarjaa. Veronmaksaja siis maksaa noiden loiseläjien bisnekset.
Mä ainakin alan ihan törkeästi uhkailemaan näitä "haastattelijoita", mikäli meinaavat antaa lausunnon, että pitää leikata 3% työmarkkinatuesta. Rahana se on pieni, mutta kyse on ihan periaatteesta. Otan sen kolmen prosentin erotuksen (plus vähän vaivan palkkaa) vaikka väkivalloin haastattelijan omasta pussista, jos se ei muuten onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa vaikuttaa vähän ehdonalaisvalvonnalta. Saataisko vielä työttömille pannat jalkoihin, etteivät poistu kotikaupungista minnekään lomailemaan?
Saahan sitä lomailla niin paljon kuin haluaa, mutta on aika itsestäänselvyys, ettei voi nostaa työttömyyskorvausta, jos ei ole työmarkkinoiden käytettävissä.
Tämä varmasti tuntuu hankalalta monesta. Mutta vastikkeettoman elatuksen aika alkaa olla ohi. Ei se ole työttömänkään kannalta pelkästään huono asia.
Tääkin on jotenkin niin vanhakantaista ajattelua. Miksi ei ole työmarkkinoiden käytettävissä, vaikka asuisi Helsingissä ja mökkeilisi Utsjoella. Hyvin, hyvin, hyvin harva työ on sellaista, joka alkaa sillä punaisella minuutilla kun paikan saa. Toki jos on ilmoittautunut esim. ekstraamaan tai tarvittaessa töihin kutsuttavaksi tai kiertäväksi sijaiseksi, ei kannata lähteä Aasiaan neljän viikon reppureissulle. Mutta onko tuollaisella statuksella enää työtön?
Asuin Singaporessa ja palasimme Suomeen viime keväänä. En siis ollut toki työtön, mutta lähettelin sieltä hakemuksia, selasin työpaikkoja ja tehtiinpä yksi haastattelukin skypellä. Tarvittaessa olisin ollut n. vuorokaudessa Suomessa aloittamassa työt - noin teoriassa, mulla on perhe ja olimme siellä kaikki, että itselläni ei olisi käynyt noin kädenkäänteessä (enkä siis nostanut työttömyyskorvausta tietenkään), mutta jollain sinkulla ei todellakaan olisi mikään ongelma oleskella ulkomailla, hakea töitä ja lentää tarvittaessa haastatteluun - monesta Euroopan maasta lentää kaukoliikenteen bussilipun hinnalla Suomeen.
Kun olin työtön joskus aikaa sitten, ajoin mökiltä Salosta Multialle ja takaisin haastattelun vuoksi. En saanut paikkaa ja bensaa paloi, mutta en tiedä miksi minun olisi pitänyt päivystää kotona Jyväskylässä keskellä heinäkuuta että pirahtaako puhelin. Ja tuossakin oli kolmen päivän väli puhelinsoitosta ja kutsusta siihen itse haastatteluun. Nyt kesällä tein mökillä kolme työhakemusta, vaikken edes ole työtön. En vaan pidä nykyisestä duunistani.En tajua mikä näiden hakemusten teossa olisi ollut jollain lailla paikkaan sidottua? Paikat olivat auki netissä, hakemus tehtiin netissä ja "bumerangi" tuli sähköpostiin. Haastattelukutsu olisi varmasti soitettu, mutta tuskin haastattelua olisi samaksi päiväksi sovittu.
Maailma on pikkuisen muuttunut sun ajoista.
Enhän mä sanonut, ettei työtön saisi mökkeillä. On mullakin netti joka paikassa mukana, vaikken ole edes työtön. Enkä tiedä, mihin viittaat mun ajoilla, en ole iäkäs kuitenkaan.
Jos nyt on viikkokausia tavoittamattomissa, EI ole työmarkkinoiden käytettävissä. Mut jos joku käy katsomassa sen postin ja seuraa itse netistä tilannettaan, ja voi palata lomalta tarvittaessa kesken, niin silloinhan on työmarkkinoiden käytettävissä! Ollaan just lähdössä Pariisiin, ja lentoliput maksoivat 39€/henkilö/suunta, noin niin kuin esimerkkinä.
Hurjasti latasit sisältöä viestiini, mitä siinä ei ole. Pääset helpommalla elämässä, kun otat asiat asioina, etkä vauhkoile. Onnea työnhakuun!
Jos kerran säästää pitää, niin olisi leikattu ja porrastettu työttömyysetuutta ilman haastatteluja. Jos taas on tarkoitus aktivoida, niin vapaaehtoiset haastatteluihin osallistumiset. Ihmiset ovat niin eri asemassa monestakin syystä - osa asuu maaseudulla kaukana haastattelupaikoista, osa on yli viisikymppisiä joiden työllistyminen haastattelujenkaan avulla on erittäin epätodennäköistä, osa tarvitsisi kontakteja osuuskunnan perustamiseksi ja sen kautta itsensä työllistamiseksi jne.
Nyt työttömille maahanmuuttajillekin saadaan työpaikkoja kun he pääsevät haastatteluihin kolmen kuukauden välein. Aikaisemminhan maahanmuuttajien on ollut vaikea työllistyä Suomessa.
Toivottavasti minut palkataan. Olen työtön ja haluaisin päästä töihin. Maisterin paperit.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti minut palkataan. Olen työtön ja haluaisin päästä töihin. Maisterin paperit.
Maisterin papereilla voi päästä vaikka lähärikoulutukseen tai suorittaa hygieniapassin. Ellet suostu saat karenssin.
Jos tuntee oikeet tyypit niin aika hyvät mahkut päästä suojatyöpaikkaan joka oli aikaisemminkin täysin tehoton kun aattelee paljonko se muka työllisti työnhakijoita tai siis muita kuin omia työntekijöitään.
Mä en ihan oikeasti jaksa tätä pelleilyä. Tämä kehitelmä on aivan absurdi, outo, surrealistinen. Käsittääkseni Suomen taloudessa ei mene hyvin, ja meillä on paljon ihmisiä, jotka haluaisivat käydä töissä ja päässä osallisiksi taas. Ja mitä nämä älypäät keksivät? Jotain haastatteluja verenimijäfirmoihin? Jokainen haluaa päästä suoraan yrityksen kirjoille töihin eikä joutua henkilöstövuokrausyritysten rekistereihin pompotettavaksi.
Minne katosi se arvokas ja toisia kunnioittava Suomi, jossa lähtökohta oli se, että muut ovat samanlaisia ihmisiä kuin minä itsekin? Jos minä haluan tuntea itseni tärkeäksi ja tienata itse elantoni, niin eiköhän muutkin silloin halua. Jos minä toimin reilusti ja luotettavasti, niin muut kohtelevat minuakin niin.
.[/quote]Myös Henkilöstövuokraus Biisonin pyörittäjistä löytyy vastaanottokeskuksella bisnestä tehnyttä porukkaa, ja luulenpa, että aikovat vahvasti olla mukana myös tässä työttömien haastatteluprojektissa. Suhteita Kokoomukseen löytyy. Kaikkia taustahenkilöiden yrityksiä ja vastuuhenkilöitä en ole selvittänyt, sillä se maksaa. Minusta toimittajien asia olla tarkkana, kun työttömiä ruvetaan näille asiakkaiksi jakamaan.[/quote]
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maisterin papereilla voi päästä vaikka lähärikoulutukseen tai suorittaa hygieniapassin. Ellet suostu saat karenssin.
Jos tuntee oikeet tyypit niin aika hyvät mahkut päästä suojatyöpaikkaan joka oli aikaisemminkin täysin tehoton kun aattelee paljonko se muka työllisti työnhakijoita tai siis muita kuin omia työntekijöitään.
Vaaditaanko hygieniapassiin nykyään maisterin paperit? Kelpaako ihan mikä tahansa maisterin tutkinto? Niin, en opiskellut itseäni lähäriksi, koska en sellaiseen työhön sovi.
Vierailija kirjoitti:
Niin, en opiskellut itseäni lähäriksi, koska se on paskaa hommalla paskalla palkalla. Minulla kelpaa vain siistit ja leppoisat sisähommat mistä maksetaan vähintään kymppitonni kuussa.
Siis näin.
Vierailija kirjoitti:
KAIKILLE työttömille pakollisiksi muuttuvat haastattelut kasvattavat työttömälle langetettavien rangaistusten uhkaa. Kun valvonta lisääntyy, myös rangaistusten määrä on omiaan kasvamaan.
lähde http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-2000001257738.html
TE-toimiston tiedustelu- ja haastattelujaoston kymmenistä osastoista siis muodostuu organisaatio, jonka toiminta kattaa lähes kaiken mahdollisen suomen työttömien työnhakijoiden valvonnasta, toimenpiteistä ja tiedusteluista. Toimien läheisessä yhteistyössä kelan ja sosiaalitoimen.......???
Millainen systeemi se muuten oli tai mites sitä organisoitiinkaan sitä muinaista DDR:n Stasia...
Kaksi kertaa vuodessa olisi ollut vielä jotenkin ymmärrettävä määrä, mutta 3kk välein. Harvoin tuossa ajassa ehtii mikään muuttua.