Mirtazapinin lopettaminen
Olen syönyt reilun parin viikon ajan Mirtazapin 15mg iltaisin. Aiheuttanut painonnousua (nyt jo n.3kg), hirveän väsymyksen, mikään ei tunnu enää miltään ja pää särkee liki koko ajan, ja suuta kuivaa. En ole huomannut mitään positiivista. Olenkin nyt ottanut muutamina päivinä vain puolikkaan, ja jättänyt välillä ottamatta ollenkaan. Voinko nyt vain lopettaa käytön, vai täytyykö hiljalleen ottaa puolikas aina vaan harvemmin ja harvemmin?
Kommentit (40)
Lihottavin ikinä käyttämäni lääke.
Miten niin pieni pilleri tuokin kilon painoa viikossa?
Univaikeuksiin kannattaa puraista kys. pilleristä mahd. pieni palanen. Se tehoaa parhaiten.
Eikä tule vierotusoireita.
Toimii ihan miniannoksena (1/8 pilleri) paremmin nukkumiseen, tosin väsyttävä vaikutus kestää sen 13 tuntia joten aamulla on tosi unelias olo. Isompi annos toimii huonommin.
Kamala lääke. Paino nousi aivan käsittämätöntä vauhtia. Mikään mielialalääke ei ole koskaan aiheuttanut sellaista painoräjähdystä. Ei auttanut masennukseen. Muutti mut tahdottomaksi zombieksi, en saanut mitään tehtyä. Kun tuli itsetuhoisia ajatuksia, vaihdettiin toiseen. Kuulemma auttaa joillekin, mutta koskaan en ole hlökohtaisesti sellaista ihmistä tavannut, joka siitä olisi apua saanut.
Pari kk käytin 7,5mg , ihan ok,mutta sitten vaan lopetin, ei tullu mitään sivuvaikutuksia.
Mutta tiedän että joillekkin tulee jo tuostakin.
Varmaan annos ja aika määrää että kuinka pahat viekkarit tulossa, ja toki muu historia.
Vierailija kirjoitti:
Kamala lääke. Paino nousi aivan käsittämätöntä vauhtia. Mikään mielialalääke ei ole koskaan aiheuttanut sellaista painoräjähdystä. Ei auttanut masennukseen. Muutti mut tahdottomaksi zombieksi, en saanut mitään tehtyä. Kun tuli itsetuhoisia ajatuksia, vaihdettiin toiseen. Kuulemma auttaa joillekin, mutta koskaan en ole hlökohtaisesti sellaista ihmistä tavannut, joka siitä olisi apua saanut.
Tässä on yksi, joka sai siitä apua. Mirta auttaa sellaiseen masennukseen, joka oirehtii ylikierroksina, ei niinkään lamaantuneisuutena. Ensin minulle kokeiltiin ssri-lääkkeet ja Triptyl mutta sain niistä vain lisää ahdistusta enkä mitään hyötyä. Olin itkuinen, levoton, ruokahaluton ja itsetuhoinen. Mirtazapin alkoi jo toisena käyttöpäivänä lievittää näitä oireita. Ruokahalu tosiaan oli alkuun ihan mahdoton mutta tasaantui parissa kuukaudessa.
MIten olette lopettaneet jos isompia annoksia ja pidempään?
Lopettaa vain niiden ottamisen ja kärsii ne sähköiskut päässä kahden viikon ajan.
Samalla lopetuksella ylös, ulos ja lenkille niin aivot saa happea, mieli virkeyttä ja kilot kyytiä.
Paras kun kysyy lääkäriltä jos kauan käyttänyt, voi mennä vuosiki sitte.
Jääkaapista syö hyllytkin tällä lääkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on yksi, joka sai siitä apua. Mirta auttaa sellaiseen masennukseen, joka oirehtii ylikierroksina, ei niinkään lamaantuneisuutena. Ensin minulle kokeiltiin ssri-lääkkeet ja Triptyl mutta sain niistä vain lisää ahdistusta enkä mitään hyötyä. Olin itkuinen, levoton, ruokahaluton ja itsetuhoinen. Mirtazapin alkoi jo toisena käyttöpäivänä lievittää näitä oireita. Ruokahalu tosiaan oli alkuun ihan mahdoton mutta tasaantui parissa kuukaudessa.
Hyvä kuulla! Olet tosiaan eka, jolle kuulen siitä olleen apua. Hämmentävää, miten valtava vaihtelu mielialalääkkeiden toimivuudessa on. Minulle avun toi lopulta Voxra.
Eikös tämä ole se lääke, jonka nimi oli ennen vanhaan Remeron?
On entinen remeron.
Se alun näläntunne ei lihota ketään jos pitää kii tarkoista rutiineista syömisenkin suhteen .
Oliko että joka viides lihoo muutaman kilon,ja sekin lähtee jos jatkuu lääkkeen käyttö.
Mutta nuo ei koske tietenkään suomalaista naista, ne lihoo jo ennen lääkkeen alotusta muutenkin.
Mirtalla nukkuu hiukan paremmin ja pidempään, tosin ei ikävä kyllä auta nukahtamiseen mitenkään. Ei aiheuta täällä mitään ruokahalu/tmv-muutoksia kuten joku aikaisemmin väitti. Käytän kerran-pari viikossa ja puolikas 15mg tabletista riittää.
Minulla nyt 7 päivä ilman, otin aina 7,5mg ,n 6kk.En vähennellyt koska lääkärin mukana tuo jo niin pieni annos muutenki että lopettaa vaan.
Ja hiki,kuuma,kylmä,maha kipee. Ekat pari päivää oli ettei mitään,sitte nuo tuli. Huono ruokahalu kans.
Ns aivot ihan ok, ei mitään psyykkisiä juttuja .
Millo nuo oireet pitäs helpottaa?
oon nyt noin 7kk syönyt joka ilta. krooniseen stressin aiheuttamaan unettomuuteen lääkäri määräs. oon syönyt 7,5 kokoajan kunnes puoltoista kuukautta sitten vähensin/nostin 3,75 ja nyt oon kolme viikkoa oksentanut joka aamu, saanut (elämäni ensimmäisiä) paniikkikohtauksia ja tuntenut epämääräistä ahdistusta, syke on holtiton ja ruokahaluttomuuttakin on. aluksi luulin että ahdistuksen aiheuttama ruokahaluttomuus tai joku vatsatauti mutta nyt tajusin että pakko olla lääkkeestä johtuvaa. kolme päivää sitten vähensin 1/8 tablettiin ja ahdistus katosi töysin ja maailma näyttäytyy yhtäkkiä kirkkaana eikä muovi kuvun alkta katsottuna jännitetään nyt sitten tuleeko lisää vierotusoireita ja kauan mahtaa kestää
epäilen vierotusoireita tai lääkkeen yliannostus kun nuo 7,5 ja 3,75 vaikuttaa jo eritavoilla elimistöön (mulla ainakin)
Vierailija kirjoitti:
Ei sais kerralla jättää pois. Vaan vähitellen.
Hei onko tähän kellään uusia kokemuksia?
Olen nyt syönyt mirtaa 15mg puoli vuotta ,eikä oikeen vaikutusta ja pitäs kuulemma alkaamiettiin lopetusta.
Hoitsu sano että 15mg voi jättää pos kerralla kun 6kk kuitenkin lyhyt aika.
Odotellaan vielä lääkärin tapaaminen ja sitten päätetään,mutta kertokaa jos omia havaintoja asiasta,kiitos.
Vierailija kirjoitti:
MIten olette lopettaneet jos isompia annoksia ja pidempään?
Minä käytin neljä vuotta 22,5 mg annoksella ja lääke lopetettiin kerralla osastolla. Ei siis mitään annoksen puolittamisia kun psykiatri halusi vaihtaa lääkkeen toiseen.
Olin uneton ja huonovointinen useita viikkoja. Jossain kohtaa taisi olla pahenemisvaihe joilloin oli voimakasta ahdistuneisuutta ja painajaisia. Ruoka ei oikein maistunut.
Toivuin pikkuhiljaa kun aloin ahkerasti kuntoilemaan ja yritin syödä hyvin. Käytin jotain luontaistuotteita unta parantamaan.
Jos olisin itse saanut päättää, olisin vähentänyt lääkettä viikkojen tai kuukausien ajan. Tosin voi olla, että siltikin olisi ollut lopetusoireita.
vähentää puolet viikossa ja kun on joku 3,75 niin sitä viikko ja lopetus.